Ikväll
är det Socialdemokraternas tur i den försvarspolitiska valguiden. Tyvärr är det
i skrivande stund oklart vilken företrädare för partiet som står för svaren.
1. 2014
har varit säkerhetspolitiskt omtumlande. Hur ser ni på omvärldsutvecklingen och
framförallt Sveriges säkerhetspolitiska möjligheter att påverka den? Vad händer
vid en ytterligare försämrad utveckling jämfört med idag?
– Den säkerhetspolitiska
utvecklingen i vårt närområde är mycket oroande. Rysslands annektering av Krim
strider mot internationella rättsliga principer och kan inte under några
omständigheter accepteras. Destabiliseringen av Ukraina är heller inte
acceptabel. Sverige måste höja den militära förmågan, stärka
underrättelsetjänsten, stärka de militära närvaron på Gotland samt fördjupa det
nordiska samarbetet, då främst den svensk-finska relationen. Även Baltikum bör
kopplas till ett gemensamt övningssamarbete i Norden. En strategi av detta slag
visar omvärlden att vi tar det som händer på allvar och att vi drar realistiska
slutsatser av detta. Vi har en stor utmaning framför oss. Det får inte uppstå
ett säkerhetsvakuum i vår del av norra Europa.
2. ÖB
har sagt att när insatsorganisation 2014 fullföljts kan Sverige försvaras mot
ett begränsat väpnat angrepp i en specifik del av landet i en vecka, sedan
måste utländsk hjälp ha anlänt. Är detta en rimlig målsättning för svensk
försvarsförmåga eller bör den förändras? Om svenskt försvar fortsatt ska vara
beroende av snabbt internationellt stöd – vem/vilka ska stå för stödet och hur
ska stödet garanteras?
– Det är inte rimligt att låta
ett eventuellt scenario för hur en konflikt kan se ut styra den försvars- och
säkerhetspolitiska debatten. Dessutom är det svårt att förutse hur ett
eventuellt konfliktscenario kan se ut. Troligtvis rör en eventuell konflikt
fler länder och ett större område än enbart en enskild del av Sverige. Det är
därför viktigt att vi fördjupar samverkan i Norden. Sverige och Nato förhandlar
just nu om ett värdlandsstöd, Host Nation Support. Finland genomgår en liknande
process. Det är först när en konkret konflikt föreligger och i det praktiska
förlopp som då pågår som en svensk regering tar ställning till samarbete och
stöd till eller från andra.
3. Vad
i tidigare fattade försvarsbeslut skulle ni vilja ha ogjort i syfte att ge
Försvarsmakten en bättre förmåga att lösa sina uppgifter i framtiden?
– Varje försvarsbeslut är
präglad av sin tids säkerhetspolitiska läge. Det är alltid lätt att vara
efterklok. Men att lägga den allmänna värnplikten i vila med en ytterst liten
majoritet (endast ett fåtal röster) i riksdagen var fel och oansvarigt. Det nya
personalförsörjningssystemet är idag inte tillräckligt stabilt. Vi kan också
konstatera omfattande brister när det gäller materiel inom försvarsmakten. Ett
omfattande arbete krävs för att nu höja den militära förmågan. Vi vänder oss
också mot den strategi som den borgerliga regeringen presenterade i mitten av
förra mandatperioden dvs att försvaret av Sverige skulle inleds i Afghanistan –
ett utifrån och in perspektiv. Vi anser tvärt om att försvaret av Sverige
inleds i Sverige. Vi vill tvärt om se ett perspektiv som är inifrån och ut.
4.
Försvarsmakten, FOI och Riksrevisionen har redovisat stora ekonomiska obalanser
inom försvarsbudgeten för att insatsorganisation 2014 ska kunna intas.
Samtidigt har Försvarsberedningen föreslagit budgetökningar de kommande tio
åren om totalt 27 mdr kr, vilket är långt under de obalanser som påtalats. Hur
avser ni komma till rätta med obalanserna mellan finansieringen av det militära
försvaret och dess målsättningar/uppgifter?
– Så snabbt som möjligt måste
det ske en kalibrering mellan regeringen och försvarsmakten om hur den reella
ekonomin ser ut i förhållande till nuläge och framtida ambitioner. De
ekonomiska problemen är stora och komplexa. Det är först när det finns en
tydlig gemensam verklighetsuppfattning som det går att åtgärda problemen
konstruktivt. Först då kan man börja bygga något för framtiden som också
realistiskt sett kan fungera. Önsketänkande och skönmålningar om nuläge och
framtid leder inte till något positivt.
5.
Sverige lägger idag knappt 1,2 % av BNP respektive 4,7 % av statsbudgeten på
det militära försvaret. Vad anser ni är en rimlig nivå? (kan anges i mdr kr)
– Mer pengar måste tillföras
försvaret. Vi har föreslagit en ökning av budgeten med 2 miljarder kronor fram
till och med 2018. Det ska jämföras med den borgerliga regeringens ambition på
endast 1.1 miljarder. Tyvärr tackade regeringspartierna nej till vårt
erbjudande att hitta finansiering för 900 miljoner i samband med
försvarsberedningens arbete. Problemet är dock att kostnadsökningar, indexeffekter,
pågående underbalansering och osäkerheten kring den ekonomiska substansen i så
kallade nysatsningar gör det problematiskt att bedöma de egentliga behoven.
Försvarets ekonomi kommer troligtvis att vara föremål för återkommande debatt
och analys. Vi är inte beredda att ange någon särskild procentandel av BNP som
mål för försvarsutgifterna eftersom anslagen måste ställas i relation till de
säkerhetspolitiska behoven inte till Sveriges ekonomiska volym. Det viktigaste
är nu att vi stärker den militära förmågan.
6. Vad
är det starkaste argument för ett NATO-medlemskap?
– Vi vill inte att Sverige ska
söka medlemskap av Nato. Se argument nedan (fråga 7).
7. Vad
är det starkaste argument mot ett NATO-medlemskap?
– Socialdemokraterna vill
upprätthålla den militära alliansfriheten. Vi ser fem huvudskäl:
- Sverige är medlem av en politisk allians – EU – som har betydligt fler verktyg till sitt förfogande än Nato när det gäller att möta de nya hoten, till exempel genom handel, bistånd och diplomati. Det kallas ibland EU:s mjuka makt. EU:s solidaritetsklausul är mycket tydlig. Sverige kommer inte att förhålla sig passivt om en katastrof eller ett angrepp skulle drabba ett annat EU-land och inte heller om ett nordiskt land skulle drabbas. Vi förväntar oss att dessa länder agerar på samma sätt om Sverige drabbas.
- Sverige bör bibehålla sin handlingsfrihet. Som medlemsland i Nato vore det troligt att Sverige skulle utsättas för starka politiska påtryckningar. Vi har till exempel kunnat se hur USA krävde att Nato:s medlemsländer skulle delta militärt i Irak trots att Nato som organisation inte deltog.
- Vår militära alliansfrihet ger oss starkare möjlighet och trovärdighet att vara pådrivande i det globala nedrustningsarbetet. Kärnvapenanvändning är fortfarande en del av vissa Natoländers försvarsdoktriner.
- Vi bör själva förbehålla oss rätten att utforma storlek och inriktning på vårt försvar baserat på vår egen säkerhetspolitiska bedömning.
- Den militära alliansfriheten har ett starkt stöd hos det svenska folket vilket ger vår säkerhetspolitiska hållning stark legitimitet.
8. Ska
Sverige delta i en internationell militär insats för att skydda civila undan IS
även om någon FN-resolution ej kommer till stånd?
– För alla fredsbevarande
operationer som Sverige deltar i ska det finnas ett tydligt folkrättsligt
mandat. Ett mandat givet av FN:s säkerhetsråd ska alltid eftersträvas. Detta är
angeläget både med hänsyn till folkrättens krav och operationernas legitimitet
och säkerhet. Men vid extrema nödsituationer, som utgör hot mot internationell
fred och säkerhet men inte medför åtgärder från FN:s säkerhetsråd, kan inte
världen stå passiv. Agerandet måste i dessa lägen prövas från fall till fall.
Vi har uppmanat FN att agera och inte utesluta militärt våld för att bekämpa
IS.
9.
Rekryteringen till soldatyrkena går väl, men få stannar den tid som krävs för
att Försvarsmakten ska få ihop förmågan och även ekonomin. Vilka åtgärder ska
vidtas för att komma till rätta med personalförsörjningen? Hur ställer ni er
till att återinföra någon form av värnplikt?
– Vi har vid flera upprepade
tillfällen under mandatperioden pekat på bristerna i personalförsörjningen. Vi
har drivit på för att främja att fler ska fullfölja sina kontrakt för att
motverka soldatavhoppen, markerat svårigheterna att rekrytera deltidsanställda
soldater och föreslagit en allmän mönstring. Viktigast är att genom en ökad
övningsverksamhet höja den militära förmågan. Dessutom måste system för
stimulanser för framtida studier och premier vid avslutad tjänstgöring prövas.
Likaså måste soldaternas sociala villkor ägnas stor uppmärksamhet. Vi är
dessutom öppna för att utreda en ny form av plikt där den norska modellen med
en kombination av professionellt försvar och värnplikt kan vara intressant att
studera.
10. Det
civila försvaret hamnar ofta i skymundan i debatten, men rustades liksom det
militära ner kraftigt under 90- och 00-talen. Hur vill ni förbättra det civila
försvaret?
– Vi vill bygga ett civilförsvar
som är ett stöd för försvarsmakten i händelse av kris. I försvarsberedningens
senaste rapport redogör man för en sådan modell. Det innebär en mycket tydlig
ambitionsnivåökning på detta område. Även den civila krisberedskapen måste
stärkas vilket också kräver en utvärdering av nuvarande verksamhet. Exempelvis
måste erfarenheterna från branden i Västmanland tas tillvara.
9 kommentarer:
Relativt bra svarat där personen som skrivit verkar vara insatt i aktuella händelser, men att gå från att omvärldsanalys till handlig är ett stort steg.
Som skrivit i svaret om NATO-medlemsskap - motståndare till NATO verkar fastna i argument om solidaritetsförklaringen och EU:s Lissabonfördrag, utan att vilja gå in närmare på det faktum att cirka 20 medlemsländer i EU också är med i NATO. Vid en eventuell konflikt i närområdet kommer med andra ord NATO bli indraget och i mina ögon är det då bättre med ett fullvärdigt medlemsskap och ett värdlandsavtal ser jag som ett steg på vägen.
Mina två öre iaf.
Hur politikerna kunde gå på idén att yrkesförsvaret skulle bli billigare än värnpliktssystemet trots att bla FOI varnade för motsatsen är fortfarande en gåta för mig.
För att dom är just... politiker? Det finns väl mängder av exempel där politiker väljer att gå emot de som faktiskt kan något om sakfrågan. Kanske drivs de av ideologi eller kanske är det ren dumhet.
Ang. Kostnadsanalysen med Värnplikt kontra Yrkesförsvar så är det ju en fråga om kvalite kontra kvantitet.
Ifall alla soldater stannat minst 8 år så blir förmågan högre med ett mindre antal soldater.
Ifall soldaterna inte stannar hela perioden så blir resultatet sämre.
Att de gjorde en glädjekalkyl blev ju uppenbart relativt omgående.
Det jag tror politikerna missade var den allmänna känslan. Att vara soldat måste inge en känsla av att man gör något bra. Ifall man under en längre tid, med dålig ersättning på frivillig basis ska utsättas för relativt hårda utmaningar så måste det finnas ett starkt incitament för verksamheten. När statsministern går ut i TV och säger att försvaret är ett särintresse och den allmänna opinionen verkar se ner på soldatyrket så blir det väldigt lätt "grönare på andra sidan häcken". Dvs. ett civilt jobb hägrar.
Det som saknas i Svensk politik är pragmatik och helhetsansvar.
"Ang. Kostnadsanalysen med Värnplikt kontra Yrkesförsvar så är det ju en fråga om kvalite kontra kvantitet.
Ifall alla soldater stannat minst 8 år så blir förmågan högre med ett mindre antal soldater."
Det finns en gräns för hur mycket kvalité kan ersätta kvantitet.
Åtta flygbasbataljoner med värnpliktiga ger högre förmåga än åtta flygbaskompanier med anställda, oavsett hur mycket duktigare de anställda kan vara.
Detsamma torde gälla för åtta armébrigader med värnpliktiga kontra åtta manöverbataljoner.
Det talas ofta om värnplikt kontra yrkesförsvar som om värnplikt skulle lösa problemen.
En värnplikt med dagens anorektiska organisation skulle knappast bli bättre än yrkesförsvar, snarare sämre. Att be max 10% av varje årskull att offra 1 år av sitt liv på värnplikt med därtill sänkta livslöner är moraliskt fel. Värnplikt fungerar om man har ett stort försvar. I dagsläget är det bästa politikerna kan göra är att höja budgeten så att lönerna blir bättre och vi kan öva det vi har.
Paul
"öva det vi har"
Men vi har ju inget, det är ju där skon klämmer.
Zäta Kalle:
Vi har en del om än allt för lite. Att bygga upp värnpliktsförsvaret skulle ta minst 10 år medan det skulle ta mindre än ett halvår att ordna övningar för de förband som finns. (Brigadövningar osv med inkallad GSS/t)
Paul
Tycks ha undgått dig att ca hälften av de nu krigsplacerade är vpl.
Skicka en kommentar