Regeringen prioriterar

Ekot avslöjade igår att Sverige kommer att delta i den amerikanska flygövningen Red Flag, trots mot Försvarsmaktens egna önskemål. Anledningen till att Försvarsmakten inte vill är den dåliga ekonomin, där man redan fått halvera årets flygtid på JAS 39 till 7500 h för att spara pengar. Övningen i USA beräknas kosta bortåt 30 milj kr, vilket motsvarar 2000 h JAS 39. Detta var pengarna man hellre hade använt för att flyga in nya piloter, såsom de som skildrades i tv-serien Stridspiloterna och som nu stått på backen sedan oktober och kommer att göra så under hela 2008.

Under övningen Red Flag kommer en halv division ur Flygvapnet att delta med personal blandat ur F 21 och F 17.

Dessa 30 milj ska också sättas i samband med att kostnaden för att arrangera förra årets stora flygövning i Sverige, Nordic Air Meet, kostade ca 2 milj kr och i den övades 3 divisioner ur Flygvapnet tillsammans med norska, franska, finska, schweiziska och amerikanska flygvapnen. Man inser ganska snabbt att man skulle få riktigt mycket mer utbyte om man istället lade pengarna på liknande sätt. Varför inte låta berget komma till Muhammed istället? De flygövningsområden som den hotade flygflottiljen i norr, F 21, förfogar över är ca 5 ggr större än de för Red Flag och dessutom nästan helt utan civil trafik, vilket jag inte tror är fallet i Las Vegas.

Nu är det dock så att regeringen har gått in och beordrat Försvarsmakten att delta i Red Flag, så då är det bara att gilla läget. Konspiratoriskt lagd som jag är, säger jag som som Refaat El-Sayed: Här ligger en gravad hund. Jag misstänker att anledningen till att regeringen fäster så stor vikt vid ett deltagande är tvåfalt. Dels vill man visa sig stark inför och värna goda relationer med Onkel Sam och det andra är (trumvirvel): Industristöd!

Ett deltagande i Red Flag kommer att ge mycket fin publicitet för SAAB och tjäna gott i ansträngningarna i att sälja Gripen. Vem får ta notan? Försvarsmakten och skattebetalarna.

6 kommentarer:

Anonym sa...
16 maj 2008 kl. 10:20  

Får tacka för en mycket bra och viktig blog. Du och en del andra bloggare gör det arbete som våra journalister borde gjort. (Mikael Holmström på SvD är väl undantaget som bekräftar regeln, men inte heller han har förmått att tränga igenom alla siffror och förstå/förklara varför FM:s ekonomi är i sådan obalans.)

Problemen är dock inte helt okända på politisk nivå. (Även om det endast var en liten minoritet som förstod då. Besättningen på Helgeandsholmen har inte blivit bättre med tiden....) Här bifogar jag en artikel från DI (23/12 -03) samt en rapport från riksdagens revisorer om fortifikationsverket m fl:

Det går att rätta till försvarsbeslutet i vår

Risdagens revisorer

(Rapporten hittas under: dokument -rapporter - juni 2002 - Styrning av försvarets fastigheter och anläggningar.)

Mvh

Mikael Gennser

Anonym sa...
16 maj 2008 kl. 15:32  

Jag anser att det voro en bra ide att åka på sådana övningar under en förutsättning. Att medel tilldelades separat.

Det vore inte helt fel om försvarsmakten kunde användas som en beställningsmyndighet i det avseednet att man hade en budget för utbildnings / övningsverksamhet och sedan om man vill beställa internationella uppdrag, medverkan på internationella övningar, materielanskaffning från riksdagen så tillfördes pengar för detta separat.

Wiseman sa...
16 maj 2008 kl. 17:20  

Tack så otroligt för länkarna och berömmet Mikael! Länkarna ger mig verkligen vatten på kvarnen! Nu får jag fördubbla mina ansträngningar.

Wiseman sa...
16 maj 2008 kl. 17:23  

Anonym: Jag håller helt med dig om att förfarandet borde vara så att pengar skjuts till för varje insats som ska göras, istället för att fler uppgifter läggs till med ordern "Lös inom ordinarie budget!"

Med normal budget och utan att det skulle påverka ordinarie verksamhet skulle jag gärna sett ett deltagande i Red Flag.

Anonym sa...
16 maj 2008 kl. 17:53  

Det som irriterar mig mest är regeringens dubbelmoral, först när budgeten skulle dras ner, så var det "Vi kan inte hålla försvarsindustrin under armarna" nu är det att vi ska göra det istället. Med tanke på super JAS och nu övningen som du skriver att du tror att det är industristöd.

Wiseman sa...
17 maj 2008 kl. 00:26  

Jag tror inte. Jag vet.

Dubbelmoralen har varit en ständig följeslagare. Förrförra försvarsbeslutet vägdes förband mot varandra och man fann då att "glesbygds"förbanden skulle värnas. Nu hävdar man att man vill trygga personalförsörjningen och därför är det förbanden i de mest befolkade delarna av landet som ska värnas.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade