Zaremba gör det igen

Maciej Zaremba är tillbaka i DN med en mycket intressant artikelserie, "Först kränkt vinner". De flesta borde vara bekanta med att "känna sig kränkt" är ett av det effektivaste vapnen i offentliga Sverige. Det är oerhört mycket starkare än t ex att hävda rasism eftersom kränkningar kan omfatta rasism, sexism, jämställdhet, handikappade, vänsterhänta, glasögonbärande eller också kan man hävda att man bara känner sig kränkt. Kort sagt, det är användbart för alla.

Den första artikeln i Zarembas serie handlar om Lärarhögskolan och elever som anmäler lärare för att de känner sig kränkta. Jag har alltid varit skeptisk till svensk lärarutbildning som jag alltid sett som ganska flummig, men jag måste säga att jag blir positivt överraskad av kraven på eleverna. Dessa krav har sedan lett till att underkända elever på lärarutbildningen anmält sin lärare eller handledare när de blivit underkända för att de t ex behärskar svenska mycket sämre än de småbarn de skulle bli lärare för. Fantastiskt!

Artikeln förmedlar samma känsla av uppgivenhet och absurditet som Zarembas serie om Kosovo gjorde. Det ska bli intressant att läsa de kommande artiklarna.

0 kommentarer:

Räknare



Creeper
Vilka myndigheter besöker Wiseman's Wisdoms?


MediaCreeper
Vilka media besöker Wiseman's Wisdoms?

Top Politik bloggar Politik Blogglista.se Politik Twingly BlogRank BloggRegistret.se

Twitter


Senaste kommentarerna

Bloggar jag följer

Knuff

Politometern

Bloggintresserade