Gripen NG i luften


Idag luftade sig Gripen NG för första gången med testpiloterna Mikael Seidl och Magnus Ljungdahl bakom spakarna. Flygningen varade blott 30 min och jag misstänker med tanke på farten att man alrig tog in stället, vilket ej heller skedde vid första 39-flygningen.

Det är lite skillnad på målsättningarna vid provflygningar i Sverige och USA. Då X-35 flögs första gången fanns det en statlig bonus om man redan vid första flygningen passerade överljud.

Förhoppningsvis går testerna enligt plan och ännu mer förhoppningsvis ser FMV till att ordna ett för Försvarsmakten gynnsamt avtal rörande de flygplan som försvarsminister Tolgfors i kontraktet med Norge lovat att Sverige ska köpa.

7 kommentarer:

Anonym sa...
27 maj 2008 kl. 18:49  

Citat från DN "lovade också försvarsminister Sten Tolgfors att regeringen ska skaffa ett antal E/F-plan till det svenska flygvapnet."

Jag säger "lek med de ni har innan ni köper nya!"

Anonym sa...
27 maj 2008 kl. 19:22  

Nu är det inte NG eller E/F som flög utan Gripen Demo, med det är bara en parentes.

Wiseman sa...
27 maj 2008 kl. 19:27  

Nja, visserligen kallas den för Gripen Demonstrator, men i slutändan är det ju ändå provflygplanet för Gripen NG på samma sätt som -1, -2, -3 etc var det för 39A-D. Däremot är det ju inte 39E/F eller Gripen N eller DK...

Anonym sa...
27 maj 2008 kl. 20:22  

Imponerande med en dryg månad mellan roll-out och första flygningen, Boeing får ta och göra studiebesök i Linköping.

nitpicking: delar av första flygningen med 39:an skedde med infällt landningsställ.

Stig Holmström berättar vid 34:50
http://www.sr.se/laddahem/podradio/SR_p3_dokumentar_080323080015.mp3

/Bengt

Unknown sa...
27 maj 2008 kl. 21:11  

Jag vet inte om jag ser fel...men är inte bilden i SVD på följeplanet? Stället är infällt och fälltank är monterat på centralbalken!! På SAAB´s hemsida ser det lite annorlunda ut. Men, men tidningen har väl alltid rätt :)
Peter

Wiseman sa...
27 maj 2008 kl. 22:23  

Peter: Jag vet inte om det är följeplanet. Det är i alla fall en 39A eller C. Dessutom betvivlar jag att man använde EBK:n under jungfrufärden. Jag skulle t o m kunna drista mig till att säga att bilden förmodligen är från en flyguppvisning.

Anonym sa...
28 maj 2008 kl. 00:28  

Bilden borde inte vara en 39A/B eftersom den har ILS-antenner på fenan. Det är inte heller Gripen Demo, så då återstår 39C/D eller de tjeckiska motsvarigheterna (de andra utländska har målad huv under flygplanet). Jag tycker mig se bulorna på främre nosställsluckan som finns på de tvåsitsiga (39B, D och Demo), men det är för dålig upplösning för att vara säker. Följeflygplan var 39817 som alltså är en 39D.

Slutsats: 39C/D, troligtvis en 39D.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade