Efter att under dagen ha frossat i ett ordentligt julbord sitter jag och plöjer protokollet från riksdagsdebatten om "Försvar och samhällets krisberedskap – budgetåret 2009" (börjar på anf 154) i torsdags efter att ha läst om den på den mycket intressanta Försvarsbloggen. Inte helt oväntat är det i vanlig ordning illa underbyggd pajkastning om vilket parti som vill Försvarets bästa, vilket regering som skapat oredan och lagt ner flest förband, JAS 39 Gripen, musikkårer och NBG. Suck....
Som officer blir man bara mer och mer trött på alltihop och mer och mer skeptisk till målen och uppgifterna för Försvarsmakten. Samtliga partier anser sig vilja stärka Försvarsmaktens förmåga och kapacitet. Läser man Gunilla Wahléns (v) anförande kan man lätt ledas att tro att hon vill förstärka försvarsbudgeten med 50 %. Verkligheten är ju dock en annan.
Rolf Gunnarsson (m) anser att den personal ur Försvarsmakten han har träffat vid förbandsbesök idel är optimister. Då har han lyckats med något jag inte lyckats med sen tiden innan NBG.
Sedan finns det ju som vanligt "numerär-politikerna" som så gärna hänger upp sig på en siffra tagen ur luften. Huvudsaken är att den är jämn och bra och att de själva kommit på den. Vad den sedan innebär i förmågor hos Försvarsmakten struntar man blankt i. Som t ex Peter Rådberg och hans 60 st JAS 39. Vad vill du göra med dessa, Peter? Vilka uppgifter ska Försvarsmakten lösa med dem? Vore det inte bättre att ställa en uppgift till Försvarsmakten och sedan fråga Försvarsmakten vad man behöver för att lösa uppgiften?
Peter Rådberg: "Man kan minska rätt mycket på materialkostnaderna. Hälften av materialkostnaderna går väl till JAS, 8–10 miljarder eller något sådant. Det finns hur mycket pengar som helst."
Regleringsbrev för Försvarsmakten 2008:
6:2, ap.2 Anskaffning av materiel och anläggningar (ram): 12 937 697 kr
Anslaget 6:2 får användas för att att finansiera anskaffning,
vidmakthållande och avveckling avmateriel och anslagsfinansierade
anläggningar. Vidare används anslaget för det säkerhetsfrämjande
samarbetet med andra länder. Anslaget används vidare till åtgärder för att
främja den i Sverige verksamma försvarsindustrins exportverksamhet
samt finansiering av förstagångsanskaffning av beredskapsvaror.
Med andra ord hittar vi alltså här bl a de fastighetshyror Försvarsmakten betalar. Här står också att finna kostnader till FMLOG för materielhyror, dvs vidmakthållande av materiel. Slutligen även anskaffning och avveckling av materiel. Om anslaget nu som Peter Rådberg påstår innehåller kostnader på 8-10 mdr kr för JAS 39 Gripen och Försvarsmakten betalar 2,3 mdr till FortV för byggnader blir det ju självklart inte mycket underhåll eller avveckling av materiel.
Summa summarum: 2009 års nobelpris i ekonomi kommer varken att gå till Ola Norrman eller Peter Rådberg. Som medborgare tycker man väl ändå att man borde kunna kräva avsevärt mer av ett partis huvudansvarige för försvarspolitik när det gäller kunskap om sitt ämne. Det är ju trots allt att skriva underlaget för ett regeringsbrev av detta slag som Peter Rådberg skulle kunna få i uppgift om de rödgröna vinner valet 2010. Men jag ställer mig ytterst tveksam till att Mona Sahlin skulle släppa Försvarsdepartementet till Miljöpartiet. Det är nog snarare Håkan Juholt som blir försvarsminister.
Okunskapen och den bristande insikten hos debattörerna påminner om när regeringens "genomförandegrupp" i våras som hade i uppgift att stryka materielposter för att spara pengar i materielbudgeten (trots sitt namn är endast en liten del av de ca 17 mdr kr inköp av materiel. Läser man protokollet finner man direkt bevis för att flera av riksdagsledmöterna går i denna fälla). Utan någon närmare konsekvensanalys strök man glatt ett antal materielprogram, där huvudsaken var att kontrakten gick att bryta utan större kostnader. Poster som parlamentarikerna strök glatt var bl a sådant som man frågar sig varför Försvarsmakten inte prioriterat, t ex ökad skyddsnivå på fordon, CAS-förmåga hos Gripen etc. Allmän förvirring har sedan rått i organisationen och först härom veckan fick man på FMV reda på vad som egentligen skulle strykas och av vad som skulle köpas i alla fall. Effektivt som vanligt.
Faktum kvarstår: Försvarsmakten tappar betydligt mer än 1 miljard kr i köpkraft VARJE år p g a inflation, höjda lönekostnader, att tekniken bara blir dyrare och ett antal andra ekonomiska faktorer. Samtidigt avser regeringen nu låsa budgeten till 40 mdr kr fram till 2014. Det innebär att 2014 är Försvarsmaktens köpkraft högst 35 mdr kr i dagens penningvärde. Förmodligen snarare neråt 30 mdr kr. (Tro sedan inte att det blir bättre med något av oppositionspartierna för där är det betydligt lägre anslag som presenteras)
Hur får då ihop ekvationen ökad förmåga/höjd beredskap, både i Sverige och utomlands och en minskande köpkraft?
Det går inte. Och det enda Försvarsmakten kan göra för att inte dra över budgeten är det vanliga. Lägga ner förband, och det har hittills aldrig betytt mer pengar i kassakistan.
Ibland undrar jag varför jag egentligen inte gör som majoriteten av mina kollegor, bara struntar i alltihop, idiotförklarar vissa politiker då och då, famlar efter de halmstån som då och då kommer när t ex Regeringen påstår sig "stärka Försvaret" och istället nöjer mig med en stadig inkomst den 25:e varje månad. Men så har jag också alltid levt i tron att allting går att förbättra och är fostrad att stå på mig och slåss för min sak. Tänk om man någon gång kunde få sätta sig ner i några timmar och resonera med några av våra försvarspolitiker i lugn och ro utan förkläden i form av personal från HKV och förbandschefer...
--------------------------------------------------
En sista suck: Här handlar det om ekononiska frågor som mycket väl kan innebära ytterligare en halvering av Försvarsmaktens förband och sen tjafsar man om dessa j-a musikkårer? Jag är en stark vän av traditioner, men någonstans måste man börja prioritera. Det är ju inte så att man får mer förtroende för försvarspolitiken. Fast redan i det gamla Rom talade man ju om "bröd och skådespel". På militärspråk: en diversion...
Finns det egentligen någon anledning att tro att våra politiker är bättre på andra områden såsom vård, rättsväsende, skola etc?
Inte utan att man blir än mer skeptisk
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2008
(269)
-
▼
december
(33)
- Hedrande
- Origami
- Tolgfors impopulär bland partikamrater
- Bra sammanfattning och en titt på regleringsbrevet
- Intressant Rysslandssammanfattning
- Stå sitt kast
- Bilder från en annan verklighet
- Putin förbereder återkomsten
- Lite kommentarer till Widmans senaste
- Myten om missilförsvaret
- Fler som drar samma slutsatser
- Vad hände med det kaukasiska lackmustestet?
- Iakttagelser i julhandeln
- Samhället är sjukt...
- Strf 90 i Affe? Tydligen inte
- Allmänt oskickligt beteende
- Uppföljning av frågan till Staffan Danielsson
- På inga sätt oväntat
- Behåll kriminella bakom lås och bom tills de är re...
- Go Widman!
- M vill ha klarläggande
- Fråga till Staffan Danielsson (c)
- Rysslands tjetjenska legosoldater i Georgien
- Julklappstips
- Inte utan att man blir än mer skeptisk
- En aktiv Widman
- Saab strikes back
- Beklämmande, Widman
- Inbjudan
- Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följet...
- Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följet...
- Försvarsmakten och helikoptrar - en tragisk följet...
- Debatten fortsätter
-
▼
december
(33)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
Putin ritar röda linjer1 dag sedan
-
-
-
-
Flygvapnets pilotutbildning3 månader sedan
-
-
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
-
Parklek m/601 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
NATO, nyttan för Sverige2 år sedan
-
-
-
-
-
-
-
Agree to disagree...4 år sedan
-
25 år siden Srebrenica4 år sedan
-
Veteraner förtjänar att hedras4 år sedan
-
Om ett nödvärnsfall i Rättvik III (III)4 år sedan
-
Twittertrådar5 år sedan
-
-
-
Nytänkande, tack!6 år sedan
-
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
Halvsovande blogg8 år sedan
-
-
Reservofficer blir Totalförsvar8 år sedan
-
Påkörd av moped9 år sedan
-
-
Vila i frid Ralph Lédel9 år sedan
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?9 år sedan
-
Gick du på den lätta?9 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
6 kommentarer:
Hoppas någon politiker väljer att sitta ner och prata med dig! bjud in Tolgfors att göra det, spela in det och lägg ut det på youtube så vi andra kan se!
Ibland undrar man inte om en militärkupp hade rensat leden lite. Hade nog fungerat som antibiotika i vårt sjuka system
/J
Även om jag mycket gärna skulle vilja se en person med ordentlig militär bakgrund på försvarsministerposten, så är jag rätt säker på att militärkupp inte är lösningen. Det finns rätt många fler politiska områden än Försvaret. Sen blir det rätt jobbigt med det folkliga stödet också, och det anser jag är a och o.
En politikers absolut främsta uppgift är att maximera antalet väljarröster, oftast genom att några andras väljargrupper skall bekosta en förändring som de egna väljargrupperna har nytta av.
Det torde vara väldigt få med militär bakgrund som skulle göra bra ifrån sig i en sådan miljö även om det finns exempel som klarar sig hyfsat.
Trubblet med försvaret är att det är lite av en "horunge" under fredstid.
Så länge folk inte upplever att det finns något hot kan försvaret fungera hur dåligt som helst. Jämför man med andra myndigheter så är det krig där varje dag mot samhällets olika krämpor. Där kan politikerna och byråkraterna inte slappna av för en sekund.
Så försvaret får nöja sig med de smulor av uppmärksamhet och pengat som blir över. Sen hjälper det kanske inte att organisationen skulle behöva sig en rejäl omskakning... Men det är kanhända allt för mycket regionalpolitik ivägen.
Det är för övrigt intressant att jämföra med exempelvis biståndsmålet där det är 1% av BNP som gäller år ut och år in. Vissa tycker att det är att låsa fast sig vid artificiella siffror, men samtidigt skulle det ju ge en långsiktighet till verksamheten.
Som det är nu verkar det ha blivit någon slags kvartalstänk i det hela. Man skär där man kan.
Jag är fullständigt övertygad om att denna blogg läses av diverse förvarspolitiker. Det skulle kanske vara ett lämpligt forum att vara lite konkret och kanske till och med ärlig i en kommentar av inlägget.
Kanske dags att sätta upp de gamla landskapsregementerna? Varje landskap står för ett regemente för ku... Staten att kalla på ^^
Skicka en kommentar