Allt fler bekymrande tecken avseende utvecklingen i Ukraina

Järtecknen vad avser utvecklingen mellan Ryssland och Ukraina ter sig allt fler. De senaste dagarna har det enligt vad man kunnat se i öppna källor pågått en stor uppladdning med ryska militära förband längs den ukrainska östgränsen och på Krim. Ukraina har i sin tur under veckan mobiliserat flera förband som lämnat sina fredsbaser och det finns gott om filmer på Youtube som visar förband från bägge sidor under framryckning.

Tidigare under veckan meddelade Ryssland att man kommer att genomföra den största fällningen av fallskärmsförband sedan muren föll. Huvuddelen av dessa övar inte alltför långt från Ukraina. En mindre del övar i Barentsområdet.

Igår kom rapporter om att Ryssland på inbjudan av president Lukashenko framgrupperat än mer jaktflyg till Vitryssland utöver de enheter som redan finns där för att förstärka det vitryska luftförsvaret. Under dagen kom uppgifter om att Vitryssland beordrat en beredskapsövning med samtliga sina luftstridskrafter. Vidare kom också uppgifter om att ryskt strategiskt bombflyg inlett en 24h-patrullflygning i Barentsområdet.

Det som oroar mig mest är utvecklingen under gårdagen i Donetsk där ukrainska och pro-ryska aktivister drabbade samman i kravaller med dödsoffer som följd. Detta fick ryska UD att ge ut en kommuniké att man förbehåller sig rätten att beskydda sina landsmän i Ukraina.

Under kvällen uppmärksammades jag på att civilt flyg börjat undvika östra Ukraina. Efter en kontroll av vilka NOTAM (notice to airmen) som finns för Ukraina visar det sig att Ukraina sedan midnatt avlyst luftrummet från gränserna i norr, öster och till del över Svarta Havet till ett djup av ca 150 km för all flygtrafik utom ukrainskt statsflyg (dvs militärt flyg och flyg från andra myndigheter). Jag har plottat koordinaterna i de NOTAM jag fått tag i så gott det går i kartan nedan. Utsträckningen kan mycket väl komma att förändras de närmaste dagarna.




Detta är tyvärr ett tecken på att man förbereder sig för att kunna använda sina luftstridskrafter mot icke-ukrainskt flyg i det avlysta området. Genom att begränsa rörligheten för annat flyg i området ökar man möjligheten att detektera och identifiera flygrörelser i området. I sin tur tyder avlysningen av luftrummet på att Ukraina nu upplever att risken för ett ryskt angrepp mot landet ökat, inte osannolikt efter just gårdagskvällens kravaller.

Som synes är omfattas inte Krim av avlysningen, sannolikt för att inte verka provocerande.

Det kommer att bli intressanta kommande dagar, inte minst då "valet" på Krim äger rum på söndag, vilket för övrigt är samma dag som Paralympics avslutas i Sotji.

24 kommentarer:

Thure sa...
14 mars 2014 kl. 22:09  

Om man tolkar tystheten i media dom senaste dagarna tror man ju nästan krisen är över. Blir snarare mer och mer spänningar där nere.. Minst sagt intressanta dagar framöver!

matli sa...
14 mars 2014 kl. 22:44  

Det avstängda luftrummet sträcker sig dock bara till 1500 m, vad nu det innebär. Det är hursomhelst uppenbart att Aeroflots flygningar tar en omväg runt Ukraina.

Man kan även notera ett NOTAM om "Rocket firings" i ett område mellan Krim och Odessa från 15/3 till 20/3.

Wiseman sa...
14 mars 2014 kl. 23:10  

matli,

Innebörden är att man för ögonblicket just nu är mest bekymrad över helikoptrar och andra lågflygande företag (attackflyg och transportflyg). Det första steget i en rysk operation mot östra Ukraina torde vara luftlandsättning.

Anonym sa...
15 mars 2014 kl. 00:17  

Känslan man får är av en långsam process, där bitarna läggs till rätta, vart eftersom de spelas ut.

Det är en tragisk tillfällighet att det är 2014 och hundra år sedan det första världskriget började i en liknande spiral av bekymrande tecken avseende utvecklingen.

Kimsan sa...
15 mars 2014 kl. 02:54  

Lugnet före stormen...

Jakob Wedman sa...
15 mars 2014 kl. 08:37  

Är målet handlingsfrihet ifall Ukraina skulle försöka ingripa på Krim eller något mer omfattande?

Wiseman sa...
15 mars 2014 kl. 08:51  

Nej, utifrån de nu givna begränsningar handlar det förmodligen om att detektera och försvåra infiltration och att detektera de första tecknen på ett ryskt anfall.

Hade det handlat om Krim hade man inkluderat området i zonen. Nu fortfarande öppet för all trafik.

Jakob Wedman sa...
15 mars 2014 kl. 09:03  

Ah, jag funderade mer på Rysslands intentioner; att avskräcka Ukraina från att göra något eller att gå in även i östra Ukraina?

Wiseman sa...
15 mars 2014 kl. 09:49  

Aha!

Ja, det är ju mycket svårt att sia om. Alla komponenter finns ju på plats och därtill har subversionen ökat ordentligt senaste dygnen i östra Ukraina. Under söndagen är stora pro-ryska manifestationer utlysta att äga rum i flera städer. Beroende på hur dessa bemöts kan det ge ytterligare incitament till inmarsch. Det är svårt för Ukraina att agera i den här situationen utan att eskalera.

Intressantare är hur NATO ska agera OM Ryssland väljer att påbörja en inmarsch. Har inte sett några tecken på att man höjt beredskapen på några markförband.

Bjäen sa...
15 mars 2014 kl. 10:16  

Hej Wiseman, föredömligt bra blogg. Hoppas vi får se motsvarande kvalite i en ny svensk försvarsdoktrin i framtiden!

Jag undrar hur du anser Ukrainas mobilisation har gått hittils?

Svenska försvaret var tänkt att ge stora skador på en invasion. Det skulle kosta att invadera Sverige.
Krimkrisen har blivit uttdragen och det var några veckor sedan. Ukraina utlöste allmän mobilisering. Det borde innebära att man tills nu borde kunnat kära igång sin krigsmakt igen.
Har Ukrainas försvar en bra tröskel effekt om Ryssland invaderar. Kan de göra det mycket kostsamt för en rysk angripare så att ett ryskt militärt anfall uteblir?

Gustav sa...
15 mars 2014 kl. 13:13  

Appropå Rysslands intentioner

Idag skrev SVD:
Kina och Ryssland satsar på försvaret
Kapprustningen fortsätter i världen, pådriven av Ryssland, Asien och Mellanöstern. Globalt sett väntas allt större medel satsas på försvaret, trots att militärutgifterna minskar i många Natoländer.

Det är ju inte så konstigt

USA blev ju inte direkt straffade för att de "rustade ihjäl" Sovjetunionen - det ledde ju till att USA nu har kunnat göra i stort sett som de vill med sin (och andras) utrikespolitik sedan dess

Om nu Ryssland (och Kina) ser en möjlighet att "rustad ihjäl Väst" så kommer de nog att försöka göra det - De räknar nog kallt med att bli belönade på samma sätt som USA

Det är väl ingen som tvivlar på att Putin kommer att bli belönad av många om han lyckas "återställa" Rysslands plats som Stormakt

Putins intentioner just nu är väl att "flytta postioner" så att han inte ska behöva bry sig om vad de som inte är med honom tycker om detta

joners sa...
15 mars 2014 kl. 14:53  

Vad tjänar Ryssland på att gå in i östra Ukraina ? Har inte redan krimkrisen fått gasberonde länder att dra åt sig öronen, börja titta åt en framtid där man icke är så beroende av Ryssgas ?

Eller kommer allt gå tillbaka till de normala om ett år ? Lite som med Georgien.

Unknown sa...
15 mars 2014 kl. 15:23  

Den i Moskva genomförda demonstrationen för fred, kan i värsta fall resultera i dess motsats. Skulle Putin backa, så skulle detta ses som en svaghet i det ryska samhället. Detta vet Putin. Så den enda vägen han kan gå är att konfrontera Ukraina och väst.
Detta är ett spel som Hitler på sin tid genomförde mot sina grannländer.
Till slut gick det inte längre. Men i vår tid finns alltid kärnvapnen i bakgrunden, som gör sådant till en risk för hela mänskligheten.

Unknown sa...
15 mars 2014 kl. 16:53  

För att förstå situationen måste man enligt min åsikt inse att det pågår en maktkamp i Europa mellan Ryssland och EU.
Den har hittills förts med "soft Power", d.v.s. handelsavtal och andra ekonomiska medel.

I den kampen sitter EU med trumf eftersom man är en mycket mer attraktiv handelspartner än EU.
Putin är därför kraftigt pressad och kommer allt längre från målet att återupprätta det ryska imperiet som kallades Sovjetunionen.

Folkomröstningen på Krim är ett försök att rädda vad som räddas kan. Det är dock ett tveeggat svärd då delar av Ryssland i framtiden kan komma att använda det som ett argument för att skaffa oberoende eller ansluta sig till grannländer.

Bäst är naturligtvis om Ukraina kan pressas att avstå från att närma sig EU med hot om militärt våld. Ryssland är dock själva beroende av handeln med EU och ett alltför aggressivt handlande kan hota det. T.ex. genom att EU-länder söker sig bort fån beroende av gas.

Hur det kommer att gå vet jag inte, men jag tror att det hänger mycket på förmågan att hålla huvudet kallt i Kiev.

Anonym sa...
15 mars 2014 kl. 19:15  

Icke-Natolandet Ukraina och diverse föga historiekunniga EU-apparatjikar bör nog ta till sig faktumet att det finns en minoritetsgrupp bestående av ryssar i Ukraina, som besitter en viss geopolitisk sprängkraft. Man måste också förhålla sig till att den uppenbarligen historiskt bevandrade och styrda ryska partiledningen anser att det ryska rikets rötter finns i 800-talets Kiev-Rus, där för övrigt Ruriks ätt (förmodligen härstammande från det dåtida Sverige) härskade i 700 år.

Således kanske det inte var det mest begåvade av den nytillträdda ukrainska regeringen och av regeringschef Arsenij Jatsenjuk, som baserat på ett avlyssnat samtal mellan USA:s biträdande utrikesminister Victoria Nuland och USA:s Ukrainaambassadör Geoffrey R. Pyatt uppenbarligen sitter på ett amerikanskt mandat, att förbjuda ryskan som ett andra officiellt språk i Ukraina. Denna språklag har med stor sannolikhet ökat spänningen i regionen.
http://www.telegraphindia.com/1140208/jsp/foreign/story_17913512.jsp

Som pendang till den ukrainska språklagen, och riktat till de Sjuklöverpolitiker i Sverige som vill se ett åsidosättande av den ryska kulturen och det ryska språket i Ukraina, bör nämnas den av Sjuklövern klubbade grundlagsändringen, Regeringsformen kapitel 1 § 2 från 2010:
”Samiska folkets och etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv ska främjas.”

Det viktiga är att undvika inbördeskrig i Ukraina, som ligger mitt i Europa. Dödsoffer vid demonstrationer är absolut inte bra. Situationen synes vara svår. Därför bör nog krigshetsare på alla sidor i konflikten hålla sig borta. Istället bör man mer efterfråga politiker med fingertoppskänsla, för eventuell medling.

Måhända är Krimomröstningen juridiskt olaglig i någon mening. Vad vet jag! Men som demokratiyttring kan inte en omröstning vara olaglig. Tvärtom. Det är något som alltför maktkorrumperade förtroendevalda politiker med besserwisserattityder måste tugga i sig. Men självfallet måste en omröstning föregås av en saklig, engagerande och allsidig debatt för att säkerställa ett så gott beslutsunderlag som möjligt inför omröstningen. Sedan hur man agerar efter att folkomröstningsresultatet har blivit klart, är en helt annan femma. Man kan alltid se en folkomröstning som en tillförlitligare form av opinionsundersökning.

Det man som sävlig svensk i detta läge kan anmärka på Krimomröstningen, är med vilken hast den har proklamerats. Men den demokratiska? process, i vilken den nya ukrainska regeringen och den tillförordnade presidenten tog plats, gick också mycket fort.

Sedan vill jag rikta allvarlig kritik mot den ambulerande svenska utrikespolitiska enmansshowen, som trots tillgång till MUST-underrättelser, rysk upprustning och rysk retorik i Münchenkonferensen 2007 samt Georgienkriget 2008, har fullständigt tagits på sängen av att Ryssland använder militära medel i sin geopolitik.

Man ska som svensk inte förledas tro att då historielösheten har blivit norm i det mångkulturella Sverige, så har den inte blivit det i Ryssland efter Sovjetunionens fall. För mig som värnpliktig KBS-are under kalla krigets glada dagar och den försvarsupplysning man fick då, med klasskamrater bördiga från Finland och Baltikumområdet samt med ett brinnande historieintresse på amatörnivå, har jag snart under ett decennium insett vilken verkan Natos framskjutna position sedan 2004 har haft på den ryska statsledningen. Så jag har inte tagits på sängen av att Ryssland har agerat militärt.


Max Hanemann sa...
16 mars 2014 kl. 07:38  

En folkomröstning genomförd:

* under påtvingad bevakning av en potentiell erövrares anonymiserade trupper
* med bara två alternativ, som båda öppnar på en uppgång i Ryssland
* utan ett status quo-alternativ - att förbli en del av Ukraina

är omöjlig att ta på allvar ens som en opinionsundersökning och följer samma mönster som tidigare sovjetiska maktövertaganden, t ex av baltstaterna

Wiseman sa...
16 mars 2014 kl. 10:18  

Bjäen,

Jag har inga djupare uppgifter om hur mobiliseringen gått. Vad man kunnat se i öppna källor så lämnade ukrainska förband sina fredsbaser ca 2 dagar efter att mobilisering utlysts. ”Gissningsvis” har man haft en viss underhållsskuld och dylikt då regeringen Janukovitj inte direkt satsat på försvaret. Man befinner sig precis som Sverige mitt uppe i en personalförsörjningsreform som hittills inte gått allt för bra där heller.

Kvaliteten hos det ukrainska försvaret bedömer jag framförallt ligga i luftvärnet som förfogar över nästan samma system som det ryska. Georgienkriget visade vilka förluster ett hyfsat luftvärn kan åsamka en angripare som är otränad och tvingad att operera på lägre höjd för att uppnå precision i attackföretag. Detta har man vad jag kan bedöma försökt komma till rätta med under åren sedan dess då vi sett en stor mängd ryska flygövningar.

Vad avser tröskelförmåga så har inte det ukrainska försvaret någon direkt teknologi som understödjer detta i form av kryssningsrobotar, ubåtar eller dylikt som kan ta striden till ryskt territorium. Vad som avskräcker torde snarast vara hur den nu splittrade ukrainska befolkningen kan tänkas reagera om ryska förband börjar rulla in över gränsen.

Jag rekommenderar att du läser de inlägg som Johan Wiktorin skrivit tillsammans med Oplatsen och Jägarchefen.

Wiseman sa...
16 mars 2014 kl. 10:26  

Thomas Berkland,

Värre än så. Genom sitt agerande i Ukraina har Putin tappat åtminstone den delen av befolkningen som den förvånansvärt stora demonstrationen i Moskva gav uttryck för och därtill också för lång tid fram över skadat rysk ekonomi och handel. Att reparera det skadade förtroendet hos nuvarande och framtida utländska handelspartners kommer att ta tid.

Skulle nu Putin vika ner sig och dra sig ur Krim kommer han för den andel av befolkningen som gett honom sitt stöd (betänk att stödet för Putin faktiskt ökat sedan krisen inleddes) att framstå som vek inför utländska krafter. Ej heller skulle handelsförbindelserna kunna återställas rakt av. På så sätt skulle Putin ha förlorat stödet från båda sidor.

Detta bekymrar mig för om det är något jag tror mig ha förstått om Putin av allt det jag läst om honom är att han är mycket mån om den egna prestigen.

Wiseman sa...
16 mars 2014 kl. 10:33  

Gruelse,

Språklagen stoppades omedelbart av interimspresidenten genom att han lade in sitt veto. En faktor Ryssland gärna vill att man ska glömma bort.

Vi ska komma ihåg att de militära bedömandena bara är en faktor som politikerna har att väga in. Andra är just personliga kontakter och liknande. Tyvärr har vi ju nu någon form av facit på tidigare gjorda bedömningar. En klassisk psykologisk mekanism är ”konfirmationsbias”. Att sådan kan sägas ha rådit i vår västerländska bild av hur Ryssland kan tänkas agera är tydligt. En klen tröst är att svenska politiker inte varit ensamma i sin bild av trolig rysk utveckling.

Dan sa...
16 mars 2014 kl. 14:28  

Synd med den där flygförbudszonen. Jag tror Sverige skulle kunnat bidra till freden annars. Vad de verkar behöva längs fronten är att någon slänger ned nallar på dem. Det gjordes visserligen förra gången med en Jodel, men man kan nog modifiera några remsfällare på 39:an?
Hursomhelst så har vi ett stort ansvar här, moralisk stormakt som vi är.

Max Hanemann sa...
16 mars 2014 kl. 16:49  

"Hursomhelst så har vi ett stort ansvar här, moralisk stormakt som vi är."

Det där var väl menat som en sarkasm?

Med den självbilden har vi gjort oss löjliga åtskilliga gånger, alltifrån Olof Palme till Carl Bildt, som visst av USA intern kallades "a medium-sized dog with a big dog's attitude". (Jag tänker också på grannens nervösa dvärgcollie, som skäller och låtsas anfalla och sedan gömmer sig bakom mattes kjolar. "Kamphunden", kallar jag den ...)

Dan sa...
16 mars 2014 kl. 20:05  

"Det där var väl menat som en sarkasm?"

Ja, cirka 100%. Möjligen något mer.

Unknown sa...
17 mars 2014 kl. 08:43  

Problemet med den politik som väst verkar vilja genomföra är att vi löser in Ryssland i ett hörn utan att kunna röra sig. Ryssland är ju som alla andra länder beroende av handel och förvägrar vi dem detta kommer landet att gå under. Samma sak hände faktiskt när USA genom olika handlingar avskärmade Japan från handel och import utanför deras intressesfär. Vi vet ju alla resultatet i form av Pearl Harbor. Risken är att Putin inte har något annat val än just den lösningen trängd som han är. Vi får heller inte glömma att vi i väst faktiskt för närvarande inte skulle ha en chans mot dagens Ryssland. Det mest kaxiga landet med "stollen"Carl Bildt i spetsen är faktiskt vårt land. Detta kan bli dyrt för oss eftersom vi i praktiken har lagt ned försvaret. Jag brukar säga "små hönor skall inte värpa för stora ägg, de blir så slafsiga i baken".

Bjäen sa...
17 mars 2014 kl. 14:28  

@Wiseman
De har väl fler stridsflyg än Sverige?
Det som jag sett är främst Pansar och artilleri som flyttats till östra gränsen.
Det jag sett är om Ryssland invaderar östra Ukraina kommer det att kosta. Både liv och moral.
Ukrainas framtid i Rysk union verkar helt kört i botten kan man tycka nu.
Enligt flera medier har en ny nationell enighet utvecklats senaste tiderna mot Ryssland.
Att nordöstra Ukraina och Donetsk ex. ska ansluta sig verkar väldigt osannolikt.
Ukraina har lyckats mobilisera en hel del trupper där och andelen etniska ukrainare är ca 80%. Rysktalande är ungefär 40% men det är en annan sak är nationalitet.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade