Idag handlade P1 Morgon om helikopteraffären — anskaffningen av Hkp 14 som mot experternas rekommendation och genom politisk inblandning styrdes mot helikoptern NH 90. En inblandning som resulterat i åtskilliga års försening av leverans och utarmat svensk militär helikopterförmåga så till den grad att man nu tvingats anskaffa en Hkp 16 som gapfilller. Om sanningen ska fram är Hkp 16 inte anskaffad förgäves eftersom numerären i Helikopterflottiljen varit långt i underkant mot behovet — om Hkp 14 någonsin kommer i full användning i de roller man beställt. Hade Sverige valt att lämna det nordiska samarbetet i helikopteranskaffningen hade man varken varit först eller ensam. Danmark gjorde nämligen detta eftersom man inte ansåg att NH 90 uppfyllde de krav landet hade på en ny helikopter.
Försvarsmakten och försvarspolitiken behöver se mer av den typen av granskning som nu genomförts av helikopteraffären och tidigare i våras av NBF. Alla beslut måste tåla en ordentlig granskning i offentligheten ljus, men det är tyvärr tunnsått med den varan än så länge. Försvarsindustriellt stöd är ett svärd med många eggar.
Skipper
Russia Launches ‘New’ Ballistic Missile At Ukraine – Reports
3 timmar sedan
14 kommentarer:
Den som vill granska vidare kan förfasa sig över "Saab Tactical Mission System" (TMS) till marinversionen av NH90. Istf att köpa NH:s standardlösning, måste vi såklart själva utveckla en helt unikt svensk lösning (för att stödja svensk industri) i löjligt liten serie. Grundkontraktet från 2005 angav 187 miljoner dollar för TRE system!
Det finns några fungerande demo-filmer på Youtube, annars har jag mest hört om oerhörda förseningar och svårigheter med att integrera Saabs system med NH90s flygmjukvara. Brukar vara ett säkert tecken på att dyra uppföljningskontrakt följer för att få till grundfunktionerna när pengarna är slut i grundkontraktet. /Bosse
Intet nytt.
Frågan är. Vad är man ute efter nu? Denna "nyhet" har ett bäst-före-datum någonstans runt 2005. Kanske den granskande luppen nu hamnar på varför det finns en flygklubb på Malmen eller på hur uddlös den sjöoperativa (nåja, sjötaxin) förmågan är...eller varför inte med spänning bara vänta och se. Drevet går.
Dr Blå
Utvecklingen av nationsspecifika lösningar inom Led är ett annat intressant område som skulle må bra av mer granskning.
Vad har vi fått för pengarna? Ett SLB som är en blue force-tracker plus lite lite till?
@ anonym 20:10
Nu är det negativt,vi fick ju nästan ett NBF! Per Nilsson for president!
Att nordiska länder väljer egna särlösningar mot bakgrund av sina behov som tex HKP i detta fall är ej särskilt överraskande för den breda allmänheten. Då inställer sig frågan om varför ett antal stabsofficerare sitter på helårsbasis och utvecklar gemensamma framtida förbandsstrukturer tillsammans med våra nordiska grannländer? Vem tror på fullt allvar att tex Finland skulle omorganisera sina förband så att dessa var anpassade till en gemensam nordisk organisation i syfte att få likställighet.
Så kallad "granskning" i frågan är högst begränsad. Faktan som presenterats har varit uppe och vänt på Wiseman's och andra försvars relaterade bloggar länge.
Så tänk vad ambitiösa journalister hade kunnat hittat i skattebetalarnas 40 miljarders projekt kallat "förvar".
Men hade det inte varit meningen att ha ett svenskutvecklat ledningssystem i S-92 också? Och är den så lik S-70 att det skulle kunna betraktas som ett lågriskalternativ?
Se även SvD: http://www.svd.se/nyheter/inrikes/expertrad-ignorerades-i-miljardaffar_6394121.svd
Läs gärna dokumentationen som ligger på radions hemsida: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=4652031
Enl. väl initierad fransos med rätt erfarenheter är den svenska TMS lösningen vida överlägset allt annat han sett, så något får vi för pengarna och som SAAB kanske kan prångla ut till andra nu när biltillverkningsdelen snart går i graven.
@Zorro:
Det kan säkert stämma, men frågan är om det är värt pengarna.
Var NH:s standardlösning kanske tillräckligt bra?
Gällande egna lösningar så visst kan vi lägga ned svensk försvarsindustri.
Vi kan köpa djuhavstorpeder och billiga amerikanska flygplan som alltid håller budgetramar eller billiga franska stridsvagnar och mutfria finska trupptransportfordon eller problemfria sydafrikanska fordon.
Allt finns på hyllan och ofta till reapris och ännu bättre blir det när i princip allt från underhåll till modifieringar i fortsättning görs i ursprungslandet.
De kommer ge oss extrapris för de gillar oss.
Zorro... Det får vi hoppas. Tänk om våra skattepengar inte skulle vara totalt och helt kastade i sjön.
Men biltillverkningen har inget med resten av Saab att göra. Men om Wookieen Müller får tömma kontona och Maud inte får en vindkraftverksfabrik så finns det lokaler lediga!
Förövrigt anser jag att Björn von S borde ställas inför tinget ifall affären skötts så som det verkar i arkiven.
Vem säger att TMS:en kostar mer? Lägg fram uppgifter på det tack. Om det kostar mer så är det också en merkostnad, alternativet vore inte gratis heller. Sen så är det stora motköpskontrakt i denna affär också.
Skicka en kommentar