I höstens val gick de rödgröna till val på att den svenska militära insatsen i Afghanistan skulle avvecklas. Motiveringen löd att säkerhetsläget i norra Afghanistan nu var så gott att allt mer ansvar kan lämnas över till afghanska myndigheter, men man var samtidigt noga med att påpeka att om säkerhetsläget förvärrades kunde en förlängning ske.
Efter sensommarens och höstens stridshandlingar och särskilt med tanke på de gångna dagarnas händelser framstår bilden i media som att säkerhetsläget i norra Afghanistan och i det svenska ansvarsområdet inte alls är särskilt gynnsamt. Man blir då inte speciellt förvånad över att höra ledande vänsterpartister som Lars Ohly och Hans Linde argumentera för ett tillbakadragande på grund av det dåliga säkerhetsläget. (inte för svenska soldater, utan i allmänhet). Den rödgröna överenskommelsen verkar inte längre gälla.
De omfattande attacker som genomförts mot underhållskonvojer i Pakistan visar återigen på sårbarheten hos denna underhållsväg. Avtalen med Ryssland om en nordlig försörjningsled börjar ta form och underhållet att till stor del komma genom det svenska ansvarsområdet, varvid detta blir än mer intressant för motståndarsidan att operera i. En annan faktor som talar för ökad aktivitet i norra Afghanistan är de offensiver som genomförts i södra Afghanistan och som då tryckt motståndarförband norrut till områden med behagligare operationsförutsättningar.
Samtidigt verkar det först nu ha gått upp för vissa i Sverige att mentorskap för afghanska förband också innebär att följa det förbandet under insats, vilket då och då innebär en sejour i landets södra delar. Som vanligt är det som en chock för media och beslutsfattare. Majoriteten är rörande överens om att stöd till de afghanska styrkorna för att dessa i allt högre grad ska kunna ansvara för landets säkerhet är vägen att gå, snarare än egna ISAF-operationer, men att det skulle innebära att svenska mentorer skulle hamna i stridsområden verkar man helt oförberedd på... Vilket avslöjande! (Exp, Exp)
De mest intressant artiklarna om Afghanistan är som vanligt de som skrivs av Expressens Therese Christiansson och Aftonbladets Johanne Hildebrandt (bildspelet är också mycket sevärt) Är man på plats är ju naturligtvis förutsättningar mycket bättre. Andra artiklar vill man bara sucka åt.
Media: SvD, SvD, SvD, SvD, DN, Ab, Ab, SVT, SVT
(O)gynnsamt säkerhetsläge?
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2010
(289)
-
▼
oktober
(18)
- Mediafokus Afghanistan
- Marinblogg II
- Marinblogg
- Under etiketten absurditeter...
- Centern hör bön
- Sergels Torg 3 nov
- Ingenjörernas subarktiska förmåga
- Brett folkligt stöd för ISAF
- (O)gynnsamt säkerhetsläge?
- Var smärtgränsen inte högre än 5? (uppdaterat 17/1...
- Försvarsministern och tjänstgöringsskyldigheten
- FM och rapportering från Afghanistan
- Nya försvarsbudgetar
- Inte bra för ryktet (Uppdaterat 13/10 17.50)
- Omtag behövs i flyg- och sjöräddning
- Gästinlägg: Lägg ner Luftvärnet
- Politiskt missnöje och ändrad maxfrekvens
- Gästinlägg: Vad ska vi med Hemvärnet till?
-
▼
oktober
(18)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
Putin ritar röda linjer1 dag sedan
-
-
-
-
Flygvapnets pilotutbildning3 månader sedan
-
-
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
-
Parklek m/601 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
NATO, nyttan för Sverige2 år sedan
-
-
-
-
-
-
-
Agree to disagree...4 år sedan
-
25 år siden Srebrenica4 år sedan
-
Veteraner förtjänar att hedras4 år sedan
-
Om ett nödvärnsfall i Rättvik III (III)4 år sedan
-
Twittertrådar5 år sedan
-
-
-
Nytänkande, tack!6 år sedan
-
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
Halvsovande blogg8 år sedan
-
-
Reservofficer blir Totalförsvar8 år sedan
-
Påkörd av moped9 år sedan
-
-
Vila i frid Ralph Lédel9 år sedan
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?9 år sedan
-
Gick du på den lätta?9 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
17 kommentarer:
Nu är det dags för media att ställa våra militära chefer mot väggen och fråga: Har du det som krävs att skicka ut soldater och officerare till Afghanistan?
Har ledningen använt befintliga resurser för att övervaka dom kända problemområdena. Eller säger man som vanligt att vi tar risken från Lidingvägen? Har själv varit i Afghanistan flera gånger och rapporterat uppåt om olika händelser. Tyvärr har jag inte upplevt att MUST informerat neråt i organisatioonen om det man vet (eller borde veta). En avdelning som bara samlar information och inte delger stridande förband nyttg infomation borde läggas ner eller få andra uppgifter. "Frivillig Xpert"
Kritiken mot Afghanistaninsatsen är betydligt enklare än så.
Jag tycker den första frågan man måste ställas sig;
- Are we the right guys to do it?
Sverige klarar inte ens av att hantera sin egen invandring för man fattar inte vad man möter. Jag har svårt att vi är rätt sociala ingenjörer att göra nationsbyggnad i Asien. Om detta är nu målet.
Andra frågan;
- Vilka alternativ risker exponeras vi för genom att ensidigt ställa om försvaret?
Afghanistaninsatsen faller platt i bägge intellektuella tester.
Krig har effekter och folk dör. Det är bedrövande att folk skall sätta livet för något som saknar strategiskt värde för oss. Detta är inte genomtänkt - man har antingen inte förstått vad man gör eller så har man bara ramlat in i situationen genom grupptänk och obildade fantasier.
Man kan säkert vinna Afghanistankriget men då blir det betydligt osnyggare än vad vår hemmaopinion klarar - både USA, UK och Sörgården. Dagens modell att dela ut dajm i ena änden av byn och skjuta ihjäl kusiner i andra änden kommer aldrig att lyckas.
Omsätt det till Bredäng - du får fri pizza av ockupationsarmén vid t-banan samtidigt som de skjuter ihjäl din kusin i Skärholmen. Du skulle inte tycka det var kul. Varför skall afghanerna tycka att det är upplyftande?
Att flera är på plats från andra nationer gör det inte intelligent - vid Gallipoli var det soldater från ett femtontal länder - hur smart var Gallipoli?
Jan Kallberg
Jan Kallberg, om du tror att jag och mina kollegor är där för att snabbt och snärtigt "vinna", så visar du att du inte fattat någonting.
Det är en konflikt vi skall utkämpa med våra Afghanska kollegor till det förmodligen bittra slutet. Detta av moraliska skäl. Överger vi Afghanistan i prövningens tid för så relativt få skadade och döda så är vi inget annat än en feg skitnation förpassad till historiens avskrädeshög.
Jag kommer skämmas över Sverige om vi drar oss ur.
Johanne Hildebrandts artikel om att de militära förbanden i Afghanistan saknar understöd av SIDA är tänkvärd.
SIDA samverkar tydligen ogärna med militären av outgrundliga orsaker.
Det skulle gå bättre att ingjuta förtroende i civilbefolkningen om något utöver att erbjuda skydd kunde erbjudas, t ex borra nya brunnar, reparera bevattningskanaler, bygga pumpverk för vattenreservarer till jordbruket, gjuta rejäla broar, reparera vägar osv.
De stridande förbanden borde operera tillsammans med svenska ingenjörförband. Staberna kan med säkerhet reduceras.
Olaus
vad kommer hända med de pengar vi sparar om vi tar hem afg.styrkan? kommer de sparas in på eller kommer de läggas på andra områden i FM?
jag tror att om vi tar hem afg.styrkan kommer det dröja länge innan vi åker ut på ngt nytt. och i så fall kommer FM få ännu mindre röd tråd och därmed lämnas att mögla ännu mer än vad som redan är fallet.
Varför är det fult att arbeta med militären och varför gör vi fel från början?
Det är lätt att vara efterklok men när vi kom in i Afghanistan hade vi möjlighet att lägga resurser på kvalitativ utbildning av Polis och Militär. Kraftsamla på dessa funktioner så de har goda kunskaper och har god föränkring i samhäller. Hade det inte varit fult att jobba bredvid militären hade man tidigt och snabbt kunna lägga pengar och resurser på uppbyggnad för att kunna lämna över till byborna och landet själva. Varför göra fel från början? Trodde man att afghanerna själva skulle lära sig?
Vart går vårt bistånd till?
"Jan Kallberg, om du tror att jag och mina kollegor är där för att snabbt och snärtigt "vinna", så visar du att du inte fattat någonting."
Det har jag aldrig trott för det klarar ni inte av som uppgraderat bevakningskompani.
Däremot, om man frigör DoD hela förmåga utan alltför vidlyftiga restriktioner kan man neutralisera motståndet. Men det är inte hemmaopinonen med på. Det fungerar som Operation Linebacker II, fast i 2010-talets tappning, där det frigjorda våldet är så överväldigande att motsidan tvingas förhandla.
Det kommer aldrig att inträffa. Så vad gör vi?
Jag inser att de afghanska civila är glada att ni är där - men det gör inte att det är strategiskt vettigt att ni är där. Befolkningen i Swaziland skulle också vinka när ni passerar.
Jan Kallberg
@ Olaus: "SIDA samverkar tydligen ogärna med militären av outgrundliga orsaker."
SIDA, och andra hjälporgan, har ett antal gånger redovisat varför man inte så gärna samarbetar med militären.
Hanne Kjöller på DN hade en kolumn om det för ett par dagar sedan.
Om jag mins rätt så var en av anledningarna att sådan samverkan gör biståndsprojekten till en mer uppenbar måltavla, vilket lätt leder till att man får börja om biståndsprojekten från ruta ett.
@Anonym 12:59
Håller med dig till fullo. Det är märkligt att vi glömt bort erfarenheter från Bosnien och Kosovo. Det är definitivt lämpligt att använda ingenjörförband tillsammans med manöverförbanden för att förbättra infrastrukturen i "hetare" områden. Enkelt och effektivt sätt att vinna befolkningens förtroende. När området blivit något lugnare kan rena biståndsorganisationer fortsätta.
@ Jan Kallberg: "Jag tycker den första frågan man måste ställas sig;
- Are we the right guys to do it?"
Borde inte den allra första frågan innan ett 'war of choice' vara:
'Är det troligt att det här kommer att gå bra?'
"Man kan säkert vinna Afghanistankriget men då blir det betydligt osnyggare än vad vår hemmaopinion klarar - både USA, UK och Sörgården."
Framför allt så blir det _dyrare_. Inga jobbskatteavdrag och 'tax cuts' då, inte.
Joakim:
"vad kommer hända med de pengar vi sparar om vi tar hem afg.styrkan? kommer de sparas in på eller kommer de läggas på andra områden i FM?
jag tror att om vi tar hem afg.styrkan kommer det dröja länge innan vi åker ut på ngt nytt. "
Det finns inget politiskt mandat att lura FM på pengarna. Försvaret idag är något folk vill stärka. Men Försvaret måste sälja in sig. Enda anledningen DoD får 4 000 miljarder kronor i en budget som går helt back i USA är att man kan sälja grejen - vi (Försvaret) behövs. Det har FM aldrig klarat och måste lära sig.
Om FM slipper Afghanistan så är det som att få nya friska pengar. Vilket gör att man kan ta i förmågeglapp och andra saker som gör Försvaret till en kapacitetslös organisation.
Om ni åker ut eller inte är ointressant - ni är soldater och utför politisk vilja. Vill ni resa hänvisar jag till Vingresor.
Jan Kallberg
Bäste "Plutch 10:15".
Du skriver:"...Överger vi Afghanistan i prövningens tid för så relativt få skadade och döda ..."
Det låter som en god tröst för de som förlorat sitt barn sin bror eller syster, sin far eller mor... Vad är vinsten?
Sverige ut ur Afghanistan ! Nu har armén fått hålla på länge nog utan någon synbar förbättring. Försök att förstå det omöjliga med denna mission. Antingen så kommer vi att få stanna där för evigt eller så tackar vi för oss och åker hem. Det är nu dax att bygga upp det nationella försvaret, som sedan länge helt varit under isen. Nej nu får alla truppare sluta
att skrika "rör inte mitt Afghanistan"
@ Plutc:
Att du vill stå vid dina afghanska kollegors sida till det bittra slutet hedrar dig som person, men är inte mycket till argument för en fortsatt insats.
Von Stridsbälte: I Kosovo gick man in med 70000 man på en yta som är 1/5 av svenska området i Afghanistan. Vi har 500 man där inte mer än ca 100 man är gripbara för vettig verksamhet vid en given tidpunkt + några tusen ANA.
I Kosovo, där djupaste fred har funnits i 11 år, där är vi fortfarande kvar.
Hur kan nån människa vid sina sinnes fulla bruk tro att konflikten i Afghanistan är lösbar på kortare tid eller att det internationella åtagandet kan begränsas till 15 år?
Konflkten i Afghanistan är vår samtids största prövning och helt avgörande för världen utveckling.
Att det då finns röster i Sverige som vill undandra sig ens det lilla bidrag vi har får mig att skämmas för att vara svensk. Fy fan.
@ Anonym 21:26
Vad några anhöriga tycker ska inte styra Sveriges säkerhetspolitik, punkt.
De som åker till Afghanistan vet vad de ger sig in på, gör det helt frivilligt och vad de anhöriga tycker om insatsen, som skriker "Ta hem trupperna!" för att hela fem soldater stupat, bryr jag mig inte om. Några få, i sammanhanget ur ett svenskt säkerhetspolitiskt perspektiv helt oväsentliga röster, ska inte styra Sverige.
/Räkan
@Räkan
Håller med dig men hur tycker fy vi skall göra nu när det inte bara blir frivilliga som åker och kanske dör?
/B
Skicka en kommentar