Beklämmande, Widman

De gånger jag har träffat Allan Widman har han gett intryck av att vara en mycket intelligent, analyserande och påläst politiker. Därför känns det nu märkligt att läsa denna otroliga dynga i SvD. Om Widman är så till den grad felinformerad om detta, hur är det då med hans övriga kunskaper? Hans argumentation går att skjuta sönder och samman på rena faktafel.

I vanlig Widmanordning jämförs Flygvapnet med sina danska, norska och finska motsvarigheter och han kommer fram till att det är lika stort som de övriga tillsammans. Möjligen om man lade ihop två av grannländernas, men inte tre. Återigen förbiser Widman att nästan halva Flygvapnets storlek (de tre divisionerna på F 7 Såtenäs) huvudsakligen är inriktade på det politiskt beslutade exportstödet och alltså inget som kommer Flygvapnets verksamhet värst mycket till godo. Lägg därtill de flygplan och piloter som är reserverade för utprovning. Detta är ett nödvändigt ont när man tillverkar egna flygplan och ingenting som våra grannländer behöver syssla med. Det gör däremot USA, där grannländerna har köpt sina flygplan. Där är verksamheten dock inte lika märkbar eftersom det amerikanska flygvapnet är betydligt större än det svenska. Sålunda är det alltså endast 4 divisioner motsvarande ca 70 fpl som utgör det taktiska Flygvapnet. Ser man till de reella kostnaderna visar det sig rätt snabbt också att de övriga ländernas flygplan är så pass mycket dyrare i drift än JAS att summan för x timmar flygtid går förhållandevis jämnt ut. Ser man å andra sidan till allt runtomkring som egentligen bara syftar till att driva runt ett byråkratiskt arbetsmarknadsdagis i form av interndebiteringar, ”marknadsmässiga” hyror o s v, då finner man en del skillnader.

Vad Widman sedan har rätt i är att Gripen aldrig prövats internationellt, men där måste väl ändå regeringen och riksdagen vara de som lastas? Det är ju bara att anslå en summa pengar och skicka iväg ett förband. Om jag inte missminner mig har vi haft flygförband i internationell beredskap i ca 5 år. Vad är problemet i så fall? Kan man stå i beredskap kan man väl göra insatser? Kan det vara si och så med den politiska viljan?

När Widman sen kommer in på beväpning och flygunderstöd blir det riktigt, riktigt sorgligt. Förmågan till precisionsbekämpning av markmål är väl en av få förmågor Gripen har idag (de övriga varandes sjömålsbekämpning och jaktförsvar). Var siffran fyra piloter kommer ifrån har jag ingen aning om, speciellt inte när han skriver ”under övning genomfört närunderstöd av markstridskrafter”. Mig veterligen finns det två divisioner i Flygvapnet som är fullt utbildade på detta och som deltagit i diverse internationellt erkända övningar, t ex Red Flag.

Klustervapen är nästa sorgebarn. Här är han också ­helt ute och cyklar. Jag kan rekommendera en koll under bloggens avdelning om klustervapen för att reda ut begreppen.

Vad avser radarjaktrobotar verkar Widman och Sipri ha helt skilda åsikter. Men det var väl också alliansregeringen som ville stoppa utvecklingen och anskaffandet av den framtida robot som var motiveringen till att endast något hundratal skulle köpas av den äldre?

Man kan vara ganska fast i förvissningen om att Försvarsmakten inte kommer att gå ut och rätta dessa uppgifter, även om de är fullständigt felaktiga. Varför? Inom några månader släpps biljetterna till nästa nerläggningscirkus och där råkar Widman genom sina stolar i Försvarsutskottet och Försvarsberedningen vara en av cirkusdirektörerna.

Det får ju anses som rätt märkligt när regeringspartierna i ena stunden talar om den eviga freden och intecknar sig långt upp över öronen i den (t ex stryker vapenbeställningar) för att i nästa stund ge hals om att Försvarsmakten saknar vapen och utrustning? Widman företräder en alliansregering som årligen vill minska FM anslag med drygt en miljard kr. Hur ska detta realistiskt gå ihop om han vill ha ett ”försvar här och nu” när han varken är villig att göra avkall på materiel eller förmågor? Det kan ju inte komma som en överraskning att efterverkningarna blir så stora som när nästan hälften av alla JAS-piloter blir utan flygtid, när det enda område Försvarsmakten kan spara i, är de fåtal procent av budgeten som rör reell verksamhet. Det säger sig självt att ska man spara 1,5 mdr kr ur en pott på kanske 5 blir resultatet svidande.

Jag undrar därför hur Allan Widman har tänkt sig att få Försvarsmakten att fungera när man nu 2008 från regeringens sida låser budgeten till 40 mdr kr fram till år 2014, när det redan idag innebär att budgeten urlakas med mer än en miljard kr om året p g a inflationen, ökade lönekostnader, teknisk faktor etc? Det innebär alltså att 2014 kommer budgeten att motsvara att dagens försvarsbudget skulle motsvara någonstans runt 30 mdr kr.

Jag håller fullständigt med Allan Widman om att Försvarsmakten av idag är ett luftslott och jag tvekar inte en stund till att säga att orsaken till detta främst är politisk inkompetens. Något måste som sagt göras åt saken. Det hindar dock inte att jag finner det oerhört beklämmande när man som politiker går ut offentligt och far med så grova felaktigheter som Allan Widman nu gör.

9 kommentarer:

Anonym sa...
8 december 2008 kl. 16:00  

Synd att det inte fungerar att rätta en politiker.

Anonym sa...
8 december 2008 kl. 21:08  

Tycker att du har helt rätt i mycket av det du skriver, men när du säger att verksamheten på Såtenäs huvudsakligen är inriktad på exportverksamhet så är du ute på hal is... Tittar du på året 2007 som vi får anse vara ett normår (2008 är ju ett "förlorat" år med tanke på den väldigt magra flygtiden...) så var 2/3 av de piloter som utbildades svenska piloter, dvs de som får insatsdivisionerna att gå runt.

Klas sa...
8 december 2008 kl. 22:32  

Tänkte på en sak angående JAS29 gripens "dåliga prestanda".
En av punkterna som planet fick "stryk" på var ju stealth - vilket JSF har.

Är Stealth värt så mkt i dagens läge ?

Med tanke på ny radarteknik osv menar jag ? Tom. Ryssarna lär ju veta hur man "ser" stealthplan nuförtiden !?

http://www.geocities.com/electrogravitics/scm.html

Eller iof kanske det kan ge en liten fördel i anfallskrig, då äldre anläggningar osv kan få svårt - men i ett försvar som Norge lär vara ute efter ?

/K

Anonym sa...
9 december 2008 kl. 00:29  

Det är väl ganska sällan Widman framstår som kunnig, däremot verkar han vilja synas så mycket som möjligt i media. Det är intressant att de bara klagar utan att presentera några förslag på lösningar, förutom NATO-medlemskap då.

Även våra grannländer har flygplan och piloter avsatta enbart för provflygning. Jag tror heller inte att vi skulle komma undan det om vi köpte prylarna från andra länder.

Med tanke på hur mycket varje simpel pryl till soldaten ska provas så skulle jag bli väldigt förvånad om vi bara kunde köpa flygplan och lita på att någon annan redan provat dem.

Dessutom får man ju inte glömma att en del håller på med taktisk utveckling. Självklart kan man köpa någon annans koncept rakt av och låta dem utbilda oss, men är det verkligen önskvärt?

Anonym sa...
9 december 2008 kl. 00:38  

Jag följde kommentarerna på SvD och sent på kvällen började AW själv svara. Han gav då imho ett bättre intryck än artikeln. Jag fick ett intryck av att artikeln ville lite för mycket, tillsammans med en usel ingress. Å andra sidan borde han veta bättre. Han fick också länk hit till Wiseman och bad att få veta vilka fakta som var fel. Hoppas Wiseman kan bidra och reda ut.

Anonym sa...
9 december 2008 kl. 11:33  

Allan Widmans problem är att han till varje pris vill att Sverige ska gå med i NATO. Därför har han inget intresse av att förbättra det svenska försvaret, utan att istället utmåla det som mycket sämre än det är. På så vis tror han att svenska folket ska tvingas acceptera något som han inte klarar att argumentera för på ett positivt sätt.

Sedan kan man diskutera för eller emot NATO, med det är en annan fråga.

Anonym sa...
9 december 2008 kl. 14:04  

Allan Widman är ju bara en "manlig" inkarnation av Birgitta Ohlson.

Alltså en radikalpacifistisk person som endast skiljer sig från en miljöpartist genom att ha en blåklint istället för en maskros på kragen.

Anonym sa...
9 december 2008 kl. 21:52  

Är det inte meningen att Såtenäs i framtiden ska utbilda en svensk elevkull om ca 10 elever om året och hur många utländska piloter?

Sedan har väl diverse olyckliga faktorer skapat en kö med svenska piloter som dessutom får stå tillbaka eftersom exporten har företräde?

Enligt
http://www.mil.se/sv/I-Sverige/Utbildningsforband/Skaraborgs-flygflottilj-F-7/Nyheter/Ungerska-Gripenpiloter-tog-examen/
har F 7 utbildat 42 utländska piloter till dags datum. Det är väl sedan 2005? Hur många svenska piloter har passerat under samma tid?

Wiseman sa...
10 december 2008 kl. 18:26  

Läraren: Kan bara instämma i ovanstående anonym 21.12s kommentar.

Klas: Stealth må fungera idag, men om 15 år kan det mycket väl vara så att det är ganska värdelöst och då är stealthflygplanen bara mycket dyra, sämre flygplan där man offrat prestanda för då oanvändbart skydd. Kom också ihåg att det finns fler sätt att upptäcka flygplan än radar (även om t ex serberna hade framgång med långvågiga luftvärnsradarsystem mot F-117). För att ett flygplan ska vara effektivt i jaktstrid bör det flyga en bra bit över ljudets hastighet vilket skapar mycket uppvärmning till följd av friktion. Därför är t ex alla ryska jaktplan utrustade med infraröda söksystem.

Anonym 00.29: Jag förenklade medvetet även utveckling till utprovning.

Göran: Tyvärr hörde AW aldrig av sig, vilket han var mer än välkommen att göra.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade