Mediaskörden

På väg hem från jobbet idag plockade jag upp en Aftonbladet. Idag avslöjar Aftonbladet (återigen) frimurarna: "Här möts makten i hemlighet"

Själva rubriken ger ju tesen för artikeln. Det är maktens män som i hemlighet möts och där fattar beslut över allmänhetens huvuden. Artikeln försöker som vanligt få fram att man inte ägnar sig annat än att se till klia varandras mäktiga ryggar så mycket som möjligt.

Aftonbladet presenterar också en lista (utgjorde dagens löpsedel) över "frimurarna i din stad" Jag märkte att jag inte stod upptagen som medlem i min stad och inne i artikeltexten hittade jag också passusen att "p g a utrymmesskäl kan man inte ta med alla medlemmar". Slumpen gjorde det tydligen så att man endast kunde ta med de som är direktörer, lagmän, överstar, bankirer och advokater. För dem som är åkare, byggnadsarbetare, lärare och andra män av "mindre makt" fanns det tydligen ingen plats. Tänk så det slumpar sig...

Varför är det då så hemligt inom frimureriet? Frimureri handlar ytterst om två saker: personlighetsutveckling och välgörenhet. Det är lite svårt att utvecklas som person om man hela tiden hamnar i kända situationer, därav den framgångsrika sekretessen. Välgörenhet då? Det finns egentligen ingen större anledning att det skulle vara hemligt och man kan ofta se att frimurareorden ger bidrag till olika föreningar och behövande. Till skillnad från vad många tror är det inte heller någon hemlighet vilka som är frimurare. Medlemsmatrikeln är högst öppen.


I Aftonbladet kan man också läsa Maj Wechselmann fabulera om 80-talets ubåtsjakter. Inte heller där är det något nytt under solen. Hennes tankegångar förefaller mig lika förvirrade som alltid. Nu lyckas hon t o m få fram att Marinen fick sina efterlängtade JAS genom Hårsfjärdenhändelserna. Marinen !? Att sedan påstå att "Amaliabandet" utgjorde det "starkaste beviset" för ubåtskränkningarna anser jag inte så lite korkat. Maj Wechselmann utgör däremot ett starkt bevisen för talesättet "det som man inte vet att man inte vet, finns inte". Med detta menar jag att Maj Wechselmann endast utgår ifrån den information om ubåtsjakterna som offentliggjorts, vilket är en bråkdel av det som fortfarande är H-klassat.


Slutligen noterar jag efter tips att Fortverket nu börjat slåss för sin överlevnad. Det är skönt att se att de känner av trycket. Hittills har de inte kunnat bemöta den sakliga kritik som framförts i media utan försökt ignorera situationen. Nu verkar man dock ha blivit så desperat att man slår sig för bröstet för att man ansökt hos regeringen om att få göra en "total analys av förbandsstrukturen för att få ett effektivare lokalutnyttjande". Samtidigt påstår man återigen att det nuvarande säljare/köparesystemet är det mest effektiva. Tillåt mig tvivla... Jag kan bara notera att min enhets internetdator hyrs av FMLOG till en årshyra på 18 000 kr. Denna summa ger mig privat en dator med smått fantastiska specifikationer eller uppåt 6 st enkla, men helt nya bärbara datorer. Hos FMLOG ger det en 5 år gammal dator med en P4 1,8 GHz och 256 mb RAM som knappt orkar starta Internet Explorer. Återigen... tillåt mig tvivla på interndebiteringssystemets storslagenhet.

13 kommentarer:

Anonym sa...
26 maj 2008 kl. 21:44  

Jävlar 18 000 för en laptop, låt mig donnera min gamla skoldator, säkert effektivare för pengarna, samma prestanda:)
Kommer snart att skriva ett blogg inlägg om hotet mot ryssland med en del referenser, någon du har att tipsa om?

Wiseman sa...
26 maj 2008 kl. 22:53  

Det är faktiskt 18 000 kr för en stationär dator....

Menar du hotet MOT Ryssland eller FRÅN Ryssland? Viss skillnad. :)

Anonym sa...
26 maj 2008 kl. 23:16  

För de där 18000 ingår ju iofs en datorsupport antar jag. Fast jag håller med dig, det är orimligt mycket. Jag har alltid varit emot interndebitering och marknadshyror och allra helst när de två orden står i närheten av varandra. Får du inte gå ut på marknaden och söka billigare alternativ är det fel att kalla det för marknadsanpassad debitering.

Anonym sa...
26 maj 2008 kl. 23:46  

Jag antar att det inte handlar bara om en dator utan också support, underhåll osv. Även om support inkluderas är priset väl tilltaget. Annars vare det ockerpris. Är ocker inte straffbar längre?

Tabby sa...
27 maj 2008 kl. 02:59  

Så när ska aftonbladet skriva om den stora Judiska konspirationen då? Jag menar några av de mest inflytelserika människorna i världen "råkar" vara judar till exempel Jon Stewart. Det kan omöjligen vara ett sammanträffande eller hur?

Förtydligande: Jag har inget emot Jon Stewart, faktum är att jag gillar hans humor, jag har inget emot judar i allmänhet eller sympatiserar med diverse höger/vänster extremister jag vill bara påpeka att Nazisterna, de som aftonbladet tar så stort avstånd ifrån, förföljde både Judar och Frimurare.

Anonym sa...
27 maj 2008 kl. 06:47  

Oj vi får skylla på min ögoninfektion:) lyckat att vakna upp med ett blodsprängt öga som varar 3 dagar innan balen och första dagen man ska jobba på ett nytt jobb:/ Jag menar självklart från Ryssland

// Jonas

Wiseman sa...
27 maj 2008 kl. 06:54  

Visst ingår det datorsupport, men för det första sitter den centralt i Arboga och är rätt otillgänglig för folk ute på förbanden.

För det andra och viktigast, supportpersonalens löner betalas ju också av Försvarsmakten OAVSETT om förbanden hyr datorer för 18 000 eller 5 000 kr.

Andersson: Man brukar kunna se folk uttala sig om att de minsann inte vill ha bidrag till t ex kulturen från en så hemlig organisation som frimurarna. Samma människa brukar man kunna se tala om hur förskräckligt det är med främlingsfientlighet och att den största orsaken är att man är rädd för det som är obekant. Vad är skillnaden?

Jonas: Jag ska kolla lite, så får jag återkomma.

ib sa...
27 maj 2008 kl. 18:13  

Intressant. Som gammal reservofficer har man alltid haft på känn att mycket av intern debiteringar etc bara haft ett syfte, att ge jobb åt ett antal personer. Redan i slutet av 1970-talet var det ett himla tjafs om varför en gammal tg915 kunde vara så mycket dyrare än en då ny tgb30 per körmil! Nej, det borde gå att rensa mycket i och bland de "stödresurser" som krymper försvarmaktens budget mer o mer!

Anonym sa...
27 maj 2008 kl. 18:42  

Tackar!

Tabby sa...
11 februari 2009 kl. 00:25  

http://scienceblogs.com/pharyngula/2009/02/other_people_get_email_1.php

Jag läste det här inlägget på PZ Myers blogg och tänkte direkt på det här gammla inlägget.. så tokiga folk kan vara :)

Wiseman sa...
11 februari 2009 kl. 08:34  

Andersson: Det är verkligen humor när man får läsa sånt. Foliehatt på!

Pro Populus sa...
20 oktober 2009 kl. 19:42  

Frimureri var anledningen till mordet på JFK. Vida känt att det var chaffören som avfyrade det dödande skottet med vänster hand.
http://novuspropopulus.blogspot.com/

Tabby sa...
20 oktober 2009 kl. 22:03  

Foliehatt på!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade