Korseld (uppdaterad 091119 10.20)

Försvarsminister Sten Tolgfors är nästa gäst i SvD:s och Aftonbladets utfrågningsprogram Korseld, där makthavare grillas av av både en mer högerinriktad journalist (SvD) och en mer vänsterintriktad (Aftonbladet).

SvD vill nu att läsarna ska maila in frågor till försvarsministern, så varför inte passa på?


Uppdatering 091118 20.00: SvD bjuder nu på en förhandstitt på fem av frågorna med tillhörande svar. Inte för att jag blev klokare av svaren och jag tror inte andra blir det heller. Se kommentarerna till inlägget.

Uppdatering 091119 10.20: En av journalisterna, Sanna Rayman, som intervjuade försvarsminister Sten Tolgfors kommenterar
intervjun så här: "Peter Eriksson har fel. Katrine Kielos har fel. Både jag och Svenska Dagbladets ledarsida har fel. Läsarfrågorna är felställda. Och försvaret - ja det gör fel mest hela tiden. Ministrar har lite olika taktik. Samtliga pratar jättelänge förstås, men försvarsminister Sten Tolgfors har en egen favorit: att konsekvent påpeka att alla som säger emot honom har fel".
Det blir intressant att se resultatet senare idag.

4 kommentarer:

Anonym sa...
18 november 2009 kl. 18:41  

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3816517.svd

Försvarsministern svarar på frågor, jag illustrerar med en intressant fråga.

Hur ska man finansiera helikoptrar till Afghanistan? Inom ram eller med extra tilldelning av medel?

– De pengarna finns det här är inte ett pengaproblem på något sätt. Det finns politiskt beslut både från regering men också från riksdagen. Därtill är vi mer än öppna för att finansiera detta.

Wiseman sa...
18 november 2009 kl. 20:00  

Ord och inga svar minst sagt.

Anonym sa...
19 november 2009 kl. 01:01  

Det verkar som man gjort någon slags redigeringsmiss. Det måste vara fel frågor till ministerns rätta svar.
Om inte, tror jag att frågorna upplevdes som svåra att svara på.
De kan också vara så att försvarsministern upplevde frågorna som otydliga. Han lämnar oceaner av yta för följdfrågor. Sådant brukar journalister tycka om.
Vi skall inte döma i förtid. Ser med spänning fram emot nya frågor och svar. Hoppas tidningen kan få ihop dem i rätt ordning...
Teaterdirektören.

Anonym sa...
19 november 2009 kl. 13:32  

Läser uppdateringen och usch, nu måste jag säga det igen. "Vad var det jag sa".
Teaterdirektören.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade