Det måste ju vara dags för våra politiker och Vägverket att inse att trafiksäkerhetsåtgärderna som vidtagits de senaste åren inte är tillräckliga. Jämfört med året innan dog 10 % fler i den svenska trafiken 2007. Jämfört med 1996 skulle antalet döda ha halverats. I själva verket ligger siffran drygt 200 över målet - 490 döda 2007 mot 540 1996.
Mantrat från myndighetshåll är som vanligt att hastighetsgränserna ska sänkas och fler kameror sättas upp. Den senaste förklaringen är att högkonjunkturen är orsaken till det ökade antalet trafikdöda.
Det är enkelt att konstatera att våra bilar utvecklats enormt vad det gäller säkerhet och skydd sedan 1996. Både avseende bilarnas konstruktion, såsom antisladdsystem, bromshjälp, luftkuddar, deformationszoner men även avseende tillbehör såsom däckens prestanda.
Sedan 1996 är de största skillnaderna på våra svenska vägar att vajrar för att skapa fattigmans mötesfria vägar införts liksom fartkameror. Hastighetsbegränsningarna har självfallet också sänkts.
Det är dags för våra myndigheter att inse att man inte kommer längre med snålåtgärder som sänkta hastighetsbegränsningar och vajrar. Vad som krävs är istället att man tar i med hårdhandskarna mot rattfylleriet (avser självklart även drograttfylleri) och ser till att de trafiklagar vi har efterlevs. Straffet för rattfylleri (självklart även på sjön och i luften) måste vara så kännbart att det avskräcker även i onyktert tillstånd. Ertappas man som rattonykter bör förutom körkortet även ägda motorfordon förverkas, samt ett kännbart fängelsestraff utmätas.
Inom flyget har man en kraftfull reglering avseende bibehållen kunskap och medicinsk status på den som ska framföra ett flygplan. Med regelbundna och täta intervaller måste piloter ge prov på sina praktiska kunskaper, samt genomgå läkarkontroller. Ju äldre, ju tätare läkarkontroller.
I trafiken är det bara att tuta och köra efter att man fått körkortet. Det är inte ens krav på att man ska kunna köra i mörker och olika väder, trots att vi lever i ett land där det halva året är mörkt större delen av dygnet. Att kunna köra i halt väglag får man prova på under någon timme under trafikutbildningen, utan krav på färdighet. Läkar är skyldiga att rapportera om de anser patienter medicinskt olämpliga att köra bil, men i själva verket rapporteras bara en handfull personer varje år. Min mormor hade körkort ända till sin död vid 96 års ålder, men körde inte bil efter att hon (enligt egen uppfattnin) börjat se för illa vid drygt 80.
Jämför man hur många människor som dör varje år i trafiken jämfört med i flygolyckor framstår det som mycket märkligt hur man kan tillåta i princip vem som helst att framföra ett dödsredskap mitt i tättbebyggt område medan det är enormt reglerat vem som får framföra ett flygplan över våra stora norrländska skogar.
Varför inte se till att ändra regelverket och ställa krav på faktiska färdigheter med regelbunden uppföljning? Var femte år fram till 60 års ålder ska man genomföra en uppkörning, därefter var tredje år och efter 70 vartannat år? I samband med detta skall även medicinsk lämplighet intygas.
Här, riksdagsledamöter och övriga i beslutsfattande ställningar, ska ni få fyra exempel på konkreta åtgärder som kommer att förbättra trafiksäkerheten:
1. Riktiga krafttag mot rattonykterhet med mycket kännbara påföljder som gör att det ALDRIG kommer att vara värt att köra onykter.
2. Fler riktiga poliser på vägarna för att komma åt rattonykterhet, undermåliga fordon och trafikbeteende.
3. Ny lagstiftning för införskaffande och innehav av körkort med krav på praktiska erfarenheter och periodisk kontroll av färdigheter och medicinsk status.
4. Snåla inte på vägarnas kvalitet utan bygg riktiga motorvägar där bilar ej möts och där man FÅR köra snabbt.
5. Se till att det finns fartkameror i städer och samhällen också och inte bara där de ger mest avkastningar. Det är betydligt värre för reaktionsförmåga och bromssträcka att köra 50 på 30-väg än 110 på 90-väg. Kameror vid skolor, daghem m m!
Nollvisionen i dagens press:
Aftonbladet 1, 2
DN 1, 2, 3, 4
SvD
Expressen 1, 2, 3
Vägverkets pressmeddelande
HD 1, 2, 3
Sydsvenskan
Polisresursen i blåzonen måste förstärkas!
2 timmar sedan
0 kommentarer:
Skicka en kommentar