Rekrytering del 4: Miljoner att spara

Som nämndes i inlägget om problemen med officersrekryteringen så har ett antal kadetter på Karlberg nu tagit saken i egna händer, då Försvarsmakten centralt med HR-centrum i spetsen har misslyckats. Årets antal sökande till officersprogrammet lär vara det sämsta någonsin, särskilt efter att man sållat bort de som inte ens på pappret uppfyller grundkvalifikationerna.

Härom året slogs samma rekord bland antalet sökande till Försvarsmaktens pilotutbildningar. När den ordinarie ansökningstiden gick ut fanns det inte ens så många sökande som antalet platser efter att de grundläggande testerna klarats av. Farhågor har höjts i Flygvapnet för att förmåga och flygsäkerhet nu kommer att försämras när de sökande som antas knappt klarar godkäntgränserna, istället för att man som tidigare kunde välja bland ett större antal med godkända värden. Det senaste året har också tyvärr slagits rekord i antal flygelever som avskiljts från utbildningen, särskild på helikopterutbildningen. Tyvärr är det nog inte bara en fråga om dålig grundläggande utbildning (sedan några år inköpt utomlands) utan även om ett grundläggande rekryteringsproblem med alltför sökande. Dåligt för alla inblandade parter, men framförallt för skattebetalarna.


Nu har kadetterna på Karlberg tagit egna initiativ, vilket tyvärr inte helhjärtat omfamnats på alla nivåer i Försvarsmakten. Resultatet verkar i alla fall mycket lovande och bygger på gamla kända koncept som sunt förnuft. Ungdomar i rätt ålder och med färska erfarenheter berättar om sina erfarenheter och sin vardag för andra ungdomar som är några år yngre. Det har fungerat i alla tider och lär fungera denna gång också – och till en i sammanhanget mycket ringa kostnad jämfört med de mycket stora belopp som Försvarsmakten öser ut på reklamfirmor. Visst är det kul att skapa debatt om det demokratiska värdet i surdegsbakande på Söder, men det rekryterar nog tyvärr inte lika många som man kan hoppas – oavsett vilka reklampriser reklamföretaget får och kan stoltsera med i branschtidningarna.

Det är dags att HR-centrum låser upp handklovarna på rekryteringen och ger medel till de som faktiskt kan lösa rekryteringen.


Läs gärna Karlbergskadetternas blogginlägg och se sedan den film som eleverna gjort för att rekrytera till Försvarsmaktens pilotutbildningar. Nu är det dags att Försvarsmakten tar förnuftet till fånga. Köp in några lämliga reklamspottar i TV och lägg ut filmen. Det fåtal gånger den visas kommer i alla fall att generera sådan publicitet att folk kommer att söka efter filmen på nätet för att se den eller se den igen. Utnyttja organisationens inneboende kraft istället för att kasta bort miljonbelopp på reklamindustrin när dessa pengar skulle kunna ge så mycket mer effekt om de användes inom organisationen.

(Det är ju i alla fall ett fall framåt att man nu kan registrera sitt intresse för pilotutbildning, jämfört med för ett år sedan, då man möttes av "just nu har vi ingen antagning" utan att lämna besked om när man kunde söka – om man nu lyckades hitta fram till rätt sida…)


22 kommentarer:

Johan J sa...
22 mars 2013 kl. 15:56  

Lär INTE hända.

Jag skulle vilja ha en likadan fast till Hv. På fråga till Prod så var det ett enkelt svar:

Nej. Hemvärnet (dagens alltså, inte nidbilden gubbar med mauser) kommer inte att säljas. Det är FM och GMU som gäller.

Wiseman sa...
22 mars 2013 kl. 16:02  

Johan J,

Själv har alltid varit bäste dräng.

Johan J sa...
22 mars 2013 kl. 16:43  

Men jag har inte tillgång till SVT, TV3, TV4 osv för att visa mina hemgjorda filmer.
Men FM har.
Men FM gör det inte.

Harpoon sa...
22 mars 2013 kl. 17:03  

Som gammal pilot får jag lust att söka igen när jag ser denna film. Professionellt gjord med relevans för de unga som är intresserade av yrket. När jag sett de tidiare reklamkampanjerna har jag tvärtom undrat varför någon överhuvudtaget skulle bli intresserad av officers yrket. Kör denna på TV och som bioreklam! Vi vet alla vilka specifika grupper som kommer att bli upprörda och även varför, men spelar det egentligen någon roll?

Alexander Lantz sa...
22 mars 2013 kl. 17:18  

@Johan J,

Jag har också funderat en del på att försöka få ihop en liknande film för HV. Det borde inte vara så svårt att antingen få ut Combat camera till en övning, alternativt att hitta någon hvpersonal som har lite kameravana och kan tänka sig springa runt med bara den i skogen under en övning eller två.

Jag tror för övrigt inte att man behöver publiceras på tv och bio för att få genomslag. Lägger man upp den på youtube så kommer de som är intresserade hitta den lätt själva och troligtvis sprida den vidare till vänner och bekanta!

Johan J sa...
22 mars 2013 kl. 18:11  

@Alexander

Vi ska inte behöva göra detta själv!

Kadetternas film och några andra jag sett genom åren är så bra så FM kunnat köpa dem rakt av.
När t.ex. den senaste kampanjen diskuterades på Rekryteringsutbildningen för några veckor sedan så hette det "Vi vet vilka grupper som hittar själv till FM. Det är de andra vi vill nå." Därav hipsters-reklam.
Därav inte (för oss MÖP:ar) bra reklam.

Hv hade bara behövt närvara på fyra-fem KFÖ/SÖF över landet, så hade det funnits filmmaterial för några år framåt.

laros sa...
22 mars 2013 kl. 19:29  

Makalöst bra!

Anonym sa...
22 mars 2013 kl. 20:29  

Först: Det var en riktigt bra rekryteringsfilm, som absolut bör användas i rekryteringen. För de med intresse för det militära, till exempel personer som gjort GMU eller Military Weekend är den klart relevant. Och den berättar ju också på ett bra sätt för allmänheten vad FM sysslar med.

Men det gör inte den intresseväckande/provocerande reklamen (surdegsbakning osv) onödig. Personer som ska lockas till GMU har ofta ingen egen erfarenhet alls av det militära och behöver lockas med saker de kan referera till. Ni som klagar på den tillhör inte målgruppen den vänder sig till, för den läser inte försvarsbloggar om man säger så.

Så båda reklamerna har sin plats.

Magnus Redin sa...
22 mars 2013 kl. 20:36  

Varför detta revirhävdande inom en servicefunktion?

Röde Baronen sa...
22 mars 2013 kl. 20:52  

Jag har fått hört att syftet med filmerna är att man i ett första steg måste väcka intresse och det gör man inte med denna typ av filmer.

Denna typ av filmer är däremot superbra när man redan har ett intressefrö att utgå ifrån. Efter som alla vi med många års erfarenhet i FM redan är intresserade - tycker vi att denna typ av filmer är toppen. Denna typ av filmer är alltså lite "preaching for the choir" och inte ngt för stora medier såsom tv osv. I tex USA (och för lumpare när det fanns) funkar kanske sådana filmer bättre eftersom folk har en närmare relation med försvaret där.

Eller?

(Personligen älskar jag flygbilderna, men tycker att 'superhjälte' scenerna drar åt det fåniga hållet...)

wellside sa...
23 mars 2013 kl. 10:15  

FM har tidigare år producerat reklamfilmer som liknat denna. Minns filmen med bordningsstyrkan. Kritiken var massiv och denna typ av "amerikansk" reklam anses inte vara politisk korrekt.
Det finns dessutom ett antal liknande filmer på bl.a. youtube som anställda vid respektive förband producerat genom åren.

Johan J sa...
23 mars 2013 kl. 13:57  

@Röde baronen

Samma förklaring jag fått från Prod. Men, hur visar man för de under 25 vad FM sysslar med?

Post-it lappar eller faktiska scener (i det här fallet flyg och helikopter)?

Borneo sa...
24 mars 2013 kl. 10:23  

Elever vid Flygskolan har även producerat en utmärkt broschyr om pilotyrket.
FV-Nytt är också på G med en omstart.

Röde Baronen sa...
24 mars 2013 kl. 22:55  

@Johan J. Men filmerna är ju inte _till_ för att visa vad vi gör. Filmerna är till för att de ska överhuvudtaget vara intresserade att lyssna på vad vi gör.

Visar du informativa eller tuffa filmer så väcker du bara mer intresse hos den (för lilla) grupp som redan är intresserad.

Men notera att logiken blir ju sådan att vi aldrig kommer att förstå detta eftersom vi ju inte tillhör den ännu ointresserade målgruppen = vi kommer alltid gilla filmer från verksamheten.

Se det såhär: vad väcker ditt intresse bäst 1. en tvättmedelsreklam som berättar varför tvättmedlet är så mkt bättre eller 2. något skojjigt som ica-stig gör?

davz sa...
25 mars 2013 kl. 17:46  

Ungdomsledaren gör en klockren analys. Det är totalt meningslös att lägga pengar på en reklamfilm som attraherar de som ändå kommer att söka. Är man intresserad av försvaret så söker man oavsett vad det råkar va för reklamfilm.
Problemet är att skapa ett intresse hos någon som aldrig har haft kontakt med militärer överhuvudtaget.
Det är väldigt intressant att ni alla är sådana experter på hur en reklam ska se ut.
Tänk om nån hade klampat in på ert yrkesområde och talat om för er att de minsann vet hur man ska göra allt. Man kanske skulle trampa upp till kapten på nåt av flottans fartyg och visa honom hur man minsann ska styra ett fartyg.
Faktum är att det enda ni vet är vad ni själva är intresserade av och vad ni skulle vilja se.
Om försvaret vill anställa kvinnor i åldern 25-30 så har ni ingen aning om hur en sådan reklam ska utformas.
Filmen är till för att väcka uppmärksamhet så att folk ska bli intresserade.
Därefter är deras nästa kontakt kanske att man träffar på nån rekryterare på nåt event och från det så kan personen kanske komma in till FM.

J.K Nilsson sa...
25 mars 2013 kl. 21:43  

Men David, en reklam för yrket måste ändå vara igenkännande för de som jobbar och som får frågorna av bekantas bekanta som blir intresserade. "Gör skillnad", "Välkommen till vår verklighet", "Vad håller du på med" är ju inte direkt insmickrande för de jobbar. ICA-stig i all ära men där är det ju uppenbart att det är påhitt och satir som driver reklamen för att få uppmärksamhet men hur många till STRIL-yrket rekryteras av fjällräddningspåståenden i reklamen? Hur många sjöinfosoldater rekryteras av bilder ifrån ett inbördeskrigsområde? Har du ingen aning om Försvarsmakten har du ingen möjlighet att senare kunna ställa relevanta frågor och bli intresserad.

Jag har svarat på tillräckligt många löjliga påfund och påhitt i från andra försvarsgrenar, jag behöver inte börja stå till svars för vad proffsen i reklambranschen börjar spotta ur sig.

J.K Nilsson

Röde Baronen sa...
25 mars 2013 kl. 22:52  

@JK Nilsson.

Nej den måste inte vara igenkännande för de som jobbar, men det är såklart en trevlig bonus om de gör det.

FMs största rekryteringsproblem är inte att ungdomar tycker att det verkar för tråkigt att jobba i FM - utan att de inte tycker något alls.

Det är väldigt naivt att tro att bra marknadsföring är vad man själv tycker om, särskilt när man inte själv är målgruppen. Jmf Dunning-kruger-effekten Duke nämnde i ett annat inlägg.

http://en.wikipedia.org/wiki/Dunning–Kruger_effect

Wiseman sa...
25 mars 2013 kl. 23:09  

Röde Baronen,

Förvisso. En sak står att konstatera. Den nuvarande rekryteringen är en katastrof såväl för officersprogrammet som helhet som pilotutbildningen. Aldrig har så få sökande haft de grundläggande behörigheterna till officersutbildningen. Vad gäller pilotutbildningen vet vi vad som har fungerat tidigare.

Ta bara en så enkel sak som de miljonbelopp som årligen läggs på flyguppvisningar runtom i Sverige. Att följa upp dessa på backen med rekryteringspersonal för att rekrytera till Flygvapnets yrken borde vara den enklaste kopplingen i världen. Likväl görs det inte. Det torde vara snudd på tjänstefel.

J.K Nilsson sa...
25 mars 2013 kl. 23:30  

Röde Baronen, nog är jag bekant med Dunning-Krüger men jag vidhåller å det starkaste att om inte personalen som framhävs som den viktigaste resursen kan vara med och rekrytera sina blivande arbetskamrater och efterträdare så är det något som blir fel.

Man kan inte bara "Väcka intresse" precis som Wiseman säger. Någonstans måste man fånga upp intresset och omsätta det.

J.K Nilson

Anonym sa...
26 mars 2013 kl. 11:06  

Bara för att tydliggöra: Jag anser att reklamfilmer av samma typ som den som tagits fram av kadetterna på FlygS absolut bör användas i rekryteringen. Den visar på ett bra sätt vad det handlar om.

Men jag anser också att det behövs reklam som får personer utan militärt intresse att söka till GMU.

Ungdomsverksamhet hjälper till i processen genom att locka med äventyr och sedan efter att 15-åringen fastnat för det militära hålla intresset uppe och informera om de olika yrkesvägarna intill dess att det är dags för GMU.

Med större sannolikhet än i medel har sedan den färdigutbildade rekryten intresse för att bli officer.

davz sa...
26 mars 2013 kl. 14:43  

@JK
Reklamen är tänkt att presentera myndigheten FM. Att man skulle kunna ha en reklamfilm som presenterar varenda befattning är nog inte särskilt ekonomiskt. Det ligger ju sen på fältrekryterare/yrkesinformatör/yrkesvägledare.
Det finns inget företag som skulle skapa en reklamfilm för varenda jobbfunktion som de har.
För att få folk som redan vet att FM finns så räcker det att rulla upp en bandvagn på torget så kommer dem att komma. Eller se till att man har en regementetsdag varje år.
Rekryterings sk göras i många led och på många olika sätt.
Reklamfilmer är en lite del bara.
Det stora jobbet måste göras av folk ute som rekryterar genom att möra folk.
Detta har Hemvärnet gjort i åratal.
Kanske dags för FM att ta efter dem lite.

Anonym sa...
27 mars 2013 kl. 08:09  

Jag tror en anledning till dålig rekrytering är den negativa uppmärksamhet som försvarets ekonomi fått de senaste åren. Alla vet att pengar kommer att bli svårt att få tag på och nedläggningar ligger i luften. Vem vill då påbörja en specialiserad utbildning där möjligheterna att få jobb utanför FM är minimala?

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade