Önskelistan

Försvarsmakten anser sig ha förmåga att sätta in en marin styrka i piratbekämpning längs Afrikas nordöstra kust. Det är ju klart intressant och välbehövligt för internationell sjötrafik i området, men frågan är om det egentligen ska falla under Sveriges ansvarsområde?

Marinen kommer säkert att göra en bra insats, men jag tror att den senaste tidens utveckling inom försvars- och säkerhetspolitiken kommer att göra att få Svensson att ifrågasätta varför vi ska spendera hundratals miljoner kr på att jaga pirater i en annan världsdel, medan vi har en armé av samma storlek som Estland och en flotta som inte har råd att lämna hemmahamnen annat än i undantagsfall vid högprofilövningar. Var ska man hitta pengar till finansiera en operation utanför Afrikas kust? I alla fall är det ju en uppdragstyp som passar de svenska korvetterna med sitt undermåliga luftförsvar, eftersom piraterna knappast förfogar över sjömålsrobotar eller stridsflyg.

Snart redovisas övriga poster på önskelistan, som t ex en insats med JAS 39 i Afghanistan.

4 kommentarer:

Anonym sa...
4 juni 2008 kl. 20:36  

Håller med till fullo! Låt fartygen öva i Östersjön och irritera Ryssen när man kan.

Anonym sa...
5 juni 2008 kl. 10:30  

Men här kan de ju hävda sig väl trots sin avsaknad av Luftvärn.

Äntligen har Tomhylsan och ÖB hittat en doktrin som i efterhand kan rationalisera Anders Borgs taktiska bedömning av (avsaknaden av) behovet av LvRb på Visby.

(Jösses förresten vilket litet och svårläst antispam-ord....)

Anonym sa...
5 juni 2008 kl. 11:21  

Lägger man pengar på detta, med innevarande svångremsbeting från Hästsvansen så får ju Tomhylsans ord "anmärkningsvärt" en helt ny betydelse...

...men det skulle inte förvåna om det ligger helt i linje med den doktrin som "en enig försvarsberedning" tänkt ut.

Absurt, surrealistiskt och fullkomligt orättfärdigt!

Wiseman sa...
5 juni 2008 kl. 14:21  

Nizze: Skicka din mail i en kommentar så hör jag av mig. Jag vill inte lägga ut en mail eftersom jag har svårt att kontrollera med den periodicitet som jag vill och dessutom kommer jag dra på mig en massa spam. Som sagt, skicka din mail i en kommentar så raderar jag den och hör av mig.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade