Det måste ju vara dags för våra politiker och Vägverket att inse att trafiksäkerhetsåtgärderna som vidtagits de senaste åren inte är tillräckliga. Jämfört med året innan dog 10 % fler i den svenska trafiken 2007. Jämfört med 1996 skulle antalet döda ha halverats. I själva verket ligger siffran drygt 200 över målet - 490 döda 2007 mot 540 1996.
Mantrat från myndighetshåll är som vanligt att hastighetsgränserna ska sänkas och fler kameror sättas upp. Den senaste förklaringen är att högkonjunkturen är orsaken till det ökade antalet trafikdöda.
Det är enkelt att konstatera att våra bilar utvecklats enormt vad det gäller säkerhet och skydd sedan 1996. Både avseende bilarnas konstruktion, såsom antisladdsystem, bromshjälp, luftkuddar, deformationszoner men även avseende tillbehör såsom däckens prestanda.
Sedan 1996 är de största skillnaderna på våra svenska vägar att vajrar för att skapa fattigmans mötesfria vägar införts liksom fartkameror. Hastighetsbegränsningarna har självfallet också sänkts.
Det är dags för våra myndigheter att inse att man inte kommer längre med snålåtgärder som sänkta hastighetsbegränsningar och vajrar. Vad som krävs är istället att man tar i med hårdhandskarna mot rattfylleriet (avser självklart även drograttfylleri) och ser till att de trafiklagar vi har efterlevs. Straffet för rattfylleri (självklart även på sjön och i luften) måste vara så kännbart att det avskräcker även i onyktert tillstånd. Ertappas man som rattonykter bör förutom körkortet även ägda motorfordon förverkas, samt ett kännbart fängelsestraff utmätas.
Inom flyget har man en kraftfull reglering avseende bibehållen kunskap och medicinsk status på den som ska framföra ett flygplan. Med regelbundna och täta intervaller måste piloter ge prov på sina praktiska kunskaper, samt genomgå läkarkontroller. Ju äldre, ju tätare läkarkontroller.
I trafiken är det bara att tuta och köra efter att man fått körkortet. Det är inte ens krav på att man ska kunna köra i mörker och olika väder, trots att vi lever i ett land där det halva året är mörkt större delen av dygnet. Att kunna köra i halt väglag får man prova på under någon timme under trafikutbildningen, utan krav på färdighet. Läkar är skyldiga att rapportera om de anser patienter medicinskt olämpliga att köra bil, men i själva verket rapporteras bara en handfull personer varje år. Min mormor hade körkort ända till sin död vid 96 års ålder, men körde inte bil efter att hon (enligt egen uppfattnin) börjat se för illa vid drygt 80.
Jämför man hur många människor som dör varje år i trafiken jämfört med i flygolyckor framstår det som mycket märkligt hur man kan tillåta i princip vem som helst att framföra ett dödsredskap mitt i tättbebyggt område medan det är enormt reglerat vem som får framföra ett flygplan över våra stora norrländska skogar.
Varför inte se till att ändra regelverket och ställa krav på faktiska färdigheter med regelbunden uppföljning? Var femte år fram till 60 års ålder ska man genomföra en uppkörning, därefter var tredje år och efter 70 vartannat år? I samband med detta skall även medicinsk lämplighet intygas.
Här, riksdagsledamöter och övriga i beslutsfattande ställningar, ska ni få fyra exempel på konkreta åtgärder som kommer att förbättra trafiksäkerheten:
1. Riktiga krafttag mot rattonykterhet med mycket kännbara påföljder som gör att det ALDRIG kommer att vara värt att köra onykter.
2. Fler riktiga poliser på vägarna för att komma åt rattonykterhet, undermåliga fordon och trafikbeteende.
3. Ny lagstiftning för införskaffande och innehav av körkort med krav på praktiska erfarenheter och periodisk kontroll av färdigheter och medicinsk status.
4. Snåla inte på vägarnas kvalitet utan bygg riktiga motorvägar där bilar ej möts och där man FÅR köra snabbt.
5. Se till att det finns fartkameror i städer och samhällen också och inte bara där de ger mest avkastningar. Det är betydligt värre för reaktionsförmåga och bromssträcka att köra 50 på 30-väg än 110 på 90-väg. Kameror vid skolor, daghem m m!
Nollvisionen i dagens press:
Aftonbladet 1, 2
DN 1, 2, 3, 4
SvD
Expressen 1, 2, 3
Vägverkets pressmeddelande
HD 1, 2, 3
Sydsvenskan
Den havererade nollvisionen
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2008
(269)
-
▼
januari
(16)
- Inte utan att man håller med
- Suboptimering
- Red Bull goes Stockholm
- Fredsstyrkan
- Widman dagdrömde i Sälen?
- Luftslottet som sprängdes del IV
- Luftslottet som sprängdes del III
- Luftslottet som sprängdes del II
- Luftslottet som sprängdes
- USA vs Iran
- Tankar om Rödeby
- Rekordstor utlandsstyrka, kanske....
- Vad hade pappan för val?
- Den havererade nollvisionen
- En av 2008:s viktigaste frågor
- Tur att man tankade igår då....
-
▼
januari
(16)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
Putin ritar röda linjer2 dagar sedan
-
-
-
-
Flygvapnets pilotutbildning3 månader sedan
-
-
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
-
Parklek m/601 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
NATO, nyttan för Sverige2 år sedan
-
-
-
-
-
-
-
Agree to disagree...4 år sedan
-
25 år siden Srebrenica4 år sedan
-
Veteraner förtjänar att hedras4 år sedan
-
Om ett nödvärnsfall i Rättvik III (III)4 år sedan
-
Twittertrådar5 år sedan
-
-
-
Nytänkande, tack!6 år sedan
-
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
Halvsovande blogg8 år sedan
-
-
Reservofficer blir Totalförsvar8 år sedan
-
Påkörd av moped9 år sedan
-
-
Vila i frid Ralph Lédel9 år sedan
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?9 år sedan
-
Gick du på den lätta?9 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
0 kommentarer:
Skicka en kommentar