Det sjukliga i samhället

Ulf Adelsohn, gammal moderatledare och numera styrelseordförande för SJ, går idag ut och försvarar sitt företag. "Han är besviken och tycker att medierna alltid ställt sig på klagande kunders sida och inte uppmärksammat att SJ som företag går bra.

– Man ska inte glömma att det bara var fem år sedan vi var nära konkurs. Nu gör vi rejäla vinster och uppfyller statens krav. Det som blir kvar när betalt skatt och avkastning till ägaren satsar vi på till inköp av nya tåg och upprustning av gamla samt utbildning bland annat service av vår personal."


Själv tycker jag att det hela är ett tecken på det som är sjukligt i samhället. Statliga företag SKA INTE göra vinst. Statliga företag och verksamheter är till för att ge medborgarna bästa möjliga service till lägsta möjliga kostnad. Det är precis samma sak med Vattenfall och all annan statligt majoritetsägd verksamhet och det är borgarnas stora akilleshäl att de tror att privatiseringar löser allt. Det är bara att se hur Televerkets (nuvarande Telia för er 80- och 90-talister) och Vattenfalls en gång utmärkta krisberedskap totalt har havererat sedan de "privatiserades" av 90-talets borgerliga regering. Det finns faktiskt en verksamhet som jag tycker gör sig bättre privat än i statlig regi och det är Vin & Sprit. V&S är en verksamhet som jag inte anser utgör någon service för medborgarna och därmed inte är något som staten ska syssla med. Sedan gav ju också försäljningen en vinst för staten som genom avbetalning av statsskulden och därmed minskad räntekostnad, är mer värd för medborgarna än V&S årliga "vinst".

Den största invändningen är som sagt att de statliga företagen gör vinst. Många hävdar att det är bra för statskassan. Varför skulle det vara bra, säger jag som amatörekonom? Stockholms läns landsting använder sig av den numera allmänt vedertagna köpare-beställaremodellen som nu allt mer överges av de privat företagen. Det är för ofta man läser i tidningarna att olika avdelningar inom landstinget får dras in eller har massiva budgetunderskott och blivande mammor skickas till landsorten för att föda. LOCUM (alla minns väl I *hjärta* CUM-kampanjen i tunnelbanan, vilken alla engelsktalande utom just landstinget insåg betyder "jag älskar sperma") som är landstingets fastighetsbolag är just det enda inom landstinget som gör vinst, medan all annan verksamhet går med förlust. Det är ju inte så konstigt att fastighetsbolaget går med enorm vinst eftersom man hela tiden höjer hyrorna "marknadsmässigt" och då måste ju landstingsledningen dra in på annan verksamhet för att ha råd att betala. Sen är det ju för mig helt ofattbart varför statliga och offentliga verksamheter ska ta ut "marknadsmässiga" hyror av befolkningen när deras egentliga uppgift är att tillhandahålla bästa möjliga service (servicen blir tydligen bättre av att lokalkostnaderna är högre och byråkratin mer ineffektiv än om patientköerna är kortare och lokala) och varför ska offentlig förvaltning behöva betala mångmiljonbelopp för reklam som just LOCUM och Vasakronan?

Den statliga appparaten skall vara så maximalt slimmad som det bara går och ge medborgarna maximal service till lägsta möjliga kostnad och det får man när man minimerar byråkratin. Staten tillkom en gång i tidernas begynnelse för att ge människor den service gemensamt som det var för ansträngande för var och en att stå för: försvar, rättsskipning, sjukvård och utbildning. Det är inte utan att man börjar tycka att vi nu klivit en bit av den tidigare givna vägen.

Förklara sedan för mig varför statliga verk KÖPER tjänster av varandra? Finns det någon som tror att det är effektivt?

Man hade ju kunnat förvänta sig mer av en gammal moderatledare, men visst får man uppskatta om SJ förbättrat sig så att man med samma takt snart håller samma punklighet och vädersäkerhet som de ryska järnvägarna? Biljettpriset orkar jag inte ens ge mig in på... Det är dyrt att flyga inrikes i Sverige, men varför ska det kosta mig mer att åka tåg? SJ kanske kan skylla på Vattenfall?

5 kommentarer:

Anonym sa...
18 augusti 2008 kl. 19:46  

Påtal om SJ, fick ett erbjudande på dem igår via telefon, att i utebyte mot mitt gamla SJ prio kort, skulle få ett nytt och bättre kort, med Mastercard, så varje gång jag handlar får jag bonus poäng som jag senare kan resa för, åter står och se om det är värt 159 kr/år... såvidare jag inte ångrar mig... Om det är så bra som SJ sade kallar jag der service av högsta grad:)

Seder mera finns det byråkrati av en anledning, men ibland blir byråkratin för tjock... Det är först då den blir ett problem

Började tänka på en sak när du skriver om försvaret att det är en av statens grundläggande uppgifter att skydda medborgarana, därför bör Försvarsberedningen avsakffas, För det är inte partiernas uppgift att välja försvarsmaktens inriktning på vad vi ska skydda oss emot, utan det är allt, därför bör "klimatspöktet" försvinna som säkerhetspolitiskt hot mot Sverige!

Låter lite kluddigt kanske, men med lite tankekraft går det nog att lista ut vad jag menare:) annars kan du ju alltid skicka det till MUST nu när den eviga freden har inträtt igen... för typ 3:e gången (avbrott av två världskrig)

Anonym sa...
18 augusti 2008 kl. 22:24  

Det är bara att hålla med.
Dom flesta av dessa sidoverksamheter verkar vara mer av en parasit på huvudverksamhetens ekonomi snarare än ett stöd.

Fast när du jämför med Sj så börjar jag tänka på banverket.
Nu har jag ingen aning om hur det funkar men jag har aldrig hört att Banverket ska bete sig på liknande "parasit"beteende såsom dennes styvsyskon i form av fastighetsbolag för försvarsmakten eller landstinget..
Är det något tidningarna har missat eller har dom helt enkelt skött det på ett vettigare och bättre sätt?

/Tinhead (nu med signatur) ;-)

Wiseman sa...
18 augusti 2008 kl. 22:41  

Banverket har säkerligen det också en förhållandvis smutsig byk, men det är faktiskt inget jag har koll på. Det kanske finns någon läsare som har det?

Tinhead, säkerligen en fellow pansarknekt?

Anonym sa...
19 augusti 2008 kl. 01:01  

Tidningar har helt missat den godisskål som är Banverket. De har precis de sjukdomar som har beskrivits. De ger ut kontrakt till de som är billigast. inte bäst. De är ungefär lika intresserade av kontruktiv kritik som vilken stalinist som helst.
Intressantast måste dock vara hur snabbt järnvägen förfaller och hur ingen reagerar. Denna sommar är en gott exempel. Inte en enda dag utan ett flertal Infrastruktufel.

Det är Dessutom något som förvirrar mig. Hur man kan gå till SJ för en intervju när tåget står still pga ett infrastruktufel? De kör ju bara tåget.

http://tankarfranettliv.wordpress.com/2008/07/29/nu-ska-jag-beratta-en-liten-hemlighet/

Wiseman sa...
19 augusti 2008 kl. 08:12  

Härligt. Jag visste att det fanns en smutsig byk. Läsvärd länk!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade