Iakttagelser i julhandeln

Jag är inte den som gillar att trängas med folk på stan. Jag har oftast ett mål ditt jag vill och dit vill jag ta mig med raska steg. Det blir ju därför ganska jobbigt med alla som inte vet var de ska och stannar mitt framför en, speciellt i vad vi militärer brukar referera till som kanaliserande terräng.

Här är några av mina absoluta favoritföreteelser:

1. Pensionärshalten. "Var var det nu jag skulle?" Den korrekta pensionärshalten genomförs i extremt kanaliserande terräng, precis innanför elektriska grindar in till affärer, eller ännu hellre precis när man kommit uppför en rulltrappa. Som hörs på namnet är det framförallt äldre människor som är agerande.

2. Pensionärsvändningen. "Jag skulle ju åt andra hållet!" Denna genomförs också med fördel i kanaliserande terräng där vederbörande utan att se sig om helt plötsligt börjar gå åt andra hållet varvid folk bakom snabbt får ta ett steg åt sidan för att undvika att krocka. Liksom nr 1 är handlar det huvudsakligen om äldre människor.

3. Ensamma mamman. Detta är en mamma med barnvagn som helt utan hänsyn till andra konsumenter helst parkerar eller stannar sin barnvagn i de trängsta gångarna. "Jag är ju faktiskt mamma och stolt över det". Med ensam menas här attityden att man är ensam i världen. Speciellt lyckad är den här företeelsen när två mammor med barnvagnar som känner varandra plötsligt möts inne i en affär och måste tillbringa en stund tillsammans. Barnvagnarna parkeras då helst kloss i linje med mammorna pratandes diagonalt med resultat att alla andra får ta en omväg genom en annan del av affären.

4. Mitt är viktigare. Man står i en affär, t ex Systembolaget och granskar utbudet i en hylla. Plötsligt är det enda man ser ryggen på en annan människa som bestämt sig för att hitta något i samma hylla, till det yttre helt omedveten om att vederbörande nu skymmer sikten för alla andra. En typisk företeelse för Sverige som man t ex aldrig skulle råka ut för i USA, där alla artigt ursäktar sig så fort de korsar ens synfält. Ett annan typplats för denna företeelse är vid bagagebandet på flygplatsen.

Jag ser inte fram emot morgondagens inköp av mat inför julen. Huuu....

10 kommentarer:

Kungen sa...
20 december 2008 kl. 18:53  

Intressant länk, har inget med din julhandel att göra men ändå.
http://www.klassekampen.no/55467/article/item/null

Anonym sa...
20 december 2008 kl. 20:35  

Dum som jag var åkte jag till Ullared i början av December. Aldrig igen! Folk blir som galna där! Personalen borde beså av pskyvårdare istället!

Wiseman sa...
20 december 2008 kl. 20:39  

Det är väl det de är?

Kungen: Intressant och väntat!

Anonym sa...
20 december 2008 kl. 21:00  

Även om julhandeln är ett företeelse som ger upphov till många olika tillstånd hos oss människor så har jag iaf inte sett några tendenser att olyckor som denna ( http://www.resume.se/nyheter/2008/12/05/familj-stammer-wal-mart-ef/index.xml ) inträffar på svenska varuhus. Fast julen är ju inte över ännu och många jular återstår...

Wiseman sa...
20 december 2008 kl. 21:42  

Det är en sjuk värld vi lever i..

Anonym sa...
21 december 2008 kl. 20:43  

Föräldralediga småbarnsföräldrar har väl inget i julhandeln att göra?
Pensionärerna borde heller ej göra sig besvär!
Julen skall vara så smärtfri som möjligt för ensamstående kvasiintellektuella överbetalda 70 & 80-talister!
Muhahahahha!!
God "jävla" Jul
/L

Wiseman sa...
21 december 2008 kl. 21:26  

Just det L, håll dig hemma! :)

Anonym sa...
22 december 2008 kl. 00:29  

Låt mig få reflektera lite över "ensamma mamman". När du blir förälder själv kommer du att skratta åt just det scenariot för det finns värre.

Låt mig få dra några exempel som är dagsaktuella.

1: Ica Kvantum, fredag, klockan 17 (alla ska handla sin julmat)
Du tänker så här, jag hämtar min 2 åring på dagis, tror att han i sin hunger och trötthet inte kommer tycka att det är ganska tråkigt att sitta i en vagn och inte få pilla på alla sakerna på hyllorna. Han skriker och du undrar varför. Det tragiska är föräldrar som blir arga, arghet som går ut över barnen. Ibland vill man bara lappa till dem och säga "kom tillbaka imorgon 0800 när han är utsövd och mätt efter frukost.

2: Adventskonsert i kyrkan. Du tänker så här. Varför ska inte jag också trots att jag är småbarnsförälder få njuta av lite fin adventsmusik. Jaja.. han skriker och tycker det är trist att sitta still i en skit-tråkig kyrka men bara jag får min julmusik. Det det är jag väl värd. Det är inte mitt fel att upplevelsen och stämningen för alla andra är förstörd.

Som förälder dock är jag kluven. Självklart skall man få njuta av saker och få ha med sitt barn. Men nog får man göra avkall på vissa grejjer eller skaffa barnvakt.

Annars stödjer jag och bekräftar de andra punkterna.

"Pensionärshalten" tycker jag dock inte att bara de äldre ska all ära för. Mer regel än undantag att gemene man saknar självinsikt att förstå konsekvenserna av sitt agerande. Stannar jag nu så kommer ingen förbi. Roligast på tåget tycker jag då folk en 5min innan tåget är framme gärna reser sig, klär på sig och ser till att de är först framme för att kliva av med en ringlande orm av köande människor efter sig. Trots att de troligen åka samma sträcka hundratals gånger verkar de vara lika förvånade varje gång de kliver av för då måste de stanna upp = alla andra bakom stannar upp, och titta sig omkring. Vilket håll var det jag skulle åt nu igen.

God jul!
Magnus

Anonym sa...
22 december 2008 kl. 20:35  

Wiseman glömde ett klassiskt fenomen:

Pensionärsfalangen

dvs n pensionärer rycker fram i trängseln lika hårdhänt samt med samma precision som en makedonisk falang, med handväskan som tillhygge i bästa Maggie Tatcher stil :D

Wiseman sa...
22 december 2008 kl. 20:48  

n. n.: Ja, den har du helt rätt i att jag glömde. Den finns ju i en variant med tonårstjejer på linje över trottoaren som framrycker vilt bubbelgumstuggande och förväntar sig att alla ska flytta sig för att de äger trottaren. I jämställdhetens namn viker jag ej längre en cm, vilket har inneburit en hel del kollisioner.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade