SR Ekot rapporterar idag att först om ca 10 år kommer Försvarsmaktens nya Hkp 14 vara i full drift. Enligt ursprungsplanen skulle de redan ha varit levererade. Jag känner mig tämligen trygg i att FMV inte har tog upp någon skadeståndsklausul vid förseningar i kontraktet med NH Industries. Det gör normalt inte FMV. Det finns t o m exempel på motsatsen där Försvarsmakten får betala SAAB miljonbelopp för att SAAB inte kunnat leverera produkten i tid.
Finland tröttnade tidigare i år på förseningarna av sina NH 90 (Hkp 14) så pass att man meddelade NH Industries att om man inte har en helikopter på finsk mark i början av 2008, kommer man att bryta kontraktet. Förhandlingar var redan inledda om ett snabbt köp av Blackhawks istället.
Jag är dock skeptisk till att Hkp 14 kommer att vara fullt operabel ens om tio år eftersom det är världens hittills mest avancerade helikopter med fly-by-wire, datalänkar och motmedelssystem. Eftersom Försvarsmakten inte har någon erfarenhet överhuvudtaget på helikoptersidan av sådan materiel kan man nog påräkna en mängd barnsjukdomar.
Det är dock inte bara Hkp 14 som det strulat kring. Hkp 10B är ju också i hetluften där leveransen kommer att vara mer än ett år försenad, fastän helikoptern ursprungligen modifierades för att ingå i NBG till årskiftet 07/08. Ej heller här lyckades FMV se till att svenska staten kan få något skadestånd. Hkp 15 har även den dragits med en del problem. Denna typ skulle bl a ersätta Hkp 9 och dessutom kunna baseras på Marinens Visby-korvetter. Problemet var dock bara att någonstans blev man oense om måtten på helikoptern respektive helikopterhangaren på korvetterna. Detta resulterade i att Hkp 15 kan bara landa på Visby-korvetterna, men inte basera där under längre tid.
Det återstår att se hur man ska lösa problemen med helikoptertillgängligheten i Försvarsmakten.
Försvarsmaktens uppbyggnad – Varför går allting så långsamt?
5 timmar sedan
1 kommentarer:
HMS Carlskrona hade ju ett fint helikopterdäck. Tyvärr har certifieringen på detta visst gått ut pga glömska/besparing och ny certifiering är tydligen svårt/dyrt.
Någon som vet mera ?
/Nizze
Skicka en kommentar