Rent spel?

Enligt uppgift har idag ett antal av våra försvarspolitiker, samt Försvarsmaktsledningen fått ett antal frågor från mj Peter Neppelberg rörande hur det kommer sig att regeringen i regleringsbrevet beordrat stopp på NBF, men Försvarsmakten ändå fortsätter projektet under annat namn, Försvarsmaktens involvering i organisationen AFCEA (bestående av aktörer ur det ”militärindustriella komplexet"), samt att företag med både aktiva och f d officerare inom NBF-området ror hem kontrakt på hundratals miljoner kr från FMV och Försvarsmakten.

Det ska bli intressant att se vad de politiska reaktionerna blir. Jag inväntar spänt utvecklingen och det tror jag media gör också. Jag är rätt bekymrad över denna miljardrullning utan synbart resultat och jag är inte ensam. Tydligen reagerade Statskontoretpengarullningen utan synbara resultat redan 2005 .

I förra veckan hemligstämplades också ett till synes mycket oskyldigt maildokument som skickades runt inom Försvarsmakten. Orsaken var tydligen att det innehöll en ekonomisk jämförelse mellan GLC/NOC och en lösning baserad på dagens organisation. Ni som läste Strilarens numera hädangångna blogg, vet att det inte är första gången detta händer när det handlar om GLC/NOC. Öppenhet, resultat och ansvar anammas uppenbarligen inte av alla.

47 kommentarer:

Anonym sa...
13 april 2009 kl. 21:51  

De 5 miljardrar som är bortkastade på NBF-äventyret borde ha använts för CAS-vapen och splitterskyddade fordon i Afghanistan.

LaHa

Anonym sa...
13 april 2009 kl. 22:07  

Är någon i gröna kläder som är förvånad över att det är på detta sätt?
Inte jag iallafall, detta är ju bara en av många saker som ter sig allt konstigare ju mer man tänker på det.
12 cm grk tragiska bortgång.
Ett system som kan leverera verkan och ett system som det finns redundans i. Utvecklad och anskaffad am i stort antal. Tom pansarbrytande am, hmm. Fanns även ett nästan klart splitterskyddat alternativ. Detta är något som också borde tas upp på denna trevliga blogg.

Anonym sa...
13 april 2009 kl. 22:33  

Ja, det blir alltmer tydligt att alla upprörda blogginlägg och ledarstick i bl a Svd har mer substans än man först kunde ana. Man undrar ju hur FM chefer har vågat / haft fräckheten att fortsätta denna utveckling trots allvarliga och mångåriga invändningar från tunga institutioner som Statskontoret och flera politiska initiativ att få ordning på frågan (se Allan Widmans blogg). Kan det vara så att NBF-maffian har Kihlat sig in och skaffat höga beskyddare även på den politiska nivån?

Hade vi vanliga dödliga FM-anställda ens tänkt i liknande banor som vissa högre aktiva och förtidsavgångna NBF-kramare så hade vi fått bosätta oss i PA-nämnden.

/ Nybliven cyniker

Anonym sa...
13 april 2009 kl. 23:00  

Problemet stavas ledarskap - eller snarare avsaknaden av ledarskap.

Utan egen vilja eller förmåga att syna på en det ena än det andra särintresset så blir det till slut bara denna röra...

Ledarskap - präglat av personligt ansvarstagande eftersökes !!

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 05:27  

Att Försvarsmakten brukar göra lite som dom vill och att det varit svårt med ekonomistyningen genom oförmåga att visa vart pengar försvunnigt är intressant i sammanhanget. Kanske dras snaran åt nu och det råder hemligstämplingspanik inom HKV.

Jodå.. in på 70-talet fortsatte FM utveckla kärnvapen utan Riksdagens godkännande och emot dess beslut om sådan anskaffning. FM sket i de folkvalda då... så varför inte nu också?

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 07:06  

Det är väl inte brist på ledarskap vi lider av. Vi har väl det ledarskap man får i en organisation där det blivit norm att sätta den egna karriären främst. Att det inte anses konstigt att allt man gör går ut på att gynna den egna karriären. Och där sådana som inte sätter den egna karriären det ses som konstiga och opålitliga.

Det ledarskap som saknas är väl det där ledaren är den som pekar ut målet och riktningen och sedan tar täten mot detta mål (föregår med gott exempel).

Det är väl inte konstigt att vi inte har denna typ av ledarskap när ledningen har tillåtit att målsättningarna för verksamheten har ändrats oftare än någon kan hålla räkning på...

Då är det ju inte verksamheten som är det viktigaste...

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 08:31  

Jahapp.

Kul med sekretess vad gäller ekonomisk jämförelse. Ska bli kul att se om någon överklagar hemligstämpeln till kammarrätten. Vill minnas att SekrL 2. kap 2§ inte får användas riktigt på det här viset.

Men som sagt, det är ett antal generaler som målat in sig i ett hörn. Vill minnas att prislappen på NBF också hemligstämplades och det enda som man fick fram för miljarderna var att man skulle använda sig av TCP/IP. De flesta av oss hade nog kunnat ge det rådet gratis...

Major Error

Peter Hammarberg sa...
14 april 2009 kl. 09:03  

Det var ju roligt att minst en av de många anonyma läser även min blogg. Det vore ännu roligare med en hänvisning då den citeras...

Lövet sa...
14 april 2009 kl. 11:17  

"Leverera verkan".... Så otidsenligt...

...FM:s nya doktrin bygger såvitt jag förstår på att fi skall trassla in sig i nätet...

Onga1 sa...
14 april 2009 kl. 12:14  

Bifogar en länk till Pravda från förra året. Den är typiskt rysk gällande översättning, innehåll och meningsbyggnad men det kanske finns ett uns sanning i det sista stycket;)

http://english.pravda.ru/russia/politics/21-05-2008/105278-russia_swedish_army_bankrupt-0

En annan länk om SAAB:s offert till Brasilien. Det ser bra ut för ett otränat öga.

http://www.flightglobal.com/articles/2009/04/03/324660/brazilian-fighter-programme-ready-to-fly.html

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 16:19  

Samtliga svenska försvarsindustrier och konsultföretag med fokus på FM/FMV är fyllda med f.d. officerare och försvarsanställda. Skulle detta på vara diskvalificerande fick vi nog börja med att stänga försvarskoncernen SAAB. Fast då blev det inga JAS plan förståss.

Wiseman sa...
14 april 2009 kl. 17:12  

16.19: Visserligen, men jag tror inte att så många av dem innehåller personal som har anställning på bägge ställena samtidigt.

Peter Hammarberg sa...
14 april 2009 kl. 18:11  

För inte alltför många år sedan bemannade Bofors minst två lvbat och en artregstab...
Eftersom vi nu knappast har något lv och ännu mindre art torde problemet med produktionsbortfall vid KFÖ vara litet.
Visst ja, vi har inga KFÖ heller.
Vad ska vi med sådana förresten, vi har ju inga krigsförband....

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 18:16  

Wiseman

Förstår inte din kommentar? Finns det personal (som du refererar till) som har ett anställningsförhållande på FM/FMV och som samtidigt har ett anställningsförhållande i ett externt konsultföretag och inte har anmält bisyssla? Om det är så är det ett brott mot anställningsavtalet med FM/FMV.

Wiseman sa...
14 april 2009 kl. 19:23  

18.16: Huruvida man har anmält bisyssla eller ej kan jag inte uttala mig om. Oavsett vilket tycker jag det är olämpligt när det upphandlas tjänster från samma företag. Det handlar inte precis om att man driver ett litet garageimportföretag vid sidan av.

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 20:51  

Wiseman

Du påstår alltså att det finns anställda vid FM(FMV) (med specialitet inom NBF området) som också är delägare i något/några av de bolag som har kontrakt med FM/FMV? Tillåt mig tvivla.

Anonym sa...
14 april 2009 kl. 21:37  

Anonym 14 april 2009 20:51

Kan nämna att inom entreprenörsfirmor och FortV är det så. Hur många namn vill du ha?
Så varför skulle det inte vara så inom större projekt och företag...

Frågan är när upphandlingar görs om vederbörande har fattat beslut eller suttit med information som gjort att man kunnat påverka pris mm..

Har ett exempel att man funderar på att inte förlänga en entreprenör, men att man kan tänka sig att göra det.... sen kommer förslag om att man kan alltid sponsra beslutsfattarens sons privata idrottssatsning...

Wiseman sa...
14 april 2009 kl. 22:01  

20.51 Tvivla på.


21.37 Du är välkommen att precisera det närmare om du vill.

Wiseman sa...
14 april 2009 kl. 22:03  

Anonyma av alla slag: Jag skulle verkligen uppskatta om ni på enklaste sätt valde att skriva under era kommentarer med en signatur, t ex "/Janne". Det skulle underlätta debatten avsevärt och det röjer inte er anonymitet.

Goldmember sa...
14 april 2009 kl. 23:04  

Apropå: den 14 april 2009 07:06

Den som säger "Var lojal mot organisationen" är allt som oftast en chef som seglar uppåt i karriären. Det argumentet är klassiskt härska genom att söndra.

Genom att låta andra vara lojala mot organisationen och själv vara lojal mot sig själv så blir det liksom lite färre lik att kliva över...

Detta gäller både för gröna och civila.

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 06:34  

Wiseman

Tyvärr börjar diskussionen bli för osaklig, med svepande formulering och avsaknad av seriositet.

"...samt att företag med både aktiva och f d officerare inom NBF-området ror hem kontrakt på hundratals miljoner kr från FMV och Försvarsmakten.
"

Det var denna formulering jag ville att du skulle utveckla.
Finns det anställda i FM som också är delägare/anställda i de företag som fått dessa mångmiljonorder?
Det var också detta jag tvivlade på.

olle

Wiseman sa...
15 april 2009 kl. 09:46  

Olle: Ja, det finns exempel på personer som har anställning på bägge sidor, men jag tänker inte "name-droppa".

Johansson sa...
15 april 2009 kl. 11:59  

Det finns inget rent spel i FM!
Allt utgår från särintressen och karriär!
Att rädda förbandet från nedläggning går före behovet av förmågan.
Angående anställning i FM och andra företag.
Notera följande länk med Datum 2008-12-16 http://www.centriclabs.se/NYHETER/Nyheter.html
Personen från FM var avsedd att införa Strilbat. Under hösten drev han projekt i Enköping och skulle även upprätta Strilbat. Kort före införande (090101) söktes tjänstledigt.
Tjänstledig från FV, jobbar civilt med information som fortfarande är aktuell?
Jag trodde att man som officer inte fick kliva över hur som helst utan restriktioner. Kanske finns i detta fall?
De som beviljat tjänstledighet för det här bör ha gjort en riskanalys?
Signalerna till Strilbatpersonalen är tydlig, från FML - HKV C Ledning - LSS.
Vi har er bara för att vi är tvungen.
Även om inriktningspropp, regleringsbrev alltid nämner förmågan som en av de viktigaste, så försöker man allt för inte behöva ta i frågan.
Fotfolket har slutat bry sig, vill man inte ha förmågan. Säg det och ge oss bra verktyg så drar vi.
Köp tjänsten av Transportstyrelsen, flygtid verkar vara viktigare än kvalitet.

Svartfot sa...
15 april 2009 kl. 14:11  

För övrigt var Demo enköping riktigt dåligt.
Det var som ett möte hos Livets ord.
Det var masspsykos.
Industrin och FM dunkade varandra i ryggen och lovade varandra trohet.

Egentligen hade dom inte kommit fram till någonting. Det riktiga problemet med ledningssystemet hade man avgränsat bort.
Nämligen distributionen av hemlig information. och hur man skall integrera system med olika sekretess nivåer.
Det är ju lättare att lyckas om man avgränsar bort dom uppkomna problemen.

Wiseman sa...
15 april 2009 kl. 14:31  

Svartfot: Jag kan bara hålla med dig. Sektinslagen var slående. Jag trodde till en början att jag var galen eftersom jag inte förstod briljansen i alltsammans, men tydligen var jag inte ensam.

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 16:35  

Fallskärmsavtal för de välbetalda är populärt i vårt land!

Kan någon förtydliga hur det ligger till med nedanstående?
Är ett antal piloter inom FM utlånade till SAAB med bibehållet anställningsavtal inom FM så att vederbörande kan få sin pension från FM vid 55 år. Mao att landets högst avlönade militära piloter (av SAAB) får sin ALFF-fallskärm (av FM) vid 55 och som därefter kan fortsatt anställningen på SAAB.

Jag är inte avundsjuk med mina 29000:- före skatt i månaden. Är det detta som kallas den egna försvarsindustrin eller är det kanske otillåten konkurrens.

Kan någon med insikt vänligen bringa klarhet i sakfrågan?

Civil pilot

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 17:40  

Till civil pilot:

Om det inte ändrats nyligen så förlänger FM regelmässigt tjänstledigheten för de av FM dyrt utbildade piloterna som nu säljer flygplan vid SAAB & FMV.

I praktiken torde detta innebära som Du noterar att de kan "checka ut" från FM vid 55 med en juste pension och fortsätta sin anställning i industrin med gränsande till dubbla gager.

Det är bara att gratulera dem som lyckas både äta kakan och ha den kvar !

Mackan sa...
15 april 2009 kl. 20:31  

I förarnas ALFF-avtal står ju att man måste ha fullgjort 25 år i flygtjänst för att få gå vid 55. Man BORDE ju inte få tillgodoräkna sig den tid man är tjänstledig från FM.

Å andra sidan, om de började flyga vid 25 så har de ju 25 år vid 50 års ålder och kan då vara tjänstlediga i 5 år och ändå gå vid 55. Å tredje sidan så kan man ju då tycka att de fullgjort sin plikt mot försvaret (jag säger inte att jag tycker det, men det finns säkert med som argument bland dem själva).

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 20:37  

Snacka om fallskärm...

Noterade i regeringens busfärska proposition om vårtilläggsbudgeten att Håkan Syréns ordförandeskap i den europeiska militärkommittén - han tillträder i november - beräknas kosta 6 000 000kr under innevarande år.

Kostnaden kommer att tas inom ramen för anslaget 1:1 Förbandsverksamhet och beredskap.

Förefaller vara väl investerade pengar - eller?

/croesus

A01-65 sa...
15 april 2009 kl. 20:52  

Med all respekt för dom som flög 37 på lägsta i mörkret över Östersjön intill slutet på 90-talet.
Men.. Fortfarande har väl ingen TP 84 ff skrivit på för det stundande Afghanistan äventyret(SAE C-130 2009-05-15--09-16)?
Och vad är FV-ledningens fokus på just nu? Loyal Arrow 09! Ännu ett spektakel för det "potenta" JAS systemet, där förbanden dessutom ärver OCC&EF nivåer av varandra (SEL1 från 211.div går mot SEL2 till 171.div). HJÄLP!

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 21:04  

@roesus:

Å det det snitsiga är just att det redovisas på politikområde 6, anslagspost 1:1. Därmed blir det ytterligare ekonomiska medel som i debatten om hur lite försvarsförmåga som fås för 40 mdr kommer anföras inte tillföra någon försvarseffekt. Mer rättvisande (ÖRA) hade varit att redovisa det på ett anslag inom utrikesförvaltningen.

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 21:45  

Fallskärmsavtal för de välbetalda är vad skattepengar används till i vårt land.

Jag gjorde min värnplikt under nittiotalet inom Armén, låg inne i 15 lärorika månader. Därefter for jag utomlands och köpte för egna lånade pengar en pilotutbildning, har idag 500 000:- kvar att amortera på lånet. Permitterades från SAS för några år sedan och är idag glad att fortfarande ha ett jobb i en mkt kärv bransch. De testpiloter jag träffat på hos flygplanstillverkare i Frankrike och USA är många ex mil piloter, som tjänar 10 000-17 000€ i månaden. Det är de säkert värda.

En Gripen pilot får hela sin utbildning betald och efter 15 år i yrke får han som ALFF-mj drygt 500 000:- i engångspremie och har en månadslön från FM på 50 000:- i månaden. Då börjar han flyga åt den inhemska försvarsindustrin och får bedömt 100 000:- i månaden + att hans lönestegring fortsätter att uppräknas inom FM för att kunna ligga till grund för hans ALFF-pension vid 55. Är det så det går till?

Att han säkerligen inte gjort värnplikten heller kan jag bara för hans skull beklaga. Men att mina skattepengar används inom FM till fallskärmsavtal för de högst avlönade kan jag aldrig acceptera. Skall fråga kollegorna i Frankrike om de anser att SAAB följer EU:s konkurrens lagstiftning.

Civil pilot

Anonym sa...
15 april 2009 kl. 22:13  

Fader vår som är i ledningen
Helgat varde ditt namn
Tillkomme ditt rike
Ske din vilja såsom i himmelen
Så ock hos gräsrötterna
Vår dagliga förmåga, giv oss idag
Och förlåt oss våra glapp
Såsom vi och förlåta bloggarna
Och inled oss icke i NBF
Utan fräls oss till förmåga
Ty riket är då säkert
Och makten och härligheten
I evighet (åtminstone fram till 2012/Steg 2)

Chuck sa...
16 april 2009 kl. 00:40  

Kan inte låta bli att kommentera Anonyms /Civil pilot:s inlägg.

Jag tycker det är intressant att du som tidigare anställd i det gamla statliga flygbolaget SAS har synpunkter på hur man kan jobba efter pension men ändå få lön. Mig veteligen har det tidigare inte varit några som helst problem med att jobba kvar på samma(!) jobb i SAS och dagen efter pension kassera in en extra lön på toppen från samma arbetsgivare! Lönerna var för sig är större än en SAAB pilot lön.
Hoppas du kan tala om för mig att jag har fel där. Det låter som att det skulle vara billigare för SAS att återanställa dig en att förlänga en kapten som tjänar 100+ x 2.

Att du valt att köpa din utbildning tycker jag är helt OK, men har svårt att tycka synd om dig eftersom det hela tiden funnits sätt att söka och få en betald pilotutbildning i Sverige.
FF och Hpkförare måste du ju också kunnat söka du som gjort lumpen.

Anonym sa...
16 april 2009 kl. 07:39  

Ang "Svartfot" inlägg kl 14:11"

"Det riktiga problemet med ledningssystemet hade man avgränsat bort. Nämligen distributionen av hemlig information. och hur man skall integrera system med olika sekretess nivåer."

Tyvärr helt rätt konstaterat, jag känner inte till ett enda taktiskt/operativt ledningssystem av lite större volym i FM där kravet egentligen (borde ha) varit att uppnå KH/TS-nivån, men där man i samband med utvecklingen avgränsat bort den problematiken.
- "Det löser sig senare" (Hur? Av vem?)
- "Vi tittar på det" (Resultat? När?)
- "Vi väntar på en lösning från MUST/industrin/..."
- "Säkerhetslösningen ingår inte i vårt uppdrag" (Vem f..n är kravställaren?)
- "Vårt projekt/system skall enbart titta på metoder och koncept"
Osv osv ...

/c

Anonym sa...
16 april 2009 kl. 08:39  

Piloterna från försvarsmakten som jobbar hos FMV får samma lön och ersättning som försvarsmaktspiloterna. Dessutom har de ett mycket litet tillägg som testpilot. De är formellt tjänstlediga från FM. De flesta återkommer till FM efter fullgjord period på 6-8 år. Givetvis tillgodoräknas åren till de 25 som skall till för att kunna välja pension vid 55.
Piloterna på SAAB måste avbryta sin anställning och gå tillbaks till FM om de skall kunna åtnjuta pension vid 55. Detta har ännu inte hänt.
Det senaste året har FM vägrat ett antal piloter tjänstledighet för anställning vid SAAB så den som tar ett jobb där måste säga upp sig från FM.
ALFF-avtalet väcker mycket avund. Avtalet har inte reviderats på tio år medan övriga försvarsmakten fått löneökning med i runda slängar 30 procent. Vidare genererar ALFF mycket RALS där inte ett öre går tillbaks till flygförarna utan delas ut i den allmänna potten.
Alltså; ni officerare utan ALFF borde sluta gnälla och istället vara tacksamma.

Svartfot sa...
16 april 2009 kl. 09:38  

Man vill ju inte hjälpa FM att lösa sekretess problem. Man tjänar mer på att kränga helt nya system.
Så länge det inte fungerar som FM vill så kan man fortsätta att driva olika projekt.


"Det bästa projektet i FM är det som aldrig slutar"

-FMV AK Led

Anonym sa...
16 april 2009 kl. 22:39  

Chuck m fl

SAS ägs till 50% av Sv, Dan och Norge, därutöver finns det 35 000 aktieägare. SAS anställningsformer och olika ersättningar har jag inga synpunkter på, ej heller motsvarande inom SAAB. Däremot skall det vara "rent spel" inom FM, där är jag själv aktieägare.
ALFF-avtalet får gärna höjas men ej missbrukas.

Civil pilot

Wiseman sa...
16 april 2009 kl. 22:52  

Lustigt vilka ämnesglidningar det har blivit de senaste dagarna. Från NBF till att helt plötsligt diskutera pilotlöner.

Anonym sa...
17 april 2009 kl. 07:29  

Wiseman sa:
"Lustigt vilka ämnesglidningar det har blivit de senaste dagarna. Från NBF till att helt plötsligt diskutera pilotlöner."

Jaa, onekligen... Men där ser du Wiseman på vilket sätt din blogg fungerar som "säkerhetsventil" (positivt). Kanske till priset av att den kungliga svenska avundsjukan åter kommer i dager.

Vad jag slås av när jag läst och följt din blogg, är vilken guldgruva detta borde vara för psykologer, sociologer odyl för att göra en djupstudie i "tillståndet i FM". Resultatet av denna studie torde i sin tur bli av yttersta vikt för FM högsta ledning om man anser att "personalen är vår viktigaste resurs" och menar allvar med ÖRA. Men det senare vågar jag inte ens hoppas på...

/c

J.K Nilsson sa...
17 april 2009 kl. 10:19  

c, varför skulle man vara avundsjuk på pilotlönerna? Ett yrke där man sitter på röven på kontoret och skyfflar papper fram och åter och kanske om solen och månen står i rätt position så finns det pengar det här året att flyga lite, annars blir det som 2001 eller 2008 då dom glider runt i flygoverallen tittar på Google maps (fanns det 2001?) och drömmer sig ut och när det blir ett litet uppehåll pappersvändandet så spelas lite innebandy för att vid nästa uppehåll gå till gymmet och omvandla lite kemiskt bunden lägesenergi till rörelseenergi i hantlarna. Finns det pengar så blir det lite flygande som avbrott i innebandyspelandet för att återhämta sig ifrån dom årliga flyguppehållena så att det blir som repris på GFSU.

Dessutom så skiter arbetsgivaren i att förhandla om RALS till ALFF-kollektivet så att det blir en reallöneminskning. Att piloterna har en bra lön genom ALFF beror ju på att dom har varit bra att förhandla gentemot arbetsgivaren en gång i tiden men det fråntar ju inte arbetsgivaren ansvaret att fortsätta att förhandla i god ton (nåja FM förhandlar sällan i god ton) med ALFF kollektivet precis som man förhandlar med övriga OF, Seko, SACO, m.fl.

Vill piloterna sätta lite press för att få fram ett avtal så påstås det ifrån HKV Pers att dom är illojala och att AD är en lämplig instans för att få med piloterna i båten igen.

J.K Nilsson

Svartfot sa...
17 april 2009 kl. 13:03  

Vi tränade hårt-men varje gång vi började få fram fungerande förband skulle vi omorganiseras...

Jag lärde mig senare i livet att vi är benägna att möta varje nu situation genom omorganisation och även vilken underbar metod detta är för att skapa illusionen av framsteg, medan den åstadkommer kaos, ineffektivitet och demoralisering

Anonym sa...
17 april 2009 kl. 13:20  

Ang /c inlägg den 16 april 2009 07:39

Det där gäller inte bara ledningssystem, i PRIO har man gjort exakt likadant! Angränsat bort problematiken med att en stor del av informationen är hemlig!

/D

Anonym sa...
17 april 2009 kl. 18:28  

PRIO...
Är det någon som är gammal i gården nog att komma ihåg SIRIUS?

Fast det är klart, erhåller man 40 mdr/år i anslag så måste man ju bränna dem på något; SIRIUS, NBF, SEP, BAMSE m.m. m.m.

Bikupan var ju trots allt en relativt begränsad post i utgiftsbudgeten, då facket sponsade med RALS 3-pengar.

Försäkringskassan har en del intresanta erfarenheter av det "affärssystem" som försvaret valt för att utgöra det nav utifrån vilket all verksamhet skall utgå i en nära framtid.

Vanligtvis välunderrättade källor hävdar, analogt med dessa erfarenheter, att införandet av PRIO och FEM inte förlöper helt utan friktioner.

Som någon klok tänkare hävdade:
- "En organisation som inte har förmåga att lära av det förflutna, har heller ingen framtid."

Det är inte utan att man får högst påtagliga rysningar av obehag när man ser framtiden an...

/oberon

Anonym sa...
17 april 2009 kl. 21:02  

jo du oberon

jag var med på tiden då SIRIUS startades och lades ner (94-97)

då skulle man ju göra samma sak som man nu avser att göra med PRIO logistik

avlösa alla "gamla" system som FREJ, DELTA, DIDAS, Lift, m fl till en "gemensam plattform"

men detta var ju innan affärssystem som SAP slagit igenom stort så man avsåg ju att programmera en egen skräddarsydd lösning

men när man i stort sett var klara med all modellering och skulle sätta igång med programmeringen så bedömdes osäkerheterna och riskerna vara för stora (trots att man skrivit kontrakt som kostade många miljoner att lösa sig ifrån - kanske t.o.m. en miljard)

vissa ansåg att projektet var dödsdömt redan från början eftersom FM inte har kompetens eller erfarenhet att driva stora anskaffningsprojekt av IS-/IT-system (det brukar ju den anskaffande myndigheten FMV göra åt dem)

vi får väl hoppas att FM nu sett till att skaffa sig denna kompetens innan de startade samma resa en gång till...

/Cals

Anonym sa...
17 april 2009 kl. 21:18  

@cals:

Jo, FM kanske lyckades skaffa kompetens att "anskaffa" system PRIO - men kompetensen att leda implementeringen av det - jag är skeptisk....

Tro mig - vi kommer att få se och höra mycket mer om denna miljardrullning !

En strilare sa...
18 april 2009 kl. 09:56  

Från en strilares perspektiv.
När informationen om AFCEA dök upp så fick man ju allt svart på vitt, ens onda aningar besannades. Att folket som sitter på höga stolar eller som gormar i frågan kring GLC/NOC ser dollarsymboler rulla framför ögonen och har enbart detta egenintresse i att flytta ledningssystem till pengahålet Enköping. Detta borde nu framgå för alla att dessa viljor inte på något sett gjort saker för att gynna försvarsmakten utan bara stått i rampljuset för egen vinnings skull. Pröva omedelbart deras lämplighet i organisationen utifrån detta och ta bort dem från positioner där de kan fördärva för Försvarsmakten och gödsla sig själva med skattebetalarnas pengar. Angående DEMO i Enköping, så jag har flera kollegor som har deltagit i detta spektakel vid flera tillfällen och dragit liknande slutsatser som Svartfot kommenterade (15 april 14:11). Helt ofattbart vad mycket pengar som grävs ner i stora datamaskiner likt ett dreamhack för vuxna på inhägnat område och med lön. Min personliga tanke är att man vill flytta, ett sedan 60 talet väl fungerande ledningssystem i flygvapnet, som hela tiden legat i framkant i utvecklingen till LedR för att dom äntligen ska få sitt KH klassade ledningssystem på plats som dom kan peka på och säga att "vi på LedR har avancerade ledningssystem som är flygsäkerhetsgodkänt, kan vi få mer pengar till vårat fantasiprojekt nu!?” Bara med resultatet att det kommer att behövas dumprar för att frakta onödigt mycket pengar till det svarta hålet i Enköping. Lägg ner NBF en gång för alla och se hellre på färdiga lösningar istället. Varför hemligstämplades den ekonomiska jämförelsen… Man behöver inte ens ställa sig frågan tycker jag, enda sedan jag hörde GLC/NOC och Enköping första gången så har det i samma mening nämnts att ALLT kommer att behöva byggas nytt. Det finns inte ens kontorsplatser för personalen utöver all infrastruktur och specialbyggnader för att placera dessa system i. Lägg kraften på centraliserad serverpark och ReCo-platser till en kostnad som är flera miljarder billigare och placera ledningssystemet på lämpliga attraktiva platser för att få personal att stanna kvar och lättare kunna rekrytera. Vinsten i att slå ihop alla ledningssystem genom att bygga GLC/NOC som kan uföra många förmågor kommer att bekostas av problemen att behålla kompetensen i organisationen. Själv är jag förespråkare för att införa ReCo-platser eller att LSS Uppsala står värd för GLC/NOC projektet. Dels för att Uppsala erbjuder mycket rikligt med kontorsutrymmen och att delar av infrastrukturen redan finns då det funnits skarpa ledningssystem där tidigare (man skulle kunna använda bergshangarerna och OPE:s gamla kontor). Men framför allt ur ett personalmässigt perspektiv, (nu ser jag till Strilförmågor) då StrilS ligger på Ärna, detta som är vaggan till de flesta strilare och där samtliga spenderat ett eller flera år av sin karriär, vilket gör Uppsala till ett andra hem för de flesta inom detta fack och därför kan tänka sig att flytta dit. Vilket Enköping är raka motsatsen till. Då hittar dom hellre ett jobb i sin nuvarande hemstad och säger upp sig, något som vi inte har råd med i Strilfacket där vi delvis redan står på ravinens kant och snart börjar falla ner och det lilla ljuset i tunneln verkar vara ett tåg. Ett tåg som styrs av personer som bara ser till sin egen karriär och som snart krossar allt och kör ner i ravinen som vi på golvet ser dagligdags men väldigt få över oss verkar bry sig om.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade