Statsflygets senaste tillskott Gulfstream G550 vid leveransen 2011. Foto Försvarsmakten |
Glädjande nog har DN Ekonomi granskat statsflygverksamheten och visar på diskrepansen mellan det pris Försvarsmakten får debitera regeringskansliet och den egentliga timkostnaden.
DN tar dock endast upp kostnaden för bränsle och underhåll, vilket i år ska uppgå till ca 19 000 k/h, medan regeringen bara tillåter Försvarsmakten att debitera 10 800 kr/h. Detta är dock inte den fulla kostnaden med tanke på att personalkostnaderna inte är inräknade. Statsflyget är en verksamhet som näst intill uteslutande bedrivs för att betjäna kungahuset och regeringskansliet och därmed torde även personalkostnaderna debiteras kunden, på samma sätt som ett privat bolag skulle göra om tjänsten köptes därifrån. De flygvärdinnor som betjänar statsflyget är därtill inte anställda av Försvarsmakten utan hyrs in.
Vidare är det så att Försvarsmakten endast erhåller ersättning om kunden finns ombord. Det vill säga att om kunden åkt kommersiellt till Washington, men vill åka statsflyget hem så utgår ingen "framkörningsavgift" i form av kostnaden för att flytta flygplan och besättning från Bromma till Washington. Ej heller erhåller Försvarsmakten någon ersättning för kostnaden att besättningen måste sova över i Washington för att erhålla nattvila inför flygningen tillbaka.
Med tanke på det ökade trycket på statsflyget och fåtalet flygplan händer det att ett flygplan plötsligt är trasigt vid en beställd flygning. Då åligger det Försvarsmakten att köpa in tjänsten utifrån för att garantera att kunden kan genomföra sin resa. Det ska understrykas att detta inte kostar några 10 800 kr/h utan marknadspriset som ligger någonstans runt 100 000 kr/h. Detta hände exempelvis i vintras när Carl Bildt skulle resa från Bryssel och flygplanet fick ett tekniskt fel. Jag har ännu så länge inte hört något annat än att Försvarsmakten fick ta den notan på över €70 000.
Till DN säger regeringskansliets informatör att Försvarsmakten har medel i budgetpropostitionen för att kunna genomföra statsflyguppgiften, men kan inte svara på om anslaget är ökat för att täcka de ökade kostnader för försvaret.
Vad man kan konstatera är att i övrig statlig verksamhet när modellen med köpare/säljare av tjänster appliceras, är det viktigt att det även finns ett visst avkastningskrav, ofta motiverat med att det ska sporra rationalisering. Så verkar ej vara fallet med statsflyget. Här har istället den avgift Försvarsmakten får ta ut sjunkit över åren samtidigt som kostnaderna ökat. Avgiften som får debiteras idag är enligt uppgift densamma som på 90-talet. Intressant nog så sammanfaller den största prissänkningen med att oppositionen 2011 fick igenom ett besparingskrav på regeringskansliet. Förra året gjorde Försvarsmakten enligt årsredovisningen ett underskott på drygt 102 miljoner kr på statsflyget.
Modellen med köpare och säljare av tjänster inom offentlig sektor syftar ytterst till att sänka kostnader. Om den verkligen gör det kan diskuteras. En grundförutsättning för modellen är dock att man är transparent i redovisningen och trogen modellen. Kostar det 100 000 kr per flygtimme för Försvarsmakten att tillhandahålla tjänsten statsflyg så är det den kostnaden som ska debiteras och vara synlig.
- "Det är nästan lite planekonomi över det hela", säger Kent Härstedt (s) till DN. Nej, det är en planekonomi, men man försöker fortfarande leka marknadsekonomi.
Tidigare inlägg om statsflyget:
Hur man osynligt sparar i en försvarsbudget
Uppföljning av statsflyget
Att leka affär med skattebetalarnas pengar
7 kommentarer:
100 miljoner kr. Motsvarar anslagssparandet som Regeringen ålade FM i höstbudgeten. Varför inte helt enkelt ställa allt Regeringsflyg under resten av året för att klara just det anslagssparandet?
Och då framstår ändå 100 miljoner som kaffepengar jämfört med andra äventyr som NBF och PRIO.
Läs detta: http://cepa.org/content/cardiff-notes-no-1-posture-and-posturing
Onnehåller bland annat texten "... and by Sweden, which remains criminally irresponsible about its role in regional security."
Ser ut som om Sveriges totala haveri avseende försvaret har trängt ut till försvarsexperter internationellt.
Att landa sliter på landställ och bromsar, vilket ger upphov till extra kostnader för Försvarsmakten.
Att debarkera statsflyget på annat vis än genom fallskärmshopp bör därför kosta 300.000:- extra per person.
Jag lovar att Reinfeldt och Bildt fegar ur då det blir deras tur att hoppa.
Alliansen kommer att gå till historien...rulla den i tjära och fjädrar..nu får det vara nog.. all försköning om försvaret, inställda viktiga inköp och renoveringar, lögnen till allmänheten om försvarets förträfflighet, lögnen om Rysslands låga nivåer...
Hur blir det med nya hangarer? vem har bestämt att de ska hamna på Bromma å vem betalar kalaset?
Ytterligare kostnader som Försvarsmakten har är de kostnader för den "gamla" TP 102 som står på Malmen, att kunna tas i bruk inom 10 Dagar. Detta flygplan SAS det att när man köpte den nya TP 102 så skulle man sälja detta så att man fortfarande endast hade två VIP. Så har inte fallet blivit men inga extra pengar har skjutits till för denna manöver. Det är enkelt att vara politiker och ge uppgifter men inga resurser.
Skicka en kommentar