På aftonbladet.se, kan man idag läsa om att SVT ska sända en dokumentär om Wilhelm Gustloffs öde. Wilhelm Gustloff liksom flera andra tyska passagerarfartyg torpederades av ryska ubåtar under VK 2 absoluta slutskede. Fartygen var överfulla av flyktingar och sårade från Baltikum och hade minimalt militärt värde.
På aftonbladets lista över stora fartygskatastrofer i Östersjön nämns också Cap Arcona, ett annat tyskt passagerarfartyg som sänktes bara dagar innan kriget tog slut i Europa. Cap Arcona var lastat med drygt 6000 f d koncentrationslägerfångar och sänktes av brittiska attackflygplan. Då fartyget börjat sjunka och människorna överge det, varvid stora mängder koncentrationslägerfångar låg i vattnet, blev de skeppsbrutna (helt mot Génèvekonventionen) utsatta för upprepade akan-anfall. Även två andra tyska fartyg med f d koncentrationslägerfångar sänktes i samma veva.
Nu handlade ju naturligtvis Aftonbladets artikel om dokumentärfilmen, men man kan ju ändå inte undgå att tycka att det finns ett visst nyhetsvärde i Cap Arcona eftersom ytterst få idag levande svenskar känner till detta.
En annan skamfläck för de allierade och som är i det närmaste totalt okänt för svensken i gemen eftersom det är segraren som skriver historien, är de västallierades behandling av tyska krigsfångar efter kriget. Inte för att Sovjet var bättre, där man behöll tyska krigsfångar som slavarbetare fram till 1955. På order av Eisenhower klassades de tyska soldaterna som "disarmed enemy forces, defs" istället för "prisoners of war". Därigenom ansåg man sig kunna frånggå Génèvekonventionen för de tyska soldaterna, varvid man ej behövde sörja för deras fysiska status och de kunde användas som slavarbetskraft. DEF placerades i koncentrationsläger längs Rhen, utan medicinsk hjälp, utan tak över huvud och med dagsransoner på 500 kcal (normalt dagsbehov för en vuxen man är ca 2500 kcal). Författaren Ernst Brunners far var en av dessa def och Brunner har berättat om faderns upplevelser i ett franskt läger för def i boken Vallmobadet (Bonniers, 1999). 1946 återfick dock de överlevande tyskarna sin krigsfångestatus.
60 år senare går historien igen, men den här gången använder man sig av benämningen "unlawful combattants" istället och kriget är ett annat.
Visst nyhetsvärde borde väl finns även i detta?
En googling på "disarmed enemy forces" liksom "cap arcona" ger en del intressanta länkar
Radio Tuff om def och unlawful combattants
Ve de besegrade - Om Östersjöns stora katastrofer
Edit: 31/12 Ändrade tillbaka till att Cap Arcona liksom de övriga var lastade med "f d" koncentrationslägerfångar. För källa - Se "Ve de besegrade"
Segraren skriver historien
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Om / About Wiseman's Wisdoms
Inför Försvarsbeslutet 15
Valguide 2014
Etiketter
- Absurditeter (197)
- Admin (57)
- Afghanistan (215)
- Afrika (4)
- Algeriet (1)
- Almedalen13 (6)
- Almedalen14 (5)
- Almedalen15 (1)
- Amfibiekåren (2)
- Archer (1)
- Armén (33)
- Artilleriet (6)
- Attackvapen (3)
- Bahrain (1)
- Balkan (2)
- Baltikum (27)
- Barents (29)
- Basförband (23)
- Bistånd (2)
- Brasilien (4)
- Brott och straff (20)
- Centern (22)
- CFE (5)
- Civilförsvar (1)
- Civilt försvar (4)
- Colombia (2)
- Cyberkrigföring (11)
- Danmark (12)
- Det militära skolsystemet (6)
- Doktrin (1)
- Ekonomi (8)
- Energi (4)
- English (1)
- Estland (3)
- EU (27)
- Fack (1)
- FB 00 (8)
- FB 04 (10)
- FB 15 (37)
- FB 20 (22)
- FB 96 (2)
- FB15 (18)
- Feministiskt Initiativ (5)
- FHS (6)
- Finland (33)
- Flottan (4)
- Flygsäkerhet (1)
- Flygvapnet (196)
- FMLOG (1)
- FMV (24)
- FN (15)
- FOI (5)
- Folk och Försvar (45)
- Folkpartiet (31)
- Folkrätt (2)
- Forskning (1)
- FortV (5)
- FoT (1)
- FRA (2)
- FRA-lagen (8)
- Frankrike (7)
- Frimureri (1)
- FSV (7)
- FXM (1)
- Försvaret (1258)
- Försvars- och säkerhetspolitiskt upprop (1)
- Försvarsberedningen (78)
- Försvarsindustrin (15)
- Försvarsvilja (2)
- Gasledning (22)
- Gaza (2)
- Georgien (28)
- Gotland (17)
- Granatkastare (1)
- Grekland (1)
- Gripen (152)
- Gråzonen (1)
- Grönland (1)
- Gästinlägg (170)
- Haiti (1)
- Helikopter (61)
- Hemvärnet (6)
- HNS (2)
- HRC (4)
- Humor (20)
- Hundar (3)
- Hybridkrigföring (2)
- Incidentberedskap (39)
- Indien (5)
- Informationskrigföring (11)
- Informationstjänst (26)
- Ingenjörtrupperna (1)
- Inriktningspropositionen 2009 (40)
- Int arbetsskyldighet (20)
- IO 11 (5)
- IO 2014 (75)
- Irak (16)
- Iran (3)
- IS (3)
- Island (5)
- Israel (4)
- IT (4)
- Japa (1)
- Japan (1)
- Julkalender 2014 (25)
- Julkalender 2019 (25)
- Kanada (2)
- Kina (8)
- Klustervapen (12)
- Kommunism (6)
- Kongo (1)
- Konsulter (1)
- Korea (1)
- Kosovo (3)
- Krigets lagar (1)
- Krigsvetenskap (2)
- Krisberedskap (10)
- Kristdemokraterna (31)
- Kultur (1)
- Kungahuset (6)
- Kustartilleriet (2)
- Kustbevakningen (3)
- Kärnkraft (3)
- Ledarskap (74)
- Ledningssystem (61)
- LFS 2025 (4)
- LFU (17)
- Liberalerna (2)
- Libyen (49)
- Livsmedelsförsörjning (2)
- Logistik (12)
- Loyal Arrow (4)
- Luftvärnet (41)
- Magnus Betnér (2)
- Mali (2)
- Marinen (62)
- Mat (1)
- Materielprocessen (2)
- Materielutredningen (1)
- Medierapportering (72)
- MH17 (1)
- Militärteori (2)
- Miljö (16)
- Miljöpartiet (41)
- Moderaterna (83)
- MSB (9)
- Muhammedbilder (5)
- Narkotika (1)
- NATO (108)
- NATO-debatt (3)
- Nazism (2)
- NBG (28)
- Nederländerna (3)
- Neutralitet (1)
- Nordkorea (3)
- Nordstream (1)
- Norge (62)
- Officersförbundet (14)
- Ofog (13)
- OMLT (1)
- Omstrukturering 2012 (3)
- OPS (6)
- OPSEC (41)
- Org 13 (15)
- Org 18 (9)
- Org Ny (1)
- OSSE (3)
- Pakistan (2)
- Palme (1)
- Peak Oil (8)
- Pensioner (3)
- Personalförsörjningen (140)
- Personaltjänst (36)
- Perspektivstudie (1)
- PH (1)
- Piratpartiet (3)
- Polen (4)
- Polisen (18)
- Politikerskola (1)
- PR (1)
- PRIO (25)
- Privatisering (2)
- Putin (17)
- Pv-robot (2)
- Påverkansoperationer (1)
- R2P (2)
- Regeringen (408)
- Rekrytering (5)
- Reservofficerare (1)
- Robotförsvar (5)
- Ryssland (176)
- Rädda Försvaret (6)
- Rödeby (2)
- Saab (4)
- Saudi (4)
- Schweiz (4)
- SEP (1)
- SHK (2)
- SIDA (7)
- Sigint (3)
- SJ (1)
- Sjukvården (2)
- Sjöfartsverket (4)
- Skatt (4)
- Skogsbrand (2)
- Skola (1)
- Skolflyg (1)
- Slovakien (2)
- Socialdemokraterna (108)
- Solidaritetsförklaringen (31)
- Somalia (12)
- Sovjet (9)
- Statsapparaten (31)
- Statsflyget (4)
- Storbritannien (5)
- Stridsvagnar (7)
- Stödutredningen (2)
- Sudan (5)
- Svenska Freds (3)
- Sverigedemokraterna (18)
- SVS (43)
- Sydafrika (3)
- Syrien (22)
- Säkerhetsarbete (15)
- Säkerhetsföretagen (1)
- SÄPO (1)
- Tchad (8)
- Teknisk tjänst (1)
- Terrorism (11)
- Thailand (4)
- Tjeckien (3)
- Tolkarna (4)
- Totalförsvaret (7)
- Trafik (14)
- Transportflyg (9)
- Tröskeleffekt (6)
- Turkiet (3)
- Tyskland (8)
- UAV (10)
- Ubåtsfrågan (10)
- ubåtsjakt (17)
- Ubåtsvapnet (6)
- ub��tsjakt (1)
- Ukraina (28)
- Underrättelsetjänst (2)
- Ungern (2)
- USA (22)
- Val 2010 (46)
- Val 2014 (14)
- Val 2018 (1)
- Valet 2018 (3)
- Valguide 2014 (11)
- Vapenexport (3)
- Veteranfrågan (35)
- Viggen (1)
- Visby (6)
- Vitryssland (1)
- VK 2 (7)
- Våldsbejakande extremism (1)
- Vården (2)
- Vänstern (55)
- Vänsterpartiet (13)
- Värdlandsstöd (6)
- Värnplikt (61)
- Warzawapakten (1)
- Wikileaks (5)
- Yttrandefrihet (4)
- Zimbabwe (4)
- Åland (1)
- Ö/S (2)
- ÖRA (61)
- Övrigt (29)
Arkiv
-
▼
2007
(65)
-
▼
december
(16)
- Segraren skriver historien
- Det finns hopp för ungdomen
- Support our troops
- Vänstern och yttrandefriheten
- Ska Sverige delta på talibanernas sida?
- JSF och Gripen kvar
- Nu vill Försvaret också avskaffa värnplikten
- Tredje inlägget om gasledningen
- Sverige är fantastiskt!
- Symboler och symbolik
- En liten film
- Soldat avled under skjutövning
- 50 år för sent
- Väntad seger och oväntad förlust
- Bistert 08
- Dagens lästips
-
▼
december
(16)
Senaste kommentarerna
Bloggar jag följer
-
-
-
-
-
Donald Trump är nu Ukrainas sista hopp2 veckor sedan
-
Taktisk kavalleri: Strategier och strider med hästar2 månader sedan
-
En kort reflexion1 år sedan
-
-
Neverending Story1 år sedan
-
-
Fäktmästare och kosacker2 år sedan
-
-
-
-
-
Konservativ och antikapitalist4 år sedan
-
Utom allt rimligt tvivel?5 år sedan
-
Om världens undergång6 år sedan
-
-
-
-
Savua ja peilejä7 år sedan
-
Marint intressant bok7 år sedan
-
Akademisk tåkeprat7 år sedan
-
-
-
Kolumn: Svagare stöd för Brexit (SvD)7 år sedan
-
-
Trust7 år sedan
-
-
-
-
Konsultskolan 37 år sedan
-
-
Inget gästinlägg8 år sedan
-
Liket lever!8 år sedan
-
Sovjets barnbarn visar frustration8 år sedan
-
-
EU-minister och parlamentarikerrockad8 år sedan
-
-
I OTAKT8 år sedan
-
-
Utbildning, värnplikt med mera8 år sedan
-
-
Vem förmedlar desinformation?9 år sedan
-
-
-
-
-
Nu hände det.9 år sedan
-
-
-
-
-
Av: KAURIN9 år sedan
-
Charader9 år sedan
-
Nato eller inte?10 år sedan
-
Gick du på den lätta?10 år sedan
-
-
Det första Unckelstipendiet11 år sedan
-
Försvarsministern hos Försvarsradion11 år sedan
-
Contact11 år sedan
-
Gratis är gott11 år sedan
-
-
-
Nu har vi flyttat färdigt!11 år sedan
-
Malissa paukkuu, mitä sitten?11 år sedan
-
Omstart på ny adress11 år sedan
-
-
Mantra12 år sedan
-
Våldet i Syrien måste stoppas12 år sedan
-
End of the line12 år sedan
-
Läser i New York Times’ idag…12 år sedan
-
Ännu en dag i R.D. Congo..13 år sedan
-
-
US ARMY Del 2. Lön och Incitament13 år sedan
-
Knuff
Politometern
widget från Politometern
11 kommentarer:
Det hade varit finare av dig om du hade beskrivit hela sanningen om Kap Arcona. Jag håller med om att det var för jävligt att allierade sänkte skeppet men!!! det var inte FD koncentrationslägerfångar. Det VAR koncentrationslägerfångar som tyskarna hade satt på detta skepp. Nu frågar sig ju vän av ordningen varför tyskarna helt plötsligt blivit så humana att de satte dessa fångar på Kap Arcona (och fartygen Thielbeken och Athen)? Var det för att frige dem? Näääe..det var det inte. Det var för att föra ut skeppen på Östersjön för att sänka dem! Här är en länk som förklarar förloppen för dem som kan tyska:
http://de.wikipedia.org/wiki/Cap_Arcona
DEF fanns även i Danmark. I nOrge byggde tyslarna själva sin krigsfångeläger och administrerade dess tillkomst självmant. Inte undra på att tyska krigsfångar i Norge hade det bäst av alla tyska krigsfångar.
Tyska krigsfångar i Sovjetunionen behandlades lika illa som sovjetiska krigsfångar i tyska läger.
Du har helt rätt "anonym". Jag har fel. Jag blandade ihop det med ett annat fartyg. Jag ska ändra.
Anonym 13:40, du verkar helt full. Dessa fångar skulle skeppas över östersjön och samligen var anordnad av Folke Bernadottes vita bussar. Flykting konvojen blev på vägen beskjuten av brittiska flygplan, trots att de var utmärkta med rödakors-symboler. Flera kvinnor från Ravensbrück dödades av britternas flyganfall, liksom den svenske chauffören Erik Ringman. Även Cap Arcona var tydligt märkt med vita lakan och flaggor.
Det är rent nys att påstå att skeppet var menat att sänkas. Läs på i Hans Arnoldssons bok "Natt och dimma".
Dessutom, länken från Radio Tuff (en fredsförening som inte delar denna sidas värderingar) är visserligen bra, men det finns en betydligt bättre. Den här sidan handlar uttryckligt just om Gusloff, Cap Arcona och Goya. Rekommenderad läsning.
Då ändrar jag tillbaka. Lägger även till din länk, Eckerman. Tack!
Det kan intressera dig att veta att historien om Cap Arcona och Wilhelm Gustloff har tjatats till döds på de anglo saxiska dokumentärkanalerna History Channel och Discovery Channel Civilisation. Så anledningen till att vi i Sverige inte känner till denna del av historien är antagligen brist på intresse en känsla av "det där angår inte mig" snarare än att de västallierade skulle ha skrivit om historien till sin fördel. Dessutom har jag svårt att se att segrarna skulle skriva historien då statsmakten sedan långt tillbaka inte längre har monopol på nyhetsrapportering och historieskrivning.
Anonym, det är intressant att du inte vågar sätta ut ditt namn efter vad som uppenbart inte är sant.
Flyktingarna var ihopsamlade av Vita Bussarna som också anordnat transport. Det var svensk chauffaur, Ringman, och det var en svensk som anordnade transporten, Hans Arnoldsson. Varför försöker du påstå att det var anorlunda?
Dessutom gjorde ju tyska patrullbåtar vad de kunde för att plocka upp flyktingarna från vattnet efter att britterna gått till attack. Det skulle de knappast gjort om de velat att fångarna skulle dö.
Rena dumheterna alltså och om du menar att TV-kanalerna skulle ha påstått dina rykten får vi degradera dem till nivån för "En ding, ding värld". De har ju aldrig varit direkt kända för att hålla sig till fakta.
Efter att ha åkt ned till Neustadt själv för att se monumentet över de dödade och talat med forskare där vill jag inte bli anklagad med någon sorts "det här angår inte mig"-stämpel.
Ursäkta jag kanske borde ha skrivit under så du sett att det 3:e anonyma inlägget inte har med de andra att göra. Men jag känner att en viss grad av anonymitet är att föredra när man skriver om nått som är känsligt.
Nej jag påpekade bara att informationen finns där för de som vill ta till sig den, eftersom så få i Sverige känner till historien så är de antagligen ointresserade eller hur?
Rörande Wilhelm Gustloff så kan man tycka att det är märkligt att vi i Svedala av någon anledning förtränkt (?) denna enskilt största förlisningen i Östersjön vad det gäller antalet omkomna. Det flöt i land en hel del kroppar under 1945, även på den svenska kusten...
Den svensk/danska Vita- bussaktionen har INGENTING ALLS med Cap Arcona-tragedin att göra, som skedde den 3 maj 1945.
Utrymningen av Neuengamme och transporten till fartygen i Lubeck skedde utan någon som helst planering eller samråd med Vita buss-aktionen, inte heller med det överordnade svenska och danska röda korset.
Vitabuss-aktionen var avslutad i slutet av april 1945 och nästan inga från dem eller från svenska eller danska röda korset fanns kvar i Tyskland.
Det kan bara spekuleras vad som var de tyska avsikterna och den mest sannolika förklaringen är faktiskt, se den tyska Wiki-sidan,http://de.wikipedia.org/wiki/Cap_Arcona ,att i varje fall fångarna skulle sänkas i havet.
Det är väl ovisst om engelsmännen blev varnade, i varje fall gick tydligen ingen varning fram. Fartygen var dessutom inte utmärkta med några röda kors, vilket lasarettsfartyg MÅSTE vara. Dessutom öppnades luftvärnseld mot de engelska planen.
Engelsmännen hade faktiskt fog att misstänka att det rörde sig om trupptransporter för att förstärka
tyskarna i Danmark eller t.o.m. Norge, där det ju fortfarande inte talades om kapitulation.
Radio Tuff ägnar sig numera mycket åt de "allierades krigsförbrytelser". Jag hoppas och tror väl att de inser att nazisternas var mångfalt större (Jämställt är väl egentligen bara öda arméns framfart i de östra delarna av Tyskland vid kritsslutet), men genom det ENSIDIGA framhävandet av de allierades har sajten fått en mycket beklaglig slagsida. Den åberopas ju tyvärr också gärna av nassesajterna och liknande sådana, där en av huvuduppgifterna ju är att försöka få folk att tvivla vad som hände under andra världskriget med förintelsen o.s.v.
Enligt Genevekonventionen, antagen av bl.a. både Tyskland och England får sjukhus, lasarettsfartyg m.m. inte anfallas, men det krävs då att de TYDLIGT är märkta med röda kors.
Fiendesidan får då också rätt att inspektera dem för att förhindaa mssbruk. Detta låter sig naturligtvis sällan göras, men det har dock några gånger under kriget kunnat ske när det gällt lasarettsfartyg på det öppna havet.
Cap Arcona och de andra fartygen saknade helt röda korsbeteckningar. Viftande med vita flaggor är naturligtvis inte godtagbart och kanske inte ens observeras.
Kriget var alltså inte slut när det skedde.
Det är upprörande att nasse-skrönan om att britterna anfallit "lasarettsfartyg" fortfarande förs vidare av folk som t.o.m. borde veta bättre!
Det är uppenbart att fartygen inte hade anfallit om de varit korrekt och mycket synligt rödakors-märkta.
Även med facit i handen och hur beklagligt det än var, så kan alltså denna nasse-skröna tillbakavisas.
Saklig information här, http://www1.uni-hamburg.de/rz3a035//arcona.html
http://hem.passagen.se/staste/a.html
Beträffande EN beskjutning av de Vita Bussarna: Britterna var informerade men kunde naturligtvis inte lämna absoluta garantier. Dock hände det flera gånger att britttiska flygplan dök mot bussarna, men avbröt anfallen när de såg de rödakorsen på busstaken.Men om fordonen färdas genom skogsalléer kan det naturligtvis vara svårt att se dem.
Skicka en kommentar