Två intressanta debattartiklar

...i SvD idag. Dels är det de överbefälhavaran i Norge, Finland och Sverige som gemensamt skriver om ett framtida försvarssamarbete.

Den roligaste är dock Bo Pellnäs replik på försvarsminister Tolgfors och partisekreterare Schlingmanns replik på Pellnäs tidigare debattartikel. Pellnäs replik innehåller en rad mycket sakliga och viktiga argument och frågeställningar. T ex efterlyser han ett svar på den kritik han förde fram i den första artikeln att moderaterna genom sin försvarspolitik överger sina kärnväljare och att man i valet därigenom tvingar många borgerliga väljare att stanna hemma. Jag är rädd att det blir värre än så. Jag är rädd att många tidigare framförallt moderat väljare inte känner igen sig i den idag förda moderat politiken, framförallt när det gäller Försvaret och i nästa val kan känna sig manade att rösta på Sverigedemokraterna, vilket helgens Sifoundersökning borde vara en indikation på. Det är dock inte för sent för moderaterna än, även om en reträtt skulle vara pinsam.

De mycket intressanta frågor Pellnäs ställer i sin debattartikel och som framförallt rör försvarssamarbetet med Norge är följande:

•Har en överenskommelse redan träffats med norrmännen?
•Är de beredda att acceptera ett samarbete, som av Tolgfors villkoras med att vi skall dra oss ur omedelbart om det säkerhetspolitiska läget försämras?
•Förutsätter det att Norge köper JAS?
•Är vår vilja att stationera ett antal plan i Nordnorge mer ett handelspolitiskt erbjudande?
•Kommer de i praktiken att flygas av huvudsakligen norska piloter? Är frågan överenskommen i samråd med Finland?
•Godtar Finlands regering att Nato övertar stridsledning av luftförsvaret av Övre Norrland?
•Är det Anders Borg som framtvingar att flottiljen i Luleå skall läggas ner för att pengar skall sparas och som driver Tolgfors till att iscensätta denna arktiska maskeradbal?
•Är vi verkligen beredda att frånsäga oss en nationell styrning av luftförsvaret i Övre Norrland?
•Är detta en fråga som sköts vid sidan av riksdagen, trots att den rör ett säkerhetspolitiskt avgörande med stor betydelse för nationens framtid?

Det ska bli spännande att se om Tolgfors/Schlingmann vågar sig på att komma med ett konsekvent svar. Vad tror ni?

2 kommentarer:

Anonym sa...
19 juni 2008 kl. 19:57  

"Jag är rädd att många tidigare framförallt moderat väljare inte känner igen sig i den idag förda moderat politiken, framförallt när det gäller Försvaret och i nästa val kan känna sig manade att rösta på Sverigedemokraterna, vilket helgens Sifoundersökning borde vara en indikation på."

Så kommer det onekligen att vara. Jag är ett livs levande exempel på detta, men mitt skäl för att vända mig från m till sd är inte endast invandringspolitiken utan alla andra svek. Men vad jag inte förstår är varför du är rädd för detta... Det är ju helt naturligt och inget att vara rädd för. Du är välkommen, du också.

Anonym sa...
29 juni 2008 kl. 04:01  

Hej

Samma här...Hellre SD än alternativen svekalliansen och mona "toblerone" muslim.

Det inte bara förräderiet mot försvaret som är upprörande för mig.

Jag tänker på höjningen av bensinskatten och den ej avskaffande fastighetsskatten.

Nej moderaterna har svikit mig som kärnväljare i precis allt.

SD för röra om i köttgrytan.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade