Bojkotta OS?

Det är svårt att använda någon form av påtryckningar mot världens största land och ett av de viktigaste för världsekonomin.
Ändå kan jag inte annat än tycka att det nu mest kraftfulla vore en bojkott av OS. Detta gillar inte den svenska OS-kommitten. Likaså har intresset från svenska idrottare med OS-ambitioner varit mer än svalt. Det är ju förståeligt. Man får ju inte så många chanser att vara med i OS, men någonstans måste man välja mellan samvetet och pengar/berömmelse.

Det är inte bara hur Kina beter sig i Tibet som väcker mitt missnöje, utan i stor grad även hur man agerar i Afrika. Nu kommer väl somliga att ställa frågan hur västvärlden då har betett sig genom tiderna? Två fel gör inte ett rätt är känt sedan länge. Den kinesiska råvaruhungern har gjort att den kinesiska närvaron i Afrika idag är enorm och så också understödjandet av diverse tveksamma regimer, såsom i Sudan och Zimbabwe. Kina har fyllt tomrummet efter Sovjetunionen som vapenleverantör.


Wadi Sayyidna - sudanesiska flygvapnets bas utanför Khartoum.



Kinesisk hårdvara på militärparad i Sudan. Fler filmer från paraden med annan materiel finns på youtube.

I Sudan är de kinesiska oljebolagen de största intressenterna i landets oljeproduktion. För att se till att ständigt hålla den sudanesiska regeringen på gott mod, ser man till att förse den sudanesiska krigsmakten med ny materiel. Även rebellstyrkorna i Tchad får del av den kinesiska kakan. Visserligen har Kina redan en fot inne i Tchad, vilket man bl a kan läsa lite om i Johanne Hildebrandts blogg från Tchad. Det är nog ändå inte att dra för långa slutsatser att om rebellerna lyckas ta makten kommer de att stå i tacksamhetsskuld till sina gamla allierade. Kina har också varit den aktör som starkast motsatt sig FN-styrkor i Sudan.

Det är glädjande att se att det faktiskt finns höga politiker som vågar ta strid för en bojkott av OS i Kina.

SvD
DN

Fler artiklar 30/3
SvD, 2
DN, 2
Aftonbladet (Zimbabwe)

För övrigt kan jag inte bara annat än sucka över de blåögda anhöriga som gladeligen skriver ut namnen på sina soldater i TD 01. Ägnar man någon timme åt Johanne Hildebrandts bloggs kommentarer, google, hitta.se, ratsit och facebook så har man kommit rätt långt. Tänk då på vad en mer motiverad människa med onda avsikter kan lyckas med...

15 kommentarer:

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 14:03  

Idrott och politik är två vitt skilda ting, säger vissa folk.. Är inte ett ovanligt korkat sätt att försvara sina egna intressen!?

DÅ: OS i Berlin 1936 var ett gigantiskt propagandajippo för nazismens Tyskland. Bakom järnridån var medaljer i de största internationella turneringarna viktiga symboler för kommunismens överlägsenhet som ideologi. Men till vilket pris?

NU: Det väckte uppseende när USA helt nyligen strök Kina från utrikesministeriets svarta lista över de tio länder i världen som är sämst på att respektera mänskliga rättigheter. Tre dagar senare bryter helvetet ut i Tibet, när buddistiska munkar och vanliga medborgare demonstrerar mot Kinas förtryck, med livet som insats. Ett hundratal människor uppges ha omkommit i kravallerna.

USA och EU uttrycker sig oerhört försiktigt och idrottsrörelsen uttrycker sig inte alls. De enda som gör sina röster hörda är opolitisk bundna medborgarrättsrörelser som Amnesty International och Avaaz.

Det har inte alltid varit så här. 1980 beslöt USA att bojkotta sommar-OS i Moskva i protest mot Sovjetunionens invasion av Afghanistan och fick andra länder med sig.

Alltså tiger vi och lider och blir därmed medbrottslingar.

Kanske är det då ingen som längre minns de döda munkarna i Tibet och Burma, när Kina visar upp sina bländverk för världens inbjudna stats- och regeringschefer den 8 augusti.

Officiellt var det väl meningen att Kina skulle organisera OS på mänsklig frihets villkor?! Nu blir det i stället resten av världen som får acceptera ett högst tvivelaktigt OS på diktaturens villkor. En värld, en dröm, lyder mottot. Vems dröm? Vilken dröm? En dröm om accepterat förtryck och egoism utan helhetssyn?

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 14:13  

Global Action

1 Million Human, 192 Countries, 1 Voice

After decades of repression, Tibetans are crying out to the world for change. China's leaders are right now making a crucial choice between escalating brutality or dialogue that could determine the future of Tibet, and China.
We can affect this historic choice -- China does care about its international reputation. But it will take an avalanche of global people power to get the government's attention. The Tibetan spiritual leader, the Dalai Lama, has called for restraint and dialogue: he needs the world's people to support him. Fill out the form below to sign the petition--and spread the word.

http://www.avaaz.org/en/tibet_end_the_violence/21.php/?cl=65269630

Best Regards/ Susz Sweden

Unknown sa...
29 mars 2008 kl. 14:13  

Elitidrott är så fokuserad att man helt saknar fokus. Att bojkotta ett os i en korupt diktatur som invaderar och kontrolerar hjälplösa grann länder, bryter mot alla mänskliga rättigheter, exporterar vapen utan betänkligheter verkar så självklart.

Som vanligt vågar väll den politiska världen inte agera på riktigt utan ändast i små pytte symboliska handlingar utan någon form av värde.

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 14:31  

Vad ska man säga Wiseman, viste man inte från början om hur det ligger till med mänskliga rättigheter i Kina? Visst viste man det. Dessutom finns det inga demokratikrav på värdlandet hos den olympiska komitén.

Tillbaka till frågan: om vi nu skulle göra ändringar och lägga till några stadgor om att värdlandet inte får ockupera andra länder, som Tibet i Kinas exempel (även om Tibet historiskt tillhört Kina i hundratals år utom mellan åren 1904 när britterna invaderade Tibet i den allmänna kinesiska stats sammanbrottet och 1949 när kineserna återtar kontrollen över det som hör till Kina), beväpnar korrupta regimer som i fallet med Kinas engagemang i Sudan, samt hjälper korrupta regimer att hålla sig kvar vid makten för att säkra tillgången till naturtillgångarna.

Då får ju OS inte hållas annanstans än i Europa, Nordamerika och några länder i Sydamerika samt Japan och Australien.

Eller nej, USA invaderar andra länder för att komma åt deras naturtillgångar, beväpnar korrupta regimer och hjälper dessa att hålla sig kvar vid makten - så USA är ute ur leken, liksåm Storbritannien och Danmark och Australien. Sen sålde ju både Tyskland och Frankrike stora mängder vapen samt komponenter för tillverkning av kemiska vapen till Saddams Irak så de stryks fårn listan med. Sverige då? Om jag inte minns fel så har vi ett bra samarbete med Saudiarabien (enligt min åsikt världens mörkaste håla när det gäller mänskliga rättigheter) och Pakistan med Erieye. Kanske vare det bäst att hålla OS i Grekland jämnt så blir alla glada?

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 15:21  

Anonym ovan:
De 100 som omkommit i kravallerna i Tibet kan inte bekräftas. Det finns bara ett fåtal bekräftade dödsfall i Tibet, och det är kineser som lynchats av tibetaner. Några döda munkar är det ingen som lyckats bekräfta. Man har kunnat bekräfta att den kinesiska polisen i sina första tillslag mot lynchningsmobbarna var OBEVÄPNADE, dock. Det mesta våld mot tibetanska munkar som förekommit har varit i ANDRA LÄNDER, såsom Indien och Nepal. Detta har inte Kina någonting med att göra.



Wiseman:
Det Kina sysslar med i Afrika är bra att ta upp, och det bör man titta på. Men det är samma saker som USA sysslar med i andra länder, Frankrike och Tyskland sysslat med i Irak, Sverige i Indien och Ryssland i massor av andra nationer.

Varför ska just Kina nagelfaras och bojkottas när vi inte bryr oss om liknande oegentligheter i vårt närområde först?

Det är iallafall skönt att se att du ägnar dig åt korrekta felaktigheter och inte hänger upp dig på ickefrågan Tibet. Forstätt den här granskningen, men koncentrera dig inte bara på Kina. Jag vill se en liknande granskning mot Sveriges vapenförsäljning. Vi har ju sålt till krigförande länder, såsom Indien och USA. Har du bilder på de vapnens användning i krig?

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 15:22  

Anonym ovan:
De 100 som omkommit i kravallerna i Tibet kan inte bekräftas. Det finns bara ett fåtal bekräftade dödsfall i Tibet, och det är kineser som lynchats av tibetaner. Några döda munkar är det ingen som lyckats bekräfta. Man har kunnat bekräfta att den kinesiska polisen i sina första tillslag mot lynchningsmobbarna var OBEVÄPNADE, dock. Det mesta våld mot tibetanska munkar som förekommit har varit i ANDRA LÄNDER, såsom Indien och Nepal. Detta har inte Kina någonting med att göra.



Wiseman:
Det Kina sysslar med i Afrika är bra att ta upp, och det bör man titta på. Men det är samma saker som USA sysslar med i andra länder, Frankrike och Tyskland sysslat med i Irak, Sverige i Indien och Ryssland i massor av andra nationer.

Varför ska just Kina nagelfaras och bojkottas när vi inte bryr oss om liknande oegentligheter i vårt närområde först?

Det är iallafall skönt att se att du ägnar dig åt korrekta felaktigheter och inte hänger upp dig på ickefrågan Tibet. Forstätt den här granskningen, men koncentrera dig inte bara på Kina. Jag vill se en liknande granskning mot Sveriges vapenförsäljning. Vi har ju sålt till krigförande länder, såsom Indien och USA. Har du bilder på de vapnens användning i krig?

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 17:02  

Ja precis, låt oss stå upp för Kinas rätt att förtrycka Tibet och förhindra hjälpinsatser i Darfur, eftersom det finns andra länder som också beter sig illa.

Framför allt är det viktigt att världens just nu värsta humanitära katastrof (Darfur) får fortgå, det är väl inte Kinas fel att de förhindrar all försök till fördömanden och hjälp från FN? -Eller, förlåt, det var Kinas fel, men vi bryr oss inte eftersom USA just nu försöker ordna upp det de ställde till med i Irak.

Men om amrisarna snabbt drar sig tillbaka och lämnar Irak i fullständigt kaos och inbördeskrig så kanske man kan ta upp det där med OS-bojkotten igen?

Å vad jag älskar den svartvita omvärldsuppfattningen, och framför allt de människor som anser sig tillhöra den allra kritvitaste delen. Ja anonym #2, det är dig jag syftar på...

Jag skulle gärna vilja höra ditt förslag på hur man ska lösa Darfurkonflikten. Det är tydligen inte genom att sätta press på Kina i alla fall... och då kommer inte FN att göra något. en "olaglig invasion" är väl allt som återstår då, en ny "coalition of the willing" som du kan sitta här hemma med din höga moral och hata.

Wiseman sa...
29 mars 2008 kl. 18:15  

I min värld finns det grader i helvetet där Kina faktiskt hamnar på en varmare nivå än USA. Var ska man då lägga OS? Ja, Grekland kanske inte vore så dumt. På så sätt skulle man bli av med alla muthärvor runt vilken stad som ska ha värdskapet och en hel del andra otrevliga aspekter. Helt plötsligt skulle OS förhoppningsvis (återigen) bara handla om idrott.

Vad beträffar svensk vapenexport är jag inget fan av de regler som gäller för tillfället. Jag tycker istället att det mer skulle kopplas till vår säkerhetspolitik. Är det en nation vi samarbetar med, vill samarbeta med? Har nationen nära förbindelser/utbyte med någon nation som vi inte vill att teknologin ska hamna i händerna på etc. Blir det i så fall någon skillnad på hur vi skulle agera och Kina idag? Ja, det hoppas och tror jag.

Anonym sa...
29 mars 2008 kl. 23:28  

Till bitter:

Du pratar om kaos i Irak om USA drar sig ur, men blir det inte kaos i Kina om Tibet skulle bli självständigt. Det kan tänkas finnas fler regioner med separatistiska tendenser. Irak skulle te sig som ett dagis i jämförelse med Kinas sammanbrott. Det skulle varken Kina eller omvärlden tjäna på!

Och vad vill du med Tibet egentligen? Ha en buddistisk ayatollah styrandes? En som påstår sig vara reinkarnation av den bortgångne Dalai lama? Kan inte förstå mig på alla dessa "andligt upplysta" liberaler som tror sig rädda världen genom att pusha för en ickefråga - Tibets självständighet.

Kineser har satsat stort för att utveckla Tibet och förbättra livet för människor som bor där. Du vet säkert om att Tibet är skattebefriad, ingen importskatt, ingen inkomstskatt bl a samtidigt som det byggs vägar och järnvägar, skolor osv.

Anonym sa...
30 mars 2008 kl. 11:06  

Bra svar anonym #2, du vill alltså lösa Darfurkonflikten genom... Att låta Kina vara kvar i Tibet? Eller var det bara så att du inte hade något svar och därför valde att ignorera frågan?

Själv har jag lösning på Tibet-frågan, den känns inte så viktig i jämförelse med Sudan/Darfur, åtminstone om man ser till omfattningen av konflikterna där. Klart är dock att Kina kunde skött det hela bra mycket bättre.

Anonym sa...
30 mars 2008 kl. 13:01  

Jodu Wiseman, visst är det onödigt av de anhöriga att skriva ut hela namnen... men världsmästare i öppenhet är ju ändå Försvarsmakets egen hemsida www2.mil.se, där man både med namn och bild försöker visa så många som möjligt i insatsområdet.

Först får nog FM hitta en policy för hur det ska hanteras, sen kan man be de anhöriga att tänka till.

/A

Wiseman sa...
30 mars 2008 kl. 14:20  

A: Ja, jag håller helt med. FM är världssämst på det där med säkerhet när det gäller personuppgifter. Innan första avsnittet av Stridspiloterna basunerade man stolt ut att piloteleverna endast förekom med förnamn. Redan i första avsnittet hade man sett alla killarnas efternamn på deras nametags. Proffsigt.

Jag såg en order där det stod att personuppgifterna för ett visst förband i utlandsstyrkan skulle skickas medelst e-mail till Sthlm. Vidare stod det: "Om det är någon som motsätter sig denna lösning av säkerhetsskäl får denne själv komma på ett bättre sätt" I en order!!!!

Sist men inte minst vet jag att polisen utnyttjade sig av bildigenkänningsprogram och scanningar av internet för att försöka hitta Hagamannen. Bl a blev en officer kallad till förhör efter att man fastnat för en bild på mil.se.

Ja, jag håller helt med dig i sak. Men ju mindre man exponerar sig själv, desto svårare blir "fi:s" arbete.

Anonym sa...
30 mars 2008 kl. 21:50  

Till bitter:

Missade delen om Darfur, men nu får du svaret. Darfur är en ickefråga! :-)

Om vissa länder inte hade gett sitt stöd och lovat det ena och det andra till rebellerna så skulle man antagligen ha hittat en fredlig lösning på konflikten. Rebelledarna har nu fått vittring på mera (läs självständighet) och därför är fredsförhandlingar strandade. Sudan kommer inte gå med på Darfurs självständighet (precis som alla andra länder ogärna avsäger sig sitt eget territorium) och därför får vi leva med eländet i många år framöver och många civila offer. Samtidigt kommer vi binda betydande resurser för att ta hand om flyktingar samt försörja befolkningen i Darfur som inte kan försörja sig själva p g a oroligheterna.

Så - vad göra? Trycka på rebellerna att förhandla med centralregeringen och inte tvärtom så löser sig problemet av sig självt ska du se.

Anonym sa...
31 mars 2008 kl. 18:21  

Anonym, det där var så dumt att jag inte ens orkar kommentera det.

Anonym sa...
1 april 2008 kl. 23:53  

Bitter: Det är verkligen ädelt av dig att vilja hjälpa flyktingar i Darfur, men jag måste göra dig besviken - vår engagemang där handlar inte alls om flyktingar eller ens Darfur utan om att utnyttja den etniska konflikten där för att motivera vår militära närvaro i området och i förlängningen säkra vår kontroll över oljetillgångarna. Därför ligger det i vår intresse att konflikten inte upphör utan att den hålls på en "behaglig nivå". Utan konflikt och lite död och elände har vi svårt att motivera vår lilla expedition. Att tro annat är naivt.

Varför är Darfurkonflikten en ickefråga?

Därför att det pågår tiotals om inte hundratals liknande konflikten världen runt - varför lägga sådan uppmärksamhet på just Darfur?

Om en polisutredare skulle sätta sig ner och börja analysera fallet så skulle han titta på motivet. Vad har vi för motiv för att lägga oss just i Darfurkonflikten? Låt oss titta på Västsaharakonflikten. Påminner mycket på Darfurkonflikten, fast utan olja eller andra naturresurser med i spelet. Finns det några som slår sig för bröstet och och beklagar vapenleveranser till Marocko? Vem levererar vape till Marocco?

Regenten, Muhammad VI, är knappast en demokrat heller. Nyligen blev en 26-årig ingenjör dömd till långt fängelsestraff för att på skoj ha utgett sig för att vara kungens bror på facebook. Tortyr är mer regel än undantag...

Jag är helt övertygad om att vår selektiva tillvägagångssätt när det gäller våra engagemang i olika konflikten världen runt, baserad på vår hunger på naturtillgångarna, kommer leda till en katastrof. Till slut kommer korruptionen att äta upp oss själva med.

Vad är det som är dumt i mitt resonemang?

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade