Detta sjuka land...

Händelser som den här gör att jag får svårt att sova. Saknar dagens människor totalt empati? Hur i helvete tänker man när man saktar ner och rundar en trafikolycka och en blodig man som står mitt i vägen och försöker påkalla hjälp? Det bör ju vara ett femtiotal människor som jag verkligen hoppas skäms öronen av sig nu. Jävligt synd att det inte går att lagföra idioterna.
Man ska ju dock inte förvånas över det som hänt när man läser kommentarer som denna under nämnd artikel:

"Ismo, 30 år, kolsva, Idag 23:27 Vet varför folk skiter i att hjälpa till.. Vem vill ha sin bil sönderklippt av räddningstjänsten och sen sitta där med en demolerad bil då försäkringsbolagen skiter i en? Inte fan vill jag det, inte fan har det något med IQ eller uppmärksamhet å göra med, jag råkar ha högre IQ än medel så kanske därför vet jag varför istället för vilda gissningar.

Fråga 2 är vad i helvete det är för avtal som hindrar nummerupplysningar från att koppla människor i nöd till larmcentralen? Det verkar ju så helt jävla absurt att det saknar motstycke. Vem har fattat detta beslut? Den människan borde verkligen tryckas dit av media.

Allt för ofta läser man i tidningarna om människor som råkar illa ut när de utövar civilkurage och i värsta fall blir ihjälslagna för att de försökt avbryta en misshandel, stoppa ett inbrott eller som härom året, påpekat det olämpliga i att urinera på en port. Det står helt klart att vi behöver en lag som bättre stöttar och premierar människor med civilkurage, s k vardagshjältar. Att lagstifta om att ingripa tror jag inte är rätt väg. Varför inte dela ut medaljer till dessa hjältar eller t o m ge dem en tillfällig skattelättnad eller någon annan premie?

Ett tips: Prova att hjälpa en annan människa. Den stoltaste dagen i mitt liv är då jag räddade livet på en man som höll på att kvävas.

4 kommentarer:

Anonym sa...
17 november 2008 kl. 17:56  

Gjorde praktik under grundskolan vid räddningstjänsten, det var en av de mer lärorika veckan under grundskolan! riktigt kul var det och då fick vi lära oss hur vi skulle göra vid en bilolycka. Så jag har väl lite kött på benen om olyckan skulle vara framme.

Det intressanta med civilkurage så är det oftast äldre personer som gör något. kanske var det bättre förr?

Senare så är det roligt att du har börjat skriva lite mer igen!

/J

Anonym sa...
17 november 2008 kl. 17:57  

hittade en artikell på DI som skulle nog passa bloggen här: http://di.se/Avdelningar/Artikel.aspx?ArticleID=2008\11\14\311530&sectionid=Ettan

/J

Anonym sa...
17 november 2008 kl. 18:14  

Allt är inte förlorat, I alla fall inte i Norrland=)fick hopp för mänskligheten när jag lästa den här artikeln: http://norran.se/nyheter/norrochvasterbotten/article203536.ece

Wiseman sa...
17 november 2008 kl. 20:26  

J: Ibland har man mer tid över, ibland mindre :(

Jag såg undersökningen tidigare på Aftenposten. Håll koll på aftenposten.no om du är intresserad av hur det går på upploppet. De har nya artiklar nästan varje dag i frågan.

18.14: Kul att se! Precis som det ska vara.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade