Semester och pinsamheter

Jag befinner mig på resande fot sedan innan midsommar och har därmed lite halvtaskig tillgång till internet. Därför är det risk att det blir väldigt långt mellan de nya inläggen, även om jag vill annorlunda. I värsta fall dröjer det till augusti innan bloggen kommer igång ordentligt igen, men jag gör mitt bästa för att utgången ska bli annorlunda. Därför vill jag förtydliga för er som skriver kommentarer att även om er kommentar inte dyker upp på några dagar, betyder det inte jag har refuserat den. Min strävan är att publicera alla kommentarer såvida de inte innehåller kraftiga påhopp, personangrepp, hot etc och hittills har så inte varit fallet.

Samtidigt med mitt återinträdande i civilisationen idag fick jag ett tips av en läsare om att TV 4 Norrbotten i sina lokala nyheter gjort ett inslag om Flygvapnets deltagande i Red Flag och kostnaderna för detta. Inga nya fakta framkom, men jag förstår läsarens upprördhet eftersom både TV 4 och den i inslaget intervjuade socialdemokratiska suppleanten i försvarsutskottet, Leif Pettersson, ifrågasätter Försvarsmaktens beslut att delta i övningen trots det aktuella ekonomiska läget. Deltagandet kostar nämligen drygt 25 milj kr, vilket skulle kunna motsvara en ökning av årets nerskurna flygtid med nästan 2000 h eller 20 %.

Det är bara ett litet aber i den framförda kritiken. Försvarsmakten och Flygvapnet sa nej till att delta i övningen just p g a kostnaden. Därefter bestämde försvarsminister Sten Tolgfors Försvarsdepartement att Försvarsmakten skulle delta i övnigen eftersom det är av stor vikt för Sverige. Det skulle ju se illa ut om i de svensk-amerikanska relationerna om man drar sig ur och sedan är det ju ingen som ifrågasätter marknadsföringsvärdet för SAAB att kunna säga att Gripen deltagit i världens största flygövning.
Det är ju nog pinsamt för TV 4 att inte ha gjort en ordentlig faktakoll, men hur pinsamt är det inte att som riksdagsledamot och verksam i försvarsutskottet inte ha koll på detta? Framförallt när man är socialdemokratisk politiker i opposition, och har ett gyllene tillfälle att tvåla dit regeringen och den av regeringen förda försvarspolitiken...

Ingen kan dock ifrågasätta att Red Flag-övningen kommer att bli mycket utvecklande för Flygvapnet. Däremot kan man ju diskutera om det är värt pengarna.

0 kommentarer:

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade