Min första reaktion när jag läste rubrikerna om svenska lärares urusla resultat på Forum för levande historias diagnostiska prov om Förintelsen var något lyfta ögonbryn. Hur kunde endast 2 av 5000 lärare ha alla rätt? Jag var i och för sig inte jätteförvånad eftersom min bild av Sveriges lärarkår kanske inte är den mest positiva.
Under dagen har jag hört lärare försvara sig i radions nyheter med att faktakunskaper är inte det viktigaste när gäller att vara lärare. Typiskt svenska flumlärare. Jag minns t ex min tyskalärarinna i gymnasiet som vägrade lära oss grammatik. Det var inte viktigt. Jag tror att de flesta som talar tyska håller med om att grammatiken är a och o i tyska om man inte ska låta som en lallande byfåne.
Nu när jag själv har haft en möjlighet att prova frågorna genom SvD:s försorg hyser jag viss förståelse för de testade lärarna. Jag måste erkänna att jag faktiskt bara hade ett rätt och jag har ändå studerat Förintelsen på högskolenivå (visserligen bara en delkurs) och anser mig vara rätt påläst om just andra världskriget.
De frågor som ställs i provet är till stor del av typen apkunskaper, av samma slag som man stöter på när man skriver körkortsprov, jägarexamen eller många andra myndighetsprov. Däremot oroar jag mig över att lärarna har svårt att skilja på gulagerna och de tyska koncentrationslägrena. Båda är förhatliga, men det bådar inte gott om man inte har mer koll på detta. Att man däremot inte har koll på vilken grupp av romer nazisterna förföljde mest rör mig inte i ryggen. Dessutom förvånar det mig inte att 40% av lärarna påstår att de inte fått någon speciell utbildning om Förintelsen under sin grundläggande lärarutbildning. Det borde vara ungefär den andel lärare som grundutbildades innan förintelseutbildningen kom på modet under 90-talet.
Jag håller med lärarna om två saker. Historia borde vara obligatoriskt i skolan. När man följer svensk säkerhets- och försvarspolitik undrar man om inte historia försvann som kärnämne redan på 50-talet. Det andra är att faktakunskaper inte är allt som lärare. Ledarskap är minst lika viktigt, men god förmåga inom det ena kan inte ersätta det andra.
Viss upprättelse för lärarkåren...
Demokratin läggs på vänt i krigets Ukraina
20 timmar sedan
4 kommentarer:
Med tanke på den sista meningen i artikeln: "En tredjedel av de som deltagit har historia som huvudämne och hälften av samtliga tillfrågade har historia i sin examen." tycker jag 40 % känns ganska rimligt. Över 50% (dvs alla historielärare + några till) hade så klart varit önskvärt.
Ja, statistik blir alltid vad man gör det till :)
Jag växte upp med förintelsen pga föräldrar som förlorade sina familjer och jag har besökt förintelsemuseet i Jerusalem. Kunde dock inte svara på de här irrelevanta frågor. Fakta är viktig, men att förmedla vad som hände, hur och varför, och varför det finns fortfarande folk som dödar varandra i olika krig är mycket viktigare.
När kommer Gulagveckan i skolan, för att balansera upp Förintelseveckan.
Rent dödssmässigt var Gulaglägren värre, men det är ännu inte PK att trampa på kommunismen.
Skicka en kommentar