Pirater, passa er?

Ikväll tillkännagavs det som länge antytts – att Marinen efter något hundratal års uppehåll åter ska ut och jaga pirater. Naturligtvis är det fråga om Somalia och uppdraget som korvetterna HMS Stockholm och Malmö, samt stödfartyget HMS Trossö, ställs inför är egentligen att skydda andra fartyg från pirater mer än egentlig piratjakt.

Piratjakten i sig har ju visat sig vara en svår nöt att knäcka, när själva jaktmomentet väl är avklarad. Har man tur skjuter piraterna först, varvid man kan avge verkanseld. Problemet blir om piraterna ger upp och ska gripas. Var ska de ställas inför rätta och vem har rätt att döma dem? Inte kan man väl utlämna dem till ett afrikanskt land där man tillämpar dödsstraff? Det problemet (läs i Krigsbloggen) har drabbat både Danmark och Strorbritannien, varvid man blivit tvungen att släppa pirater som säkerligen skrattat hela vägen till nästa RPG. (Läs för övrigt hela Krigsbloggens utmärkta serie om piratverksamheten utanför Afrikas horn)

Kommer vi då att lyckas bättre i Sverige? Man kan ju hoppas att ROE är välskrivna, men samtidigt är vi ju vansinnigt duktiga i det här landet på att slå knut på oss själva med olika moment 22. I slutändan är det en officer på låg nivå (något högre när det gäller fartyg) som sitter med ett svårt beslut utan stöd uppifrån, där det enda han kan vara säker på är att han kommer få skit oavsett vilket beslut han fattar. Jag hoppas verkligen att ROE hanterar mardrömssituationen med en liten båt med obeväpnad besättning som i hög fart på kollisionskurs styr mot svenskt fartyg. Troligen gör de inte det och skulle scenariot inträffa har vi rätt en snabbt en ny svensk försvarspolitik till priset av 35 mans liv och en snabbavvecklad Stockholmskorvett.

Som vanligt när det handlar om svenska insatser tar det också tid. Först om ett halvår kan det vara aktuellt med påbörjad insats. Försvarsmakten och Regeringen drog ju i all sin vishet ner beredskapsnivån för samtliga förband till minst 90 dagar. Vid en beredskap på 90 dagar eller längre behöver man nämligen inte ha personal rekryterad och framförallt inte betala någon beredskapsersättning. Man ska nog inte oroa sig alltför mycket för att Marinen ska komma för sent. Såvida inte ROE ändras ordentligt, kommer piraterna bara att behöva åka hem och hämta nya vapen när de blir prejade av de redan insatta örlogsfartygen, såvida de inte är dumma nog att skjuta först eller ge sig på ett franskt fartyg. Operationen är ju också lämplig för Marinen på sådant sätt man ingalunda behöver oroa sig för luftförsvaret, som ju annars är en känd och omfattande akilleshäl på Marinens fartyg.

Edit 19/11: Enl SvD släpper FOI på måndag en rapport där man ställer sig tveksam till effekten av marina insatser.

Länk till FM:s sida om insatsen

10 kommentarer:

Unknown sa...
19 november 2008 kl. 09:35  

Det verkar som om inte bara fransmännen utan även indierna är ganska tuffa mot piraterna:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=853367

Heja!!

Tror tyvärr inte att vi svenskar kan bidra på något vettigt sätt, med tanke på ROE:s och brist på stöd hemifrån som du säger.

Wiseman sa...
19 november 2008 kl. 09:43  

Ja, jag hörde om det. Indierna är nog inte heller lika rädda för att somalierna ska söka asyl som danskarna är.

Anonym sa...
19 november 2008 kl. 12:13  

Nu släpps ju inte alla tillfångatagna pirater fria, även om Danmark tvingades göra det.
BBC rapporterade igår och CNN gör det idag att de misstänkta piraterna som den Brittiska flottan tog tidigare har överlämnats till rättsväsendet i Kenya.

New York Times rapporterar att piratattackerna i Asien har minskat de senaste åren, efter att ha varit ett stort problem tidigare. Minskningen har kommit till eftersom inblandade regeringar har varit engagerade och avsatt resurser. Så hopp finns att få bukt med det även i Afrika fast det är ju lite svårare där med tanke på att Somalia inte ens har en fungerande regering.

Förresten...nån som vet vad som hände med det kapade fartyget som var lastat med vapen?

Wiseman sa...
19 november 2008 kl. 16:38  

Om du menar M/S Faina och T-72:orna är hon kvar i Somalia, liksom Iran Deyanat med sin mycket mystiska last som får folk att tappa håret och få utslag och kräkningar.

Apropå minskning av piratverksamheten och Somalias avsaknad av centralregering tar tydligen FOI upp just de aspekterna i en rapport på måndag.

Unknown sa...
19 november 2008 kl. 21:27  

Nja, det där med att Iran Deyanat hade någon farlig last var tydligen bara ett rykte, dessutom släpptes det tydligen i början av Oktober:
http://informationdissemination.blogspot.com/2008/11/we-can-now-kill-mystery-ship-rumor.html

mrlinus sa...
19 november 2008 kl. 21:48  

Vill minnas från en föreläsning avseende internationell havsrätt, under marintaktiskutbildning, om en tidigare situation där svenska örloggsfartyg riskerade att hamna i "konflikt" med pirater. Styrkechefen vänder sig till HKV Jur hur man skall agera och får svaret IKFN gäller. När det påpekas att IKFN inte täcker de eventuella händelserna bli svaret återigen, IKFN gäller.

Konsekvensen blir, om jag inte minns fel, att om svenska örloggsfartyg agerar mot piraterna (i annat än självförsvar) så riskerar de att bryta svensk lagstiftning.

Wiseman sa...
19 november 2008 kl. 22:53  

John: Du har rätt ang Iran Deyanat

Linus: Detsamma gäller för Flygvapnets incidentberedskap och rogue aircraft (typ 9/11) om jag inte har helt fel.

Anonym sa...
19 november 2008 kl. 23:24  

Eskort är en väldigt kortsiktig lösning anser jag. Somalia är i princip laglöst och de kommer bara att avvakt så länge man har råd att ha eskort där nere.
Är det värt att ha en insats under fyra månader för 200 miljoner? Knappast, och med tanke på det politiska stödet hemmifrån så lär det inte ageras mkt från vår flotta.
Som vanligt ska vi plocka politiska poäng utan att egentligen leverera ett dugg.

En mer långsiktig lösning, men tyvärr dyrare och mer riskabel är att skicka in FN-trupp för att stabilisera landet och bygga upp.

Förresten, det är ju inte FN:s starka sida........

Unknown sa...
20 november 2008 kl. 16:57  

...men är inte de namngivna fartygen fortfarande under PTK (provturskommando) och därmed inte ens överlämnade från FMV till FM...?

Anonym sa...
21 november 2008 kl. 22:29  

När det gäller min erfarenhet med blekinge bor så är nog det största problemet hur dom skall hinna hem till klockan fem och hämta barnen på dagis, ( jag har upplevt detta vid arbete med dessa i stockholm kommer kl 1000 och hem vid 1500 )

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade