SEP, AMV, FRES, FMV, SNAFU och annat

En salig massa förkortningar blir det i den här härvan.

SEP började under 90-talet som ett projekt för framtagande av ett nytt pansrat enhetsfordon för Försvarsmakten. Fordonet skulle finnas i en rad olika varianter, men alla bygga på samma grundfordon. Liknande projekt pågick och pågår runtom i världen. SEP skulle t ex finnas både som hjulburen (6- resp 8-axlar) och bandgående.

Sedan Bae köpte Hägglunds har projektet också haft en brittisk dimension. I Storbritannien har också upphandlingsprojektet FRES (Future Rapid Effect System) pågått, där man eftersökt ett nytt standardfordon för brittiska försvaret. SEP har varit en av deltagarna i projektet. Totalt handlar det om ca 8 fordon som deltagit i upphandlingen av FRES standardfordon.

För några veckor sedan kom beskedet att FMV nu förordar att finska Patrias AMV köps in som nytt splitterskyddat standardfordon till Försvarsmakten, vilket fick en rad personer att höja på ögonbrynen och t ex socialdemokraterna att kräva ett köp av svensk materiel i dessa kristider. Fullt förståeligt, eftersom Hägglunds framtid mer eller mindre står och faller med SEP. Om inte svenska Försvaret köper SEP, lär inte heller någon annan försvarsmakt göra det. Det finns en mycket naturlig inneboende misstro mot att köpa krigsmateriel som tillverkarlandets egen försvarsmakt ratat. Hittills har svenska staten plöjt ner en dryg miljard i projektet. Officiellt uppges att huvudskälet är att AMV är hyllvara, men inte SEP.

FMV anser nu att AMV uppfyller kraven bättre än SEP, vilket är lite lustigt, då SEP tidigare utvärderats till en högre poäng än AMV. Likaså viskas det om att AMV föll på mållinjen eftersom fordonet inte uppfyllde ett av FMV:s skallkrav. Hux flux ändrades detta skallkrav till AMV:s fördel.

SEP:s kritiker anför gärna att Storbritannien ratade SEP i sin FRES-upphandlinghäromåret och det är riktigt. Huvudskälet var då att SEP ej ännu tillverkades och ej ännu köpts av svenska Försvarsmakten. Nuförtiden vill alla köpa något som någon annan redan köpt för att inte stå som ensam användare.

Det man dock inte nämner (om man ens vet om det) är att Storbritannien rev upp sitt FRES-beslut i vintras eftersom det visade sig att vinnaren, General Dynamics Piranha V, egentligen inte uppfyllde flera av kraven och att britterna och tillverkaren inte kunde komma överens vid förhandlingsbordet om de mest grundläggande saker. FRES-affären är nu åter öppen och FRES standardfordon ligger på is i avvaktan av vad som nu händer i den pågående FRES specialfordonsupphandlingen. En annan mycket intressant aspekt av FRES-upphandlingen är att AMV inte ens kvalade in pga för låg skyddsnivå. För att nå upp till en bättre skyddsnivå krävs det att fordonet uppgraderas med extra skydd från en annan tillverkare.


Hägglunds har nu anmält hela FMV-affären till Länsrätten i Stockholm som nu stoppat upphandlingen. Det återstår att se var det hela slutar. Patria har också förekommit i mutaffärer i nästan alla länder dit AMV sålts.

Jag är fullständigt övertygad om att SEP kommer att bli en säljsuccé om bara svenska Försvarsmakten köper fordonet. Hägglunds har ett ytterst gott renommé internationellt för sina stridsfordon (både Strf 90 och bandvagnarna är enorma succéer) och SEP är i mångt och mycket vad många länders försvarsmakter idag letar efter. Niklas Ekdal har också en poäng i att regeringen i vintras uppmanade befolkningen att köpa svenskt i dessa kristider. Det faller sig lite märkligt när inte ens staten gör det. I ett första skede handlar det om drygt hundra fordon, men tilläggsordrar på flera hundra enheter av samma fordon kommer att följa. Idag besöker statssekreteraren vid Försvarsdepartementet Hägglunds för att diskutera affären.


SNAFU är för den som inte vet det militär slang. Situation Normal - All Fucked Up...

19 kommentarer:

Karl sa...
8 juli 2009 12:03  

Mycket bra skrivet.

Självklart att vi skall ha SEP, Jag blir måttligt förargad på denna mygel-affär.

Anonym sa...
8 juli 2009 14:14  

Jätteintressant att läsa om mutaffärerna, det visste jag inte om. Med risk för att verka opatriotisk, kan jag ändå tycka någonstans att bara för en produkt är tillverkad i Sverige, måste den inte köpas av Svenskar. Det är våra skattepengar, vårat försvar, jag är hellre mån om att mina skattepengar går till att köpa in den bästa produkten som går att finna vs. kostnaden, till vårat försvar. Om den inte håller måttet, varför ska vi lägga pengar på det och dessutom sätta Svenska soldater i dem och hoppas de inte går sönder eller släpper igenom alltför många kulor? Som jag sa, detta gäller givetvis bara om alla utvärderingar gått rätt till......

Tekniker sa...
8 juli 2009 15:18  

Trots att inlägget ser seriöst och vetenskapligt ut, så innehåller det tyvärr en hel del sakfel.
I dagsläget är AMV det system som bäst upfyller FM behov. SEP är tyvärr ej färdigutvecklad och behöver ytterligare några år för att kunna bli en färdig produkt. (Vilket Axel på BAE har sagt).

Tester som har genomförts med AMV och prototyper för SEP har inte kunnat påvisa några fördelar för SEP. Om detta är både FM personal och FMV enade.

Tidigare kravmasa för SEP var mot ett helt annat syfte och mål. Nu är det lätt mekaniserad bataljon som systemet skall ingå i. Kanske är det därför många hävdar att FM och FMV har sänkt sina krav för att AMV mfl skulle kunna kunna deltaga i en upphandling. Vissa krav har tagits bort, men ersatts av andra. Om alla FM krav skulle tillgodoses, ja då skulle inte SEP gått vidare från RFI till RFQ. Så jag vet inte vad alla klagar på.
SEP har klarat sig vidare pga "känsligt läge".

Tester är genomförda. Teoretiska utvärderingar är genomförda. Intervjuer och granskningar i allt från design, support, ILS och LCC är genomfört.

Allt enl. LOU.

Resultatet blev AMV.

Mike sa...
8 juli 2009 15:24  

Mycket märkligt skrivet..

Vi behöver verkligen inte ett nytt oprövat system som SEP. Jag är glad att FMV följer regeringens linje om ett användbart FÖRSVAR här och nu, och inte förordar SEP utifrån regionalpolitiska och möjliga försvarsteknologiska skäl.

Jag är hjärtligt trött på att arbeta i en position i FM, där minst 50% av tiden går till att hantera förmågeglapp i teknik och exportstöd till industrin!

Detta beslut kanske ger lite arbetsro åt oss och ett direkt gripbart fungerande system åt markstyrkorna i utlandstjänst.

JG sa...
8 juli 2009 17:16  

Bra skrivet! Som en del kommenterat i tidigare inlägg borde du ha en egen spalt i svenskan! Den information du tillhandahåller är långt överlägsen den som finns att tillgå i media och borde verkligen nå ut till hela den svenska befolkningen!

Wiseman sa...
8 juli 2009 19:30  

Tekniker, Mike: Som jag har skrivit i tidigare inlägg i ärendet. Är det krav på att produkten ska levereras omedelbart, är det inga konstigheter. Då är det bästa möjliga system som är färdigt som gäller. Är det däremot några år till leverans så är det en helt annan sak. Hägglunds har en god tradition av att leverera sin produkter i tid och med rätt förmågor, så där är jag inte alls orolig till skillnad från när det gäller SAAB som leverantör.

Sedan ska man också ställa sig frågan: Är vi i krig nu? Behövs produkten omedelbart? Duger de fordon vi har i dagsläget tills ett nytt fordon kan införas? Är det i så fall nationalekonomiskt motiverat att invänta att SEP blir färdig?

Allt står och faller med när man avser att fordonet ska finnas taktiskt tillgängligt och vilket fordon det ska ersätta. Hittills saknas de uppgifter officiellt.

Anonym sa...
8 juli 2009 21:09  

Intressanta skriverier om SEP vs AMV i media samt blogosfären. En massa "jag anser / tycker /tror mig veta". Ingenstans i media har jag sett något publicerat om urvalskriterier mm, inte heller om t.ex. vilken/vilka versioner utav SEP som jämförts med AMV. Och det mesta som skrivs är enbart dravel utan fakta som uppbackning.

Ifall det handlar om hybridversionen, då anser jag att FMV gjort ett verkligen klokt val som ratat denna pga det enkla faktum att INGEN tillverkare någonstans ännu har lyckats konstruera en pålitlig och fungerande transmission utav den typ som planeras för hybridversionen. Och *IFALL BAE LYCKATS MED DETTA* behöver de inte sälja SEP åt någon utan kan i såfall tjäna multum på enbart transmissionen, t.ex. tillverkare utav skogsmaskiner skulle stå på kö för att köpa licens för nämnda transmission.

Kända fakta är att SEP är på prototypsstadiet långt ifrån klart för produktion. SEP sägs vara välskyddat mot bla minor, men uppenbart är att SEP inte kan förses med lika tung beväpning som AMV. AMV har dessutom klarat de hårda ARMSCOR testerna i Syd-Afrika och syd-afrikanerna är ena kompetenta j-lar.

Sedan, AMV kan uppvisa ett mycket gott track record i verklig strid mot en kapabel fiende, något som har betydelse. Det finns uppgifter om att amerikanerna skulle vara intresserade utav att hyra polska AMVn.

Sedan skriverierna om mutor, faktum är att varken Saab/Bofors eller BAE är några duvungar, tvärtom, de är väl erfarna vad mutor och dylikt beträffar, så det luktar ganska illa om alla försök till moralisering.

För att vara cynisk, det intryck man får är att det är framförallt sossar och dylikt löst folk som skriker mest om att BAE borde fått ordern, men för dessa personer saknar det troligtvis betydelse hurudan utrustning svenska soldater i strid har, trots allt är ju soldaterna imperialistlakejer i dessa människors ögon och om någon utav dessa skulle stupa, då är det bara en lakej mindre att röja undan .....

Vore intressant att veta vad LO avdelningen på Scanias motorfabriker skulle tycka om upphandlingen utav AMV stoppades, det är ju Scania som levrerar dieslarna ....

--------

Sedan en liten detalj, eftersom SEP är enbart i stadiet utav teknikdemonstration så finns det inte ännu några versioner av viktiga undertyper som t.ex. kommandovagnar, ambulansversioner mfl.

Håkan sa...
10 juli 2009 06:32  

Intressant med debatt. Dock vore det på sin plats med några tillrättalägganden:
-SEP är redo för produktion. Förseriefordon rullar redan. Det vill säga fordon tillverkade enligt tillverkningsunderlag för serietillverkningen.
-SEP har avsevärt högre minskydd än AMV, vilket också bekräftas av FMVs utvärdering i upphandlingen.

Anonym sa...
10 juli 2009 11:22  

Det skulle inte vara första gången Hägglunds betalar tillbaka utvecklingskostnaderna till Sverige, är inte det beprövat om något?? Synd att de inte går tillbaka till försvarsmakten, då skulle de ju kunna vara självförsörjande och kunde lägga pengarna på helikoptern, som de har köpt från hyllan (se så bra det blev...)

Det borde inte vara fult att vara protektionist, det är man ju i de flesta andra länder. Jag är oftast stolt över Sverige, men inte just nu..

http://allehanda.se/opinion/ordetfritt/1.1182381

Upandaway sa...
10 juli 2009 14:07  

Läser på Defense Industry Daily (endast för prenumeranter dock) att den larvbandsförsedda varianten av SEP ska komma att erbjudas framför CV90 när nu britternas "Specialist Vehicle" upphandling ska avgöras.

Skulle förklara varför han VD för BAE är så upprörd... Får man till en affär i Sverige blir det bra mycket lättare att sälja i UK. Dessutom kan de sedan sälja hjul-SEP när "Utility Vehicle" varianten ska avgöras om några år.

Lite som det var tänkt här för ett par år sen!

Anonym sa...
10 juli 2009 15:23  

Hört på Ekot
Anders Carell (FMV) påstår att Häggluns inte lämnat in något dokument om åtaganden om royalties i sin offert. Ändrar sig sedan när ekot på pekat att man har läst dokumentet.

Skumt…

Köp Svenskt

Svensk

Anonym sa...
10 juli 2009 17:18  

Hägglunds har bland annat exporterat:
CV90 för 21,7 miljarder (till 5 länder).
Bandvagnar för 17,6 miljarder ( till 42 länder)
Åter betalt alla ”bidrag till den skyddade verkstaden” med råge.
110% för CV90 och 170% på bandvagnar.

Denna industri skall nu tvingas att lägga ned för att FMV ändrar sina krav.
FMV har skrivit följande om denna industri (år 2007).
OBS att AMVn fanns även då.

”endast fordonen från Hägglunds klarar försvarets kvalitetskrav och att de ligger långt före jämförbara alternativ på marknaden. Och det framgår att om andra fordon väljs, då får det konsekvenser som lägre flexibilitet och sämre skyddsnivå för soldaterna.”

Nu är det ett annat fordon som väljs.
Och enligt BAEs leding kommer inga mer satsningar i Sverige. Vilket leder till att industrin troligen läggsned istället för att utvecklas vidare.

Som svensk känns detta mycket konstigt.

Erik

APC sa...
10 juli 2009 18:55  

Tycker att det är dags att ägna sig åt faktiska förhållanden i detta ärende.
Läs vad "Tekniker" har att förtälja.
Det är dags att öppna båda ögonen och inte bara lyssna på vad BAE:s lobbyister påstår .
Och kom ihåg att BAE/Hägglunds inte är svenskägt. BAE är engelskt!
Vi ska ha klart för oss att det är ett bra beslut av FMV!
Hoppas nu på att sunt förnuft får råda dvs AMV !

Wiseman sa...
10 juli 2009 20:25  

Och vilken roll skulle det spela om Hägglunds numera har brittiska ägare? Jobben är fortfarande i Sverige och påverkar därför i allra högsta grad Sverige och svensk ekonomi.

Åsa-Nisse sa...
11 juli 2009 08:51  

...och kompetensen att bygga stridsfordon finns än så länge i Sverige oavsett ägare. Kan vara intressant ur ett beredskapsperspektiv, men det är ju i och för sig helt förlegat att anse beredskapsfrågor relevanta. I den nya säkerhets- och försvarspolitiken behöver vi inte längre någon beredskap för en förändrad omvärld utan utvecklingen kan bara gå mot utopin en fredlig värld utan krig och otäckheter.

Anonym sa...
11 juli 2009 20:08  

Vad konstigt att en massa personer engagerar sig i att försvara FMVs upp handling och smuts kasta BAE Hägglunds på olika sätt . I vilket intresse har dom av att göra det?

Sverige förlorar en massa pengar till utlandet minst 2,6 miljarder!

Sverige förlorar 1 miljard i satsade pengar i en produkt som nu är klar.

Sverige missar en toppmodern vagn som skulle ha gett Sverige stora export inkomster.

Staten riskerar att förlora 1,7 miljarder i royalty.

Sverige förlorar kompetens inom elhybrid.

Sverige riskerar att tappa delar av sin Försvarsindustri som drar in stora pengar till Sverige

Vem vinner på att detta händer? Tänk efter!

Fundera sedan på vilka som skriver insändarna här.

Lobbyist för Sverige

Anonym sa...
12 juli 2009 14:24  

Varför välja SEP?
Man ska inte köpa SEP för att stödja svensk industri eller minska arbetslösheten. Man ska köpa SEP för att det är ett mycket bättre och billigare fordonssystem
Anledningen till att SEP anses dyr, när den i värkligheten är billigare än konkurrerande fordon är att FMV tagit med NRE kostnad, dvs utvecklingskostnaden i priset.
AMV, 113 fordon 2,6 miljarder = 23 miljoner st.
SEP, 113 fordon 3,6 miljarder, varvid en extra miljard i NRE(Elhybrid drivlina)räknas med i detta belopp, dvs 113 SEP = 2,6 miljarder, 23 miljoner st. Detta är den initiella kostnaden, vilket är högt pga SEPs modulsystem, men vilket gör att det i slutändan när man har de olika varianterna får ett mycket billigare system på sikt.
Det säjs även att SEP förlorade på prestanda, detta är helt fantastiskt påstående som är 100% felaktigt. Jag kan ta det absolut viktigaste egenskaperna och jämföra:

Skydd:
AMV klarar STANAG 3a/b och som option 4a/b innan fordonet når maxvikt, men drivlinan ligger helt öppen vilket påpekats tidigare. SEP klarar STANAG 4a/b i standardutförande och har pga sin låga vikt möjlighet att öka över nu satta STANAG normer till 12 resp 15 kg mina.
SEP kan utrustas med div olika RPG-7 skydd, bla aktiva och elektriska som slår ut mot kommande projektiler. Se tex film på youtube.
SEP skyddar viktiga komponenter i drivlinan för att fordonet skall kunna framföras bort från en minsprängning följt av ett bakhåll. AMV har inga skydd för för tex drivlina.

Mobilitet:
AMV har svängradie på 23m, SEP 16m, detta var ett av de krav FMV drev mkt hårt och sedan släppte på. Just svängradie har varit ett mycket stort problem i Irak bla när dessa fordon inte kan följa vanlig stadskörning utan måste stanna och ta om. Mycket farligt pga tiden i hotområde ökar och ett stillastående fordon är mycket lätta att träffa.
SEP har också pga detta den sk pivotsvängen vilket gör att den kan göra en 180° på fläcken vilken skall användas i sådana miljöer där hot plötsligt uppenbarar sig framför fordonet.
SEP har Nivåreglering för minsäkert läge vilket ökar den redan extremt höga markfrigången till ca 700 mm!!
SEP har längre fjädringsväg vilket ger bättre framkomlighet.
SEP har 4ton lägre vikt med samma skydd och utrustning.
SEP är 1,5 m kortare.

Lastkapacitet:
SEP väger utan last och skydd ca 12ton, AMV 16 ton. detta betyder att SEP kan ha 4 ton mer i lastvikt och skydd vilket nämnts tidigare. Detta gör att med samma skydd och utrustning kommer fordonet alltså att väga 4 ton mindre vilket ger betyderligt lägre bränsleförbrukning, mycket bättre framkomlighet, bättre komfort, högre hastighet, mindre slitage, mm.
I Irak och Afghanistan där man kör på mjuka underlag som sand och sten kommer vikten att vara avgörande för framkomligheten. SEP kommer att göra ett mycket bättre jobb där, och i liknade miljöer.
Jag hoppas alla förstår att det FMV och regeringen gör just nu är att de väljer kortsiktigt sparande som kommer att ge döda och lemlästade svenska soldater eller ett Bra fordonsystem för framtiden som kostar lite mer i initialskedet.

Skriven i Nyteknik

Bjorn sa...
16 juli 2009 13:34  

Spelar det egentligen någon större roll vilken av dessa två vagnar man väljer? Med nuvarande "halveringstid" på förbanden är det väl fara värt att de flesta av de soldater som är tänkta att nytja dessa ändå är avvecklade lagom tills dess att fordonen är leverade?

Anonym sa...
21 augusti 2009 16:21  

Saxat ur FMV senaste svar på Hägglunds synpunkter:

"Att en upphandlande myndighet skulle kunna uppnå en bättre
affärsöverenskommelse genom att exempelvis använda en annan metod för
beräkning av livscykelkostnaden innebär inte att den valda metoden är
otillåten."

Kompletta svaret (exkl. den hemliga biaganfinns här:
http://www.fmv.se/upload/Bilder%20och%20dokument/Nyheter/Yttrande%202%20FMV%20090821.PDF

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade