"Sakkunnighet"

Mark Klamberg diskuterar som bekant ofta FRA-lagen på sin blogg. Just nu finns en version av signalspaningsalgen ute på remiss som genom fullkomlig myndighetsinkompetens allvarligt skulle bakbinda Försvarsmakten, utan att det ens har något med avlyssning av personer att göra.

Lagförslaget är nämligen så korkat skrivet att det genom att fullständigt förbjuda signalspaning på svenskt territorium mot utländska emittrar och t o m inmätning av svenska system för att skapa referensbibliotek i syfte att skilja ut egna system från motståndarens. Så här lyder lagförslaget:

"Inhämtning får inte avse signaler mellan en avsändare och mottagare som båda befinner sig i Sverige. Om sådana signaler inte kan avskiljas redan vid inhämtningen, ska upptagningen eller uppteckningen förstöras så snart det står klart att sådana signaler har inhämtats."

Med lagskrivning skulle alltså våra flygplan och fartyg inte kunna använda sina radarvarningssystem, vilka är fundamentala för överlevnaden på ett modernt stridsfält. Vi skulle också lika gärna kunna lägga ner Arméns televapenförband.

Precis som Klamberg skriver har FRA och Försvarsmakten uppmärksammat dessa aspekter i sina remissvar, men man blir ändå mörkrädd när man läser resultatet av vad de "sakkunniga" på departement sätter på pränt i lagförslagen. Det är tur att lagförslag sänds på remiss innan de läggs fram för Riksdagen och att någon tar sig tid att läsa igenom dem.

4 kommentarer:

Anonym sa...
23 mars 2009 kl. 23:40  

-Strilaren kan fortfarande ses av dem som ej har följt bloggen!!!

Bloggen Cornucopia (http://cornubot.blogspot.com/2009/03/forsvarskritisk-blog-stangd.html) skriver: "Den som vill läsa Strilaren hittar han eller henne i Googles cache. Man skriver in "cache:http://stril.blogspot.com/2009/03/politisk-vackelserorelse-eller.html" i Googles sökfält så får man upp det sista inlägget. Kopierar man URL:ar från bloggens meny i högerkanten, så kan man göra motsvarande med äldre inlägg."


/JAR

Bosse sa...
24 mars 2009 kl. 14:22  

JAR
jag vet inte när du läste detta i Cornucopia men 24 maj hade utomjordingarna varit där med sina lasersvärd. Kanske var det bara linan till mig som dom råkade skada?

Anonym sa...
24 mars 2009 kl. 20:06  

Bosse!
Till skillnad från dig har jag aldrig tidigare varit inne på Cornucopia.
Hittade bloggen via google då jag hört rykte om att cachen där kunde vara en väg att se "Strilarens blogg".
Pennan och svärdet, mer avancerat behöver det inte vara...

JAR

Bosse sa...
25 mars 2009 kl. 09:53  

Ledsen, min konspiratoriska hjärnhalva förledde mig att skylla mina tillkortakommanden på utomjordingarna. Jag gjorde ett nytt försök idag och kunde konstatera att allt funkade som JAR påvisat. Jag ber Makterna om tillgift!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade