Aktuellt - mumma för försvarspolitiskt intresserade

För den som är intresserad av försvarspolitiken har Aktuellt 21 de senaste två dagarna varit ren mumma.

Gårdagens Aktuellt innehöll en fördjupning om Arktis, vilket jag berört tidigare i bloggen. Denna fördjupning hade jag inte kunnat göra bättre själv. Den tar upp det mesta i frågan. Uppgifterna om att Norge lagt om fokus för sitt försvar kan jag själv verifiera. Säger man emot uppgifterna om att Ryssland för en offensiv energipolitik är man förmodligen mera struts än Homo Sapiens.

Ikväll redovisade Aktuellt den undersökning man låtit SIFO göra vad svensken tycker om dagens försvarspolitik. Föga förvånande är det 7 av 10 som inte har förtroende för den svenska försvarspolitiken. Även bland de moderata väljarna var resultatet samma, vilket definitivt inte förvånar mig. Jag tror som sagt att jag inte är ensam officer om att ha sagt upp mitt medlemskap i moderaterna.

Nu hade moderaterna skickat ett riktigt offerlamm till Aktuelltstudion för att besvara frågeställningar och försvara den förda försvarspolitiken, nämligen partisekreteraren Schlingmann. Uppenbarligen vågade varken statsminister Reinfeldt, finansminister - tillika försvarsminister Borg eller ställföreträdande försvarsminister Tolgfors sig till studion. Schlingmann har säkert kvaliteter, men när det gäller försvarspolitik är han ett offerlamm.

Schlingmann hade i alla fall mage att påstå att Sveriges försvarsförmåga har stärkts de senaste åren, trots förbandhalveringen? Jag tror inte det finns något "proffs" på området som håller med honom. Det var ju i alla fall en av få frågor han kunde ge något svar på eftersom han slingrade sig runt de övriga. Däremot hade han vett nog att inte ifrågasätta MUST:s bedömningar. Det skulle verkligen vara ett komplett moderat självmord när det gäller försvarspolitiken.

Jag skulle kunna ha gett min bil för att ha fått sitta med studion och debattera med Schlingmann. Det hade med största sannolikhet blivit ganska bra tv.Moderaterna har mycket kvar att bevisa inom försvarspolitiken.

Har ni inte sett dessa Aktuellt rekommenderar jag att ni gör det.

3 kommentarer:

ProfessorPelotard sa...
30 maj 2008 kl. 23:55  

Försvarspolitiken blir förmodligen spiken i kistan för de "nya moderaterna". De flesta "gammelmoderater" kommer inte att rösta på dem. Dessutom är det dessa "stötar" som behövs i en valrörelse. Reinfeldt, Borg, Schlingmann och Tolgfors kommer nog att få lön för sina synder på valdagen. Tyvärr har de vid de laget hunnit förstöra inte bara försvaret utan en hel del andra av statens centrala uppgifter - UD, åklagarämbetet, domstolarna etc etc.

Det som är riktigt illa är att de som kommer efter (Mona et co) blir om möjligt ännu sämre.

Anonym sa...
31 maj 2008 kl. 12:52  

Det där va den vackraste pungsparken jag sett på länge! och självklart är det dödstyst från någon man skulle kunna förvänta sig en kommentar av...

Anonym sa...
31 maj 2008 kl. 20:27  

Generellt måste frågan ställas: vad ända in i humhum har SR/SVT med 'opinonsundersökningar' att göra???
Som man frågar får man svar o alla dessa 'undersökningar XYZ inom det krypto fria publika mediat' [pfui!] genomför o rapporterar om stinker av desinformation - dvs. basics. Go Figure!
Mvh/TJ

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade