Det kan man nog se sig i månen efter

Sydossetiens parlament vill att Ryssland ska erkänna Sydossetien som en självständig stat. Som jag har skrivit tidigare om händelserna i Kaukasus är det bara en sak som är mer osannolik - Att Nord- och Sydossetien skulle få bilda en självständig stat för Ryssland. Sydossetien kan nog se sig i månen efter ett ryskt erkännande av republikens självständighet. Jag kan se framför mig hur Putin satte sitt morgon-tjai i halsen för att sedan göra en Homer på golvet (hittade inget klipp utan den fåniga musiken).




Jag tror nog att Sydossetien har dansat lite för länge med djävulen för att djävulen ska vilja släppa greppet. Det är inte för inte som Ryssland har delat ut pass till i stort sett hela den sydossetiska befolkningen. Utan ryskt inflytande i Sydossetien tappar Ryssland både en front mot Georgien och framförallt inflytandet över den oljeledning från Kaspiska Havet som går via Georgien och även Sydossetien. Med andra ord, inte särskilt troligt.

8 kommentarer:

Anonym sa...
22 augusti 2008 kl. 16:26  

Jag vart själv väldigt förvånad när jag läste det. Var övertygad om att Sydossetien var med på att de var marionetter.

Men det ger lite vatten till konsperationkvarnen! Om man skulle säga att de på beställning gav Ryssland en ursäkt att gå in i Georgien så försöker de nu på klassisk gangstermanér, visa djävulen att de kan och vill dansa själva.

Anonym sa...
22 augusti 2008 kl. 17:30  

Jag gillar dina insiktsfulla analyser om kriget Ryssland vs. Georgien. Kan du inte försöka blogga lite mer om Rysslands sida i detta? Hur det mediala kriget går och vad folk i Ryssland anser om sitt eget agerande?

Raspie sa...
23 augusti 2008 kl. 06:47  

"Om man skulle säga att de på beställning gav Ryssland en ursäkt att gå in i Georgien så försöker de nu på klassisk gangstermanér, visa djävulen att de kan och vill dansa själva."

En beställning underskrivet av Saakashvili och det "demokratiska" Georgien manipulerat av en annan djävul. Många djävlar blir det...

Anonym sa...
23 augusti 2008 kl. 07:31  

Hur det mediala kriget går och vad folk i Ryssland anser om sitt eget agerande?

Sitt eget agerande?
Hur förhåller sig svenska folket till sitt eget agerande? Du förstår vad jag menar hoppas jag.

Jag kan dock svara på vad ryssarna tycker om sitt lands agerande. Inte bra alls. Självklart är de nöjda med att Putin (ingen lurar sig själv med att det är Medvedev som styr Ryssland) återupprättar rysslands "supermaktstatus". Men de tycker att Ryssland visar det på fel sätt och i fel läge. Och det vet jag för att jag har fortfarande kontakt med mina barndomskompisar från St. Petersburg.

Wiseman sa...
24 augusti 2008 kl. 23:11  

damien: Intressant. Du får gärna berätta mera.

Max sa...
26 augusti 2008 kl. 13:54  

"RYSSLAND ERKÄNNER UTBRYTARE

Rysslands president beslutade på tisdagen att erkänna Sydossetien och Abchazien som självständiga stater. Beslutet kom efter ett möte med det ryska säkerhetsrådet i semesterorten Sotji.

– Jag har skrivit under beslutet om att den ryska federationen erkänner självständigheten hos Sydossetien och Abchazien, sade Medvedev i ett tv-sänt tal."

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/artikel_1619145.svd

Njaaa, vi kan nog snarare se det i kvällens nyhetsändning... oväntat.

Anonym sa...
26 augusti 2008 kl. 15:25  

Kommentarer till Rysslands besked att de erkänner Sydossetien? Vad är logiken bakom detta?

Vill man medvetet eskalera intressekonflikten med västländerna eller handlar det om att man vill få klart vilka som ideologiskt står vid Rysslands sida?

Wiseman sa...
26 augusti 2008 kl. 15:43  

Jag läste precis om erkännandet. Det återstår att se vad erkännandet innebär rent praktiskt i form av ryskt inflytande och militär närvaro. Nya satellitstater styrda från Moskva à la de gamla WP-länderna?

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade