Et tu, Mankell?

Nu har författaren Henning Mankell gett sig in i debatten om Afghanistan också, men liksom sina ståndpunktsvänner Thage G Petersson, Anders Ferm m fl, har han inte riktigt koll på fakta. "Svenska soldater skickas till Afghanistan för att dödas", skriver Mankell. Direkt börjar man undra om skruvarna bara sitter lös eller har hoppat helt loss.

3 grundläggande fakta Mankell har missat:

  • Sverige är i Afghanistan under ett FN-mandat, ingenting annat.
  • FN-insatsen gjordes till en början under kapitel VI av FN-stadgan, vilket betyder att den är fredsbevarande, därefter byttes den till kapitel VII som fredsframtvingande (edit 23.15). Mankell verkar dessutom inte ha koll på att Afghanistan består av flera olika områden med olika folkgrupper. Det innebär att kriget han läser om i tidningarna i södra Afghanistan inte betyder att folk har samma åsikter och vardag i norra Afghanistan, där den svenska kontingenten är stationerad.
  • [Afghanistan] "är den absolut sista spiken i den alltmer söndervittrade kista som kallas neutralitet och alliansfrihet". Henning Mankell har uppenbarligen inte läst regeringsförklaringen de senaste åren. Sverige förbinder sig inte längre att vara neutralt. Avsikten är istället att ställa upp för våra grannländer i händelse av krig och krig.


Slutligen påstår Mankell att talibanerna är villiga att förhandla. Det ser jag gärna bevis på. Hittills vet jag att afghanska regeringen kan tänka sig att förhandla, men att talibanerna anser att det inte finns något att förhandla om. Sen vet ju alla hur det gick för den förra afghanska regeringen som förhandlade med talibanerna. De levde inte länge. Som sagt, jag tar gärna emot rättelser.

En sak ska jag ta med mig, vi skickar alltså svenska soldater till Afghanistan för att dödas. Det är värt att lägga på minnet.

Beslut har också kommit om att förstärka med Galten fr o m FS 17. Här håller jag med arméinspektören Bernt Grundevik: Det är bra att chef på plats har väl tilltagen verktygslåda att välja ur.

Sist, men viktigast. Äntligen har vi en statsminister som tar sig tid (och mod) till att besöka våra soldater i världen. Om George Bush klarade att åka till Irak för flera år sedan när det var hårigt på riktigt, tycker man väl att vår statsminister skulle kunna klara en tripp till norra Afghanistan. Bra jobbat, Reinfeldt!

6 kommentarer:

Tabby sa...
19 januari 2009 kl. 18:06  

"Postat av Ej inloggad rigoletto [kvinna] 69 den 19 jan 2009 kl 17:39

Har regering och riksdag svenska folket förtroende att sända soldater till Afghanistan?? Vi är inte tillfrågade. Enl regeringskansliet har 2 st svenska soldater avlidit där. Media och politiker har inte informerat oss om detta. Afghanistans klanvälde klar ingen FN trupp av. Det kommer att bli kaos och det är dyrt. Bygg upp Sveriges försvar till att börja med. Sverige kan inte rädda världen."
(en av kommentarerna till Mankells artikel)

Jag blir så less när jag läser sånna här kommentarer. Den personen är uppenbarligen dåligt insatt i allt som har med Afghanistan missionen att göra men ändå har hon väldigt starka åsikter. Ifall man ska skaffa sig en åsikt om nått så är det minsta man kan göra är att läsa på om ämnet.

mrlinus sa...
19 januari 2009 kl. 19:06  

Nej, inte ett kapitl VI utan kapitel VII.

ISAF has a peace-enforcement mandate under Chapter VII of the UN Charter. Nine UN Security Council Resolutions – 1386, 1413, 1444, 1510, 1563, 1623, 1707, 1776 and 1833 – relate to ISAF.
http://www.nato.int/ISAF/topics/mandate/index.html

Vill minnas att man av princip använder sig av kapitel VII sen Boseninen för att öka soldaternas möjlighet att skydda civila (och sig själva?), men kan ha fel på den punkten.

Intressant att Mankell räknar Ryssland till Väst då han talar om "nationens" invasion av Afghanistan. Han tycks även glömma bort att herr Khan har gått på pumpen där.

Och så något som jag borde ha sagt för längesen. Tack för en oerhört bra blogg, som har fått upp mina ögon för säkerhets-/försvarspolitik. Keep up the good work! Jag är övertygad om att du gör en skillnad.

Anonym sa...
19 januari 2009 kl. 20:03  

Reinfeldt ska ha credd för att han lät regeringsplanet stå kvar på plattan och istället skumpade ner till Afghanistan i en Herka ;)

Anonym sa...
19 januari 2009 kl. 22:38  

Mankell var väl även en av de första att skriva på den svenska kulturelitens upprop mot NATO's inblandning i forna Jugoslavien. Man hörde inte så mycket av dessa kulturpersoner efter kriget då de fasor som NATO's bombningar satt stopp för kom i dagen.

Wiseman sa...
19 januari 2009 kl. 23:22  

Andersson: Hon hör förmodligen till den majoritet som vid en opinionsundersökning innan valet 2006 inte kunde säga vilket parti som hade regeringsmakten.

mrlinus: Du har rätt. Den började som kapitel vi och ändrades till kapitel vii.

Tack för berömmet! Som sagt, det är sånt som gör att jag orkar fortsätta.


20.03: Han har inget val. I all vishet (dvs att snålheten bedrar visheten) valde man att inte utrusta våra regerings- och signalspaningsflygplan med motmedelssystem. Det är därför det alltid är Hercules som gäller till konfliktområdena, även för VIP:ar. Sent ska syndaren vakna.


Harpoon: Det har en tendens att vara så av någon anledning :)

Anonym sa...
20 januari 2009 kl. 11:19  

Ja, man kan ju undra om inte Mankell är kommunist. När han inte är påläst om vad svenska soldater gör på plats. Har själv tjänstgjort där och sett vilken nytta vi gör för befolkningen. Den uppskattning som man får av befolkningen då man är ute och åker, är helt underbar. Därför blir man ju lite ledsen då man läser i svensk media om att svenska soldater är på plats för att jaga Talibaner och dylikt. Det är inte vårat uppdrag, utan vårt uppdrag är att stöjda den demokratiskt valda regeringen att skapa fred och trygghet i landet.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade