Varför har vi ett försvar?

Varför vi har ett försvar är en fråga som vi alla borde reflektera över, somliga mer än andra. I våra grannländer som haft oturen att under 1900-talet vara hårdare drabbade av krig, är denna fråga mer belyst. En finsk kollega påtalade igår att "Sverige har bara goda grannar. Tyvärr har inte Finland samma tur". Här kan det vara värt att påminna om att utan det finska motståndet under andra världskriget hade Sverige haft Sovjetunionen som närmaste granne från 1940 och fram till 1991. Det är en aspekt som få svenskar reflekterar över.

Även i grannländerna behöver man då och då påminna sig om varför landet behöver ha ett försvar. Nedan är en oerhört starkt och välgjorde film från det norska Motståndsrörelsemuséet som visar vad som händer när norsk grundlag inte längre gäller. Demokrati kan aldrig tas för given.

27 kommentarer:

Resenären sa...
19 december 2014 kl. 10:59  

Äsch, med ett lite större gendercenter och lite mer av försvarets pengar till svenska innebandyförbundet, så löser sig allt nog i långa loppet.

Örnkoll sa...
19 december 2014 kl. 12:12  

Ett mycket bra och viktigt inlägg mitt bland alla luckor. Demokrati får inte tas för givet!

Gronvita sa...
19 december 2014 kl. 20:16  

Viktigaste frågan av alla.
Det är därför vi ska ha värnplikt för alla i ett totalförsvar. Man måste själv vara en konkret del för att verkligen förstå ett sammanhang.

Bygdemajoren sa...
19 december 2014 kl. 20:18  

Tycker det var länge sedan vi fick höra något om hur musikkårer och militärparader ska få ryssen att rusta ner.

Paecmaker sa...
19 december 2014 kl. 20:45  

Väldigt bra och viktigt inlägg. Mitt i allt prat om mer vapensystem och jargonger så måste folk faktiskt påminnas om varför vi har ett försvar i första början, något som dessvärre verkar glömmas bort allt för ofta .

Thomas N sa...
19 december 2014 kl. 23:26  

Mycket tänkvärd film! Konstigt egentligen att våra grannländer (eller egentligen inte) skall vara vår buffert så att vi kan (borde inte vara så) satsa våra resurser på annat än vårt försvar!
Thomas N

Peter Grafström sa...
20 december 2014 kl. 02:25  

Västvärldens anglosaxiskt dominerade finanseliter bär det fulla ansvaret för att avsiktligt och omsorgsfull planering ha framkallat två världskrig och bolshevikrevolutionen.
Anglosaxarna har makten över allt som publiceras i stora upplagor beträffande dessa historiska skeenden. De historiker som vill få sålt böckerna behöver draghjälp både med utgivning och recensioner.
Därför avstår de att stöta sig med den av anglosaxarna önskade historieskrivningen som ändrar svart till vitt.
I det sammanhanget talar man om offren som förövare. Sovjetstaten var inte intresserad av annat än att bygga landet internt. De hade allt de behövde om de fått möjlighet att samarbeta fredligt och byta råvaror mot investeringar och industrialisering. Men de insåg att anglosaxarna tänkte använda Tyskland för att angripa Sovjet och hade ingen möjlighet att undvika ett kommande krig, men försökte manövrera genom att söka samförstånd med både anglosaxare och tyskar.
Skandinavien var antingen avsett att ockuperas av britterna eller också bluffade de för att provocera Hitler att ockupera Norge.
Det finns olika versioner men britternas bedräglighet finns det så många exempel på att det inte kan uteslutas att de ville misslyckas med ockupation av Norge.
Erkki Hautamäki går ju mycket längre och hävdar att britterna tänkte lägga under sig Norge och Sverige och hade kommit överens med Sovjet att de skulle ta Finland.
Att britterna i vissa sammanhang påstod att de var mot Sovjetisk ockupation av Finland hindrar inte att de bakom kulisserna gjorde tvärtom. Det gjorde de mot KarlXII.
Om britterna utåt verkade vara emot men samtidigt ändå låtit Finland ockuperas fanns fördelen att Tyskland blev än mer inringat samtidigt som britterna kunde spela oskyldiga.
Nog om det. Nu påstår en stor del av Sveriges etablissemang att Ryssland är aggressivt, men ingen berättar om de ekonomiska intressen för Sveriges del finns med i bilden, där finansfolk nära Wallenbergkretsen är rådgivare till regeringsmedlemmar i Ukraina. Närmare bestämt till en av två utländska finansministrar(som fått snabbt medborgarskap). Sverige hoppas få vara med och ta för sig av rovet när Rövarhövdingen Usa plundrar Ukraina. Bildts uppträdande tydde på att Sverige måste ha fått löften om andelar.
Vårt försvars styrka borde inte ha minskats och bör förstärkas oavsett vad som för tillfället pågår i omvärlden. Och det har framförallt med anglosaxarna att göra, inte Ryssland, som fortfarande bara vill samarbeta och bygga landet, men inte tänker låta Usa kedja björnen och dra ut klor och tänder som Putin nyligen uttryckte det.

Magnus Redin sa...
20 december 2014 kl. 11:01  

Peter, Om den Ryska statsledningen ville bygga landet skulle de investera i infrastruktur, utbildning, industrier med både varu- och tjänsteproduktion och bekämpa korruption. I stället har man kämpat om att behärska och skumma vinster av råvaruproduktion och export.

Jag försöker ofta se det positiva i olika skeende och jag fann en industriell logik i Putins återstart av diverse sovjetiska vapenutvecklingsprojekt och nyutveckling av vapen. Det var en av få områden där Ryssland hade varit världsledande och det fanns kompetens att rädda och överföra till en ny generation. Tyvärr ledde detta inte till att kunskaperna sedan användes för att skapa nya industrier utan det vart ännu mera vapen och nu en rustning som om man planerar för ett världskrig.

Jag har svårt att förstå att Ryssland skulle vilja skydda sig mot exploatering med militär kraft när de som säljer ut Rysslands tillgångar i stället för att förädla dem är den egna statsledningen med sina favoritoligarker. Om din konspirationsteori är korrekt finns den gripbara fienden till Ryssland i Moskva och den behöver bytas mot ett ledarskap som utvecklar Rysslands förmåga att generera välstånd för sina innevånare och ta den plats i världsekonomin som en sådan nation borde ha. Finns det ett stort spel kan man lära sig av många asiatiska länder som har lärt sig spelet och gått från djup fattigdom till skinande välstånd.

Staffane sa...
20 december 2014 kl. 11:49  

Titta på en karta och fundera påvar Kaliningrad ligger och på hur du själv skulle försvara din nästsista flottbas om du var rysk överbefälhavarw!

Staffane sa...
20 december 2014 kl. 11:52  

Studera en karta över Östersjön! Lokalisera Kaliningrad och fundera över hur du skulle försvara din nästsista största flottbas, om du vore rysk överbefälhavare!

Anonym sa...
21 december 2014 kl. 18:24  

Bara som stöd för den som vill bedriva källkritik avseende ett av inläggen ovan: http://whitetv.se/mind-control-mk-ultra/123-recalim-the-brain-med-peter-grafstroem-goeteborg.html

Gormel01 sa...
24 december 2014 kl. 11:09  

@Bygdemajoren, jag bedömer att de tre professionella militärmusikkårerna årligen möter dubbelt så många människor som hela övriga försvarsmakten tillsammans.

Håna du de som gör sitt jobb och gör det bra, det gör aldrig vi.

Fundera istället över synergieffekter och samverkan.

God Jul Göran Mellblom

uppgiven sa...
24 december 2014 kl. 12:14  

Jag bedömer att du har fel i ditt bedömande. Dessutom bedömer jag att övriga Försvarsmakten betyder oändligt mycket mer för vår säkerhetspolitik än de anställda musikkårerna.

Att vi har mer än en anställd musikkår utöver de frivilliga musikkårerna ser jag som ett hån mot alla oss som går på knäna i vår dagliga verksamhet på grund av för smala personalramar.

Men det är klart, om musikkårerna löser lite IBSS-tjänst så vore det kanske en synergieffekt...

God Jul alla ni som i helgen gåår i skarp tjänst här hemma och där borta.

Gormel01 sa...
24 december 2014 kl. 15:29  

Regeringen har inte samma uppfattning som du och de är i sin fulla rätt. Kanske har de en poäng?

Vad gör du för att förankra försvaret hos allmänheten, som försvaret avser?
Mvh Göran Mellblom

uppgiven sa...
24 december 2014 kl. 19:09  

Regeringen må ha en annan uppfattning än jag. Gör det att jag inte har rätt till min uppfattning? Jag trodde det var den rätten vi ytterst ska försvara? Vilket jag har svårt att se hur man gör med blåsinstrument och snygga vändningar på Yttre Borggården.

Min del i förankringen av FM hos allmänheten är att vara en del av och utbilda samt utveckla insatsförband som används både nationellt och internationellt.

Skulle du idag gå ut på gatan och fråga allmänheten om vad de helst vill se av FM, en musikkår eller flygplan som möter ryssen, så är jag tämligen säker på att flygplanen vinner. Utom möjligtvis i Karlskrona.

Gormel01 sa...
25 december 2014 kl. 09:50  

@Uppgiven, jag konstaterar att vår svagaste punkt idag är förbandens bristande kontakt med dem som betalar kalaset: allmänheten. Att som du isolera sig inne i kasernerna är inte bara oklokt utan osunt. Vilka attityder det framkallar syns ofta på denna blogg.

Kontakt med allmänheten krävs om vi i längden skall tolereras av dem.

Att du inte förstår militärmusik säger tyvärr mer om dig själv än om musiken.

Mvh Göran Mellblom

uppgiven sa...
25 december 2014 kl. 10:56  

@Gormel01

Du får givetvis konstatera vad du vill.

Men eftersom du inte vet vad jag sysslar med så betackar jag mig för påståenden som "isolera sig inne i kasernerna". Det är nämligen inte vad jag gör.

Att du inte förstår att andra delar av FM än musikkårerna mycket väl kan ha kontakt med allmänheten säger tyvärr mer om dig än om allmänheten.

Gormel01 sa...
26 december 2014 kl. 10:53  

@Uppgiven, när visade du upp ditt förband för allmänheten senast?

Hur ser du på att Wiseman själv och Skipper kommit ut ur anonymitetens garderob emedan du själv alltjämt i debatten döljer dig?

Hänger denna attityd samman med ovana att för allmänheten I praktisk handling behöva redovisa vad man sysslar med inne I kasernerna?

MVH Göran Mellblom

uppgiven sa...
26 december 2014 kl. 12:04  

@gormel01

1. Ett flertal gånger det senaste året, både irl och via diverse media.

2. Wiseman fick inte riktigt ta det beslutet själv vill jag minnas, Skipper däremot gjorde det och det har han all heder av. Själv har jag tagit ett annat beslut.

3. Jag förstår inte riktigt vilken attityd du pratar om. Kanske beror på att jag till skillnad från dig (?) inte rör mig inne i kasernerna så ofta.

Att uppvisningstrupp har som huvudtjänst att uppträda framför allmänheten är självklart. Det är dock inte huvudtjänst för huvuddelen av FM. Jag misstänker att allmänheten faktiskt hellre ser fler Skipprar än Mellblomar...

Gormel01 sa...
26 december 2014 kl. 13:40  

@Uppgiven, hur får allmänheten del av din arbetsinsats om du är i försvarsmakten?

Bör allmänheten få se ditt förband, om du har något, om allmänheten vill?

Mvh Göran Mellblom

uppgiven sa...
26 december 2014 kl. 13:56  

@gormel01

1. Se ovan.
2. Fråga allmänhetens valda representanter.

Gormel01 sa...
26 december 2014 kl. 13:57  

@Uppgiven, om allmänheten vill se ditt förband, dina soldater och dig själv utstrålande den Kompetens, Kraft och Välvilja som du och de helt säkert har, så vore det väl en mycket fin och bra sak.

Att du och dina soldater träder i direkt förbindelse med allmänheten så de kan se och uppleva er utan att varken deras upplevelse eller ert budskap tolkas av vare sig media eller någon annan.

Om du skall göra en sådan offentlig manifestation så kan vi understödja dig med synnerligen kraftig och väl spelad musik: utomhus, inomhus, stilla eller under rörelse med Musikkår, orkester, ensembler, Storband eller precis vad du vill.

Effekten är på förhand given: du och ditt förband kommer hyllas av allmänheten.

Vore inte det bra för alla inblandade?

Var nu inte så mellandagssur utan tänk som fransmännen - tänk stort.

God fortsättning Käre Uppgiven Mvh Göran Mellblom

uppgiven sa...
26 december 2014 kl. 16:00  

@gormel01

Om jag ville ägna mig åt uppträdande inför publik så hade jag sökt en tjänst på Livbataljon.

Du har uppenbarligen en uppfattning och jag en annan, vilket är helt i sin ordning. Själv eftersträvar jag inte att hyllas av en publik, jag eftersträvar att vara en viktig och kompetent kugge i Försvarsmakten oavsett om just min insats uppmärksammas eller inte.

Men jag vidhåller att avvägningen mellan olika förband är konstig när vi har fler heltidsmusikkårer än vad Flottan har örlogsfartyg över tiden på västkusten .

Gormel01 sa...
27 december 2014 kl. 15:04  

@Uppgiven,du och jag liksom allt flera har nog samma uppfattning om Flottans bemanning, och det tycks äntligen bli ändring på den saken till Flottans fördel, utan att Marinens Musikkår påverkas som det tycks.

När det sedan gäller min uppfattning om att militärer och förband och offentligheten, så vill jag gärna delge mina erfarenheter, utan något hån eller nedlåtande attityd eller nörd-möp perspektiv; och jag vill gärna ha dina värderade synpunkter på fullt allvar:

Militärer och förband mår bra av att synas i offentligheten, särskillt i demokratier som vår.

-Allmänheten ser vilka vi är, att vi är precis så dådkraftiga och allmänt pålitliga som alltid. På det viset marknadsför/förankrar vi oss själva direct hos dem det hela egentligen handlar om, utan tillsatser av medias vinklar, tolkningar av icke sakkunniga osv.

-Offentligheten kräver inte nödvändigtvis "traditionella ceremoniella parader", men ordet "parad" betyder just att visa sig från sin allra bästa sida i offentligheten.

-Att vara närvarande, att igenkännas som dem man är, att uppskattas för dem man är. Sociala media är en slags förlängning av offentligheten, men kan inte ersätta det personliga motet mellan allmänheten och deras soldater och sjömän.

Jag tror mig veta att alla i försvarsmakten och förband av alla slag minsann tål att visas upp för allmänheten och kan visas upp, och jag tror mig veta att allmänheten inte bara mår bra av ett sådant personligt mote med oss utan rent av kräver detta, om de skall fortsätta att stödja oss.

Ett av de starkaste personliga mötena mellan ett förband och allmänheten jag deltagit i var vid en spelning för en skånsk Afghanistan-bataljon som skulle medaljeras i statsparken i Lund och vår Kår spelade upp.

Man skickade först Kåren genom Lunds gator för att höja stämningen i staden. Lundensarna strömmade till statsparken i tusental. Vår Kår förhöjde stämningen ytterligare med musik även på plats.

Riksmedia bortsåg som vanligt från denna ganska stora händelse, som upprepats var sjätte månad i åratal. Men den skånska allmänheten hyllade personligen sina soldater, alldeles oavsett vad Riksmedia ansåg.

Detta möte och flera liknande sager mig att allmänheten gärna vill möta och hylla sina soldater om de bara gavs tillfälle.

Jag förstår att Livbataljonens dagliga och närmast rutinmässiga aktiviteter i huvudstadens offentlighet skrämmer, men min erfarenhet av Kårens musikaliska insatser är att allmänheten i de lokala garnisonerna är svältfödd på militar offentlighet och välkomnar varje initiativ som kommer att tas.

God Fortsättning, min Käre Uppgiven Göran Mellblom

uppgiven sa...
27 december 2014 kl. 17:58  

@gormel01

Som sagt, vi har olika uppfattningar du och jag.

Beträffande hemkomst från utlandstjänst så har jag prövat på det både med och utan musik. Min erfarenhet är att det är mötet mellan hemkommande soldater och deras anhöriga som är det givande, det musikaliska spelar där ingen som helst roll.

Har för övrigt genomfört vaktavlösning på Kungliga Slottet utan musik, allmänheten verkade uppskatta det ändå. Vem vet, de kanske uppskattade militär vardag för dess egen skull?

Jag är inte emot militära musikkårer. Däremot anser jag att en minskning av dessa till förmån för övriga förband skulle öka FMs förmåga. Vilket jag tror är vad allmänheten vill

Unknown sa...
27 december 2014 kl. 19:22  

Göran
Om det nu är så oerhört framgångsrikt att visa sig i offentligheten, hur kommer det sig då att alla våra generaler och amiraler är så osynliga i försvarsdebatten?

Unknown sa...
30 december 2014 kl. 00:11  

Officerare i FM måste överväga om de är beredda på att stödja en diktatur som förtrycker folket eller stå på folkets sia och ta till vapen mot den pro-Islamistiska (Nazistiska) diktaturen. Att ta hjälp av Ryssland är en naturlig förutsättning för att slå tillbaka mot den pro-Islamistiska diktaturen i Sverige.

Är detta system värt att försvara?

Sverige är Europas värsta land för HBT personer.

100,000 kvinnor förtrycks av Islamister i Sverige.

Sverige är världens värsta land med avseende på våldtäkter och gruppvåldtäkter.

100 kvinnor har avrättas för att de valt att leva sekulärt.

Förtrycket mot HBT personer och kvinnor i Sverige är betydligt grymmare och mer omfattande i Sverige än i Putins Ryssland.

Jag är ursprungligen fån norra östra Finland, nära Salla och mina släktingar har tjänat som officerare för Mannerheim mot Ryskt terror. Jag vet vad jag talar om när jag nämner att vi bör få hjälp av Ryssland eftersom Islamism är hundra gånger värre för oss HBT personer än vad som drabbar mina systrar och bröder i Ryssland.

Malin ... V/O Löjtnant (betyg X88), NB19 - arktiska brigden på skidor.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade