Stridatalänk for dummies

Mitt svar innehållande "stridatalänk for dummies" i kommentarerna till inlägget om Neppelbergs öppna brev, blev rätt populärt, så det får bli ett eget inlägg:

Stridatalänken har funnits i olika former sedan 60-talet och kom till sin perfektion under Jaktviggen och JAS 39A-eran, där flygplanen kunde stå på sina baser spridda över landet och ha full koll på allt vad som hände 50 mil därifrån över Östersjön. Start och anfall kunde sedan ske helt radiotyst och anfall t o m radartyst med hjälp av datalänken. Radio och radarstörning var aldrig ett problem. Denna förmåga skaffade sig USA först i och med Link 16 efter millenieskiftet.

Den ovanstående förmågan har vi nu avvecklat från att ha varit världsledande. Link 16 som ersättare (dröjer ju några år till) kommer inte att kunna användas på samma sätt och saknar flera av de funktioner som man hade med stridatalänkarna om man kan utnyttja Link 16 fullt ut. Kan man inte det (om man t ex inte tillhör NATO eller inte köper alla funktioner - jmf Neppelbergs brev) - ja, då är det ju ännu sämre.

Ska man översätta stridatalänken till en marksituation blir det svårt. Stridatalänken ger en total omvärldsbild. Man kan jämföra det med att enskild stridsvagn skulle ha koll på alla egna fordon plus alla fientliga fordon inom 50 mil. På så sätt skulle man kunna framrycka i låglinjer utan att behöva bekymra sig om observation eller skydd eftersom man vet exakt var fienden är. Istället kan man koncentrera sig på komma åt dennes svaga punkter.

Översatt till ishockey, innebär det att som spelare kan man koncentrera sig 100% på att föra pucken, aldrig behöva titta efter motståndarspelarna eller egna spelare eftersom man hela tiden vet var de är. Istället kan man slå smarta passningar eller skjuta mot högra solpen med ryggen mot målet eftersom målvakten placerat sig till vänster. Så bra var länkarna och det försvinner nu.

Jämför man istället med bilar blir ungefär så här. En JAS 39 med flygplan- och stridatalänk är som en sportbil med parkeringssensorer, backkamera, navigator med tmc, medan en JAS 39 med endast flygplanlänk är som en något äldre sportbil med så tonade rutor att man endast ser genom frontrutan och får hjälp av trafikradion. Utan flygplanlänk (som var fallet för JAS 39C under de inledande åren) - då får man plocka bort även trafikradion. Nu är läget alltså att det finns trafikradio.

Det handlar mycket lite om göra saker krypterat. Det handlar istället om en total omvärldsuppfattning oberoende av radio och radarstörning, där man utan länk sänker stridseffekten med mer än 50%.

(Ovanstående bygger på helt öppna uppgifter, så ingen behöver vara orolig)

6 kommentarer:

Anonym sa...
5 mars 2009 kl. 19:12  

Man kan fråga sig vilka olika typer av scenarier FM mäktar möta avseende nationell säkerhet.

Detta belyser t ex jointförmågorna (samverkan mellan vapengrenarna) vilka bl a är relaterade till datalänkar.

I en anonym kommentar till tidigare inlägg sågs inte så stort behov av datalänkar från "markperspektiv".

Men man är nog tacksam i andra länder att ha t ex "digital CAS" (Close Air Support mha datalänk mellan flyg- och markförband).

Frågan är om utvecklingen av vissa nya system och koncept de senaste 10 åren har varit förmågedriven eller visionsdriven ?

Anonym sa...
6 mars 2009 kl. 10:52  

Varför avvecklades vår stridsdatalänk?

/Arvid

Emmie sa...
6 mars 2009 kl. 11:47  

Europaparlamentsvalet närmar sig och du verkar vara en person med någon typ av samhällsintresse - jag utgår givetvis från att du röstar den 7/6. Jag vill i detta mail lyfta fram Jörgen Warborns politik, gå gärna in på hans hemsida www.warborn.se för att läsa om vad han kan göra för dig i EU. Warborn är en underdog i EU-valet, som nummer 17 på moderaternas lista är hans chanser att faktiskt komma in i europaparlamentet ganska små. Vad som krävs är 30 000 kryss i valet. Driver du eller funderar på i framtiden driva ett företag är Warborn kandidaten för dig, oavsett "politisk färg".

Jag skulle bli jätteglad om du väljer att kryssa Warborn den sjunde juni.

Tack för en bra blogg!

Wiseman sa...
6 mars 2009 kl. 15:39  

Arvid: Därför att Försvarsmakten skulle ju i de förra försvarsbesluten enbart syssla med att verka internationellt. Det är alltså en direkt effekt av Afghanistandoktrinen. Även om det svenska materielen är mycket mer avancerad än motsvarande NATO-materiel så är det inte värt något idag. Därför beställdes den inte till de nya JAS 39C/D. Inte helt oväntat är det ett antal politiker som går i taket och säger att "vi informerades aldrig om att det skulle få de här konsekvenserna". I nästa stund uttrycker de att "vi politiker ska inte var sakkunniga i allt". Antingen intresserar man sig för ämnet eller också gör man det inte, men då ska man hålla tyst sen också.


Emmie: Inte omöjligt. Vi får se. Trots en lång, blå bakgrund känns det inte som om jag och moderaterna drar åt samma håll längre och det är ju naturligtvis helt orsakat av försvarspolitiken.

Tack för berömmet!

Anonym sa...
6 mars 2009 kl. 20:23  

Komplettering till Wiseman's svar till Arvid : Vid ominriktning av FM mot interoperabilitet gjorde man en bedömning av att risknivån inom aktuell teater var låg under ett visst antal år. Sedan dess har ett antal olika händelser och erfarenheter skett vilket ställer saker och ting under ny dager. Vi står således nu i en ny situation. Åter till syjuntan !

Anonym sa...
20 mars 2009 kl. 15:52  

Man häpnar över alla strategiska lappkast som FM svänger sej med.
Det är med besvikelse jag ser att det förhållandevis utmärkta ledningssystem som jag själv varit med att implementera, nu raserats till oigenkännlighet.

All heder åt dej som adresserar problemet på ett mycket sakligt och informativt sätt!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade