Norges nya säkerhetspolitik

Sydsvenskan uppmärksammar idag Norges nya inriktning i säkerhetspolitiken, där man åter börjar oroa sig för Ryssland, men nu även i kamp om naturresurser. Jag skrev i ett tidigare inlägg om att Norge till skillnad från Sverige mer börjat inrikta sig på att se om sitt eget hur i säkerhetspolitiken, vilket detta är ett kvitto på. Det skall bli mycket intressant att följa denna utveckling samt vad detta kommer att leda till för svensk säkerhets- och försvarspolitik nu när vi rycker allt närmare ett tätt försvarssamarbete med Norge och senare även Finland.

2 kommentarer:

Josef sa...
16 mars 2008 kl. 22:04  

Vet du vad Norge siktar på att bygga upp för snabbinsats förmåga? Satsar man på att anställa en större mängd soldater och samtidigt utbilda värnpliktiga eller hur har dom tänktlösa det. Kanske finns det något som Sverige kan lära.
mvh Josef

Wiseman sa...
18 mars 2008 kl. 09:12  

Jag måste erkänna att jag har dålig koll. Jag tror inte att norrmännen har något system än så länge motsvarande kontraktsanställda soldater i beredskap för internationell tjänst.

Vad jag vet fortsätter man med värnpliktssystemet och efter fullgjord värnplikt kan den enskilde anmäla sitt intresse för internationell tjänst. Därefter blir soldaten kontaktad om det dyker upp någon mission man behöver bemanning till.

Med andra ord tror jag norska Forsvaret fungerar mer som vi hade det innan 2000, men Norge är också betydligt mer fokuserat på VA och TI än Sverige är idag.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade