Pudeldags

Jag har fått en uppsträckning när det gäller mitt inlägg om Länsrättens dom i ärendet Bae/Hägglunds vs FMV, så därför ska jag förtydliga vissa punkter och korrigera andra.


Inga skillnader i krav har förelegat mellan Bae/Hägglunds och övriga anbudsgivare förutom när det gäller motköp.

Eftersom upphandlingen av AWV överstiger 100 milj kr har krav ställts på utländska leverantörer om motköp motsvarande 100% av ordervärdet. Bae har aktivt avsagt sig slutmontering av AWV hos Hägglunds om ett utländskt anbud skulle vinna. Länsrätten anser också att FMV agerat korrekt när det gäller royalties och det anser jag också, även om jag inte uttryckte det helt tydligt i det ursprungliga inlägget.

Patria ställde upp på intervjuer i juli ang affären.

Länsrätten ansåg inte att felskrivningen om vänddiametern var uppenbar.

I mångt och mycket föll Bae på eget grepp då företaget var drivande i att anbudstiden skulle vara så snabb som möjligt, annars skulle Hägglunds dra sig ur. I somras hotade Bae med att säga upp hundratals personer på Hägglunds med anledning av arbetsbrist om inte företaget fick kontraktet. Vad händer nu om det blir en ny upphandling?


Mina djupa ursäkter till dem som anser sig drabbade av oförtjänt kritik. Jag kommer dock att fortsätta kritiken mot såväl FMV som dess uppdragsgivare och inte minst de (icke-)levererande företagen för problemen med att få fram fullgod materiel till krigsförbanden i rätt tid, till rätt pris och framförallt i enlighet med de uppsatta kraven som kontrakten skrivits på.

4 kommentarer:

Anonym sa...
1 november 2009 kl. 23:01  

Hedervärt att våga stå för såväl rätt som fel!

Anonym sa...
2 november 2009 kl. 07:48  

Intressant att de som precis blivit uppsträckta själva är så snabba att tillrättavisa andra...

Ödmjukhet och att föregå med gott exempel kanske är att föredra framför uppsträckningar

Eller ?

Staffan Danielsson sa...
2 november 2009 kl. 10:51  

En intressant pudel, Wiseman. Du var ju så tydlig i tidigare inlägg!

Kanske ett gott råämne till politiker, ändå, där ju verkligheten ibland kan tvinga fram pudlar som denna..!

Wiseman sa...
2 november 2009 kl. 11:14  

Man är tyvärr ofta inte bättre än den information man får och ibland litar man på fel källa.

Jag har fått en del erbjudanden att karriärväxla, men det är inget som lockar mig för tillfället. :)

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade