På tisdag, den 20:e september, presenterar Regeringen sin höstbudget för Riksdagen. Inget är offentligt annonserat att det ska beröra Försvarsmakten, men hösten och höstbudgeten kommer utan tvivel ändå att innehålla en del förändringar på försvarsområdet.
Ett tydligt tecken på att något är på gång är de många sena kvällarna i Högkvarteret för en hel del befattningshavare - inte bara med anledning av den föreslagna Libyenförlängningen. Troligare orsak är höstbudgeten och vad av Försvarsstrukturutredningen som nu ska genomföras. FSU presenterades i april och innehöll en rad mycket omfattande förslag för att, i sedvanlig ordning, spara stora pengar inom försvarsområdet. Några av förslagen var att slå ihop FMV och FMLOG, bolagisera FOI, se över FHS framtid och att avbryta införandet av PRIO (steg 3 och 4) till dess det står klart hur försvarslogistiken ska organiseras i framtiden. Det blir intressant att se vad av FSU som kommer att realiseras.
Föga förvånande har FSU stött på massiv kritik för de angivna förslagen. Stora vinster räknas hem, vilka kritikerna av FSU menar är svåra att garantera. Dock är försvarsbudgeten och Försvarsmakten beroende av att motsvarande eller större besparingar kan räknas hem och omfördelas till annan verksamhet. Ekvationen att få ihop försvarsbudgeten blir allt mer komplicerad. En allt större del av materielen behöver bytas ut, löneutgifterna stiger kraftigt, omfattningen på de internationella insatserna växer och när budgetramen ligger fast blir det problem. Ytterligare ett steg i att balansera upp budgeten är rationaliseringar i personal- och grundorganisationen, där nu ytterligare personal väntas sägas upp i och med basorganisation 13 och insatsorganisation 14.
Med alla dessa problem i bakhuvudet känns det tryggt att läsa på försvarsministerns blogg att försvarsbudgeten enligt Försvarsmaktens generaldirektör Ulf Bengtsson är i balans. Problemet är bara att det är två skilda saker att få en budget att gå ihop och att få en budget att gå ihop och genomföra all verksamhet. Det sistnämnda var länge sedan sist för Försvarsmaktens del. Sett till uppgifter och framtida säkerhetspolitiska utmaningar i såväl närområde som omvärld, är det tyvärr allt fler områden inom försvaret som får karaktären av luftslott.
Se även Försvar & Säkerhet
Tweet
Possible First Flight of China’s Sixth-Generation Aircraft
5 timmar sedan
7 kommentarer:
En av de mest intressanta turerna i "försvarsstrukturutredningarna" är väl att först bestämmer sig någon / lyckas övertyga någon i regeringskansliet om att det går att spara 2 miljarder.
Sedan får någon annan i uppgift att reda ut hur detta ska gå till (2 ggr)
Intressant upplägg eller hur?
Ja, men inte överraskande om ser till hur det gick med utredningarna kring personalförsörjningen och värnpliktens avskaffande.
Hur de än blir kommer de ta massa tid innan någon sägs upp måste måste vi veta om han/hon inte behövs någon annanstans i FM och de går inte för att tex HKV utredning om vilka som ska kvar i nya orgen är senare laggd pga de stora omstruktureringar som genomförs. Så innan dom är klara vet vi alltså inte om någon övertalig från förbanden kanske behövs på HKV och kan alltså inte sägas upp.
Vi ses om 2år då kanske något hänt förutom alla kontrakts soldater som ledsnat eftersom de aldrig sett den bra FM utan bara en arbetsgivare i kaos under 4-5år.
Ledsen FML men tror ni har fel om att de går att genomföra alla förändringar samtidigt med bibehållet förtroende.
Officer
Ta det lugnt, PRIO kommer att lösa allt ;)
OBS, detta var sagt med tonvis av ironi.
I förväg inräknade vinster, där vinsterna redan planerats in för annan verksamhet har en tendens att gå på r-v-n, rent erfarenhetsmässigt alltså. Nu sitter inte HKV i någon avundsvärd sitts och få är nog de som önskar byta plats med dem som nu kämpar för att få historien att gå ihop.
Det som brukar komma ut av sådana här processer är en samling nya begrepp, avsedda att nödtorftigt dölja det verkliga läget.
"Ledsen FML men tror ni har fel om att de går att genomföra alla förändringar samtidigt med bibehållet förtroende" skriver signaturen Officer här i kommentarsfältet. Själv tror jag att det skulle gå att kombinera, om man var öppen och rak i sin kommunikation. Det är få av oss som inte förstår dilemmat, så varför trixa med orden. Det ökar bara på klyftan mellan de som leder och övriga och tär på ett redan nedgånget förtroende. Byt taktik är mitt råd. Det är ändå ingen internt som blir lurad.
Förtroende måste förvaltas, för det kan komma att behövas i trängda lägen längre fram. Om detta har jag skrivit i ett färskt gästinlägg hos CI. Hur går det med tilltron, när bluffen avslöjas offentligt av någon eller avslöjas av händelseutvecklingen?
http://chefsingenjoren.blogspot.com/2011/09/gastinlagg-sanning-eller-konsekvens-en.html
Vi - jag och Wiseman - beskriver samma sida, av samma mynt. HKV m.fl. tenderar att hålla till på myntets andra sida. Hoppas på bättring. Mörkningar och betydelseglidningar och verklighetsförvrängningar gör större skada än nytta i det långa loppet.
W du skrev:
"Ja, men inte överraskande om ser till hur det gick med utredningarna kring personalförsörjningen och värnpliktens avskaffande."
Så med lite tur så kan vi nu få en materielförsörjning och en logistik som styrs upp på samma sätt som personalförsörjningen?
Det låter ju förtroendeingivande...
;)
Kundvagn och servicemeddelande. Ställer en samvetsfråga till Sverker Göranson, till Berndt Grundevik, till Göran Mårtensson och till Jan Salestrand;
Har ni, självständigt och utan väskedängaradjutantsstöd, fyllt i en Kundvagn och gjort ett Servicemeddelande i PRIO? Har ni fått tjänsterna att fungera-utan hjälp-förutom LMSutbildningen såklart?
Anledningen till den ställda frågan är det sagolikt URUSLA intefacet på dessa tjänster. Det är nåt i hästväg ologiskt uppställt och rent korkat utformat i vissa stycken.
Igen, har ni lyckats SJÄLVA, att fylla i kundvagn och servicemeddelande?
Major i armén
Skicka en kommentar