Ständigt denna kvotering...

Utlandsstyrkan skall kvoteras så att minst 40% av befattningarna innehas av kvinnor lyder ett förslag från kristdemokratiska ungdomsförbundet. Är de helt från vettet? Var har de tänkt att dessa kvinnor ska komma från? Med tanke på hur få kvinnliga officerare och kvinnliga värnpliktiga det finns kommer det bli rätt jobbigt för dem i framtiden om förslaget blir verklighet eftersom de då kommer att få göra mission på mission utan att vara hemma.

Jag tycker istället KDU ska lägga sin energi på att a) satsa på och få ordning på försvaret och b) se till att värnplikten omfattar både män och kvinnor.

Som läget är i Försvaret idag kan jag inte råda någon att söka sig till officersyrket. Det finns oändligt mycket att rätta till i Försvaret för att det ska bli en attraktiv arbetsplats och då är betydligt mer akuta saker än jämställdheten.

Jag struntar fullständigt i om mina kollegor är män eller kvinnor. Bara de är de bästa att lösa uppgiften. Försvaret är det främsta av landslag. Har någon hört talas om att man kvoterat in spelare i Tre Kronor eller Dream Team?

4 kommentarer:

Anonym sa...
4 februari 2008 kl. 14:07  

Jag var ensam tjej i min pluton, och tror knappast att det är något ovanligt att plutoner landet runt ser ut så. Hur man ska få in 40% kvinnor är en gåta... Sopor.

Wiseman sa...
4 februari 2008 kl. 17:42  

Ja, det stämmer väl överens med min uppfattning av hur det ser ut.

Anonym sa...
5 februari 2008 kl. 13:05  

På mitt kompani fanns det en kvinnlig officer och en kvinnlig värnpliktig kanske de borde läsa in sig på ämnet innan de kommer på en massa stolligheter. Politiker kan jag förstå att de inte vet bättre men att 33% av de som läste artikeln och sen röstade tyckte att det var en bra idé är bara skrämmande.

Anonymous sa...
10 januari 2015 kl. 06:42  

Kvotering och feminism är det största hotet mot Sverige idag, eftersom det genomsyrar allt och sänker kvaliteten och försvarsförmågan.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade