Det tveksamma internationella mandatet

Kanadensiska flottan avvärjde i natt ett nytt kapningsförsök på ett norskt fartyg utanför den somaliska kusten. Insats gjordes med en helikopter som fick kaparna att fly fältet. Efter att kaparna vägrat stanna trots varningsskott från helikoptern, tog den kanadensiska fregatten HMCS Winnipeg upp förföljandet och lyckades till slut preja kaparnas båt. Vid det laget hade kaparna slängt vapnen överbord och de frigavs efter förhör, eftersom det kanadensiska mandatet normalt inte är att ta fångar.

Sålunda kunde kaparna tryggt återvända hem till Somalia, gå till lokala marknaden och skaffa nya vapen för att ge sig ut för nästa försök, trygga i förvissningen om att det bara är att slänga vapnen så är chansen stor att man går fri.

Det beror förstås lite på vilket lands örlogsfartyg man stöter på. Indierna och kineserna gör processen kort med kaparna. Fransmännen och amerikanerna uppträder snarlikt. Danskarna och tyskarna griper kaparna ibland.


Svenska flottans bidrag till piratjakten utanför Somalias kust, ME 01, är som bäst på väg dit på ett lyftfartyg. De svenska korvetterna kommer vara några av de minsta fartygen i insatsen. Man ska nog inte vänta sig för mycket av den svenska insatsen eftersom fartygen är konstruerade för Östersjön. Vad man framförallt saknar är helikoptrar. Majoriteten av de lyckade insatserna mot piraterna har genomförts med hjälp av helikopter. Frågan är om inte ett större oceangående fartyg som HMS Carlskrona med hkp 15 ombord varit ett lämpligare alternativ. Det är bara det att HMS Carlskrona är under ombyggnad till signalspaningsfartyg och hkp 15 i sjövariant har precis börjat levereras. Det allra bästa hade ju självklart varit ett svenskt oceangående ytstridsfartyg, men det är nog många år bort. Danmark har ju god nytta av sin Absalon som gjort flera insatser nere i det aktuella området.

Men att korvetterna kan verka avskräckande för pirater som ger sig på konvojer är jag inte orolig för. Förhoppningsvis har man också ett användbart mandat med sig från Sverige. Däremot är jag bekymrad över hur situationen utanför den somaliska kusten ska utvecklas. Det finns ett starkt behov av internationella gemensamma riktlinjer för att stävja piratverksamheten och en stor del av problemet tror jag ligger i avsaknaden av en eller flera ordentliga statsbildningar i det som kallas Somalia.

13 kommentarer:

Knut-Åke sa...
19 april 2009 14:31  

Ledarna i de islamistiska staterna kommer och går men problemen består. Se på Afghanistan. Karzai, det västerländska hoppet om en demokratisering av Afghanistan införde harialagar för shiiter. Islamisterna flexar bakåt lite när de sätts under press för att genast studsa fram när motståndet försvinner. Det är meningslöst att tro att det ska bli någon ordning på dessa länder. Det är ännu farligare att tro att de som kommer som s.k. flyktingar på något väsentligt sätt skulle skilja sig från dem som för tillfället innahar makten och begår övergreppen för dagen.

Om västvärlden ska fortsätta att slösa bort sina resurser på att skjuta enstaka myggor med kanoner med både händer och fötter bakbundna kommer västvärldens befolkningar se sig som besegrade redan innan kriget har börjat på allvar. Vi är på såt sätt våra egna värsta fiender.

Andersson sa...
19 april 2009 15:09  

Våra kustkorvetter är ju nischade för en specifik geografi och en specifik uppgift inom ramen för invasionsförsvaret (och jag menar inte det som ett skällsord). Jag har läst nånstans att Regeringen vill att nästa ytstridsfartyg ska vara av Fregatt klass med helikopterhangar just föratt det är mer användbart i internationella insatser. Tyvärr minns jag inte vart jag läst det så jag kan inte göra en bra bedömning av källan.

Anonym sa...
19 april 2009 19:49  

http://www.foi.se/FOI/templates/Page____572.aspx

Intet nytt under solen som man säger.

Göran

Wiseman sa...
19 april 2009 19:59  

Göran: Definitivt inte. Jag har sett utkast från FMV på tänkbara lösningar och som vanligt har man försökt trycka in allt med sedvanliga svenska lösningar. Med allt menar jag fartygsartilleri i form av modifierad Archer (!), helikopterdäck för X antal hkp 14 och 15, robot 15, welldäck för stridsbåt 90, akutsjukvård role 2 och utrymme för ett kompani soldater.

Anonym sa...
19 april 2009 20:47  

Jag blir inte förvånad när jag ser vem som är författare. En Mj/RO ur gamla KA med fortsatt överambitiösa ambitioner för en liten randstat i Europas utkant med en ännu mindre Försvarsmakt.

Om två veckor kommer Marie Hafströms utredning om stödmyndigheterna. Hoppas att det här blir tydligt att FOI, FMV, FOTFV & FHS är just det - stödmyndigheter - som snabbt antingen bör anpassa sina storlekar till den krympande Försvarsmkaten och/eller integreras i densamma !

Anonym sa...
19 april 2009 21:49  

Hkp 15 hade varit en utmärkt helikopter för en insats som denna. Bara för att den är svensk behöver ju den inte stå på ett svenskt örlogsfartyg. Vi har åtskilliga gånger under övningar baserat svenska hkp på andra nationers fartyg med utmärkt resultat. Om viljan finns att basera hkp 15b ombord på fartyg så hade vi snart varit igång.

Wiseman sa...
19 april 2009 21:56  

21.49: Ja, det hade varit något. Problemet är väl att i princip alla nationer som har fartyg med helikopterbaseringsförmåga också har helikoptrar till dem som är väl samövade med fartyget. Inte för att jag tror att man skulle göra annat än ett utmärkt jobb med Hkp 15, men väljer ju oftast samövade konstellationer.

Forsno sa...
20 april 2009 14:48  

Angående FOI:s amfibiefartyg:

En liten LPD byggd med civil teknik kan vara användbar till mycket och behöver inte bli dyr, men varför varför skulle man vilja bestycka den för eldunderstöd av amfibieoperationer? Man vill väl ändå inte med flit ta ett fartyg som är stryktåligt och manövrerbart som en finlandsfärja i strid?

Att man sedan tänker göra det med en egenutvecklad pjäs som ska tillverkas i ett exemplar är väl närmast en självklarhet...

Anonym sa...
20 april 2009 17:45  

@20.47
En alternativ lösning är ju att stödmyndigheterna ökar sitt kundunderlag, dvs agerar stöd åt fler än försvarsmakten.

Anonym sa...
25 april 2009 14:25  

Märkligt att man inte hade kvar Visborg eller modifierade Carlskrona.
Lägg med ett par Stridsbåt 90 och Hkp och man har den perfekta kombinationen för att jaga pirat, dessutom ett uthålligt sådant.
Varför köpa nya fregatter och understödsfartyg när vi redan har tillräckligt slagkraftiga alternativ i flottan.

Anonym sa...
26 maj 2009 22:35  

"Man ska nog inte vänta sig för mycket av den svenska insatsen eftersom fartygen är konstruerade för Östersjön" har vi nu läst i ett inlägg och fasen vad det sprätte till i patriotådran när man läste nyheterna idag! Förvisso kan jag hålla med om att både helikoptrar och bättre bepansrade fartyg hade behövts men, men. Vi får hoppas att Visby-klass med Hkp 15 kan operera utomlands i framtiden.

Wiseman sa...
26 maj 2009 22:39  

22.35: Hkp 15 kan inte stadigbaseras på Visby. Hangaren blev för liten.

Låt oss hoppas att lyckan står ME 01 bi och att man fortsätter stöta på "korkade" pirater. Fast det bästa vore ju om piraterna insåg att det finns bättre saker att göra med livet.

Anonym sa...
27 maj 2009 09:00  

Så i nuläget finns det alltså inget fartyg som kan härbärga en helikopter? (förutom HMS Carlskrona som tydligen byggs om till något annat) Trist att övriga Norden lyckas ha en fullgod flotta av större fartyg. Man får väl bygga en stor platta på stridsbåt 90...suck!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade