Signaleffekt I

På förmiddagen började en bild av ett mail cirkulera på Twitter. I skrivelsen omtalas att Gammlia (Västerbottens museum) tillsammans med Umeå kommun inte vill att Försvarsmakten deltar i nationaldagsfirandet hos dem, då man ska välkomna "nya svenskar" under ceremonin. Man har också meddelat att beslutet är inte förhandlingsbart. Försvarsmakten ska istället planera för att genomföra sitt firande av nationaldagen samt Garnisonens dag på annan plats i Umeå.

Jag är nog inte den ende som förvånas över detta besked från Gammlia och Umeå kommun. Uppsåtet är förmodligen vällovligt, men samtidigt bör de bägge instanserna tänka över de två signaler som deras agerande skickar. För det första sänder man en signal till som har som uppgift just att värna våra fri- och rättigheter att de inte hör hemma på den dag då just detta firas. Det här späder dessutom på en "vi och dom" källa mellan civilsamhället och försvar, vilket just är det problem vi förmodligen alla skulle vilja slippa, där det militära blir en separat del av staten.

För det andra, och långsiktigt värre, är den signal man skickar till de "nya svenskar" man tror sig värna. Förmodligen är man rädd att uniformer och militär är något dessa förknippar med negativa upplevelser som förtryck. Gammlia och Umeå kommuns agerande befäster då att så är fallet även i Sverige – den egna militären är något man ska frukta. Fokus borde istället vara att visa att i Sverige har vi ett samhälle som fungerar på ett bättre sätt och där just allas fri- och rättigheter är det som försvaras.

Jag kan inte annat än djupt beklaga detta föga genomtänkta beslut i Umeå.



11 kommentarer:

Sambandsadjutanten sa...
10 april 2015 kl. 14:33  

Genomtänkta beslut är inget Umeå kommun gjort sej kända för. I sin PK-iver för några år sedan ville man kalla Nationaldagen för Internationaldagen då det ansågs fult och närmast fascistiskt att fira det egna landet. Dessutom var man av den uppfattningen (förmodligen fullständigt ogrundad) att de nya Svenskarna skulle känna sej kränkta.
Att man tar detta steg vittnar om exteremt dåligt omdöme och är nedvärderande för alla som arbetar inom FM.

Unknown sa...
10 april 2015 kl. 14:43  

Riktigt forbannad blir jag nar jag laser detta. Men, men, man ska vara snall mot mindre intelligenta politiker ocksa.

Jakob Wedman sa...
10 april 2015 kl. 16:22  

Det låter helt obegripligt, men vi lever i ett samhälle som ofta är svårt att begripa. Något annat som var obegripligt var att Försvarsmakten inte längre trodde sig behöva folkförankringen och därför drev på för att ersätta värnpliktiga med yrkessoldater. Kanske är det effekten av detta som vi bland annat ser i Umeå?

Unknown sa...
10 april 2015 kl. 19:35  

Var det inte högskolans i Umeå matsal som hade stora bilder på Lenin och Stalin på väggarna bredvid entrédörren?

Unknown sa...
10 april 2015 kl. 20:53  

Jag blev så häpen att jag kände mig tvungen att googla på Umeå kommun. Hoppas uppgifterna är up-to-date för här avslöjar jag vem som är kommunnämndens ordförande. Jag är säker på att Marie-Louise Rönnmark (s) tycker att hon gjort en jätteinsats för våra invandrare annars känner hon väl sig bra dum. Visst är hon värd credit för beslutet?

H B sa...
10 april 2015 kl. 22:21  

Umeå Universitet har alltid varit rött. 2013 hade vänsterns studentförening en banderoll uppsatt på fasaden "Välkommen till det röda universitetet" vilket skapade en viss debatt.

Folopatrull 14 sa...
11 april 2015 kl. 10:37  

Jag sitter just nu i Afghanistan och har beslutat att fira nationaldagen i Umeå i uniform med medaljer. Ska försöka få till något med fredsbaskrarna och invandrarföreningar. Alla är välkomna!

Unknown sa...
11 april 2015 kl. 10:51  

På en minut och trettio sekunder sammanfattar norrmännen på ett fint sätt varför vi har ett försvar: forsvaret.no/7075

Undrar om tanterna i Umeå har sett filmen.

Gwerd sa...
11 april 2015 kl. 11:08  

Jag själv har e-postat arrangören lillemor.elfgren@vbm.se och en kollega har skrivit till Umeå kommun. Jag misstänker att det är fler som kontaktar dessa och påtalar hur dumt detta beslut är och på vilka korkade grunder beslutet är taget.

Wiseman sa...
11 april 2015 kl. 15:05  

Det är utmärkt att man kommunicerar direkt med både myndigheter, intresseorganisationer och företag. Jag vill ändå påminna om att gör man det inte sakligt och i god ton så har man förlorat mer än man hade kunnat vinna.

Anonym sa...
12 april 2015 kl. 17:10  

@ Sambandsadjutanten sa...
"Genomtänkta beslut är inget Umeå kommun gjort sej kända för."

@Wiseman
"Jag kan inte annat än djupt beklaga detta föga genomtänkta beslut i Umeå."

- Vad föranleder er att anta att beslutet ej är genomtänkt?

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade