Gästinlägg: Är läget i Östersjön på väg att bli lika spänt som när U-137 gick på grund?

Det säkerhetspolitiska läget i Östersjön har blivit avsevärt tuffare under den senaste tiden. Därför har Kristdemokraterna tagit initiativ till ett extrainsatt seminarium under Almedalsveckan med anledning av utvecklingen i Östersjön.

Tid: Tisdag 1 juli kl 16.30-17.15. Plats: Försvarspolitisk Arena, St Hansgatan 11. Det kommer gå att följa eventet live på Youtube: https://www.youtube.com/watch?v=D6PyuBP60XQ
Medverkande: Karlis Neretnieks, Kungliga Försvarsvetenskapsakademin, Anders Lindberg, ledarskribent Aftonbladet, Stefan Olsson, Fri Värld, Mikael Oscarsson, försvarspolisk talesperson (KD)

Östersjön har blivit arenan där NATO och Ryssland demonstrerar sin makt. Vissa bedömare menar att läget inte har varit så tufft sedan U137 gick på grund. Under tiden 9 juni till midsommarafton den 20 juni genomförde Ryssland en stor ”motövning” mot Nato.

Bloggaren Skipper skriver att: ”Uppgifter gör gällande att officerare på det Amerikanska ledningsfartyget Mount Whitney var chockade över intensiteten vilket säger en del

Bloggen Jägarchefen sammanfattar övningen så här: Totalt sett kan man anse att både sjöstridsförbanden och luftstridsförbanden utifrån denna övning har en god förmåga och den är på väg att bli hög, dvs man befinner sig i gränslandet mellan god och hög, troligtvis vad som är begränsningen just nu för att uppnå en hög är ett fortsatt teknikförsprång inom EU och NATO länderna. Bedömt är Ryssland ikapp detta teknikförsprång inom en två (2) års period, varvid förbanden inom Rysslands västra militärdistrikt bör vara likvärdiga med EU och NATO förbanden. Sett ur ett säkerhetspolitiskt perspektiv är detta mycket illavarslande främst utifrån det retoriska och praktiska agerandet som Ryssland utsätter vissa av sina grannländer för.

Hur ska Sverige hantera den utsatthet vi befinner oss i? Ska vi ta den oro som uttrycks i de baltiska staternas på allvar?

Välkommen till ett av Almedalens allra mest brännande seminarier!

Mikael Oscarsson (KD)
Riksdagsledamot och försvarspolitisk talesperson

3 kommentarer:

Calle Johan sa...
1 juli 2014 kl. 22:11  

Jag undrar ännu vad det var sossarna sa på sin dag, WW? Inte så mkt saklig info där (ett par inlägg längre ner). Nåväl, här är det ett annat gästinlägg av KD, men lika tomt på innehåll. Stefan Olssons inlägg strax innan hade lite mer saklighet. Han tillhör å andra sidan ett konsortium som fått hundratals miljoner av Svenskt Näringsliv för att mot god ersättning driva opinion i vissa frågor, t ex NATO-medlemskap (och nedläggning av värnplikt?). Har kanske även WW bidrag därifrån? Jag vill inte tro det och jag uppskattar den saklighet (folkbildning i gammal god folklig tradition) som tidigare funnits här och på t ex oplatsen och skipper. Men nu börjar det alltmer lukta valrörelse på WW, t ex inlägg mot den gemensamma skattefinansiering som bl a betalar för WWs höga pilotlön. Men jag läser vidare och hoppas på fortsatt saklig och kritisk folkbildning. För inte vill väl WW bekräfta statministerns tes att detta bloggande bara är en del av ett "särintresse"?
/Mvh från en sakligt intresserad ”gråsosse” med engagemang för miljö och ett starkt ”oberoende” försvar

Wiseman sa...
1 juli 2014 kl. 22:57  

Calle Johan,

Jag är mycket specifik när det är gästinlägg och inte. De du nämner är just gästinlägg och något gästinlägg från socialdemokraterna eller övriga partier har (tyvärr) inte inkommit. Som du ser så har jag heller inte gjort några egna kommentarer till dessa inlägg, vilket jag annars gör när det är gästinlägg av debattkaraktär.

Vad gäller att referera vad som händer under Almedalen i allmänhet har jag tyvärr inte haft tid att göra det på bloggen. Under söndagen (s) så var det därtill inga försvarspolitiska seminarier.

Bloggandet är för övrigt ett särintresse där produktionen helt styrs av tid till förfogande. Efter att ha suttit och skrivit uppsats hela våren har jag heller inte varit så skrivsugen.

Calle Johan sa...
2 juli 2014 kl. 23:17  

Wiseman,

Du har min respekt för ditt svar och för att du alltid har varit noga med att markera gästinlägg. Och för att du driver en blogg med mycket nyttig sakinformation där din tid inte räcker till allt. Jag kommer att fortsätta läsa för att lära och få ditt och andras perspektiv på saker som jag tror att vi båda vill och kan försvara, även då priset kan bli högt. Oavsett ursprungsmärkning.

Jag har själv fullt upp med ett eget krävande yrke och familj och jag har inget mandat att ge ett (S)-inlägg på WW. Och även om jag kan gilla MPs miljöinitiativ så är jag djupt oroad över deras naiva inställning till försvars- och säkerhetsfrågor. Moderaternas politik har jag svårt att ställa upp på av andra skäl, inte minst i dess nuvarande extrema nyliberala version. Jag saknar faktiskt den "konservativa" gemenskapshetskänsla som M stod för innan den nu rådande extrema neoliberala omställningen.

Förhoppningsvis kan vi hitta tillbaka till en gemensam beredskap för att försvara vår frihet och vårt territorium. Jag vore beredd att betala ytterligare för att behålla och utveckla en gemensam demokratisk beredskap att försvara detta (helst utan att sälja vapensystem till några av världen värsta diktaturer)

Till sist: trots mitt kritiska inlägg och ditt svar så ser jag inte din blogg som ett snävt "särintresse". Jag tror att du har ett djupare engagemang och du har dessutom en saklig kompetens som är viktig. Så du har fortsatt min respekt och mitt intresse. Jag och många andra har mycket att lära. Fortsätt gärna med dina inlägg, men jag skulle uppskatta om du utelämnar enklare "plakatpolitik" som inte tillför ny information.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade