Läsvärt om försvarsministern och Afghanistan

Expressen har idag en skildring av försvarsministerns tid på ämbetet och hur hans förtroendekapital successivt stärkts sedan tillträdandet. Det är en bild jag i stort sett delar och jag hyser stor respekt för honom och den arbetsinsats han lägger ner. Framförallt respekterar jag honom för hans engagemang för de svenska soldaterna. Jag anser att han har hanterat händelsen med de två i Afghanistan stupade officerarna på ett fullkomligt utmärkt sätt. Däremot delar jag inte alltid, t o m sällan, den av honom och moderaterna förda försvarspolitiken. Artikeln är i alla fall högst läsvärd.

Expressen genomförde idag också en chatt med soldater i Afghanistan, liksom Aftonbladet. Även om inte alla får sina frågor besvarade, kan det vara intressant att läsa hur soldaterna upplever situationen på plats.
Aftonbladets läsarhälsningar har nått fram till FS 18 och man kan också ta del av ett par av hälsningarna. Jag vet att hälsningar av det slaget betyder enormt mycket för soldaterna på plats.

Tidskriften Fokus redogör också för hur det gick till när Sverige fick för sig att skicka en militär insats till Afghanistan.

1 kommentarer:

Sumatra sa...
12 februari 2010 kl. 20:04  

Vad är det som gör att det känns som att Tolgfors poserar? Han gör det som det finns en kraftfull opinion för, inte minst här på bloggarna.

Vad gäller dina dubier avseende den förda försvarspolitiken, så delar jag helt din uppfattning.

På ett sätt har Peter Eriksson rätt i att ett nytt läge uppstått i Afghanistan sedan senaste riksdagsbeslutet. Varför går regeringen inte med på partiöverläggningar, som Eriksson önskar? Alliansen är inte mycket för parlamentarisk enighet när det gäller försvaret, vilket är både nytt och synd.

Ryckighet i dessa frågor gynnar inte verksamheten inom FM. Just i detta avseende är jag anhängare av konsensus. Sedan kan man ju alltid tycka vad man vill om Eriksson.

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade