Nu vid årsskiftet höjs skatten på drivmedel för fordon med 29 öre för bensin och 55 öre för diesel.
Självklart kan man se ett syfte med detta - att minska bilismen i Sverige och därmed miljöförstöringen.
Dock anser jag det fel att ge sig på dieselbilisterna. Genom att köra på diesel istället för bensin kör man ca 33% mer bränslesnålt än om man kör på bensin. Ser man på bilismen ute i Europa ser man att en överlägsen majoritet av Europas fordon drivs med diesel. Varför? Jo, därför att dieseln är ett effektivare drivmedel. Skulle alla svenskar köra på diesel istället för bensin skulle man kunna minska drivmedelstransporterna avsevärt eftersom vi gör av med betydligt mindre bränsle än vi gör idag med dagens bensinbilar.
Idag är dieselbilarna mycket oförmånligt beskattade trots partikelfilter och andra åtgärder för att minska utsläppen. En modern dieselbil är miljövänligare än en bensinbil. Tyvärr är svenska politiker som vanligt minst tio år efter sin tid och vägrar inse detta.
Etanolbilarna har sedan ett par år marknadsförts som framtidens miljöbil. Faktum är dock att etanolen stjäl resurser från vår och framförallt tredje världens näringsförsörjning. Dessutom är etanolen det minst effektiva drivmedlet av bensin, etanol och diesel.
En större dieselbilspark i Sverige skulle dessutom gynna en omställning till svartlut i framtiden, vilket är ett drivmedel vi i Sverige i princip skulle vara självförsörjande på.
Synpunkter välkomnas som alltid.
Gott nytt år, trots dieselskatten!
Aftonbladet,
Tur att man tankade igår då....
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (32)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (22)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (32)
- FB 20 (15)
- FB 96 (2)
- FB15 (17)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (195)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1248)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (72)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (16)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (169)
- Haiti (1)
- Helikopter (60)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (10)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (38)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (1)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (60)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (40)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (15)
- Miljöpartiet (40)
- Moderaterna (83)
- MSB (8)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (139)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (404)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (6)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (16)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (60)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (1)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)

Arkiv
-
▼
2008
(269)
-
▼
januari
(16)
- Inte utan att man håller med
- Suboptimering
- Red Bull goes Stockholm
- Fredsstyrkan
- Widman dagdrömde i Sälen?
- Luftslottet som sprängdes del IV
- Luftslottet som sprängdes del III
- Luftslottet som sprängdes del II
- Luftslottet som sprängdes
- USA vs Iran
- Tankar om Rödeby
- Rekordstor utlandsstyrka, kanske....
- Vad hade pappan för val?
- Den havererade nollvisionen
- En av 2008:s viktigaste frågor
- Tur att man tankade igår då....
-
▼
januari
(16)

Bloggar jag följer
-
-
Regntungt i Washington.1 dag sedan
-
-
Sluträkningen för Sotji5 dagar sedan
-
Tolkien i krig6 dagar sedan
-
Kina – en farlig vän att ta hjälp av6 dagar sedan
-
Förmågeglapp1 vecka sedan
-
Krönika: Vad händer i försvarsfrågan nu?2 veckor sedan
-
Utom allt rimligt tvivel?3 veckor sedan
-
Ny bit i försvarsbeslutspusslet4 veckor sedan
-
Russian Foreign Policy Narratives4 veckor sedan
-
Vi sitter i samma båt som kurderna1 månad sedan
-
-
Försvarsberedningens rapport – ett första intryck6 månader sedan
-
War Is Boring Creator David Axe Has a New Site8 månader sedan
-
Twittertrådar9 månader sedan
-
-
Prm: Tredje gången rött för Engblom mot Löfven10 månader sedan
-
Om ett sorgligt jubileum1 år sedan
-
-
-
-
-
Savua ja peilejä1 år sedan
-
Nytänkande, tack!2 år sedan
-
Akademisk tåkeprat2 år sedan
-
-
-
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)2 år sedan
-
Trust2 år sedan
-
-
-
Några timmar sedan2 år sedan
-
-
-
-
-
Sovjets barnbarn visar frustration3 år sedan
-
-
-
I OTAKT3 år sedan
-
Mardrömmar och vår hälsa3 år sedan
-
Halvsovande blogg3 år sedan
-
-
Reservofficer blir Totalförsvar3 år sedan
-
Påkörd av moped4 år sedan
-
-
-
Vila i frid Ralph Lédel4 år sedan
-
-
-
Av: KAURIN4 år sedan
-
Charader4 år sedan
-
Nato eller inte?4 år sedan
-
Gick du på den lätta?5 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet6 år sedan
-
-
Contact6 år sedan
-
Gratis är gott6 år sedan
-
-
-
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?6 år sedan
-
Omstart på ny adress6 år sedan
-
-
Mantra7 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas7 år sedan
-
End of the line7 år sedan
-
-
Ännu en dag i R.D. Congo..8 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament8 år sedan
-

6 kommentarer:
Det handlar bara om att dom vill ha pengar varför annars skatta diesel och E85 så hårt..
dom vet att det går åt och inte kan stoppas samma sak med socker-skatt så jävla töntigt.
Nu för det vara nog, demokrati eller diktaur ? det frågar man säg ibland när vi svenska inte har något att säga till om det är ju trotts allt vi som betalar..
tänk om alla flygplan, lastbilar, båtar, taxi m.m går i strejk? fyfan vad sveriges ekonomi kommer rasa. synd att ingen vågar göra något ..
Moderaterna lovade skatte sänkning och mer pengar åt folket men det är bara skatter på skatter.. tyvärr..
Godnatt imån kanske någon vill strejka ??..
Jag måste påpeka att det inte är bränslet diesel som är effektivare utan självaste förbränningsmotorn som är effektivare än en ottomotor (bensinmotor i folkmun)
Niklas, det finns en liten ingenjör i oss alla.
Tjena!
Jag funderar på att köpa ny bil och har svårt att välja mellan bensin o diesel. Du verkar ju vara säker på att diesel är bättre ur ett miljöperspektiv men läser man t ex här http://www.snf.se/verksamhet/trafik/fakta-bensinellerdiesel.htm verkar ju den sammantagna bilden luta åt bensin? Vem har rätt - du?
Du får väl köpa vad du själv vill. Själv skulle jag nog köpa en bensinbil här näst eftersom skatten ofta är fyra ggr högre på dieselbilar.
http://www.aftonbladet.se/bil/article340457.ab
Ny Teknik hade en intressant artikel för ett år sedan där man vägde hur långt man kommer per enhet bränsle, samt direkt miljöpåverkan och indirekt genom transporter, odling etc.
Bästa sättet att få bilbranschen att ta fram effektivare bilar är att lagstifta fram det - ej att beskatta bilisterna. Bäst vore nog att sätta upp hårda och fasta mål, t ex 2015 får inga bilar finns på svenska vägar som drar mer än X l/mil och släpper ut mer än Y... och sedan ta det vidare steg för steg. Sen kommer ju självklart EU in i bilden också. Men du kan lita på att då skulle det hända saker hos biltillverkarna.
Artikeln belyser ju en del likheter mellan Motormännens Tomas Nilsson, och Irans president Mahmoud Ahmadinejad, främst då: 1) Bägge tycker att det är viktigt med låga bensinpriser (i Iran subventionerar staten bensin, eftersom man ser det som en medborgerlig rättighet att få skita ner luften och meja ner fotgängare som inte har vett att hålla sig inomhus) 2) Bägge kör Peugeot från 1978. Om skattehöjningen kan få Tomas Nilsson att köra lite mindre, så är ju redan mycket vunnet för miljön.
Skicka en kommentar