Vilja vs förmåga

Ett axiom när det gäller att bedöma sina eventuella framtida motståndare är att inte fokusera enbart på uttalad politisk avsikt utan att istället mer se till förmågan. Vad kan aktören åstadkomma med de medel som vederbörande förfogar om viljan skulle finnas?

På Twitter rapporterar Skipper just nu "vårt flyg i luften". Det är söndag och klockan är halv åtta och Skipper blir överflugen av en rote JAS 39 på ostlig kurs. Detta tjänar som god illustration till det ovanstående. Efter att svensk försvars- och säkerhetspolitiks yttersta instrument i veckan avslöjats med byxorna nere av monetära skäl verkar det nu ha skett en snabb politisk viljeförändring. Försvarsmakten har haft förmågan att upprätthålla jaktincidentberedskap även dygnets mörkare timmar och helger, men viljan att betala för detta har saknats. Helt plötsligt finns nu viljan och en snabb omsvängning var därmed möjlig.

Ur denna synvinkel bör vi även se den ryska militära upprustningen med huvudsaklig fokus på det västra militärdistriktet (dvs Sveriges och Nordens närområde). Viljan och avsikten må ej finnas idag alternativt är något grumlig. Har man väl förmågan kan det gå mycket snabbt att ändra avsikten.

Det kan naturligtvis vara så att de flygplan Skipper berättar om är del av en övning, men jag håller det för otroligt. Förhoppningsvis har nu Sverige en mer omfattande incidentberedskap än vi inledde veckan med.


SvD:s Jan Blomgren är en av dem som förväxlar hot och förmåga

10 kommentarer:

Anonym sa...
28 april 2013 kl. 21:11  

Mycket Gott!
Håll Fanan Högt!

TobbeT sa...
28 april 2013 kl. 21:26  

Det kanske är plan från Saab som Skipper sett? De körde rote måndagen 22/4 när svd gjorde publiceringen.
Hoppas dock incidenten kommit igång.

Magnus Redin sa...
28 april 2013 kl. 21:32  

Bra, och höj budgeten och kraven.

Simplicio sa...
28 april 2013 kl. 21:36  

Det finns ett icke obetydligt antal individer med koppling till svensk politisk elit, statsförvaltning, kulturetablissemang och media - företrädesvis statskontrollerad sådan - som lagt och i vissa fall fortsatt lägger ner hela sin själ i att försvara den kommunistiska stormakt som benämndes Sovjetunionen. En förtryckarstat av värsta sort som satte i system att genom terror, repression, desinformation och underrättelseoperationer utöva hot och påtryckningar mot såväl sin egen befolkning som andra nationer. Dessa individer har, till följd av motiv vi inte känner, valt att uppträda som försvarsadvokater för denna numera imploderade terrorstat.

Det kan möjligen ge anledning till eftertanke om vi avseende de händelser som går under benämningen ”ryska påsken” tillämpar den avart av retorik som dessa ondskans kolportörer under decennier ohämmat och närmast oemotsagt tillåtits sprida när det gäller den så kallade främmande ubåtsverksamhetens systematiska kränkningar av svenskt territorium.

Såhär skulle det kunna te sig.

Den svenska luftförsvaret har, under natten till påskafton, registrerat spökekon på sina radarstationer. Är det måhända ett utslag av allt för intensivt påskfirande eller rör det sig måhända om försenad trafik till Blåkulla? Oavsett vilket kan konstateras att:
 Det inte föreligger några optiska observationer, inspelad radiotrafik eller registrerade transpondersvar eller andra sorters signaler som styrker att det skulle ha varit fråga om ryska flygplan.
 Teknisk bevisning i form av registrerade radarekon är av osäker karaktär och kan lika väl ha sitt ursprung i flockar av migrerande fåglar - sibirisk nötkråka.
 Vanligtvis välunderrättade källor på högsta nivå inom det ryska bombflyget gör gällande att övningsverksamhet regelmässigt förläggs utanför svenskt flyginformationsområde.
 Om det nu var flygplan som registrerades av de svenska radarstationerna var det med största sannolikhet natoflyg, då det är bekräftat att stridsflygplan från Nato flög över Östersjön vid aktuell tidpunkt.

Anonym sa...
29 april 2013 kl. 07:51  

Vill härmed be om ursäkt till JAS piloter i Svenska flygvapnet, som jag klagade på i Gefle Dagblads nät tidning för ett par dagar sedan.

Det var så att ett JAS flög mitt i natten med en jetbang så hela min familj vaknade av smällen, nu förstår jag att det hela tiden har vart SAAB:s JAS piloter som kommit och markerat med dess ägare på mycket låg höjd, där var det inga 300 meter utan snarare 100 meter.

SAAB:s ägare vet att jag kräver i gengäld ett fungerande försvar i alla vapen grenar som Armén, Marinen och Flygvapnet. Annars köper inte jag konceptet och det gör inte svenska folket heller eller de som vet inom försvarsmakten.

Det måste bli en nystart i Sverige med en början på att vi alla är så pass ärliga att inse att vi hjälper inte oss själva eller Sverige som samhälle med att vara tystlåtna och kuvade. Det är detta som är orsaken till Sveriges tillstånd just nu.

FRAMÅT MED NYA TAG OCH VÅGA SÄG VAD DU TYCKER.

DET HAR I FLERA ÅRHUNDRANDEN VART SVERIGES FÖRSVARSMAKTS STYRKA DÄR DEN ENKLA SOLDATEN ELLER DEN MED LÄGRE RANG ÄN GENERALEN ATT MAN KAN LYSSNA PÅ VARANDRA OM LÖSNINGAR OCH IDÉER MEN DET ÄR DEN MED HÖGST RANG SOM BESTÄMMER MED ORDER.

ATT FRÅNGÅ DETTA ÄR OLÄMPLIGT OCH DETTA KAN JÄMFÖRAS MED HELA VÅRT SAMHÄLLE IDAG, VÅRA POLITIKER OCH DESS MAKTLEDARE BAKOM DEM, HAR TAPPAT FÖRANKRINGEN TILL FOLKET, DETTA MÅSTE VI ORDNA TILL IGEN FÖR ALLAS BÄSTA.

Wiseman sa...
29 april 2013 kl. 09:57  

Peter Lindström,

Jag håller det för helt osannolikt att du och din familj skulle ha väckts mitt i natten av en "jetbang" över Gävle. Den händelse du refererar till och som Gefle Dagblad skrev om hände på förmiddagen med 4 st JAS 39 på 900 m höjd flygandes i ca 600 km/h.

Därmed sjunker trovärdigheten även i dina andra kommentarer. Du får gärna fortsätta kommentera, men var vänlig använd stora och små bokstäver som de är avsedda att använda. Enbart stora bokstäver signalerar på internet "skrikande" och det är inte god ton. Vill man förstärka ett budskap utöver argumenten så rekommenderas html-taggar för t ex fetstil.

Anonym sa...
29 april 2013 kl. 11:39  

Förlåt om det misstolkades, det plan som flög förbi var inte samma dag som de JAS som kom från övningen i Nederländerna.

Jag har ingen anledning att hitta på saker.

Däremot har det ofta vart misskreditering mot mig som person i flera andra avseenden från de som styr vårt land och vissa myndigheter.

Tyvärr så hade jag inte en filmkamera eller mobil vid det tillfälle för ett par år sedan ett JAS plan verkligen flög mycket lågt.

Jag skall inte kommentera mer, ni får det Sverige ni förtjänar!

Att vara ärlig men vart inne i en hemlig organisation och sedan frysas ut på mycket lösa och tvivelaktiga grunder är ett helvete!

Jag har väl inte 63 cm ärr på kroppen heller efter en trafikolycka. Jag har väl inte tinitus efter en spränghandgranat eller haft allvarliga problem med post traumatisk stress, från Forna Jugoslavien.

Jag blev väl inte skjuten eller nästan sprängd heller(ironi), men där finns det ögonvittnen och bild dokumentation.

Det första und.tjänster gör om det inte passar dem, är att misskreditera den personens status som människa.

Nu tycker jag att du gör samma sak, men av´missuppfattningar.

Jag har gjort/sett olovlig und.inhämtning av utländsk und. tjänst i Ropsten(ett exempel i CSG) en man som fotograferade från tunneln till Finlands färjorna, vad man kan skicka in där i händelse av krig får ni fantisera om själva.

C.S.G. Civila spanings gruppen jag tillhörde var sammansatt av allt från Prickskyttar från Kustjägare till K4 jägare och de som jag med utlandstjänst i bakgrunden. Ibland är saker inte som de först verkar.

Att på lösa grunder sätta en stämpel på mig som icke trovärdig är att göra både dig och Sverige en otjänst. Varför tror du Sverige ser ut som det gör idag och vårt försvar?

Skall inte störa er mer men jag kan säga att jag bryr mig 1000 ggr mer om svenska folket och Sverige än vår Statsminister, men lös problemen genom att blunda eller inte se på fakta, dock kan vissa dölja fakta för att skydda sig själva.
KLART SLUT!

Malin sa...
29 april 2013 kl. 11:50  

Visst är det bra att bristerna i FM visar sig inför folket. Men eländet är betydligt värre än så i Armen där det för närvarande inte finns en enda kanon eller haubits. JAS har ju åtminstone robotar. Endast det som folket kan se (via medierna) kommer att åtgärdas. Armen är totalt osynlig och kan därför försvinna helt och hållet utan att någon märket det. Därför kommer förmodligen stora medel att tas från Armen till Flygvapnet, om jag nu gissat rätt med avseende på vilket sätt nuvarande politiker med makt i försvarsfrågor löser problem och samtidigt lyckas med att hålla försvarsbudgeten i balans.

Malin @ Tokyo

PangPangSWE sa...
29 april 2013 kl. 17:46  

@ Lindström: JK/BA/KS/MA?

Anonym sa...
29 april 2013 kl. 19:25  

@PangPangSWE
Jag är hövlig så jag svarar naturligtvis.

JK03 1993,Träffade Cherifen och hans rekstyrka, de blev beskjutna så fort de kom innanför gränsen till Bosnien, Ulf Henricsson var och är en lugn och trygg militär chef.

Vi var stationerad i ett gammalt sovjetsikt pansar regemente Pancevo, 2 mil utanför Belgrad i Serbien, det var vi och Dutch(Radiolänk till NATO), MOVCON, Norska soldater som skötte flyget från Belgrad flygplats. Var i Sarajevo 2ggr, 1 gång officiellt och en gång ej.

Lyckades övertyga vår plut.chef att vi tog fram tyngre vapen för att kunna försvara oss efter att jag blev attackerad mitt i natten av finkalibrig eld och spränghandgranat, det blev skit av min Amerikanska willys jeep, skyddet var plast skynket du vet.

Men man överlevde!

Högkvarteret i Sarajevo hade tejpade fönster för att splittevid granat attacker inte skulle spridas så mycket , går att skriva en bok om den tiden!

Carl Bildt lekte tältläger i Bosnien men han verkade inte ha lärt sig något av det(Learning by doing).

Vi blev avlösta av Ryska fallskärmsjägare och jag avväpnade Ryssen med vänlighet och fick hans AK47, aldrig förr vart så glad över att se ryska soldater som då.

Det blir annorlunda denna gång om FR skall fortsätta vara Statsminister, hans fel om JAS/signalplan blir nedskjutet nu över Östersjön!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade