Mysteriet fortsätter

Precis som jag trodde blir det bara fler och fler frågetecken i turerna runt den påstådda kapningen av Arctic Sea på svenskt vatten. SvD har en artikel som belyser ett antal av frågorna. En av de intressantaste som slagit mig är varför man fraktat hem besättning och kapare med tre (!) st Il-76? Den som kan sina militära flygplan vet att Il-76 länge utgjort ryggraden i det ryska/sovjetiska transportflyget och lastar drygt dubbelt så mycket som en Hercules. Försvarsmakten hyr t ex ofta in Il-76 från olika transportföretag för att frakta materiel till Utlandsstyrkan.

Varför använder man då tre st stora transportflygplan för att flyga hem drygt 20 personer från Kap Verde istället för ett vanligt passageraflygplan? En mycket bra och intressant fråga som det lär dröja innan det kommer något svar på om alls något.

Fortsätt också läsa Tobias Ljungvalls blogg om Arctic Sea.

Det lär aldrig bli några definitiva klarlägganden om Arctic Sea, däremot lär vi få dras med en rad olika konspirationsteorier.

6 kommentarer:

chefsingenjören sa...
23 augusti 2009 kl. 22:44  

Att det var något skumt i lasten är helt klart. Annars hade ryssarna aldrig visat sånt intresse.

Frågan är bara vad kaparna var ute efter?

Jag hoppas dock att händelsen fått så pass mycket internationell publicitet att Ryssland måste lämna ut detaljer om vilka kaparna är och vad som händer med dom.

Undrar också vad som fick Kap Verde att lämna ut kaparna? Ryssarna hade knappast någon juridisk rätt. Borde ha varit Malta eller Finland i så fall, eller möjligtvis Sverige eftersom "kapningen" skedde här. Misstänker dock att svenska staten inte vill ta i det här ärendet med tång...

Wiseman sa...
23 augusti 2009 kl. 23:16  

Namnen på kaparna hittar du i alla fall hos Tobias Ljungvall.

Anonym sa...
24 augusti 2009 kl. 11:38  

/konspiration/ Lasten består självklart av... miniubåtar. /konspiration/

;)

/Starvid

Morgonsur sa...
24 augusti 2009 kl. 12:49  

Man skall nog ta uppgiften om Il-76:orna med en 'nypa sylt'.

Andra uppgifter på nätet talar om att tre Il-76 flög ned, medan bara en vände hem, med kapare, besättning och allt.

Det finns också uppgifter om att två plan vände hem - en med kapare och en med besättning.

Det verkar omöjligt att få några som helst bekräftade uppgifter som går att dra några slutsatser av - vilket jag tyvärr fått erfara, då jag själv tidigare dragit väldigt rätt slutsatser av fullständigt fel information i samma ärende...

http://morgonsur.wordpress.com

morgonsur@hotmail.com

Löttingebloggen sa...
24 augusti 2009 kl. 16:40  

Jag fattar inte varför kaparna var kvar på fartyget och kunde övermannas av rysk militär utan strid. Hade de redan övermannats av besättningen? Hade de fått löften om någon sorts straffrihet. Man kan tänka sig att lasten var så viktig för de ryska myndigheterna att kaparna fick ett erbjudande de inte kunde tacka nej till. Sanningen lär väl krypa fram så småningom.

Anonym sa...
26 augusti 2009 kl. 20:17  

Sabla tur att båten var rysk. Hade den varit israelisk hade Wiseman legat risigt till efter att ha publicerat så lösa spekulationer utan några som helst konkreta bevis./Lasse

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade