Stöd till det civila samhället?

Infrastrukturminister Åsa Torstensson uttryckte ikväll i Aktuellt en upprörd önskan om att "Försvarsmakten" ska röja spår åt Banverket och SJ. Jag undrar just var de resurserna ska komma ifrån. Torstensson lever förmodligen kvar i det gamla försvarets dagar med horder av värnpliktiga som kunde kommenderas ut. Aldrig har så få värnpliktiga legat inne som nu. Hennes utspel tyder på en något bristande verklighetsuppfattning.

Inställda tåg p g a snö på spåren som man inte klarar att röja. Så går det när man chansar med sin beredskap och inte betalar försäkringen. Som tur är har vi inte hamnat i samma trångmål säkerhetspolitiskt. Det är också ett bra, men tragiskt exempel på hur det går när man slår sönder myndigheter i beställar- och leverantörfunktioner med interndebiteringar. Ingen tar det övergripande ansvaret. Av bl a den anledningen är jag något bekymrad över att Fortifikationsverket nu ska ta över ansvaret för de svenska camperna i utlandsinsatserna. Idag pungslår man Försvarsmakten på ca 2,4 mdr kr i lokalhyror (en och annan mindre hyresvärd ryms också i summan ska medges) och med en hyreshöjning på 450% över drygt tio år, finns det all anledning att vara skeptisk. Jag undrar hur det ser ut mellan SJ och Banverket?

SvD, 2, DN, 2, 3, Aftonbladet, 2, 3, 4,

65 kommentarer:

Anonym sa...
22 februari 2010 kl. 22:00  

I enlighet med regeringens senaste arbetsmarknadspolitiska satsning, benämnd LYFT, så torde FM i närtid ha erforerliga resurser för att stötta både SJ och Banverket.

FM ska tillhandahålla 2230 platser för lång- resp korttidsarbetslösa. På årsbasis räknar man med 3,5 arbetslösa per plats dvs ca 7800 personer.

Torde således finnas personal till att både stötta civila samhället och inventera förråden (gör man det senare kanske man kan hitta all ledningsutrustning man köpte till NBG08 och som man struntade i registrera i uppföljningssystemen. Vilket fått till följd att man inte hittar grejerna)

Unknown sa...
22 februari 2010 kl. 22:29  

Tack för en mycket bra och intressant blogg.

Du missade ett "få" i meningen om antalet värnpliktiga. Inte för att det spelar någon roll för de är snart borta ändå...

För mig är det helt obegripligt hur det kan vara så att fortifikationsverket är helt fristående från FM, och kan därmed gå med vinst(nu vet jag inte om så är fallet men skulle inte förvåna mig det minsta),istället för att vara en enhet inom FM utan internfakturering etc.

Samma skit kan man se inom den akademiska världen med Universiteten och Akademiska hus. Tror dock det fungerar något bättre där, men fortfarande inte smärtfritt.

Åter igen tack för en bra blogg Wiseman! Kämpa vidare!

Wiseman sa...
22 februari 2010 kl. 22:53  

Tack! Fixat.

Matte sa...
22 februari 2010 kl. 22:55  

Det känns ju bra när man samtidigt efter att passerat "suckarnas gång" på Stockholms Central upptäcker fem kontrollanter som verkar ha som enda uppgift att kolla så att ingen smiter in genom spärrarna mot perrongen till de inställda pendeltågen! Dom kanske skulle göra bättre nytta med att röja snö!

Anonym sa...
22 februari 2010 kl. 23:16  

http://hallandsposten.se/nyheter/halmstad/1.741840-lv6-hjalper-till-i-snorojningen

Det är tydligen Arméns tekniska stab i Stockholm som måste bestämma om Lv6 kan/får låna ut hela 200(!) stycken snöspadar till Halmstad kommun.

Smidig organisation..

//2.amfbat

Anonym sa...
22 februari 2010 kl. 23:16  

Järnvägens motsvarighet till FortV borde väl vara Jernhusen... Skillnaden är dock stor, då de senare förser många aktörer kring spåren med fastigheter. Vinstintressena i branschen är tydliga, både hos bolagen som driver trafik och de som underhåller spår och vagnar. Se t.ex:
http://sydsvenskan.se/ekonomi/article583815/Euromaint-varslar-91---hyrs-sedan-in.html
En förebild för FM i personalhanderingsfrågor?
/Ulla-Karin

Pontonjären sa...
22 februari 2010 kl. 23:24  

Ingenjörerna borde vara lämpliga att stödja samhället i situationer som denna.
Dock så har Eksjöborna förstört truppslaget med att kraftsamla på förmågor som är efterfrågade utomlands, alternativt ser bra ut i politiska spår.
De skulle ha satsat skattemedel på att behålla förmågan fältarbeten för rörlighet istället för den kulissverksamhet man bedriver i form av horder av studiebesök och lobbying.

Farboff, Boden

Anonym sa...
22 februari 2010 kl. 23:26  

Hur stor är risken att värnpliktiga skulle få jobba i närheten av några växlar. Det lär krävas en del omfattande säkerhetskurser för att få arbeta på en sådan plats. Det är ändå Sverige vi talar om här..

Jag tycker FM ska hjälpa samhället, men inte nu. Det är årtal av misskötsel av våra järnvägar som ligger bakom. Så nu får politikern stå till svars. Även fast förra regeringen har större ansvar i den här frågan. Annars kommer det aldrig bli någon skillnad.

De värnpliktiga ska passa på att få en förstklassig utbildning i vinterkrigsföring. För första gången på många år borde alla regementet kunna använda vita blixten. Istället för att stå och slå på växlar i Hallsberg.

Dock skulle det vara oerhört intressant och höra vad FM svarar infrastrukturminister.

//2.amfbat - med lite mer på hjärtat.

Anonym sa...
22 februari 2010 kl. 23:48  

Politiker som tappat verklighetsförankringen är inget nytt.
1995, den 17 november befann jag mig i västsverige. Det första snöfallet den vintern och därför givetvis "snökaos".
Ett kommunalråd och en kommmundirektör turas om att ösa galla över militären,försvaret och Bohusläns regemente, i synnerhet, i radion.
Deras växel svara inte!!
Nu när de ville ha ut beredskapsstyrkor, bandvagnar och elverk behagar man inte ens svara!

Det blir tyst en liten stund när reportern till slut får dem att lyssna på vad han har att säga.
Regementet lades ner 1992.

Sedan fortsätter de att skälla,nu på reportern som på något sätt hålls ansvarig för nedläggningen.
Innan inslaget bryts frågar det socialdemokratiska kommunalrådet upprört reportern vem som är ansvarig för denna idioti.
Ibland är den där "verkligheten" grym och kompromisslös.
Teaterdirektören.

Lew sa...
23 februari 2010 kl. 01:53  

I min idioti skrattade jag förra året åt britterna och deras oförmåga att röja snö. Iår får man sådeles äta upp sin fältmössa (god med ägg/majonnäs-röra kryddad med koriander och chilli).

Själv anser jag att det är RENT JÄVLA PINSAMT att vi som subarktiskt land inte klarar av att bibehålla infrastrukturen. Lösningen borde vara enkel: Skicka ut varenda Bv och tgb som landets försvar har i rullorna, låt pliktiga med ebelwerfer frosta av växlar och se till att skiten blir gjord. Räkningen för detta kan sedan med fördel skickas till SJ, SL och Vägverket.

Kanske är en framtidsrörelse? Att under namnet "Som det var förr AB" tillhandahålla tjänster som krävs under extremt väder.


"SJs X2000 från Enköping till Stockholm ersätts idag av Bv206 från Ledningsregementet. För vidare transport från Stockholm C ersätts pendeltåg av TGB20 och hästdroska från Livgardet."


Men det är klart, både infrastruktur och försvar kostar pengar. Mycket lättare att då gräva en grop och där stoppa ner huvudet.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 06:10  

JAg tror inte FM har något att bidra med - den strategiska reserven är ju insatt i AFG...

Joe_Powers sa...
23 februari 2010 kl. 06:32  

En starkt bidragande orsak till varför saker verkar barka direkt åt helvete när extremerna intärffar är att Sveriges befolkning är så van att allting funkar hela tiden (förutom SJ då ;) ).

När extremerna inträffar så är man helt enkelt inte rustad för det (varken utrustning eller mentalt) och verkligheten blir plötsligt en "kamp på liv och död". Men inte för att det snöar och blåser 15 sekundmeter, utan för att man inte längre är beredd.

Complacency Kills - Självbelåtenhet Dödar.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 06:38  

@ Pontonjären!
Ingenjörkompanierna i Boden blir sannolikt omgrupperade till Eksjö inom ett par år. Beslutsunderlag är framtaget och utfallet får vi vänta på och därefter agera utifrån. Jag kommer inte försöka redogöra för underlaget här eftersom det är alltför omfattande. Som alltid när obekväma beslut skall fattas så kommer vissa vara missnöjda med resultatet. Vilka det blir återstår att se.


Du tar tillfället i akt att försöka plocka "politiska" poäng med grundlösa påstående. Jag kommer inte ta tillfället att göra detsamma mot dig.

/En annan ingenjör

halldin sa...
23 februari 2010 kl. 07:29  

Varför ta försvarsmakten och inte säsongsanställa en massa folk? Om nu tanken är att skyffla snö med spade o spätt spelar de ingen roll om de är svensson svensson eller fänrik ståhl, både bryter mot lagen så fort de beträder spårområdet, då de saknar behörig utbildning.

Cornucopia? sa...
23 februari 2010 kl. 07:38  

Akademiska Hus är inte mycket bättre än FortV.

Ganska nybyggda specialbyggen för t ex Chalmers och Göteborgs Universtitet står outhyrda, eftersom AH insisterar på att hyrorna skall vara marknadsmässiga. Tack för kaffet, sade Stiftelsen Chalmers och lämnade t ex Matematiskt Centrum, och byggde istället eget på egen mark.

Så där står huset med föreläsningssalar, datorhallar och hundratals rum tomt sedan många år. Ett specialbygge, byggt specifikt för den Matematiska sektionen vid Göteborgs Universitet och Chalmers.

Listan kan göras länge, t ex den gröna Kopparbunken, som också skulle betinga ett marknadsmässigt pris. Finns ju många som vill hyra ett högspänningslabb mitt inne i Göteborg...

Plutch sa...
23 februari 2010 kl. 07:39  

Banverket kan frosta av sin egen skit och skotta snö bäst själva. Förr när vi bara fantiserade om invasionskriget så hade vi råd att låta de värnpliktiga skotta snö. Nu när du och dina kamrater snart kan vara i strid i Afghanistan, då är det lite mer angeläget att inte slösa bort utbildningstid på trams.

Malin Lindquist sa...
23 februari 2010 kl. 09:10  

Jag häpnades också av inslaget i Aktuellt. Samma person har varit med att plocka bort värnpliktiga med bla argumenten att värnplikt är slaveriarbete och inte värdigt ett modernt samhälle. Nu vill hon just det, kalla in värnpliktiga för slavarbete för att fixa problem som hennes egen regering orsakat genom att ha försummat järnvägsnätet. Dessutom är detta ingen kris att tala om. Vänta bara när den verkliga krisen inträffar. Dessvärre har inställningen varit att kriser tillhör det förgångna. Beredskap är något hemskt fult bland generaler(General = politisk korrekt officer men kursnolla på KS) och politiker. Officerare som menar att kriser faktiskt kan inträffa i Sverige blir kallade för invasionsförsvarssystemskramare, domedagsprofeter, beredskapsromantiker, mm och gör omedelbart halt i karriären. Kriser inträffar bara långt från Sverige och därför satsar vi allt på leksaken NBG och skriver miljardkontrakt för dess luft transport dit. FM materiel anpassas till allt från öken till djungel krig men blir bara halvbra på nordisk terräng och förhållanden. Asea Lok och växlar har fungerat väl förut när SJ var SJ men jag befarar att det köpts billigt marknadsmässigt skräp utomlands of-the-shelf som det nu heter även inom FM. Värnplikten är en utbildning för at utveckla ungdomen samt att försvara nationen under verkliga krissituationer. Hon och ungdomsförbunden har beslutat att allt ska bort och vara frivilligt i försvaret, så nu är det dags för henna att plocka fram sina frivilliga. Börja leta frivilliga i alliansens ungdomsförbund som skrikigt sig hesa alla dessa år mot det förnedrande slaveriet i värnpliktssystemet.

Lindquist sa...
23 februari 2010 kl. 09:13  

Jag häpnades också av inslaget i Aktuellt. Samma person har varit med att plocka bort värnpliktiga med bla argumenten att värnplikt är slaveriarbete och inte värdigt ett modernt samhälle. Nu vill hon just det, kalla in värnpliktiga för slavarbete för att fixa problem som hennes egen regering orsakat genom att ha försummat järnvägsnätet. Dessutom är detta ingen kris att tala om. Vänta bara när den verkliga krisen inträffar. Dessvärre har inställningen varit att kriser tillhör det förgångna. Beredskap är något hemskt fult bland generaler(General = politisk korrekt officer men kursnolla på KS) och politiker. Officerare som menar att kriser faktiskt kan inträffa i Sverige blir kallade för invasionsförsvarssystemskramare, domedagsprofeter, beredskapsromantiker, mm och gör omedelbart halt i karriären. Kriser inträffar bara långt från Sverige och därför satsar vi allt på leksaken NBG och skriver miljardkontrakt för dess luft transport dit. FM materiel anpassas till allt från öken till djungel krig men blir bara halvbra på nordisk terräng och förhållanden. Asea Lok och växlar har fungerat väl förut när SJ var SJ men jag befarar att det köpts billigt marknadsmässigt skräp utomlands of-the-shelf som det nu heter även inom FM. Värnplikten är en utbildning för at utveckla ungdomen samt att försvara nationen under verkliga krissituationer. Hon och ungdomsförbunden har beslutat att allt ska bort och vara frivilligt i försvaret, så nu är det dags för henna att plocka fram sina frivilliga. Börja leta frivilliga i alliansens ungdomsförbund som skrikigt sig hesa alla dessa år mot det förnedrande slaveriet i värnpliktssystemet.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 09:52  

Tack för att du tar upp detta!
Hoppas det sätter tankar på spel.
Jag följer din blogg och tycker du bidrar till bra dialoger samt poängterar vikten på diverse olika saker bra!

Mvh Svensk

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 10:42  

Wilhelm

Du skrev att den kanske är bättre i den akademiska världen med hyresvärden Akademiska hus. Inte alls! De sätter höga hyror i sin monopolsituation och sedan ger cheferna sig bonus med hänvisning till god vinst.

För att göra jobbet roligare så bedriver de sedan nya byggprojekt, med den del av vinsten de lyckas behålla, samtidigt som det inte kommer att finnas pengar till forskning i de nya lokaler, där hyran dessutom blir ännu högre.

Gunnar

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 10:49  

"Inte märkligt att inte spåren hinner snöröjas... Det finns ju varken folk eller fordon för detta. Har själv jobbat 23 år inom banverket o allt har ju fokuserats på byråkrati´n och interndebitering, alla ska sitta o kalkylera o dokumentera, skicka fakturor till varandra. Fordon har dragits in/skrotats.Nya entreprenörer som drar ner anbud ger mindre arbetare i spåret och sämre/mindre antal fördon. Olycklig spiral men har hållt på i ca 15 år, men detta oväder kanske ger ökade anslag. Tyvärr gör detta att de få som är i spåret får jobba längre arbetspass och ofta ensamma. det syns i olycksstatistiken. Pengarna är ledstjärnan"

ALLT var bättre förr...
...och ju förr desto bättre.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 11:34  

Ja, när det insatta insatsförsvaret redan är insatt blir det ju lite svårt att hantera något så oförutsett som snö.

Att man kan svänga sig med självmotsägande uttryck som 'Det insatta insatsförsvaret' och klara sig undan politiskt får mig faktiskt att dra inte så lite på munnen.

Kanske man i samma anda skulle gå upp till kommunledningen och försöka lansera 'Den redan upptagna räddningstjänsten'.

Polisen och vården har ju å andra sidan redan kommit långt i arbetet med att uppnå den här nya trenden att 'finnas men inte märkas'...

/Morgonsur

http://morgonsur.wordpress.com

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 13:17  

Jag håller med övriga om att resurserna i FM idag är knappa, för att inte säga obefintliga, för att lösa det som Torstensson vill. Frågan man bör ställa sig är nog istället varför regeringen kommer på det här behovet nu? Mig veterligen har vi haft snö i mer än 6 veckor nu... Men det kanske inte kom till Stockholm förrän förra veckan så att hon märkte det! Nu kan vi bara avvakta med kraft tills hjulen börjar bli dåliga på tågen (som de alltid blir efter ett tag i kyla...)

Borneo sa...
23 februari 2010 kl. 14:48  

Att stötta det civila samhället i kris är en uppgift för FM, det är nog de flesta överens om. Insnöade lantbruk, förnödenhetsförsörjning och akuta sjukdomstransporter är väl det man närmast då tänker på. Att FM däremot ska hjälpa banverket med att skotta snö för att tågen ska gå är väl ungefär som om FM snöslungor skulle ombasera till Skavsta så att Ryan Air ska kunna starta.
Skavsta flygplats skottar själva. Det bör banverket göra också.
Uttrycket kris bör användas när det är kris, inte för att slippa ifrån ansvar.

jan-olov sa...
23 februari 2010 kl. 15:45  

Vi har faktiskt hemvärnet/nationella skyddstyrkorna på 48 h berdskapå i normaläget. I praktiken betydligt lägre vid enkla uppgifter som snöskottning.
Varför glömmer man bort det faktum att drygt hälften av försvarsmaktens org är hv/NS.
En av vår uppgifter är just Stöd till civila samhället.
Använd den resursen då
Hur svårt kan det vara på en skala?!

Svagt faktiskt av försvarsmakten att inte vara mer proaktiv här.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 15:49  

Är det inte så att detta skulle räknas som grå arbetskraft?

Eller varför inte korttidsanställa, de förmodligen väldigt många arbetslösa, som drar fötterna efter sig i snön?

ylven sa...
23 februari 2010 kl. 16:25  

Hmm, nu verkar det som att de värnpliktiga ska få skotta för SJ i alla fall: Värnpliktiga ska skotta åt SJ

Jonas sa...
23 februari 2010 kl. 16:28  

Dom har lyckats hitta 300 iaf.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/banverket-tar-hjalp-av-forsvaret_4317901.svd

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 16:37  

Värnpliktiga kan endast sättas in sådana uppgifter under förutsättning att de gör det frivilligt. Det finns inget stöd i lagen! Tack Wiseman för en bra Blogg! /Vitablixten

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 17:07  

Om det är förordningen om FM:s stöd till civil verksamhet som man tänker luta sig på så är det inte aktuellt med beväringar. Detta då den som genomför GU endast måste delta i sådan stödverksamhet som "ger eller vidmakthåller och utvecklar sådana kunskaper och färdigheter som krigsuppgiften kräver". Hacka is från tågväxlar kan nog inte baxas in där.

Hur som haver, det som står till buds är att FM tillfälligt anställer Hv-soldater (några andra i någon större omfattning kan nog inte avvaras) och därefter skickar fakturan till Banverket.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 17:38  

Begåvningsreserven i riksdagen kan väl ha ett fyspass på arbetstid.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 18:46  

Hur var det nu med att värnpliktiga är under utbildning och egentligen inte får användas innan dom har utbildats färdigt?

Iofs kanske försvaret tar 300 officerare till hjälp?
Fast det nämdes oxå att Hemvärnet kontaktas...

Det är inte så svårt att gissa vilken organisation som klarar av att på några timmar ställa upp med personal som inte bor allt för långt borta.

Att hemvärnet knappt kommer finnas över hela sverige oroar ingen.
Eller att ledtiderna på besluten tar flera dygn innan Försvarsmakten får en korrekt fråga det är det ingen som bryr sig om.
Och var håller MSB hus i denna härva?
Att tillhandahålla en webplats (krisinformation.se) och sedan skriva detta...

När det inträffar en kris i samhället ska MSB kunna bistå med stödresurser och stödja samordningen av de ansvariga aktörernas åtgärder och information. MSB tar däremot inte över någon annans ansvar.

Jag skulle inte bli det minsta förvånad om dom dessutom kräver att drabbade parter måste kontakta msb för att få hjälp, och det skall ske skriftligt på kontorstid..

Hur länge till ska vi tillåta ekonomer att köra samhällsviktiga resurser med den billigaste "trafikförsäkringen"?

/Tinhead

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 18:50  

Hemvärnet får fixa detta också

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 18:55  

Det verkar, i alla fall till en del, hamna på Hemvärnets bord.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=415046&context=73665

/Christopher

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 19:05  

Strategisk reserv? FM lek med stora ord - Är en reserv som i bästa fall kan ge tillfällig lokal stridtaktisk betydelse :)

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 19:33  

Saxat ur FortV årsfakta 2008

Målen för Fortifikationsverkets olika verksamhetsgrenar
formuleras både i mer kvalitativa
termer och i konkreta mätbara mål. Nyckelord i
målbeskrivningen är
- bibehållet eller om möjligt ökat värde på
fastigheterna,
- fastigheternas långsiktiga användning får
inte riskeras,
- god resurshushållning och hög ekonomisk
effektivitet,
- verket skall lämna en avkastning på genomsnittligt
myndighetskapital på 5,6%,
- anpassning till av statsmakterna beslutade
förändringar rörande försvaret,
- hänsyn till miljö- och kulturvärden
- serviceinriktad hyresvärd.

Observera kravet på avkastning - snyggt, FM bidrar med sina hyror till FortV avkastning som sedan delvis ska gå tillbaka till Statskassan... suck...

/Aviatören

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 19:40  

Frivilligförsvaret är här. Hörde just att 200 frivilliga värnpliktiga skall sättas in och göra banverkets arbete.

Jag tror att det är en kommunal komplott. Genom att ställa in tåg och tunnelbanor tvingas folk ta bilen och därmed erlägga trängselavgifter.

Finns det inga frivilliga arbetslösa att sätta in, så att soldaterna kan öva den korta tid de ligger inne? Knacka is är ju inte särskilt kvalificerat arbete.

Men är man arbetslös, så räknas ju anvisat arbete som förnedrande i Sverige.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 20:01  

OM soldater och befäl ska ut och röja snö i järnvägsnätet hoppas jag verkligen att arbetsmiljöansvaret reds ut så att det inte sker en dödsolycka där en vpl hamnar framför ett tåg. Det får bara inte ske!
Jag antar att det krävs någon typ av säkerhetsutbildning innan någon får beträda spårområdet.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 20:30  

I rollen som Leni Björklunds torped inför, under och efter implementeringen av FB 04 ordnade "Galne Gunnar" så att försvarsmakten slapp oket av att kunna leverera någon som helst reell förmåga.

Nu har han, i rollen som tillförordnad vd för Storstockholms lokaltrafik, ordnat så vi slipper åka tunnelbana ovan jord.

Grattis - eller?

/Iceman

Rilleman sa...
23 februari 2010 kl. 20:53  

Hej,

Tack för en oftast mycket läsvärd och initierad tolkning av vad som sker i landet och inom FM. Jag bifogar min egen syn på saken angående det här med FM som snöskottare.

http://rilleman.blogspot.com/2010/02/how-do-you-like-snow-i-dig-it.html

/Rilleman

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 20:58  

En lektion i ett otal varianter av "passing the buck".

Sverige är ett land med en statsförvaltning. Att man har lyckats splittra upp statsstyrda verksamheter som försvaret och järnvägsnätet i små fraktioner som grälar inbördes om vems ansvar olika problem är visar ändå att något gått allvarligt snett.

Vi tycks ha institutionaliserat vår rädsla för ansvar i ett sådant virrvarr att alla alltid kan skylla på någon annan.

Ingen är ansvarig och inget blir gjort.

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 21:16  

Det här kommer att lösas på traditionellt svenskt vis. Först tillsätts en kommision före valet att utreda saken, sedan efter valet ersätts denna kommission utav en ny och efter flere år presenterars en rapport och för att undvika behovet utav en eventuellt ny utredning grundas ett nytt statligt verk enbart för att övervaka snöröjningen och antal skyfflar :D

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 21:52  

Klart man ska ställa upp för det civila. Det är ju det civila man ska skydda och värna.

Militären har i alla tider ryckt in vid katastrofer och ordnat upp läget när räddningsjänst och andra ej räckt till. Se bara på alla översvämmningar som varit tidigare år. Estonia. Vilka röck ut där? Skogsbränder?

Självklart ska försvaret ut!

Tack för det försvaret!

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 22:42  

"Värnpliktiga"?

"Vi" har ju nyss beslutat att vi inte ska ha några sådana..!

Sent ska syndarna vakna..

Wiggo sa...
23 februari 2010 kl. 22:45  

Personligen tycker jag att dom plocka upp luren och ringa några bemanningsföretag, fast då får dom pröjsa för det...

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 22:54  

"Enligt försvarsminister Sten Tolgfors borde det inte vara något problem att få de värnpliktiga att greppa snöskyffeln. "

Skrämmande att man först avskaffar de tjänster inom FM där värnpliktiga utförde 'grått' arbete för att sedan införa dem. Nej låt SJ punga ut med pengar och hyra in kommersiella entrepenörer istället. Vad är det för fel att någon ska ta betlat för sina (snöröjnings)tjänster? Det är ju detta som den blå-röda röran har jobbat mot i flera år när de avvecklat alla delar av FM som faktiskt kunnat tillhanda hålla någon form av civiltförsvar/räddningtjänst/handräckning. Måtte de styrande vakna innan skutan sjunkit helt.
/Inte bitter

Anonym sa...
23 februari 2010 kl. 23:30  

-Det snöar
-Tågen kommer inte fram

Tågtrafiken är en viktig samhällsresurs, därmed är det ett problem för staten. Bara Lös det!
Vad spelar det för roll om det är gråarbetskraft eller inte?

Om problemen inte går att lösa pga av diverse lagar? Ändra dem eller ignorera dem.

//Filip

Pontonjären sa...
23 februari 2010 kl. 23:48  

@ en annan ingenjör

Nej, det är helt rätt du gör inga politiska poäng. Du klarar ut att det enda farbförband som kommer finnas kvar är Eksjö.
Det arbetet har Eksjö bedrivit sedan 1996.
2000 stack man kniven i ryggen på Boden genom att inte tilldela vpl för mer än ett komp. Det fanns inget beslut att reducera från kår till komp, men så blev det.

Nästa steg Eksjö har är en "hostile take over" av ALL farbförmåga oavsett försvarsgren.
Certifierade "utbildare" från Eksjö åker runt likt predikanter från livets ord och mässar.
Flertalet av dessa sk utbildningar hade personal inom eget förband kunna göra bättre.
Eksjö släpper inte in någon i farbreviret. Tänk om man måste lämna Småländska höglandet.
Hoppas garntänket faller väl ut, så man flyttar ING 2 till Skövde.
Det bästa vore Kungsängen, nära till US. EOD är den enda förmåga som finns kvar.

2100 24 feb till 0600 25 feb ska 50man skotta bangården Nässjö.

Varför skulle man behöva 1 dygn på sig för att ta sig 2 mil till Nässjö för att påbörja arbetet.
Den enda anledningen är väl att vpl måste genomgå grunder och hantering samt säkerhetsutb på snöskyffel. Teori och praktik. Utbildaren är säkert certifierad på snöspade,civil och militär.

För övrigt kan Banverket köpa tjänsten. Typiskt ING2 att "tvinga" ut vpl som grå arbetskraft!

Ni kommer att få eran jävla pyrrhusseger, det är bara fråga om tid!

Ni har aldrig och kommer aldrig att bli vinterkrigare!

Pontonjären

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 00:05  

Min korta poäng varför inte FM ska användas till snöröjningen är följande:

När FM ska stödja samhället ska de lösa uppgifter som ingen annan klarar.

Det innebär INTE att bidra med 300 personer som skottar snö. I min mening har våran infrastrukturminister gjort en ordentlig pudel när hon gick ut med att skicka en förfrågan till FM.

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 07:45  

Hur går det nästa vinter då? När vi inte längre har några värnpliktiga.. Skall förbanden bekosta 200 soldaters övertid "inom ram" eller kommer vi att fakturera SJ/Banverket??? det kanske räknas som I-dygn?

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 09:38  

Anställd:

inom en snar framtid kommer FM att gå ifrån plikten till att ha anställda och kontrakterade soldater.
hur kommer FM att kunna ge stöd till Samhället kommer man nyttja beordrad övertid eller ha folk på jour 2 ?

Nästa vinter kommer det inte finnas värnpliktiga hur kommer man lösa detta ?

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 13:36  

Jag hoppas att GD för FM kontaktar GD (el motsv) för SJ och överlämnar en faktura för FM kostnader i samband med denna snöskottning. Undrar hur regeringen hade yttrat sig om SJ nu hade varit privatiserat?

Henrik sa...
24 februari 2010 kl. 13:40  

Jag tyckte det var ganska intressant när man först sa att "det finns 1600 personer som kan sättas in", sen var det "300 personer" som blev till "200 personer" och nu senast är det bara 50 personer som skottar snö.. Frågan är, vilket jag misstänker, att man inte hade möjlighet att sätta in mer?

Henrik sa...
24 februari 2010 kl. 15:17  

@ Wiseman: Får jag fråga varför FortV ska styra utomlands? Det blir ju svårt att ta marknadsmässiga hyror i Afghanistan...

Wiseman sa...
24 februari 2010 kl. 17:05  

Borneo: Jag kan bara instämma i liknelsen.

19.05: Jag har också förvånats över att den "strategiska reserven" är ett förband med närmast stridsteknisk storlek.

Henrik: Det ska du inte fråga mig om.

Wiseman sa...
24 februari 2010 kl. 17:09  

Det kan också vara läge att ta det lite lugnt med pajkastningen mellan Boden och Eksjö. Som vanligt verkar man fokusera energin mot varandra istället för att enas mot en yttre meningsmotståndare.

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 17:09  

Det är väl utmärkt att ta marknadsmässiga hyror i just Affe, vad kostar ett hus att hyra där? Kan inte vara speciellt mycket, för det är väl landets marknad som skall gälla, eller....
Jocke

Snögubben sa...
24 februari 2010 kl. 20:09  

Sluta gnäll nu era latmaskar ! Ut och skotta med er. Jag vill ha nån slags valuta för de 40 miljarder som försvaret årligen leker upp av skattemedlen.

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 21:44  

@ snögubben

Lugn bara - till helgen blir det töväder. Då skall vi "leka" snöbollskrig i bataljons ram...

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 22:57  

Man fick ut 300 enligt SVD. 349 i riksdagen----Ut och skotta.

Marknadsmässiga hyror. Skulle inte förvåna mig om man betalar lika mycket per m2 för lokaler i Eksjö som Lidingövägen.

Anonym sa...
24 februari 2010 kl. 23:48  

Jag skulle gärna skotta snö med mina hvsoldater. Men, med tanke på att vår utbildningsgrupp hotar oss med åtal för olaga kårverksamhet om vi ens ägnar oss åt teoriutbildning kvällstid utöver den "Hv-KFÖ" en gång per år som högre chefer tycker är tillräcklig verksamhet, så måste vi nog låta bli.

Samma resonemang tvingar hemmaregementet att korttidsanställa oss varje gång de behöver hjälp med något, eftersom någon tydligen gjort tolkningen att vi bara är soldater och tillhör FM under fyra(!) dagar per år.

Fram till slutet av 90-talet var vi soldater året om, dygnet om, med 2 timmars beredskap...

Lindquist' sa...
25 februari 2010 kl. 02:27  

Snögubben ... ett bättre alternativ är att använda latmaskarna på våra flumhögskolor till snöskottning. Högskolorna kostar betydligt mer för staten än FM trots att de flesta inte är till någon nytta alls.

F d Officer (men alltid glad snöskottare) sa...
25 februari 2010 kl. 14:10  

Wiseman, det finns inget civilt samhälle. Det finns bara ett samhälle. Åtminstone i Sverige. Exempelvis USA och Nordkorea har ett militärt samhälle med egna lagar. Men inte Sverige.

Stöd till samhället heter det.

Många militärer säger stöd till det civila samhället. Det är tokigt!

/F d Officer (och glad snöskottare)

Anonym sa...
25 februari 2010 kl. 14:32  

Eftersom det alltid verkar bli problem när något utöver det vanliga inträffar vill jag redan nu flagga för att den här snön kommer att smälta. Det brukar innebära att den återgår till sin ursprungliga form d.v.s. vatten.
Mycket snö = mycket vatten.

Varning alltså för höga vattenflöden.

Det kanske bör förberedas ordrar för utlåning av stövlar, flytvästar, pumpar, sandsäckar m.m.
Läser någon ansvarig detta kan man kanske utarbeta en plan den här gången. Banverket saknade visst en sådan för dåligt väder.
Fast har man ingen plan eller beredskap så slipper man förbereda,öva, ta fram materiel och ha bemanning. Då kostar det heller inget.
Hmm känns inte detta igen på något vis?
Teaterdirektören.

Anonym sa...
25 februari 2010 kl. 16:51  

Allt var inte bättre förr-men det är sämre nu!

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade