Det blir "intressant" att höra den debatt och molekylanalys som kommer att försigå under helgen av vad det innebär att svensk trupp dödat tre upprorsmän i Afghanistan och skadade två andra. Säkerligen kommer en och annan tyckare på vänsterkanten att rasa mot faktumet. I vilket fall som helst var det bra agerat av svenskarna och finnarna.
Jag är dock rädd att det inte är det sista vi får höra om detta ifrån det svenska PRT:t. Antalet strider där svenskar varit inblandade ökar dramatiskt och kommer så att göra åtminstone fram till valet. Låt oss bara hoppas att utvecklingen inte blir densamma som inom de tyska grann-PRT:na i väster. NATO:s omläggning av underhållsvägarna från att huvudsakligen gå genom det nu rätt osäkra Pakistan, till att istället gå genom Ryssland och f d Sovjetrepubliker (senaste förra veckan förhandlade Obama fram nya tillstånd med sin ryske kollega Medvedev. Man kan ju verkligen undra vilka eftergifter Obama egentligen gick med på för att få igenom avtalet så snabbt, när Ryssland gjort allt för att motarbeta saken tidigare...) kommer att innebära en ökad betydelse för norra Afghanistan. Tidigare har den delen av landet ansetts som den lugnare, men omläggningen av underhållsvägarna samt det ökade tryck talibanerna utsätts för i södra delarna av landet, talar för att striderna kommer att öka i den norra delen.
Vad som jag däremot anser vara en mycket mindre välkommen nyhet är att utrikesminister Carl Bildt, under ordförandeskapet tillika EU:s "utrikesminister", apropå nämnda eldstrid, basunerar ut på sin blogg att han i detta ögonblick befinner sig i Kabul.
I de ämbeten Carl Bildt bekläder är han högvilt, snarast ett primärmål, för talibanerna och att då skriva på internet att han under helgen kommer att befinna sig i Afghanistan är så oerhört naivt att man måste vara svensk för att ens tänka tanken.
Även om det nu skulle vara så att Carl Bildt anser sig odödlig eller orädd, kan hans behov av att hålla allmänheten informerad (i grunden otroligt vällovligt) komma att kosta människor i hans närhet livet under hans vistelse i landet. Inte bara hans livvakter utan även vanliga afghaner som råkar befinna sig på fel plats. Talibanerna bryr sig nämligen inte så mycket om civila.
Kutymen bland ISAF-deltagare är att när man har VVIP-besök så skriver man inte något om det förrän efteråt av förklarade anledningar. Tittar man på utrikesministerns officiella schema är det som det sig bör vara, rensat under helgen. Nu har utrikesministern själv skrivit ut sitt schema på bloggen, var han kommer vara och när han kommer till Kabul o s v. Det finns inte sååå många vägar från flygplatsen till regeringsbyggnaderna. Jag kan inte tänka mig att SÄPO är värst imponerat. Hade informationen om besöket endast stått på utrikesministerns blogg hade det varit en sak. Nu har samtliga svenska tidningar tagit upp besöket i sina artiklar. Återstår att hålla tummarna, för utrikesministern lär inte vara benägen att ändra sitt schema.
Edit 25/7 07.00: Intressant analys av SvD:s Mikael Holmström
Jag har också äntligen tagit mig tid att se hela SvD:s film från FM presskonferens igår. Man ju undra hur imponerad C FS 17 blir när hans närmaste högre chef mitt i presskonferensen (ca 19 min in i filmen) ställer sig och redogör för läget i Afghanistan som helhet på en karta över det svenska ansvarsområdet (jämför med denna karta). Det är inte så lätt alla gånger.
Ovälkomna nyheter
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2009
(313)
-
▼
juli
(18)
- Man får vad man betalar för, d v s ingenting
- Otyget internet
- Tveksamma talibanhot
- Förvånande opinionsmätning
- Stöd Våra Soldater
- Högtryck och ytterligare reflektioner (uppdaterat)
- Ovälkomna nyheter
- Tag lärdom
- Säkerhetstjänst igen
- Helikopterpool?
- Fortsatta fördyringar inom PRIO
- Innanför OODA-loopen
- Sent omsider
- Replik i SvD:s ordervägran (Gästblogg)
- SEP, AMV, FRES, FMV, SNAFU och annat
- Förmågeglapp - bara att vänja sig
- Vad som komma kan
- Glöm inte
-
▼
juli
(18)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
-
-
Donald Trump är nu Ukrainas sista hopp3 veckor sedan
-
Taktisk kavalleri: Strategier och strider med hästar2 månader sedan
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
-
-
-
-
Konservativ och antikapitalist4 år sedan
-
Utom allt rimligt tvivel?5 år sedan
-
Om världens undergång6 år sedan
-
-
-
-
Savua ja peilejä7 år sedan
-
Marint intressant bok7 år sedan
-
Akademisk tåkeprat7 år sedan
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
Konsultskolan 37 år sedan
-
-
Inget gästinlägg8 år sedan
-
Liket lever!8 år sedan
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
EU-minister och parlamentarikerrockad8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
-
Utbildning, värnplikt med mera8 år sedan
-
-
Vem förmedlar desinformation?9 år sedan
-
-
-
-
-
Nu hände det.9 år sedan
-
-
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?10 år sedan
-
Gick du på den lätta?10 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
37 kommentarer:
Man tycker att just Calle B borde ha ett hum om vad elementär säkerhet är för något...
Jag tycker att alla på HKV som fortfarande vill utreda behovet av fler splitterskyddade fordon till Afghanistanstyrkan gärna kan göra det på plats.
I en Toyota Land Cruiser.
Nu råkar ju vår gode utrikesminister ha en synnerligen naiv syn på säkerhetsläget i Afghanistan. När han var i Mazar-e-Sharif (förra året?) så kläckte han ju ur sig att han tycker att de svenska soldaterna borde få röra sig fritt på stan "efter tjänstetid", i civila kläder...
Sunda synpunkter. Håller med om att nyheterna om ökad inblandning för svensk trupp kommer dra igång rabalder. Och att det är märkligt att Bildt bloggar ut sin position i gerillaland.
Men håller inte med om att det blir intressant att höra nyhetsvågorna som kommer, jag kommer lida. Det finns så många i vårt bekväma land som inte förstår vad utlandsstyrkan ägnar tid, kraft och pengar åt. Vad soldaterna åstadkommer med sina risktaganden, sitt dagliga jobb.
"Ta hem alla soldater", "sluta kriga" osv. Man behöver inte vara FN-delegat för att förstå att sådan utpräglad pacifism minskar snarare än ökar chanserna att skapa fred och stabilitet.
Det är vår plikt att hjälpa till. För att vi kan. För att vi har det förbaskat bra i vårt land. Och, om inget annat går hem, för att vi kanske behöver hjälp någon gång.
Tack för en bra blogg.
Erik: Det var tyvärr inte det enda naiva han gjorde/uttalade där då.
JE: Tack själv!
Forsno: När Generalerna är där nere åker de givetvis endast rejält skalskyddat. Splitterskyddade fordon som de kallas är ett skämt. Vem vet, det kanske tom varit så att en General fått uppleva poängen med skalskyddat... Skyddsnivån på olika fordon har INS givetvis bra koll på, förhoppningsvis lite sämre nu sen man tog bort reg-skyltarna...
Angående skyddsnivå så basunerade ju FM ut skyddsnivån på den TLC som small 2007 på hemsidan, efter ett samtal från Affe så togs det dock bort... Lustigt då HKV trycker på OPSEC.
Som tidigare nämnts så har FS-missionerna under lång tid haft en skyddsängel. Dödsantalet skulle med lätthet kunnat vara upp i tvåsiffrigt. Och en dag så försvinner turen.
Tillägg: Att svenskar nu dödat INS är det folk som ojjar sig över. Jag tror personligen att siffrorna kan vara högre då eldstriden pågick ett tag och att det funnits gott om tid att förflytta personer som strukit med/skadats i stridens tidigare delar.
Vid tidigare tillfällen har man inte rapporterat döda fiender då man inte hittat kroppar. Sen att man sett kulorna träffa och blod på platsen när man återvänt för att undersöka är en annan sak... Men det är känsligt det där att svenskar dödar fiender antar jag.
SvD har en video från FM's presskonferens.
http://www.svd.se/ego/_s185/http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3251077.svd
Häromdagen blev en svensk patrull beskjutna från ca. 450m avstånd enl. tidningarna. Patrullen åkte genast därifrån stod det också. Kanske inte så bra! Då vet motståndaren att det räcker med att skjuta lite på svenskarna så försvinner dom direkt.
Fast det är klart att om dom åkte utan skyddade fordon skulle jag också ha åkt därifrån.
hemskt men sant...
Det som skedde måste vara bland det bättre som kunde ske. "Motståndsmännen" aka fienden inser kanske nu att man inte kan leka med svenskarna, inte så mycket i alla fall. De får således omvärdera om det är värt att bråka runt MeS eller om man kanske skall åka och skjuta lite på tyskarna istället där man nästan garanterat inte blir besvarad på sin eldgivning...
hemskt men sant...
Jag vill tro att Carl Bildt publicerade sitt blogginlägg ungefär samtidigt som denna pressrelease gick ut (kolla på tidsangivelserna):
http://www.se2009.eu/en/meetings_news/2009/7/24/minister_for_foreign_affairs_
carl_bildt_to_afghanistan
Det var alltså sannolikt inget som CB hittat på lite spontant, utan det var nog planerat och genomtänkt. Sen kan man givetvis ha synpunkter på det också. Men, min bild av hur man "brukar" göra när högdjur är på besök är att man är jäkligt tyst innan, men att det inte är särskilt ovanligt att det blir officiellt när de väl är på plats. Den mediala impacten blir ju ganska liten om man håller tyst tills man är hemma igen.
Jag vet att dom som sköter säkerheten kanske inte gillar detta, men målet med CB närvaro i Kabul är ju sannolikt större än att han bara ska hållas levande. Då kunde han lika gärna varit kvar i Sverige. Ska han göra sitt jobb bra innebär det ofta en viss mediaexponering och därmed offentlighet för besöket, även om det är förenat med högre risk.
För övrigt finns det nog en inte obetydlig risk att "motståndarna" infiltrerat den afghanska statsapparaten effektivt nog för att känna till besöket i förväg i alla fall. Det skulle nog åtminstone jag räkna med.
Bildten klarade ju Bosnien så det ordnar sig nog här också. Skönt att inte alla svenskar är ängsliga av sig.
Om ordförandelandet i EUs utrikesminister - just nu - besöker Afghanistans president m fl är det kanske svårt att hemlighålla. Eller ens rätt.
Hotbilden mot höga ledare i Afghanistan och kopplade till Isafs närvaro är nog alltid hög.
Måste man vara en "tyckare på vänsterkanten " för att ifrågasätta Sveriges deltagande i städkalaset efter USA ? Är Wiseman en tyckare eller någonting annat ?
M, Staffan: Man får väga fördelarna mot nackdelarna. EU:s ordförande utrikesminister eller inte, George Bush, Rumsfeld, Tony Blair, Gordon Brown m fl har besökt sina stridande soldater i Irak resp Afghanistan flera gånger om. Varje gång har man gjort stort väsen av besöket, men först i samma ögonblick som deras flygplan lättat från Kabul, Bagdad etc. Att Carl Bildt som EU:s ordförande utrikesminister blir offer för ett självmordsdåd p g a oförsiktighet gynnar inte någon annan än de mörka talibanska elementen. Visst har talibanerna säkerligen omfattande underrättelsetjänst inom den afghnska regeringen, men det är ingen orsak för att ge dem gratisinformation. Alla pusselbitar är välkomna. Det är bara en dryg vecka sedan det "avslöjades" att talibanerna försökt kartlägga danska styrkor genom facebook. För ett halvår sedan "avslöjades" det att samma sak gällde svenska. Att motståndaren "förmodligen/borde" veta är inget annat än en ursäkt och märk väl att Sverige är helt ensamt om det här beteendet när det gäller VVIP. Amerikaner kan formulera agerandet så här: "Gutsiest move I ever saw!". Utdelningen kan bli hög, samtidigt som förlusten kan bli mycket värre. Det är upp till en själv hur mycket hasardspelare man är. Personligen föredrar jag den beprövade vägen i det här fallet.
19.59: Skillnaden mellan Bosnien och dagens konflikter i Irak och Afghanistan är att fenomenet självmordsbombare inte existerade då. Tidigare behövde man aldrig kalkylera med en motståndare som villigt offrade sitt liv för att möjligtvis komma åt sin motståndare. Med undantag av kamikazepiloterna i andra världskrigets slutskede är denna företeelse främmande för modern krigföring.
22.27: Du får sätt vilka beteckningar du anser lämpligt. Jag var helt emot intåget i Irak samtidigt som jag är för engagemanget i Afghanistan. Har man dock gett sig in i leken får man leken tåla och framförallt anser jag att ska man vara med och leka ska man göra det fullt ut och inte komma med en massa förbehåll.
Som utrikesministern klokt formulerade det i Studio Ett i P1 idag på frågan vad man ska tycka om det som skedde i natt: "Det är en rutinhändelse i Afghanistan och inget att hänga upp sig på. I Garmsir (polskt PRT) där jag nu befinner mig, har ett antal likadana händelser ägt rum under dagen".
Jag menade Ghanzi, inte Garmsir...
CRED till våra bröder och systrar på plats!
Johansson, Ledsystoff FV
http://tolgfors.wordpress.com/2009/07/24/fler-galten-till-afghanistan/
Politikerna sätter målen.
Därefter samverkar man med FM.
Reglering sker.
Förband skickas till insatsområdet med en plan, omfallsplan och en katastrofplan.
Afganistan verkar mest ha fått en plan?
MHT ovan angivna blogg känns det som att det håller på att få politiska konsekvenser som man ej förstod ELLER är direkt mot en vapenvägrares principer?
Har man rollen som härförare (Försvarsminister) MÅSTE man också ha förtroendet hos förbanden, särskilt i strid.
Att då sälja ansvaret till underhuggarna (FM) är lågt! Att nämna olika fordon och ange att FM kan begära mer resurser, NJA jag tror inte på dig som Försvarsminister och har aldrig gjort.
Tror man inte på vapen, ska man inte ta en befattning som tvingar andra att använda vapen!
Demokratin ska försvaras, men lek inte med innebörden!
I det utrangerade reglementet AR1 ( Arméreglemente 1) stod följande.
"disciplin är förmågan att anpassa sig under det gemensamma ansvarets krav"
Försvarsministern saknar disciplin!
"very impressive" Jag hade haft svårt att hålla mig för skratt och säga det rakt ut. Sten Tolgfors, Självinsikt, NEJ!
Johansson
Det står på SVD att Galten har en kulspruta men här nere så saknas det KSP58:or. Hur svårt kan det vara att få ner några sprutor till?
För det kan väl inte vara en bristvara hemma???
Man åker runt här nere och är livrädd pga av att man saknar bra utrustning och att det är brist på soldater. Stabsfolk finns det dock mängder av!
Har gjort många missioner men detta e ta mig fan sista......
SEEEEEEEEEEEGERRR!!!!!!!
Grattis pojkar !
Men minst 1.996 återstår för att utjämna förlusterna i människovärde.
Inte förvånad !
Grundevik agerar fortfarande som då han var plutonchef på I 17 - mer flitig än skicklig. Mycket förvånande att en klok man som Sverker valde Berndt som sin kronprins.
Nu är det ju inte så konstigt att Grundevik beter sig som en plutonchef - för det är snart vad som är kvar av armén - ett antal fristående plutoner....
...och vad det gäller fordonsförstärkningar i Afghanistan tycks få ha begripit vad flaskhalsen är - varken materielen eller pengarna finns helt enkelt inte! Minns jag inte helt fel är det bara CV 90-vagnar till ett kompani som byggts om, övriga är "standardvagnar", de Galtar som finns är överintecknade flera gånger om - och för varje Galt som skickas till Afghanistan blir det en brist i NBG 11.
Det behövs en materielstock som är minst 1,5 gånger så stor som dagens för att täcka minimibehoven, drar man ifrån de fordon som används i utbildning, står i repkö osv skulle vi behöva en materielstock som är 2,5 gånger så stor som dagens!
Lägger man sedan till den ekonomiska aspekten så havererar ekvationen. Jag skulle gissa att om hjulfordonen i Afghanistan skulle ersättas med CV 90 skulle driftkostnaderna förmodligen femfaldigas - och det i en Försvarsmakt som uppmanar sina anställda att använda en reklamfinansierad nummerupplysningstjänst för att den är gratis! Jo - det är sant! Det står t.o.m. på FM:s intranät att man ska undvika 118118 och använda den reklamfinansierade gratistjänsten istället. Sist jag använde den fick jag mig till livs en minut däckreklam innan jag kunde fråga efter numret jag sökte.
Politikerna vill leka med de stora grabbarna i den STOOORA sandlädan, men att betala vad detta kostar vill man inte. Jag undrar vems huvud som kommer att rulla den dag det kommer hem kistor från Afghanistan - och den dagen kommer tyvärr att komma.
Den som funderar på att söka utlandstjänst bör först "vaccinera" sig genom att läsa hur Försvarsmakten tar hand om de som skadats i tjänsten:
http://www.officersforbundet.se/medlemsinformation/tidningen/nr5_2009.pdf
Sedan ska vi inte tala om försäkringsfrågan där den anställde själv får tecka ett fullgott försäkringsskydd.
Trident: Du har så rätt. Försäkringsfrågan och stödet om man blir skadad har jag i "att skriva om"-listan. Vi får se när det blir tid över.
TRIDENT: Vill minnas att det var 57 9040C som anskaffades, så mer än ett kompani finns det allt. Däremot har du rätt i det ekonomiska och framför allt är det ju så att MOT helt enkelt inte kan rulla i 9040, avstånden är helt enkelt för stora för att det ska vara en realistisk lösning. Inte ens patgb skulle vara funkis för dem.
Att det senaste eldöverfallet inträffade så pass nära MeS att det gick att skicka 9040 dit får väl ses som en lycklig slump för svenskarnas del. Alternativt dålig planering från motståndarnas sida.
I huvudsak har du rätt när det gäller materielen. Och det kommer bara att bli värre när allt mer av "invasionsförsvarsarvet" försvinner och ersätts av ny materiel i försvinnande små kvantiteter.
Wiseman.
Ponera följande. Bildt skriver på sin blogg att han är i låt oss säga Kabul. Kan det vara av intresse att se och mäta reaktioner på hur "andra sidan" agerar? Kan vi ha nytta av det? Jag vet svaret. Och jag hoppas att INTE CB befinner sig där han påstår sig vara alltid...
Dr Blå
Lite OT (tur att bloggen inte nazistmodereras på samma sätt som SoldF ;) ).
Som jag förstått det är svenskarnas område rätt stort minst sagt, men attacker inträffar uppenbarligen så nära basen att man kan skicka Strf90 att understödja.
I så fall vore det väl en intressant idé att också ha långräckviddigt precisionsartilleri? Man kunde skicka ner en av de två ARCHER-riggarna och ett gäng Excaliburgranater.
Fördelar:
* en förmåga som stärker soldaternas säkerhet.
* ger FM skarp erfarenhet av att använda artilleri.
* ARCHERs barnsjukdomar upptäcks snabbare
* Export av ARCHER underlättas.
Nackdelar:
* kostar pengar, som kanske kunde använts bättre till annat.
* politiskt holabalo.
* Om riggen förloras kan det försinka utvecklingsarbetet för ARCHER.
* Att ha en rigg stationerad där nere kan i sig försinka utvecklingsarbetet.
Tankar från panelen?
Dr Blå: Man kan ju hoppas att det är så, men erfarenheten av tidigare besök talar för att det är förgäves.
22.48: Jag är ytterst tveksam till att det kommer att hända. Det skulle få kostnaden för en pluton CV 90 att blekna. Profilen skulle bli en helt annan och jag tror inte man är politiskt mogen för det ännu. Sen är det inte helt snutet ur näsan att bara bränna iväg några granater med bantoppar långt över 10 000 m och 40 km räckvidd. Det ska samordnas med en hel del flygrörelser.
22.48 var Starvid, som glömde att skriva sitt namn.
Jag är också ytterst tveksam till att det skulle hända, på grund av ekonomiska och politiska faktorer som vi alla är bekanta med.
Men. Låt oss diskutera ett hypotetiskt fall. Skulle ARCHER vara till någon större praktisk nytta för soldaterna på plats, för FM's artillerikompetens och för BAE's utvecklingsarbete och försäljning? Eller inte? Har andra länder artilleri på plats? Jag vill minnas att jag såg någon brittisk pjäs i Ross Kemp in Afghanistan. Men i så fall, har någon det också norra Afghanistan med?
* Sannolikheten att en granat skulle träffa ett flygplan måste ju vara astronomiskt liten då lufhavet är så enormt stort; något slags lösning måste ju dessutom redan finnas eftersom flyg och artilleri klarat att samexistera ända sedan första världskriget.
** Inte för att granaterna alltid flugit på 10 km höjd, men det har å andra sidan inte heller flygplanen.
/Starvid
Re Magnus B
Jag kan inte kommentera siffran på exakt antal, men det det låter väl i överkant. Den siffran du nämner är nästan en komplett bataljon.
Minns jag inte helt fel var det svårigheter att få vagnar till utbildningen i Sverige när Liberiainsatsen fortfarande pågick, men jag ska kolla siffran efter semester.
Många tycks även tro att det bara är att skicka ner hoper med för förbandet ny materiel och sedan är det bra med det. Ska materielen fungera krävs att även logistikkedjan är uppbyggt med allt från reservdelar och mekaniker till ammunition osv. Det krävs utbildad personal för att handha materielen och detta kostar.
Det kostar som sagt att leka med de stora grabbarna och vill man inte betala i pengar kommer notan förmodligen att få betalas i kistor istället.
Antingen satsar man till 100% och avdelar de resurser som krävs från politiskt håll eller så drar man sig ur helt och hållet. Den typiskt svenska halvmessyren fungerar inte i kulregn,bland IED och rgp-granater.
Det enda Försvarsmakten är bra på i dagsläget är administration. Jag skulle kunna ge åtskilliga exempel ur den dagliga verksamheten som skulle få vilken skattebetalare som helst att sätta kaffet i vrångstrupen - men jag får säkert anledning att återkomma i detta ämne.
Personligen tror jag att det krävs en time out under vilken den politiska ledningen enas om vilka uppgifter som FM ska lösa, och sedan tillföra de ekonomiska medel som detta kräver. Ny spinner ekorrhjulet på i en sådan fart att den fullständiga systemkollapsen ligger runt hörnet.
Jag kan ta ett exempel ur verkligheten. Jag har varit med på ett hörn i att ta fram den nya brigadsstridsgruppstaben. Organisationen togs fram, utkast till metodhandbok producerades och försök gjordes under ett utbildningsår. Veckorna innan den slutgiltiga överarbetningen av utkastet till metodhandbok hade ekonomerna i Hkv fastställt de nya personalramarna - och då var det endast och alena kronor och ören som styrde. Förbandens uppgifter gav de f...n i - så här många excelrader personal och inte ett huvud till! Resultatet för brigadsstridsgruppstaben blev nästan en halvering och de tusentals timmar som lagts ner på att ta fram organisationen gick i papperskorgen över en natt. Nu får arbetet börja om med de nya ingångsvärdena som avsevärt påverkar enskilda funktiner i staben.
Under mina mer än 20 år i FM har jag aldrig upplevt maken till den cirkus som är i dagsläget. Personligen tror jag att vi nu skördar "frukterna" av NBO där många gjort kometkarriär utan att skaffa sig en gedigen bas av erfarenheter. Man har "studsat" ett år på förband mellan varje skolsteg. Dessa kometkarriärister har nu kommit upp på beslutandenivåer och befodrats långt över sin inkompetensnivå.
Starvid: Visst finns det en lösning. Det kallas samordning. Den kan ske på flera olika sätt, men gemensamt är att det är inte är så enkelt som att ställa dit en pjäs och sen skjuta så fort någon vill det. Ska du skjuta långt kommer granaterna att gå långt över 10 000 m höjd. Det är enkel fysik. Mazar har t ex också en flygplats, vilket t ex kräver noggrann samordning med artillerield. Träd är 90% luft brukar man säga, men golfare är mycket väl medvetna om att man ändå kommer att träffa trädet om man försöker slå genom lövverket.
Säkerhet är inget man baserar på tur, allra minst när det gäller skarpskjutning eller flygplan.
TRIDENT: Direkt från www.fmv.se "Totalt 42 st strf 9040C har levereras till FM. Dessutom har 8 st epbv 90, 2 st stripbv 90, 3 st bgbv 90 och 3 st lvkv 90 uppgraderats till version C."
Så ja, totalantalet 9040C är faktiskt 58. Däremot så är ju inte alla av skyttemodellen. Jag har för mig att syftet var att en hel bataljon (NBG08?) skulle kunna rulla med C-modellen. Har för mig att man bytte ut 9040C mot 9040B2 i Liberia mot slutet just för att plocka hem vagnarna för remo inför NBG.
Men det är lite OT, bortsett från antalet så håller jag med dig helt och fullt i det du skriver.
Från min horisont så verkar det onekligen som att den viktigaste uppgiften för Försvarsmakten är att hålla sig inom given budget. _Allt_ annat kommer i andra hand, oavsett vad det får för konsekvenser.
Tolgfors blogg kan jag inte ens förmå mig att läsa längre, jag mår bara dåligt av att se den verklighetsflykt den ger uttryck för.
Det finns så mycket som haltar i Affe, campen är mysig och bekväm men den fyller inte sin huvudfunktion dvs skydd. En polack som hade varit i Irak och råkat ut för det mesta inräknat attacker mot camper sa att den svenska campen var total katastrof. Han lyfte detta till CO och erbjöd sig komma med lite förslag. Det blev inget av det, saknades intresse... Som någon nämnt vill politikerna leka med de stora pojakrna ch visa att vi är duktiga, dock får det inte kosta något, det viktiga är att man på apper kan utläsa att vi finns på plats. Säg att det skulle braka p åordentligt framöver, hur får exempelvis ner am? Logisitken haltar ju en del när det gäller den biten... Vi kanske kan låna av andra nationer...
Samordning i all ära, men det kan ju knappast vara ett oöverstigligt problem. Det är kanske inte heller något man löser över en natt, men soldaterna och officerarna på plats har betalt för att lösa problem, med detta underförstått om de får den hjälp hemifrån som de har rätt att förvänta sig.
Under förutsättning att problemen kan lösas, är det ens en bra idé, eller är det en dålig? Någon på HKV måste väl ha det som sitt jobb att fundera över och skriva PM om saker i den här stilen.
/Starvid
Wiseman är en gnällspik. Precis allt är fel i din värld, och alla gör knasiga saker. Ingen utom just wiseman har sett sanningen.
Wiseman for President!
TRIDENT skrev:
"Personligen tror jag att vi nu skördar frukterna av NBO där många gjort kometkarriär utan att skaffa sig en gedigen bas av erfarenheter. Man har "studsat" ett år på förband mellan varje skolsteg. Dessa kometkarriärister har nu kommit upp på beslutandenivåer och befodrats långt över sin inkompetensnivå."
Kopplingen till NBO är klockren! "Som man bäddar för man ligga..." Misstaget för 30 år sedan rättas till först nu (Spec.off), men det kommer att ta minst 10 år till innan det ger effekt. Det är bara att hoppas att FM inte havererat fullständigt till dess.
C
om man vill en ksp58 på sin civila jeep som försvar får man svaret att materialförsök inte är tillåtna i utlands styrkan/ men nu förstår jag bättre det ska tydligen ritas fram en lösning av någon som aldrig lämnar skrivbordet
Att montera en ksp 58 på taken är inte materielförsök utan per definition "teknisk anpassning". Redan nu tillåter regelverket en hel del - dock skall beslut fattas på högkvartersnivå.
Det är ett regelverk under framtagande - men detta hindrar INTE att kontigentschefen på plats kan besluta om teknisk anpassning redan nu - om inte annat kan han göra det med stöd av arbetsmiljölagen, vidtagen åtgärd syftar till att minimera risken för att personal skadas/dödas (detta enligt en av juristerna på hkv).
Det är lätt att klanka på regelverket - men monteras ksp:n på fel sätt finns det betydande risk att det är skytten och inte talibanerna som skadas. Teknisk anpassning ska ske under kontrollerade former och av kompetent personal!
Jag kan garantera dig att senast i oktober kommer det att finnas ett utkast till regelverk som reglerar bl.a. teknisk anpassning - sedan är det upp till beslutsfattarna i hkv att fastställa detta.
Jag vet detta eftersom det är jag som sitter med ärendet i knät - och det finns redan ett utkast med framtaget.
Skicka en kommentar