Intressant om Sovjets planer mot Sverige

Samtal med f d sovjetiska officerare visar enligt uppgifter i SvD att Sovjetunionen hade långt väl förberedda operationer mot svenska hamnar, flygbaser m m i händelse av ett nytt krig i Europa. Anledningen till detta var att man inte litade på den svenska neutraliteten gentemot NATO. Det skulle vara intressant att läsa hela dokumentationen.

Jag minns en historia som en av mina kollegor som tjänstgjorde i Kosovo berättade efter att han kommit hem. Han hade arbetat mycket tillsammans med tjeckerna i en stab. En av tjeckerna hade då berättat för honom att hans förbands förstahandsmål under Kalla Kriget låg i Skåne.

Inte utan att man undrar hur den ryska planeringen i händelse av krig med NATO är idag?

8 kommentarer:

Anonym sa...
10 februari 2008 kl. 09:29  

SvD 2008-02-10 angående "Ubåtskränkningar av svenska vatten" - Gammal skåpmat!

Anonym sa...
10 februari 2008 kl. 09:55  

вы ожидали чего-то другого после столь плотного сотрудничества Швеции с Гитлером во время войны?
нейтралитет-то ваш фальшивый, батенька!

Wiseman sa...
10 februari 2008 kl. 10:54  

Anonym 09.29: Förakta aldrig medias roll i att upplysa folk om ens de mest självklara historiska händelser. Man kan ge sig tusan på att det alltid finns någon som kommer att att säga att jag fick minsann aldrig lära mig något om det i skolan, oavsett hur självklart det är för andra.

Wiseman sa...
10 februari 2008 kl. 11:00  

Anonym 09.55: Ang Sveriges politik under VK 2 syftade den till så små eftergifter som möjligt i syfte att hålla landet utanför kriget, oavsett om det var mot Tyskland eller de allierade. Jag skulle vilja påstå att Finland var det man utöver Sverige månade mest om.

Den verkliga, men ej offentliga försvars- och säkerhetspolitiken under kalla kriget syftade till att hindra ett sovjetiskt anfall mot Sverige. Var vänder man sig då? Jo, västerut. De enda som vilseletts i detta är Svensson, medan det varit en realitet för alla andra.

Anonym sa...
10 februari 2008 kl. 17:12  

Мы did'nt хотим стать невольничьим положением под Советом

Anonym sa...
10 februari 2008 kl. 20:57  

Anonym, которй в "невольничьем положении", солнышко моё, да кому вы нужны? Что у вас есть такого, чего в России нет? Расбиология, что ли? Так оно нам без надобности.

Anonym sa...
12 februari 2008 kl. 11:23  

Jag sitter pa en langsam praktikplats i Tyskland och har sträckläst din blogg. Väldigt interesant och välskriven.

Jag själv ville stanna i armén efter muck 2004, dock som reserv officer p.g.a. att jag inte ville placera bada minna torra fötter i det sjunkande skeppet. Tyvärr upphörde reservofficers utbildningen det aret.

Vidare sa skulle det vara interesant om du kunde rekomendera bra böcker. Jag sag att du tidigare rekomenderade tva historiska böcker. Kanske nagot om rysslands framtid/ambitioner som stormakt?


Hälsningar,

Robert

Wiseman sa...
12 februari 2008 kl. 21:40  

Robert: Tack så mycket för komplimangerna!

Tyvärr kan jag nog inte rekommendera dig några sådan för tillfället. Är inne i en period där allt jag har tid att läsa är arbetsrelaterat och det lilla jag läser "civilt" är mest om senaste Irakkriget.

Hittar jag något intressant i ämnet framtida Ryssland lovar jag ett inlägg. Håll utkik! :)

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade