Von Sydow förespråkar värnpliktsförsvar

Och det gör jag också.

De siffror som ÖB föreslagit för en yrkesarmé innebär att det ska finnas dubbelt så många officerare som soldater. Det torde vara världsunikt med ett Försvar där det till varje soldat hör 2 officerare.

Jag tror inte på ett yrkesförsvar i Sverige av en mängd anledningar.

  • Kostnad (konkurrenskraftig lön för både officerare och soldater)
  • Numerär (Sverige har stor yta att försvara, samt stora åtaganden utomlands)
  • Samhällsnytta (allmänheten får en förståelse för vad försvaret är och gör. Jämför bara med vad folk trott om insatsen i Afghanistan innan och efter TV 4:s Fredsstyrkan)
  • Rekrytering (Hur ska man kunna locka så många ungdomar att tjänstgöra utan att få det absoluta bottenskrapet? Var ska vi ta officerarna ifrån?)

Jag har berört frågan flera gånger tidigare och rekommenderar istället att man läser detta inlägg istället för att jag ska skriva samma sak om igen.

Framförallt kostnadsfrågan är ju mycket intressant. Med tanke på vad det har kostat att ha NBG under uppbyggnad med sina 2000 svenska soldater och officerare kan man ju lista ut vad det kommer att kosta med tre gånger så många soldater. Dessutom kommer det inte att tolereras att man fuskar med yrkessoldaternas utbildning på samma sätt som man gör med de värnpliktigas för att "spara" pengar.

Jag motsätter mig dock inte att vi har mindre delar av Försvaret som anställda soldater, men värnplikten måste vara kvar för att fylla ut.

SvD

2 kommentarer:

Anonym sa...
9 februari 2008 kl. 20:47  

Soldater mot högteknologiska vapen vet vi hur det kriget slutar !

Wiseman sa...
10 februari 2008 kl. 00:26  

Högteknologiska vapen utan soldater vet jag också hur det fungerar, liksom vice versa.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade