Nytt kapitel?

Liksom tidigare ryska och sovjetiska konflikter ser man att desinformationen är ett starkt inslag i den ryska krigföringen i Georgien. Tidigare under kriget har man först fått höra dementier från Moskva som någon dag senare följs upp med bekräftelser. Hittills har det rört sig om huruvida de georgiska styrkorna dragit sig tillbaka från Sydossetien, huruvida ryskt stridsflyg angripit mål i georgien, en rysk marin blockad, en andra front med ryska och abkhaziska styrkor från Abkhazien och nu senast handlar det om huruvida ryska förband gått in i själva Georgien. Det har tidigare från ryskt håll starkt förnekats att Ryssland skulle låta förband gå in i Georgien utanför Abkhazien och Sydossetien. Så har nu skett och de senaste nyheterna talar om att ryska förband lyckats skära av landet i två delar och att staden Gori fallit, samt att även hamnstaden Poti, mitt på landets västkust, tagits.

Precis som jag tidigare gissade har USA nu startat en luftbro för att lyfta hem den georgiska reducerade brigad som hittills deltagit i Irak, vilket självklart inte faller ryssarna i smaken. Förmodligen är detta landets bäst utrustade förband och högst önskvärt att ha på hemmaplan nu när "skiten träffat fläkten" (jämför NBG).

Ryssland har nu på allvar visat att man inte bryr sig om vad Väst och NATO anser om landets företeelser i Georgien. Det är ett stort steg att gå från att föra krig i en egna delrepubliker mot separatister (Tjetjenien och Nordossetien) till att anfalla in i en suverän stat. Nu går det inte att dra parallellerna med Kosovo och Jugoslavien längre.

Förmodligen är det inte bara kontrollen över gas- och oljeledningarna från Kaspiska Havet (se karta) som går genom Georgien som lockar, utan även en rysk chans att få en förlängd Svarta Havskust. Sedan Sovjetunionens fall har den ryska Svarta Havsflottan varit inhyrd i ukrainska Sevastopol och har de senaste åren kommit allt närmare vräkning. Det har varit tal om att förlägga delar av flottan till Syrien, då det nu blivit allt mer tal i Ryssland om att man än mer ska vara en maktfaktor både i Svarta Havet och i Medelhavet. Slutligen ska man inte underskatta den signaleffekt Ryssland vill skicka ut genom att mitt framför näsan på NATO och USA och trots deras skarpa invändningar "ta tag i sina egna säkerhetsproblem".

Frågan är om det inte är ett nytt kapitel i historien vi nu kan skönja, på samma sätt som nya kapitel skrevs 1989, 1991 och 2001. Kommer Väst med Frankrike och Tyskland i spetsen att svika Georgien för att rädda sin energiförsörjning? Blir så fallet, måste vi i Sverige helt klart ompröva vår säkerhetspolitik. Det skulle påvisa att man som ett litet land inte kan lita på tidigare löften från de stora pojkarna när det blåser snålt. Vore jag balt skulle jag bli allvarligt oroad över vad nästa ryska steg skulle vara. Om Ryssland får Georgien ostraffat är steget inte långt till att börja fundera på en ny Östersjökust och Anschluβ av Kaliningrad. Vi får inte glömma att det finns en ganska stor rysk minoritet i de baltiska länderna och låt oss inte heller glömma händelserna i Estland förra året. Frågan är vad Tolgfors och de "experter" han stöder sig på nu ska säga om den bristande ryska förmågan till mobilisering och krigföring? Om inte händelserna i Georgien leder till en ny svensk säkerhets- och försvarspolitisk inriktning är det inte annat än en skandal.

Trolig utveckling i vårt närområde den närmaste tiden är en förstärkning av NATO-beredskapen i baltstaterna. Jag skulle bli förvånad om man inte låter förstärka luftförsvaret av Baltikum.

För den som förstår sig på lite ryska är det ganska intressant att följa händelserna även från rysk synvinkel på Interfax och Pravda (engelska).

De kommande dygnen blir kritiska. Kommer ryssarna att stanna upp i sin offensiv eller siktar man på att ta Tbilisi? Faller Tbilisi kommer Georgien definitivt inte att kunna påräkna någon utländsk militär hjälp och spelet är därmed slut. Då är det en mindre självständig stat i världen och Georgien är åter en del av det ryska imperiet.


Det senaste i media:

SvD, 2, 3
DN, 2, 3, 4
Aftonbladet, 2, 3, 4
Expressen, 2, 3, 4
BBC (video)
CNN (sammanfattning)
Följ Carl Bildts blogg. Förhoppningsvis dyker det upp ett eller annat inlägg från händelsernas centrum - Tbilisi. Man kan inte annat än beundra hans mod och hängivenhet.

8 kommentarer:

Anonym sa...
12 augusti 2008 kl. 02:57  

Georgien kan inte tro att genom räder och militärer, tvinga iväg de rysktalande befolkningen från området. Georgiens president startade ett krig som han inte kunde hantera. Vi ser redan nu katastrofen närma sig.

Wiseman sa...
12 augusti 2008 kl. 11:03  

Jag är tämligen säker på att det där med "räder och militärer" är ett område där både Georgien och Sydossetien samt Abkhazien varit lika goda kålsupare. Om nu Ryssland ansåg sig vara "fredsbevarare" i Sydossetien borde det fallit på dess lott att tillse att beskjutning ej skedde från ossetiska byar in i georgiska, liksom motsvarande för Georgien. Så skedde ju icke.

Georgierna får nu inse att dessa områden är förlorade. Dock finns det ingen legitim anledning för ryssarna att ge sig in i Georgien.

Anonym sa...
12 augusti 2008 kl. 12:18  

Att Sverige omprövar sin försvarspolitik och ökar resurserna till försvaret kommer knappast att hända.
Man kan göra en liknelse med 30 talet där tecknen från 1933 och framåt på en analkande storm var rätt tydliga, dock är människan expert på att förtränga obehagliga saker.
Försvarsberedningens huvuduppgift är att ge regeringen alibi till att fortsätta skära i militärutgifterna.
Mitt tips är att artilleriet och stridsvagnsvapnet kommer vara nästa del som skärs bort, tätt följt av ubåtsvapnet och detta inom en 3 års period.

Wiseman sa...
12 augusti 2008 kl. 16:08  

Tyvärr är jag övertygad om att du har rätt, men det hindrar inte att jag ändå tycker att det är skandalöst.

Anonym sa...
13 augusti 2008 kl. 04:53  

Hej o välkommen tillbaka!

" Kommer Väst med Frankrike och Tyskland i spetsen att svika Georgien för att rädda sin energiförsörjning? Blir så fallet, måste vi i Sverige helt klart ompröva vår säkerhetspolitik."

Här är du ute och cycklar Wiseman. Att Tyskland och Frankrike för en annan politik gentemot Moskva har helt andra orsaker. Frankrike och Tyskland vill ju att Europa ska spela i en helt annan division globalt. Nu är vi ju enbart USAs östra utpost och där USA sätter agendan och vi sedan lotsas vara med på tåget av egen vilja.

Där är närmandet till Ryssland en avgörande faktor och det är skälet till att Tyskland och Frankrike agerar som de gör.

Å andra sidan har vi den brittiskt-ledda linjen där man gör allt för att sabotera Europas frigörande.

Tillbaka till Georgien: Rysslands agerande i konflikten Ossetien - Georgien kan knappast kallas för konstruktivt - men ärligt talat - vilken reaktion hade man väntat sig när man inledde en invasion av Abkhazien, totaldemolerade dess huvudstad med artilleri och dödade ryska fredsbevarande trupper?

Wiseman sa...
13 augusti 2008 kl. 10:26  

Tack!

Ja, precis som du säger går det ju en skarp gräns i utrikespolitiken genom Engelska Kanalen. Och jag tror lik förbannat att energiförsörjningen är och kommer vara en kritisk del när de länder som är beroende av rysk gas blir ordentligt pressade.

Sedan utgår jag ifrån att du menar Sydossetien?

Anonym sa...
13 augusti 2008 kl. 23:05  

Ja, självklart syftade jag på Sydossetien.

Sen tror jag att Frankrike och Tsykland siktar högre än enbart hålla ryssen tillfreds för sin egen energiförsörjnings skull. Västtyskland importerade en stor del av sina energibehov från Sovjet och detta mitt under det kalla kriget - varför skulle man inte kunna fortsätta göra detsamma även idag?

Europa behöver Ryssland och Ryssland behöver Europa. Konflikten är konstgjord och göds från andra sidan atlanten. Att hålla konflikten levande ligger inte i vårt intresse.

Wiseman sa...
13 augusti 2008 kl. 23:58  

Visst var det så, men dagens Tyskland är i än högre grad beroende av rysk energi. Jag tror också att Frankrike och Tyskland har en större agenda än att just energin, men när det kniper kommer det ändå vara en viktig aspekt. NATO vs WP var en annorlunda situation än dagens Ryssland vs andra länder.

Jag håller inte med dig om att det skulle vara USA som håller i trådarna för konflikten. Ryssland är den part som i dagsläget föder konflikten. Att säga att man nu ska vika ner sig för den ryska ståndpunkten är samma sak som när Sten Andersson hävdade att baltstaterna inte var ockuperade av Sovjetunionen.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade